Ens møller
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-10-08 22:33

Når man ser to ens møller køre parløb med vingerne, følges de nogenlunde ad,
men dog ikke helt. Efter et par minutter er de ude af takt. Da møllerne er
ens, kom jeg til at fundere over mulige forklaringer på, hvorfor de egentlig
ikke følges fuldstændigt ad? Og hvordan de kan løbe fra hinanden. De er vel
'låst' i forhold til samme elnets vekselstrøms svingninger, så hvordan
forskubbe sig?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-10-08 22:37

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev

Det er forholdsvis små møller jeg har set på.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 02-10-08 23:50

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> hvordan de kan løbe fra hinanden. De er vel 'låst' i forhold til
> samme elnets vekselstrøms svingninger, så hvordan forskubbe sig?

Er der en asynkrongenerator i vindmøllen, er den ikke låst til
netfrekvensen. Den skal køre lidt hurtigere rundt end hvad der svarer
til netfrekvensen, for at producere noget strøm. Og afhængig af hvor
meget blæst der er til rådighed, skubber generatoren mere eller mindre
på. Nede i bunden af <http://www.windpower.org/composite-643.htm> er
der et afsnit der hedder generatorslip, der fortæller hvordan det
hænger sammen.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-10-08 09:31

> [...]
> hvorfor de egentlig ikke følges fuldstændigt ad? Og hvordan de kan løbe
> fra hinanden. De er vel 'låst' i forhold til samme elnets vekselstrøms

Det kommer an på, hvilken type det er.
Kan du finde ud af typ/størrelse?

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-08 19:28

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> skrev i en meddelelse

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kommer an på, hvilken type det er.
> Kan du finde ud af typ/størrelse?

Nej, men da fænomenet ses overalt, kan det heller ikke bringe noget nyt på
banen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-10-08 20:11

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> Nej, men da fænomenet ses overalt, kan det heller ikke bringe noget
> nyt på banen.

Der er asynkrongeneratorer i flertallet af vindmøllerne, så det er nu
ikke så sært at du ser fænomenet.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-10-08 16:42

"Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Der er asynkrongeneratorer i flertallet af vindmøllerne, så det er nu
> ikke så sært at du ser fænomenet.

Jer er enig med Anders, de asynkrone er netstyrede, d.v.s. det er
frekvensen,
styrer omløbshastigheden. Bortset fra når vindhastigheden er u. 4 m/s, hvor
generatoren slår fra og vingerne løber rundt uden at trække generatoren.
De større og nyere typer styres på anden måde, de kan godt have forskellig
omløbstal. Det var derfor jeg efterlyste typen.

Per A. Hansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 06-10-08 17:27

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> writes:

> Jer er enig med Anders, de asynkrone er netstyrede, d.v.s. det er
> frekvensen, styrer omløbshastigheden.

Det er jo så det den ikke gør 100%. Afhængig af hvor meget moment der
er på rotoren, kører generatoren op til 1% hurtigere rundt, end hvis
den bare idlede. Så der skal altså ikke ret store lokale variationer
til, før møllerne ikke holder takten.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-10-08 12:01

> [...]
> er på rotoren, kører generatoren op til 1% hurtigere rundt, end hvis
> den bare idlede. Så der skal altså ikke ret store lokale variationer

Det er korrekt, men en asynkron generator, der kører hurtigere end
netfrekvensen
vil forsøge at øge netfrekvensen en smule.
Automatikken på kraftværket sørger for at konsere ved at fyre lidt mindre
brændstof ind i kedlerne etc.
Vindmøllens automatik vil prøve at magnetisere beviklingerne lidt, så
det hele ender med at vindmøllen bremses - og alle kører i takt.
Så man vil se at flere møller af samme slags vil køre i takt.
Når vindmøller kører med forskellig hastighed er det oftest fordi der
er for lidt vind til at den kan holde netfremkvensen og derfor slår fra -
den kører på "frihjul" og holder olien varm. Enkelte møller bremser
vingerne.

Per A. Hansen