Alufælg - svejsbar???
Fra : Allan Bojesen

Dato : 01-10-08 18:36

Har en idé om til vinter at lave min XL600RM lidt motard-agtig
Første spørgsmål er om jeg kan tage en bagfælgring og svejse egerhullerne
til og bore nye, så de matcher antal eger i fornavet? Kan der overhovedet
svejses i den slags alu, og er der risiko for at svække fælgen? På de
pågældende fælge er egerne ikke monteret gennem selve fælgbunden, men gennem
en forhøjet kant/ring - hvis I forstår.

Allan Bojesen
VTR1000 SP1 / CBR1000F / og ovennævnte

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 01-10-08 19:11

Allan Bojesen skrev den 01 okt 2008 i

> [...]
> at svække fælgen? På de pågældende fælge er egerne ikke monteret
> gennem selve fælgbunden, men gennem en forhøjet kant/ring - hvis I

http://www.easyweld.com kan noget.....

....men om jeg turde bruge det på en fælg - og hvad med centreringen,
det virker sqisme lidt uoverskueligt ;-/

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper: http://usenet.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 01-10-08 19:34

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.easyweld.com kan noget.....
>
> ...men om jeg turde bruge det på en fælg - og hvad med centreringen,
> det virker sqisme lidt uoverskueligt ;-/

Smart ser det ud - men det er ikke noget jeg vil binde an med. Det skal lige
siges at hvis det kan/skal gøres, er det sønnike der kommer til at stå for,
og han har adgang til alt nødvendig grej og maskineri.

Men tak for forslaget

Allan

Fra : Anders Majland

Dato : 01-10-08 19:59

> [...]
> pågældende fælge er egerne ikke monteret gennem selve fælgbunden, men
> gennem en forhøjet kant/ring - hvis I forstår.

Inden du begynder på arbejdet med en brugt fælg så hør lige på prisen på en
ny fælg uden huller. F.eks www.lolo.at sælger løse fælge og kan også levere
med det antal huller du skal bruge ...

Og mhs egre så kan du også nemt laves på mål. F.eks af
http://www.veteranimporten.dk/ hvis ikke lolo.at

Men selvfølgelig kan en fælg svejses med det rigtige udstyr - Den er jo også
typisk svejst sammen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 01-10-08 20:35

> [...]
> levere med det antal huller du skal bruge ...
>
> Og mhs egre så kan du også nemt laves på mål. F.eks af

lolo sitet ser rigtig spændende ud, og fælge derfra vil selvfølgelig give
det helt rigtige look - tak for det. Der er selvfølgelig økonomi i det, men
også en form for nostalgi da det gerne må være så originalt som muligt, men
ovennævnte skal bestemt undersøges nærmere.

> Men selvfølgelig kan en fælg svejses med det rigtige udstyr - Den er jo
> også typisk svejst sammen

Det jeg er bange for er om den stærke varme fra svejsningen kan give
spændinger der kan resultere i revnedannelse.

Allan