Ram montering
Fra : Mogens Figen

Dato : 05-10-08 12:56

Hej
jeg har en HP Pavillion A.1018
Der er monteret 4 * 512 SDram 400
jeg vil gerne have lidt mere fut i computeren
kan jeg monterer 2*512 og 2 * 1GB ram
eller skal de være ens så der skal monteres 4 * 1GB
På forhånd tak
Mogens

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 13:26

Mogens Figen wrote:

> kan jeg monterer 2*512 og 2 * 1GB ram
> eller skal de være ens så der skal monteres 4 * 1GB

Hvad siger manualen?

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-08 13:27

On Sun, 5 Oct 2008 13:56:03 +0200, "Mogens Figen"
<mfigen@post2.tele.dk> wrote:

>jeg har en HP Pavillion A.1018

>Der er monteret 4 * 512 SDram 400
>jeg vil gerne have lidt mere fut i computeren

Ok, du har jo allerede 2 GB - Det burde nu række til de fleste
formål...

Kører du Windows, så tag lige og check fanebladet 'Ydeevne' i windows
joblisten: Det skal gerne fortælle dig, at der er 2 GB fysisk
hukommelse. Det er interessanter er så hvor maget der allokeres:
Ligger allokeret RAM jævnligt over de 2 GB vil du klart se effekt af
mere RAM, men holder allokeret RAM sig næsten konstant under de 2 GB
så kan du nok bruge pengene bedre andre steder...

>kan jeg monterer 2*512 og 2 * 1GB ram
>eller skal de være ens så der skal monteres 4 * 1GB

Den bør kunne køre med 2*512 og 2 * 1GB ram - Og mere vil jeg ikke
anbefale. For med en 32-bit windows vil du næppe kune udnytte med end
ca 3,15 GB fysisk RAM idet windows reserverer den øverste del af
adresseområdet til BIOS/Videbuffer/MMIO....

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 14:55

Michael Rasmussen wrote:

> anbefale. For med en 32-bit windows vil du næppe kune udnytte med end
> ca 3,15 GB fysisk RAM idet windows reserverer den øverste del af

Det vil kræve en server-udgave og det er næppe det Mogens er i
besiddelse af.

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 05-10-08 22:20

On Sun, 05 Oct 2008 15:55:07 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Det vil kræve en server-udgave og det er næppe det Mogens er i
>besiddelse af.
Blot en 64 bit udgave, ikke nødvendigvis server-software.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 07:36

Henning wrote:

> Blot en 64 bit udgave, ikke nødvendigvis server-software.

Der står 32-bit og så kræver det en server-udgave.

Jesper Poulsen

Fra : Mads Buch

Dato : 06-10-08 17:05

Jesper Poulsen skrev:

> Der står 32-bit og så kræver det en server-udgave.

En 32 bits serverudgave kan heller ikke udnytte mere end 4GB ram. Det er
et rimeligt simpelt regnestykke:

32bit = 2^32 = 4294967296 byte = 4GB

64bit = 2^64 = 18446744073709551616 byte = 18446PB = 18446744073GB

et ligger i arkitekturen.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 17:10

Mads Buch wrote:

> En 32 bits serverudgave kan heller ikke udnytte mere end 4GB ram. Det er

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 20:50

Jesper Poulsen wrote:

> http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

Her er mere - det er nemlig ikke kun Windows der kan det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extensio

Jesper Poulsen

Fra : Mogens Figen

Dato : 05-10-08 18:45