passer speedometeret efter nyt kæde-kit ?
Fra : Coraggio

Dato : 03-10-08 16:37

Hej NG

Jeg har købt et nyt kæde-kit til min TL1000R med en lidt anden gearing 16/40
(standard 17/39) for bedre acceleration - men hvordan vil det påvirke mit
speedometer ? jeg er ikke sikker på hvor farten måles, men kunne forstille
mig at speedometeret måske ikke er helt præcist ? Hvordan kan dette evt
rettes ?

Go´ weekend, Brian - TL1000R

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-10-08 17:40

"Coraggio" <1HXcoraggio@coraggio.dk(fjern 1HX)> skrev i en meddelelse
> [...]
> påvirke mit speedometer ? jeg er ikke sikker på hvor farten måles, men
> kunne forstille mig at speedometeret måske ikke er helt præcist ? Hvordan

Hvis speedometeret måler på gearkassen, vil dette vise godt 8% mere ved det
samme omdr. tal. Hvor det f.x. før viste 110 km/t ved 4.000 omdr., vil det
nu vise ca. 119. Stadig forudsat at speedometeret måler på gearkassen og er
elektronisk, kan du købe en Speedohealer og få tingene rettet ind. Med den
speedofætter kan du også tage højde for den fra fabrikken indbyggede
fejlvisning på 6-8%, og få et speedometer der passer temmelig nøjagtigt.

Speedohealer forhandles i DK bl.a. af www.mcsport.dk

Allan Bojesen
VTR1000SP1 / CBR1000F / XL600RM

Fra : Anders Majland

Dato : 03-10-08 19:01

> Speedohealer forhandles i DK bl.a. af www.mcsport.dk

Eller den nemme - køb en GPS

Fra : Knud Dam

Dato : 03-10-08 19:40

> Eller den nemme - køb en GPS

En GPS er rigtig go' meen det er nu rart, at spedometeret (og
kilometertælleren) viser korrekt.

; - )

KD, der netop har anskaffet en speedohealer.

Fra : Jesper Hedeegaard

Dato : 03-10-08 21:04

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kilometertælleren) viser korrekt.
>
> ; - )
>
> KD, der netop har anskaffet en speedohealer.

Øhh - nu falder kæden sku lidt af for mig.
Hvorfor skulle et nyt kædekit have indflydelse på speedometerets præcision ?
De fleste maskiner har speedo-trækket siddende på fornavet - ingen
indflydelse.
Nogle har det siddende i gearkassen - stadig ingen indflydelse.
Så længe du holder original gearing gør det da ikke præcisionen ringere - om
kæden med tiden er blevet strakt betyder jo intet for speedo'ets præcision.
Dækskift har derimod indflydelse - uanset hvor speedo-trækket sidder på din
mc.

--

Jesper Hedegaard

BMW F659ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spil.der

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-10-08 21:27

"Jesper Hedeegaard" <findes@ikke.not> skrev i en meddelelse
> Øhh - nu falder kæden sku lidt af for mig.
> Hvorfor skulle et nyt kædekit have indflydelse på speedometerets præcision
> ?

Brian skriver lissom at det nye kit er med ændret gearing

> De fleste maskiner har speedo-trækket siddende på fornavet - ingen
> indflydelse.

Så godt som alle nyere cykler har vist elektronisk?

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 21:50

On Fri, 3 Oct 2008 22:03:59 +0200, Jesper Hedeegaard wrote:

> Øhh - nu falder kæden sku lidt af for mig.
> Hvorfor skulle et nyt kædekit have indflydelse på speedometerets præcision ?

Fordi at der her er tale om at geare maskinen om iflg. OP

> De fleste maskiner har speedo-trækket siddende på fornavet - ingen
> indflydelse.

Jaså, nae, de sidste to maskiner jeg har haft, har føleren i
gearkassen.....

> Så længe du holder original gearing gør det da ikke præcisionen ringere - om
> kæden med tiden er blevet strakt betyder jo intet for speedo'ets præcision.

Meen, det var ikke det snakken gik på.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-10-08 21:24

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> En GPS er rigtig go' meen det er nu rart, at spedometeret (og
> kilometertælleren) viser korrekt.

Hej Knud

Den bliver du glad for men man skal lige vænne sig til at speedo'et
passer, ellers kan det blive farligt

Allan

Fra : Knud Dam

Dato : 03-10-08 22:50

"Allan Bojesen" <allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Knud
>
> Den bliver du glad for men man skal lige vænne sig til at speedo'et
> passer, ellers kan det blive farligt
>
> Allan

Hej Allan.

Poul foreslog, at man justerer Speedohealeren, så spedometeret vise 50 km/t,
når den kører 65 km/t osv. så kunne man blot køre efter færdselstavlerne
uden at risikere klip .....

; - )

KD

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-10-08 23:00

> Poul foreslog, at man justerer Speedohealeren, så spedometeret vise 50
> km/t, når den kører 65 km/t osv. så kunne man blot køre efter
> færdselstavlerne uden at risikere klip .....

Øj - hvor smart, men Poul er også så teknisk
Husk lige og hilse dernede

Allan

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 03-10-08 20:27

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Eller den nemme - køb en GPS

Eller den billige - køb en cykelcomputer
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 06-10-08 20:13

> Eller den billige - køb en cykelcomputer

Som stadig skal justeres efter aktuelt dækslid osv for at være nøjagtigt ...
Og så er det nemmere at få en gps med lys i end en ditto cykelcomputer. Jeg
har dog også en cykelcomputer - den bruger jeg til at måle brændstofforbrug
med ...