MS Windows
briani 27239
Instl. Xp på bærbar uden cd-rom drev, men ~
Fra : Michael Hansen

Dato : 04-10-08 19:14

Jeg har en ældre bærbar, hvor hdd´en lige er stået sig en tur
Nu har jeg sat den nye hdd i og skal have inst. windows, så er det jeg
kommer i tanke om at cd-rom drevet er stået af... dooh
Men den har usb port om ethernet, men den ikke boote på nogle af dele, eller
bios kan ikke sættes op til det.

Hvad gør jeg? Laver en boot diskette, så ligger windows på en usb nøgle, men
hvad med usb driver osv.
Kan en hjælpe mig på rette vej?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-10-08 20:53

"Michael Hansen" <mhansen@jyde.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> eller bios kan ikke sættes op til det.
>
> Hvad gør jeg? Laver en boot diskette, så ligger windows på en usb nøgle,

Allerførst:
Hvilken bærbar drejer det sig om? (mærke/model).
Det kan måske hjælpe os lidt på vej til at hjælpe dig.

Lige nu kan jeg kun se en mulighed, og det er en anden bærbar med et CD-ROM
drev der virker.
Smid harddisken derover i og installér Windows på den (kræver så at de begge
benytter samme hd controller interface).
Lad være med at installere drivere andet end Windows egne standard drivere
(de bliver udskiftet i den anden bærbare).
Så kopierer du indholdet af CD-ROM'en over i en mappe på harddisken.
Herefter sætter du harddisken over i den bærbare hvor den hører til.
Nu vil Windows installere de standard drivere den kan til din bærbare (du
bliver nok nødt til at guide Windows hen til den mappe du oprettede til
Windows CD'en).
Resten skal du så på nettet og hente.
De nødvendige drivere kan du så med fordel downloade på en anden maskine og
smide på en USB-nøgle og overføre dem til den bærbare på den måde.
Med lidt held så skulle du gerne stå tilbage med en funktionel Windows
installation

Mvh
Benjamin

Fra : Michael Hansen

Dato : 04-10-08 22:13

Det er en dell inpiron 8100, jeg har en anden bærbar men det er en Acer
Ferrari 3400
Hvordan ved jeg de har samme hd controller interface, hvilket jeg ikke tror
de har.
Synes jeg har kigget efter en bootdisk, så enten jeg kunne få en usb
stick/hdd til at virke uden held.
Er nu begyndt at kigge efter en bootdisk, så jeg kan få netkortet til at
virke, kan man så ikke inst. windows af den vej?

Michael

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-10-08 22:39

> [...]
> Er nu begyndt at kigge efter en bootdisk, så jeg kan få netkortet til at
> virke, kan man så ikke inst. windows af den vej?

Acer Ferrari 3400 og Dell Inspiron 8100 har begge ATA interface.
Du burde kunne bruge disken på Acer'en og installere Windows derfra som jeg
beskrev.
Hvis du ikke kan boote fra USB så får du også svært ved at bruge en
bootdisk.
Installation kan godt lade sig gøre over netværk:
http://www.networkcert.net/xp/install.htm#network
Men det kræver jo så desværre at du kan finde ud af en måde at boote
computeren på via USB.

Er du 100% sikker på at dit CD-ROM er stået af og ikke bare trænger til en
rensning?
Jeg har før været ude for at der har sat sig støv nede i linsen som en alm.
rensning ikke kunne tage.
Et par hårde pust på linsen og efterfølgende rensning med isopropyl alkohol
(alm. sprit kan også bruges i en snæver vending) fik det til at køre igen.

Mvh
Benjamin

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-10-08 22:50

"Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

Tjekkede lidt rundt på nettet.
Det kan tilsyneladende ikke lade sig gøre at boote fra USB på Dell Inpirion
8100.
Flere steder bliver der snakket om en modificeret BIOS der kan tilføje USB
boot, men jeg har ikke kunnet finde links til den.

Mvh
Benjamin

Fra : Michael Hansen

Dato : 04-10-08 22:54

Har fundet en bootdisk (diskette) og den vej igennem fået adgang til min
netværkshdd.
MEN da jeg så får startet installationsprocessen op via WINNT.EXE, skriver
den at den mangler plads.
Det er åbenbart fordi den under opstart ikke har indlæst mit C drev, i dos
skriver ivhertfald invalid drive letter.
Hvordan får jeg lige "adgang" til mit C drev i dos, så jeg kan inst.
windows?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-10-08 22:59

> [...]
> skriver ivhertfald invalid drive letter.
> Hvordan får jeg lige "adgang" til mit C drev i dos, så jeg kan inst.

Ok, heldigt at du har et diskette drev
Netværks-installation vil gerne have et allerede formatteret drev at sende
nogle filer til.
Så du skal lige formattere harddisken først ude i DOS.
Du skal nok lige oprette en partition vha. FDISK inden du kan få lov til at
formattere.
Derefter burde der ikke være problemer med at installere over netværket.

Mvh
Benjamin

Fra : Michael Hansen

Dato : 04-10-08 23:07

Hmm, hvor FDISK´er jeg lige et drev som jeg ikke lige har adgang til...
stod på A drevet skrev så fdisk /status, men så får jeg kun a drevet...
Mange tak for hjælpen indtil videre, Laziter!

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-10-08 23:14

> Hmm, hvor FDISK´er jeg lige et drev som jeg ikke lige har adgang til...
> stod på A drevet skrev så fdisk /status, men så får jeg kun a drevet...
> Mange tak for hjælpen indtil videre, Laziter!

Ja den var da værre..
Normalt har jeg kun oplevet ugyldig drev angivelse hvis jeg har prøvet at
tilgå et ikke-formatteret drev.
Men hvis det ikke dukker op i FDISK så lyder det som om
A) at drevet ikke er sat rigtigt til.
B) at controlleren er stået af.

Det var så lidt, jeg håber at mine forsøg på at hjælpe dig så kommer til at
virke

Mvh
Benjamin

Fra : Michael Hansen

Dato : 04-10-08 23:27

hvis jeg bare skriver FDISK finder den også min HDD på små 19 GB
Skriver partion 1, status A, type NTFS
Men hvordan ser jeg hvilket bogstav drevet har?
Kan det have noget med at gøre, at bootdisken kører op med noget
MS-RAMDRIVE, som gør jeg ikke kan tilgå min normale C drev?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-10-08 23:40

> [...]
> Kan det have noget med at gøre, at bootdisken kører op med noget
> MS-RAMDRIVE, som gør jeg ikke kan tilgå min normale C drev?

Du kan ikke få adgang til drevet da det NTFS, det er ikke understøttet af
DOS.
Du skal bruge FDISK til at slette partitionen og lave en ny FAT32.
Den skal så formatteres og derefter kan du få adgang til drevet.
Når Windows så er installeret kan du lave drevet om til NTFS igen.
Det gøres i kommandoprompten inde i Windows
Du skal skrive:
convert c: /fs:ntfs

Mvh
Benjamin

Fra : Michael Hansen

Dato : 04-10-08 23:51

Ok, det må jeg prøve i morgen (eller senere i dag) Det driller vidt lidt for
meget lige nu, nok pga. tiden...

Fra : O. Skjold

Dato : 05-10-08 09:41

Laziter [9440] skrev i

<klip>

> [...]
> Lad være med at installere drivere andet end Windows egne
> standard
> drivere (de bliver udskiftet i den anden bærbare).

Hej, lige en lidt OT-bemærkning:

Er du sikker på, at det eneste der kræves er ens
harddiskinterface?

Jeg mener ganske bestemt, at skal den øvelse lykkedes så skal
bundkortets chipsæt om end ikke være det samme, så i hvert fald i
samme familie.

De få gange jeg har prøvet at starte på en "fremmed" Windows
(altså fra en PC med "forkert" chipsæt), så ender den ret hurtigt
i en blå skærm.

Grunden til til mit spm er, at hvis du har andre erfaringer er
det jo altid rart at blive opdateret

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Laziter [9440]

Dato : 05-10-08 10:54

"O. Skjold" <skjold5260dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> i en blå skærm.
>
> Grunden til til mit spm er, at hvis du har andre erfaringer er

Hvis der ikke bliver brugt en OEM version af Windows så kan det sagtens lade
sig gøre.
Der må heller ikke bruges andet en Windows egne standard drivere.
Jeg har udføre manøvren en del gange og det har virket hver gang.

Mvh
Benjamin

Fra : O. Skjold

Dato : 05-10-08 13:34

Laziter [9440] skrev i

<klip>

> Der må heller ikke bruges andet en Windows egne standard
> drivere.

OK, det er nok her det er kikset i mine tilfælde

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 04-10-08 23:00

On Sat, 4 Oct 2008 20:14:08 +0200, "Michael Hansen" <mhansen@jyde.dk>
wrote:
>Hvad gør jeg? Laver en boot diskette, så ligger windows på en usb nøgle, men
>hvad med usb driver osv.

Du må prøve at finde en DOS USB driver, der passer til din PC.
Det kan sikkert lade sig gøre, men kan godt være besværligt.

Søg på Google efter DOS USB drivers.
Der er nok ikke andet at gøre end at prøve sig frem indtil det lykkes.
Iomega eller Panasonic 's drivere er mit bedste bud.

Det ville være nemmere at boote fra USB nøglen, men det kan du
åbenbart ikke.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 04-10-08 23:47

søn, 05 10 2008 kl. 00:26 +0200, skrev Michael Hansen:
> hvis jeg bare skriver FDISK finder den ogs min HDD p sm 19 GB
> Skriver partion 1, status A, type NTFS
> Men hvordan ser jeg hvilket bogstav drevet har?
> Kan det have noget med at gre, at bootdisken krer op med noget
> MS-RAMDRIVE, som gr jeg ikke kan tilg min normale C drev?

Der er nok ikke NTFS drivere indlæst fra din bootdisk.

Du kan forsøge med FDISK at slette partitionen, og oprette en ny.
Derefter formatere denne som FAT, og så lave en installation fra din
netværksdisk.
Og så senere i forløbet lave en konvertering fra FAT til NTFS

/A

Fra : hcma

Dato : 05-10-08 09:17

"Michael Hansen" <mhansen@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller bios kan ikke sættes op til det.
>
> Hvad gør jeg? Laver en boot diskette, så ligger windows på en usb nøgle,

dette virker:
http://www.modaco.com/content/asus-eee-pc-http-www-eeeasy-com/261632/installing-xp-via-a-usb-stick/
og dette:
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.modaco.com%2Fcontent%2Fasus-eee-pc-http-www-eeeasy-com%2F261632%2Finstalling-xp-via-a-usb-stick%2F&hl=da&ie=UTF-8&sl=en&tl=da
m v h
HC

Fra : Michael Hansen

Dato : 05-10-08 10:07

Det hele lyder perfekt, bortset fra bios´en ikke kan sættes op til at boote
fra usb stick...
Men ellers tak for tippet

Michael

Fra : Anders

Dato : 05-10-08 10:38

> Det hele lyder perfekt, bortset fra bios´en ikke kan sættes op til at
> [...]

Kender du ikke en er har et ekstern CD rom drev du kan låne ?
Ellers så kan du blive nødsaget til at købe et nyt.
- Evt. en DVD brænder.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-10-08 11:03

Michael Hansen wrote:
> Jeg har en ældre bærbar, hvor hdd´en lige er stået sig en tur
> Nu har jeg sat den nye hdd i og skal have inst. windows, så er det jeg
> kommer i tanke om at cd-rom drevet er stået af... dooh

Lån et CD/DVD-drev af nogen til installation.
Det er kun en eller to skruer der skal løsnes, og det kan klares på 5 min.
Hvis du er i nærheden af Odense, må du gerne låne et af mig.

Jeg tror forøvrigt nemt du kan finde et brugt, som er til salg.