Mit bedste råd imod overvægt.
Fra : Lyrik

Dato : 01-10-08 16:19

Er ikke mit, men andres råd. Min mor sagde:"Spis ikke mere end der er plads
til et stykke brød!"

Men for kort tid siden hørte jeg det mesterligt formuleret af Mærsk
McKinney-Møller:" Spis til du ikke er sulten mere!-Aldrig til du er mæt!"

Bedre kan det ikke formuleres. Og så skær ned på fedtet og spis rugbrød
istedet for franskbrød. Spis de kulhydrater som holder en lang
mæthedsfølelse.

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-10-08 18:25

On Wed, 1 Oct 2008 17:19:27 +0200, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
>Bedre kan det ikke formuleres. Og så skær ned på fedtet og spis rugbrød
>istedet for franskbrød. Spis de kulhydrater som holder en lang

Lidt overvægt skader vist ikke, og det er den eneste måde at holde
rynkerne væk på, hold slindet stramt
mvh Ebbe

Fra : lh

Dato : 01-10-08 19:39

> Lidt overvægt skader vist ikke, og det er den eneste måde at holde
> rynkerne væk på, hold slindet stramt
> mvh Ebbe

Det er jo noget vrøvl - overvægt er absolut ikke sundt. Nu er der så forskel
på at veje et par kilo for meget til ekstrem overvægt.
Jeg har svær overvægt tæt inde på livet - ikke mig selv, men min mor er ved
at æde sig ihjel - bogstavelig talt.
Om man kan eller vil gøre noget enten for ikke at blive overvægtig eller ved
overvægt har nok noget med selvdisiplin at gøre.
Overvægt er i vores nuværende samfund blevet en hel folkesygdom.
Folk spiser for meget, spiser forkert og rigtig mange røre sig alt alt for
lidt.
Det er faktisk rigtig som tråden her er indledt med: Stop med at spise når
du er mæt, dvs det er ingen skam at levne f.eks når du ikke kan spise mere.
Men det er jo også vigtigt at det man spiser ikke er fedt alt sammen.
Og som Ebbe skriver med rynkerne (ved godt det skal forstås som ironi eller
lign) men min mor er "kun" 72 og ejer ikke en rynke, for det hele er fyldt
ud med fedt. Men hvad hjælper det når kroppen er ved at sige stop pga
overspisning og manglende vilje til at gøre noget ved det.

lh

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-10-08 20:43

lh skrev:

> Det er faktisk rigtig som tråden her er indledt med: Stop med at spise
> når du er mæt,

Prøv at læse igen. Når du ikke længere er sulten.

Mange mennesker har et problem i vores overflods/børnelokkersamfund
formentlig fordi vi er konstrueret til at overleve i et mangelsamfund,
som det fandtes her indtil for 50 år siden. Og stadig mange steder i verden.

--
Niels

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-10-08 21:30

Lyrik skrev den 01-10-2008 17:19:
> Er ikke mit, men andres råd. Min mor sagde:"Spis ikke mere end der er
> plads til et stykke brød!"

wienerbrød

> Men for kort tid siden hørte jeg det mesterligt formuleret af Mærsk
> McKinney-Møller:" Spis til du ikke er sulten mere!-Aldrig til du er mæt!"
>
> Bedre kan det ikke formuleres.

Sig til en astmatiker, at han bare skal slappe af, så kommer
vejrtrækningen helt af sig selv

Desværre er "nu er jeg ikke sulten"-fornemmelsen ikke bare en /madmængde
i mavesæk/-komponent, men sandelig også hvad der kommer i maven. Og hvad
der kommer i mavesækken kommer an på hvad man får at vide i
supermarkedet som er i varen.
Og der kunne Hr. Møller starte med at fjerne de varer som har den
mærkelige og yderst misvisende GDA-opstilling på emballagerne.
Der findes faktisk varer i hans egen discountkæde som har en ganske
nydelig opstilling som følger DanskVarefakta og NordiskErnæringsråds
næringsoplysninger og standarder....hvorfor ikke bare holde sig til dem?

Hvorfor opfinde nogen mærkværdige portionsstørrelse, som man udemærket
ved ikke holder i forbrugerens dagligdag.

Og der kunne Hr. Møller sagtens gøre andet end sige et par bevingede
ord, men også omrokere en masse varer i de supermarkedskæder som han
ejer. men det går sikkert ud over hans pengepung....og så bliver det
bare ved snakken.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-10-08 21:05

> Sig til en astmatiker, at han bare skal slappe af, så kommer
> vejrtrækningen helt af sig selv

Det kan ikke sammenlignes. Spisning er i høj grad lystbetonet, hvilket astma
ikke kan siges at være. Spisning er en sund og naturlig reaktion på sult,
astma er usund og sygelig tilstand som reaktion på overfølsomhed og allergi.

> Desværre er "nu er jeg ikke sulten"-fornemmelsen ikke bare en /madmængde i
> mavesæk/-komponent, men sandelig også hvad der kommer i maven.

Enig

> Og hvad der kommer i mavesækken kommer an på hvad man får at vide i
> supermarkedet som er i varen.

Uenig. Jeg køber det rugbrød, jeg synes smager godt. Jeg køber de
gulerødder, jeg synes smager godt. Jeg køber ikke tomater, for de smager
ikke godt. Jeg køber heller ikke kager, for dem spiser vi bare i løbet af
aftenen selv om vi egentlig ikke har hverken sult eller behov for dem. Den
sidste indkøbspolitik er ret effektiv for vægten.

> Hvorfor opfinde nogen mærkværdige portionsstørrelse, som man udemærket ved
> ikke holder i forbrugerens dagligdag.

Fordi vi ikke køber ind efter potionsstørrelser. Vi ved jo alle sammen godt
at havrefras ikke er nær så godt som morgenmad som havregryn, men når det nu
smager bedre, hvad så? Er det bedre med halvusund morgenmad frem for ingen
morgenmad?

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-10-08 08:30

Maria Frederiksen skrev den 02-10-2008 22:04:

> Fordi vi ikke køber ind efter potionsstørrelser. ...

hvorfor bliver GDA-konceptet så opfundet? og brugt på mange underlødige
produkter?

Jf. industrien/detailhandlen er det jo for at oplyse forbrugeren.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-10-08 17:38

> hvorfor bliver GDA-konceptet så opfundet? og brugt på mange underlødige
> produkter?
>
> Jf. industrien/detailhandlen er det jo for at oplyse forbrugeren.

Det har eksisteret "altid".
Især har jeg moret mig over portionsstørrelsen på cornflakes, og det er
mindst 30 år siden første gang. Ungerne kunne snildt spise 3 pakker hver af
de der med 30 g i. Vores princip har altid været at spise til man har fået
nok, så det kan godt hænge sammen med det.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-10-08 21:25

Maria Frederiksen skrev den 04-10-2008 18:38:

> Det har eksisteret "altid".
> Især har jeg moret mig over portionsstørrelsen på cornflakes, og det er
> mindst 30 år siden første gang.

ja, på cornflakes.

GDA-konceptet er dog først bredt sig siden nytåret på alle mulige andre
produkter også: chips, vingummi, cola* og i den dur.

*: bemærk, at cola-portionen er angivet med 25 cl, som sandsynligvis er
den størrelse som der bliver solgt mindst af.....den rette burde nok
være 50 cl.

Ligeså med chips, hvor der også er 25 gram som er én portion.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-10-08 19:20

> [...]
> 50 cl.
>
> Ligeså med chips, hvor der også er 25 gram som er én portion.

Jeg har en kogebog fra 1949, hvor portionsstørrelserne ikke ville mætte en
5-årig. Måske fordi de er baseret på at man får 3 retter mad. Og mht. lige
netop chips er det jo fint med en portionsstørrelse på 25 g, det samme med
dit eksempel på sodavand. Det svarer til et stort glas.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-10-08 18:19

Maria Frederiksen skrev den 05-10-2008 20:20:
>.... det samme med
> dit eksempel på sodavand. Det svarer til et stort glas.

Det er nogen små store glas I bruger.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk