Problem med PCI/netkort/netværk
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-10-08 14:41

Jeg har en maskine som har kørt som server i fire år uden problemer
non-stop (med kortvarige undtagelser).

Nu ville routeren så pludseligt ikke snakke med dens netkort mere.
Forsøg på at tilslutte andre computere og internetforbindelsen til
netkortet virkede heller ikke.

Jeg forsøgte så at skifte netkortet, men med samme resultat.

Lamperne i serverens netkort lyste normalt.

Eksempelvist kan jeg fint få serveren op at køre med det nye netkort,
men hvis jeg så sætter et netkabel fra serveren ind i min bærbare,
angiver sidstnævnte at have mistet sin netværksforbindelse
(netværksopsætning var selvfølgelig sat op til at matche serverens).

To netkort, der pludseligt ikke virker? Kan det være problemer med
serverens PCI-bus, der forplanter sig ud i netkortene?

Mvh. Lars

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 13:28

Lars Kongshøj wrote:

> To netkort, der pludseligt ikke virker? Kan det være problemer med
> serverens PCI-bus, der forplanter sig ud i netkortene?

Noget kunne tyde på defekt South Bridge. Er der andre kort på PCI-bussen
end netkort?

Jesper Poulsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-10-08 15:03

Jesper Poulsen wrote:
> Noget kunne tyde på defekt South Bridge. Er der andre kort på PCI-bussen
> end netkort?

Der er kun en pci-slot (realtek netkort), men der er mere på pci-bussen
- som virker.

Se evt. nedenfor.

Det indbyggede "netkort" (broadcom) ser ud til at sidde på samme bus?
Men det virker...

Mvh. Lars

lars@xc> lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corp. 82865G/PE/P DRAM Controller/Host-Hub
Interface (rev 02)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corp. 82865G Integrated
Graphics Device (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corp. 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI
Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corp. 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI
Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corp. 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI #3
(rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corp. 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI
Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corp. 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB2 EHCI
Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corp. 82801 PCI Bridge (rev c2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corp. 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) LPC Interface
Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corp. 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) IDE
Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corp. 82801EB (ICH5) SATA Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corp. 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corp. 82801EB/ER (ICH5/ICH5R)
AC'97 Audio Controller (rev 02)
01:04.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8169
Gigabit Ethernet (rev 10)
01:07.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5788
Gigabit Ethernet (rev 03)
01:0d.0 FireWire (IEEE 1394): Agere Systems (former Lucent
Microelectronics) FW323 (rev 61)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 15:34

Lars Kongshøj wrote:

> Der er kun en pci-slot (realtek netkort), men der er mere på pci-bussen
> - som virker.

Du har prøvet med et andet netkort, var det også et Realtek?

> Det indbyggede "netkort" (broadcom) ser ud til at sidde på samme bus?

Det gør det skam også. PCI-bussen er en del af South Bridge'n og det er
onboard-funktionalitet også.

> [...]
> Interface (rev 02)
> 00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corp. 82865G Integrated

Onboard grafik?

> 01:07.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5788
> Gigabit Ethernet (rev 03)
> 01:0d.0 FireWire (IEEE 1394): Agere Systems (former Lucent
> Microelectronics) FW323 (rev 61)

Du har et FireWire-kort i PCI-bussen eller er det onboard?

Har du prøvet at flytte netkortets placering (til et andet PCI-slot)?

Jesper Poulsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-10-08 16:47

Jesper Poulsen wrote:
> Du har prøvet med et andet netkort, var det også et Realtek?

Nej, men jeg har da overvejet det, men så skal jeg først lige have det
gravet frem.

Men oprindeligt opstod problemet med et D-link dfe-580tx, så
realtek-kortet er sådan set andet forsøg på at prøve et netkort i maskinen.

> Onboard grafik?

Ja - og det virker, men normalt kører den uden skærm.

> Du har et FireWire-kort i PCI-bussen eller er det onboard?

Onboard.

> Har du prøvet at flytte netkortets placering (til et andet PCI-slot)?

Der er desværre kun et PCI-slot.

Mvh. Lars

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 18:39

Lars Kongshøj wrote:

> Der er desværre kun et PCI-slot.

Det er desværre nok defekt...

Jesper Poulsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-10-08 21:50

Jesper Poulsen wrote:
> Det er desværre nok defekt...

Du har desværre nok ret - nu er den begyndt at give bip-signaler under
POST og nægter at starte, når der sidder noget i PCI-slottet

Mvh Lars