Ideel hardware
Fra : John V.

Dato : 05-10-08 00:54

Jeg overvejer at bygge en PC op til brug udelukkende med Linux.
Den skal være med omkring 1TB harddisk, internetadgang, et lydkort i
særdeles god kvalitet (ikke noget onboard crap), med stik på forsiden af
kabinettet, et nogenlunde skærmkort, dvdbrænder og alt det almindelige.

Spørgsmålet er så. hvilken Linux, og hvilken hardware skal jeg købe for at
det hele kommer til at fungere perfekt fra starten af.
PC-en skal især bruges til lydproduktion, så programmer som RoseGarden og
lignende skal kunne indstalleres på den.
Jeg forventer at ville ofre omkring 10K på det hele (uden skærm).

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 05:06

John V. wrote:

> PC-en skal især bruges til lydproduktion, så programmer som RoseGarden og
> lignende skal kunne indstalleres på den.

Du vil nok være interesseret i Ubuntu Studio. Desuden bør du købe nVidia
grafikkort til maskinen. ATi's drivere er ikke nær så gode som nVidia's.

Mht. lydkortet, så er her lidt hjælp:
http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

> Jeg forventer at ville ofre omkring 10K på det hele (uden skærm).

Det var mange penge, især når Linux ikke har samme ublu hardwarekrav som
Windows.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-10-08 07:34

I dk.edb.system.unix, skrev Jesper Poulsen:

> Du vil nok være interesseret i Ubuntu Studio. Desuden bør du købe nVidia
> grafikkort til maskinen. ATi's drivere er ikke nær så gode som nVidia's.

Jeg ville absolut gå efter et on-board intel kort. Det er godt
understøttede uden lukkede drivere. Specielt når grafikkort ikke er 100%
topprioritet.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 12:35

Jesper Krogh wrote:

> Jeg ville absolut gå efter et on-board intel kort. Det er godt

Det sætter så nogle andre begrænsninger. Feks vil jeg anbefale en CPU
fra AMD med et tilhørende passende chipset (Intels chipsets er mere
energi-ineffektive end alle andre chipsets).

Jesper Poulsen

Fra : John V.

Dato : 05-10-08 16:58

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra AMD med et tilhørende passende chipset (Intels chipsets er mere
> energi-ineffektive end alle andre chipsets).

Noget specielt kort? F.eks. et som Ubuntu Studio også understøtter, og
hvorfor lige det kort.

Jeg har i forvejen 2 computere, en med en ældre Amd 2100+ og en med en Intel
3Ghz, MB, er i begge tilfælde nogle bambus, jeg ikke husker hvad hedder.
Begge er med Nvidea-grafikkort.

Det har absolut også min interresse når du fortæller om energislugende kort,
jeg vil prøve at google lidt på det, for at se hvor stort problemmet
egentlig er.
Er forskellen f.eks. 100W betyder de jo ikke så lidt, omregnet til en
årsregning.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 18:52

John V. wrote:

> Noget specielt kort? F.eks. et som Ubuntu Studio også understøtter, og
> hvorfor lige det kort.

Alt andet en Asus M2N-serien

M2N-serien har et problem med APIC som giver en del unødvendigt
ekstraarbejde.

> Det har absolut også min interresse når du fortæller om energislugende kort,

Navnligt når der er tale om bundkort - det har ingen strømbesparende
funktion til sig selv. CPU'en er kun forslugen når den arbejder hårdt -
bundkortet er forslugent hele tiden.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 05-10-08 07:42

Den Sun, 05 Oct 2008 06:06:29 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Du vil nok være interesseret i Ubuntu Studio. Desuden bør du købe nVidia
> grafikkort til maskinen. ATi's drivere er ikke nær så gode som nVidia's.

nVidia? Så han er garanteret at den dag han løber ind i et problem
der ikke vedrører at få flest mulige FPS - fx at driveren ikke
slipper CPU'en hurtigt nok til at køre realtime lyd - kan han ingen
hjælp få?

Til andet end flest mulige FPS ville jeg klart gå efter et grafikkort
med open source drivere. Intel skulle have gode open source drivere.

Jeg kører selv med ATI netop pga. open source drivere, men det er så
mere til spil, hvor Intel vist ikke er helt så gode - og ikke var det
dengang jeg købte mit grafikkort. Men når det ikke er FPS det kommer
an på, skulle Intel være bedre.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : John V.

Dato : 05-10-08 17:09

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kent
> --
> Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

Hmm, hvad skal jeg med open source, computeren skal ikke bruges til at
programmere på.
Men det du skriver om problemmer med at jeg ikke kan få realtime lyd i visse
tilfælde er faktisk et MEGET stort problem, det ville jo være 10K lige ud af
vinduet.
Faktisk er lige netop den slags problemmer grunden til at jeg lavede dette
indlæg i det hele taget.
Med hensyn til spil, har jeg en anden computer der bruges til dette, da de
fleste spil udelukkende er lavet til windoze.
Jeg spiller World of Warcraft der mærkeligt nok, ikke kræver ret meget af
min computer hvad angår grafikkort, i den pc er der et nVidea grafikkort til
250 kroner fra bilka, det har den fordel at det er uden blæser og derfor
ikke støjer overhovedet.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-10-08 17:33

John V. skrev:

> Men det du skriver om problemmer med at jeg ikke kan få realtime lyd i visse
> tilfælde er faktisk et MEGET stort problem, det ville jo være 10K lige ud af
> vinduet.

Hvorfor køber du ikke en passende Mac så? Der er adskillige gode
lydprogrammer til.

(Og det er også Unix nedenunder, men det er ikke OpenSource, men det
lyder ikke til at det er DET der er den afgørende faktor her)

Fra : John V.

Dato : 05-10-08 17:57

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> (Og det er også Unix nedenunder, men det er ikke OpenSource, men det lyder
> ikke til at det er DET der er den afgørende faktor her)

Mac er faktisk med i overvejelserne, men hvis jeg skal have musikredigerings
software eller andet, koster det meste en masse ekstra. I den sidste ende
kan det nemt blive 20K eller endnu mere, jeg regner jo kun med 10K.
F.eks. koster "Final Cut Studio 2" 10K, men det indeholder også en masse jeg
ikke har brug for.
Det samme på almindelige PCer, hvor programmer som Cubase også koster en
formue ekstra.
Hver gang man skal have et eller andet tilbehør, koster det også en mindre
formue.

Faktisk er prisen grunden til at jeg kikker på muligheder i Linux.
Da jeg ikke selv agter at programmere videre på noget andre har lavet, er
opensource ligegyldigt, om det er freeware er ikke ligemeget. De fleste
gratis programmer er i forvejen opensource, som f.eks. openoffice, som jeg i
forvejen bruger.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-10-08 18:10

John V. skrev:

> [...]
> gratis programmer er i forvejen opensource, som f.eks. openoffice, som jeg i

Tjah, det koster jo ikke noget at kigge, men til noget der er et
decideret værktøj er programmerne efter min mening det vigtigste, og så
køber man det maskinel det kører på.

Kan Garageband fx løfte dit behov?

Fra : John V.

Dato : 05-10-08 18:29

> [...]
> værktøj er programmerne efter min mening det vigtigste, og så køber man

Det ville det muligvis kunne, men jeg ser bort fra Mac nu, da deres
hjemmeside er fuldstændig umulig at navigere på, forventer jeg deres
computere er ligesådan.
Mit eget valg kommer så kun til at bestå af windows med En helt ny version
af CuBase eller evt. linux, hvor det heller ikke er nemt at finde noget
ideelt hardware setup, der virker, men til prisforskellen kan jeg godt
google noget mere efter det.
Jeg lavede dette indlæg fordi jeg ¨håbede nogen kunne komme med en liste
over hvad jeg burde købe af hardware..

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 05-10-08 18:59

Den Sun, 5 Oct 2008 19:28:40 +0200 skrev John V.:

> [...]
> google noget mere efter det.
> Jeg lavede dette indlæg fordi jeg ¨håbede nogen kunne komme med en liste

Var der ikke en "supported hardware" liste til førnævnte Ubunto Studio?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : John V.

Dato : 05-10-08 19:08

> Var der ikke en "supported hardware" liste til førnævnte Ubunto Studio?
Jo, den er bare ikke til at finde rundt i, kun hvis man allerede har et
lydkort, kan man finde det og se om det kan bruges.

John

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-10-08 18:37

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg lavede dette indlæg fordi jeg ¨håbede nogen kunne komme med en liste
> over hvad jeg burde købe af hardware..

Tjah, en pc med masser af ram og cpu og som ikke støjer er vel det du
har brug for?

Vil du have garanti på den? Bytteservice? Døgnservice?

Fra : Kent Friis

Dato : 05-10-08 18:15

Den Sun, 5 Oct 2008 18:57:12 +0200 skrev John V.:

> [...]
> gratis programmer er i forvejen opensource, som f.eks. openoffice, som jeg i

Er der nogen af de programmer du ønsker at bruge under Linux, der
ikke kan bruges under OSX?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : John V.

Dato : 05-10-08 18:50

> Er der nogen af de programmer du ønsker at bruge under Linux, der
> ikke kan bruges under OSX?

Det ved jeg ikke, OSX er mac og de er ude af billedet.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-10-08 17:34

Den Sun, 5 Oct 2008 18:08:44 +0200 skrev John V.:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hmm, hvad skal jeg med open source, computeren skal ikke bruges til at
> programmere på.

Det var det første afsnit gik ud på.

> Men det du skriver om problemmer med at jeg ikke kan få realtime lyd i visse
> tilfælde er faktisk et MEGET stort problem, det ville jo være 10K lige ud af
> vinduet.

Rolig nu. Jeg siger ikke at nVidia har problemer med realtime, det var
bare et eksempel på et problem man nok ikke kan overbevise nVidia om
at de skal gøre noget ved. For dem drejer det sig om FPS (frames per
second) i spil. Som linux-bruger er man i forvejen andenrangs-kunde
i nVidias øjne, og hvis man så oven i købet har problemer med noget
der ikke har med FPS at gøre, så er der nok ikke nogen "business-case"
på at løse problemet.

Jeg har indtryk af at Intel prioriterer deres Linux-drivere højere
end nVidia, PLUS at driverne er open souce, så hvis ikke der er
en business-case, er der stadig mulighed for at få andre til at
kigge på problemet (hvis man ikke selv kan). Og så fokuserer Intel
ikke kun på spilmarkedet.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : John V.

Dato : 05-10-08 16:49

> [...]
> http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

> Det var mange penge, især når Linux ikke har samme ublu hardwarekrav som

Ok, 10K er måske nok mange penge, men jeg glemte at skrive at ca. 3-4K
forventer jeg at bruge på lydkortet alene.

Men tak, jeg anede ikke der var noget som hed "Ubuntu Studio", kender godt
Ubuntu da jeg har det på en anden maskine, hvor det bare ikke virker med
lydkortet i den maskine, da det er et Creative X-Fi betyder det heller ikke
så meget, det lydkort er alligevel nærmest værdiløst.

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 19:10

John V. wrote:

> Ok, 10K er måske nok mange penge, men jeg glemte at skrive at ca. 3-4K
> forventer jeg at bruge på lydkortet alene.

6-7k er stadig mange penge til en Linux-maskine. Men jeg prøver at bruge
dem

En AMD Phenom X3 og dette bundkort:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=448535

Smid 8GiB RAM i:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=427588

RAID0 til arbejdslager (2 diske):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=469531

Dertil en god disk til system - evt 2 i RAID1.

> lydkortet i den maskine, da det er et Creative X-Fi betyder det heller ikke
> så meget, det lydkort er alligevel nærmest værdiløst.

Hvis man ikke er gamer, så er X-Fi ganske rigtigt værdiløst. Og hvis man
_er_ gamer, så er der stadig bedre valg

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-10-08 19:44

Jesper Poulsen skrev:

> Smid 8GiB RAM i:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=427588

Hvis det er til lyd er 8 Gb vel som sådan ingenting. Kan man ikke få
bundkort der kan klare mere RAM uden de skal i rack og sår'n?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 19:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis det er til lyd er 8 Gb vel som sådan ingenting. Kan man ikke få
> bundkort der kan klare mere RAM uden de skal i rack og sår'n?

Jo. Bundkortet kan tage 16 GiB.

Jesper Poulsen

Fra : John V.

Dato : 05-10-08 19:48

> [...]
>
> Dertil en god disk til system - evt 2 i RAID1.

> Hvis man ikke er gamer, så er X-Fi ganske rigtigt værdiløst. Og hvis man

Nu begynder vi at få noget frem som jeg efterlyste.
Når jeg siger X-Fi er værdiløst, er det blandt andet fordi alle knapper er
så dårlig kvalitet at de skratter efter 1-2 år, det kan ikke rigtigt bruges
til noget.

Måske et MB med nogle flere slots, til eventuelle udvidelser, et plus er at
det har gigabit netværk indbygget og at jeg heller ikke behøver et
grafikkort.
Jeg har også Geil-ram i de andre computere og har aldrig haft problemmer med
det.
Disken er kun på 150GB, den er klart for lille jeg har over 600GB data, selv
om de fleste ligger på min externe harddisk, men det tager tid at kopierer
alle data til en extern disk, selv om den kører med gigabit interface.

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 20:34

John V. wrote:

> Disken er kun på 150GB, den er klart for lille jeg har over 600GB data, selv

Der er 2x150GB

Det RAID0-setup skal kun bruges til de lydfiler der bliver redigeret.
Resten bør ligge på noget RAID1.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-08 13:51

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-08 18:04

Fra : John V.

Dato : 05-10-08 19:27

Det jeg reelt har brug for, er et lydkort i klasse med
http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=37210
Eller http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=47767
http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=1722 (Linux compatibelt)
Og som kan bruges på Linux uden de store problemmer.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 19:54

John V. wrote:

> http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=1722 (Linux compatibelt)
> Og som kan bruges på Linux uden de store problemmer.

Dette vil med 99% sikkerhed blive autodetekteret under Ubuntu/Ubuntu
Studio. Hvis ikke, så er der en ganske god vejledning på
http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Module-ice1712

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-10-08 23:22

Jesper Poulsen skrev:

> Dette vil med 99% sikkerhed blive autodetekteret under Ubuntu/Ubuntu
> Studio. Hvis ikke, så er der en ganske god vejledning på
> http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Module-ice1712

Hvis dette kort har et Envy chipset, vil det næsten helt sikkert fungere
ret godt under linux. - Så jeg er enig. For noget tid siden (2-3 år)
legede jeg lidt med et TerraTec PHASE 88 system under linux, og dette
fungerede særdeles godt med baggrund i et Envy chipset (muligvis ikke
out-of-the-box, men efter nogle mindre tilpasninger af
konfigurationsfilerne).

Desværre har jeg ikke fulgt godt nok med i high end lydkort udviklingen
indenfor de sidste par år, og ved ikke helt, hvad der er bedst under
linux i øjeblikket. Men for få år siden havde jeg (under linux) gode
erfaringer med flere produkter fra Terratec og M-Audio.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 07:43

Jacob Tranholm wrote:

> Hvis dette kort har et Envy chipset, vil det næsten helt sikkert fungere

Det har det.

> linux i øjeblikket. Men for få år siden havde jeg (under linux) gode
> erfaringer med flere produkter fra Terratec og M-Audio.

Med baggrund i dine erfaringer vil jeg hæve sandsynligheden til 99,9%

Jesper Poulsen

Fra : John V.

Dato : 08-10-08 05:02

> Det har det.

> Med baggrund i dine erfaringer vil jeg hæve sandsynligheden til 99,9%
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Tak for jeres hjælp, det vil så blive det kort jeg bruger som udgangspunkt.
Nu er det bare spørgsmålet om jeg skal bruge Ubuntu eller noget andet, jeg
googler videre for at finde ud af det, samt ser på de links i har lagt.
Linket til Alsa, giver også en meget grundig information om hvordan det
indstalleres, må jeg sige.
Forhåbentlig medfølger der noget software hvor man ikke behøver gøre alt
det, hvis Ubuntu selv finder ud af det bliver livet jo meget lettere :)
Da jeg forventer at køre sammen med RoseGarden, der bruger Alsa og Kde,
giver det nok heller ikke nogen problemmer.

Takker
MVH John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-10-08 08:02

John V. wrote:

> Forhåbentlig medfølger der noget software hvor man ikke behøver gøre alt
> det, hvis Ubuntu selv finder ud af det bliver livet jo meget lettere :)

Ubuntu Studio skulle rumme alt hvad der er behov for til en
lydredigeringsopgave. Jeg har ikke prøvet det selv, da jeg ikke
redigerer lyd.

Jesper Poulsen

Fra : John V.

Dato : 08-10-08 10:27

> Ubuntu Studio skulle rumme alt hvad der er behov for til en
> lydredigeringsopgave. Jeg har ikke prøvet det selv, da jeg ikke
> [...]

Envy driveren ser ud til at ligge i den Ubuntu jeg har i forvejen, det er da
et lovende træk, og det er ikke engang Ubuntu Studio.
Men på den nye PC vil jeg så prøve med Ubuntu Studio, selv om det mest ser
ud til at forskellen ligger i forskellige video-redigerings programmer, som
jeg ikke har brug for.

Programmet "Ardour 2" i Ubuntu studio ser også spændende ud.

John

Fra : John

Dato : 22-10-08 09:57

Den Sun, 05 Oct 2008 01:54:25 +0200 skrev John V

Nu virker det bare, ubuntu Studio ligger som pakker i den "almindelige"
Ubuntu oven i købet også de programmer jeg gerne ville have.

Fedt, tak for jeres indput allesammen.

John