P2P
Fra : jos

Dato : 04-10-08 11:55

så lige i tv at man nu i RF kan blive forbudt internetadgang, hvis man
downloader copyrighted materile. AntiPiratgruppen udtalte i den anledning,
at man allerede nu i DK overvåger hvem som downloader fra eks. PirateBay.

Just out of curiosity - så'n helt teknisk!
Hvordan kan de det? Virker det ikke sådan, at man bare får en torrent - en
ID - på en fil, og ud fra den, downloader fra en spredt antal PCer i et mere
eller mindre tilfældigt mønster, fra det meste af kloden?

Og selv om jeg har misforstået, så kræver det vel adgang til at overvåge et
bestemt fællespunkt mellem server og klient??

finn

nb. ikke for at starte en diskution om det lovlige/betimelige i mediedeling.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-10-08 12:17

Finn skrev:

> AntiPiratgruppen udtalte i den anledning, at man allerede nu i
> DK overvåger hvem som downloader fra eks. PirateBay.

Der er i sig selv vel ikke noget ulovligt i at downloade fra PirateBay.

> Just out of curiosity - så'n helt teknisk!

Hvis de selv downloader noget, kan de vel se IP-adressen på i hvert fald
nogle af dem der osse downloader, og i princippet kan de vel osse selv
sætte lokkemad op og spore folk på den måde, men så er de vel selv ude i
noget snavs.

Men måske har jeg bare ikke forstået hvordan bittorrent virker.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-08 14:09

jos wrote:

> Og selv om jeg har misforstået, så kræver det vel adgang til at overvåge
> et bestemt fællespunkt mellem server og klient??

Jeg vil tro at det er denne metode som de tænker på
<http://www.scribd.com/doc/5935289/IFPI-Graduated-Response-System>

Bottom line: DTecNet (læs: APG) har programmeret lidt videre på en open
source BT klient (formentlig). Den kontakter trackeren for IP adresser på
andre peers, ligesom en normal BT klient vil gøre det. Derefter går den
igang med at kontakte disse peers på deres BT announce port og downloader
en lille smule (så en hashværdi i .torrent filen kan verificeres).

Medmindre APG har adgang til tracker serveren (eksempelvis hos TPB) eller
deep packet inspection hos ISPerne, kan de ikke lave anden overvågning
end overstående. Alle kan se hvem de up/downloader til/fra i BitTorrent.

--
Jesper Lund