Katten brækker sig...
Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-08 05:24

Hej.

Vi har to katte en han(Strit) og en hun(Nala) som begge er 6-7mdr gammel.

Nala har det så med at brække sig, lige efter hun har spist. Opkastet ser
ikke ud til at fejle noget, altså ingen misfarvninger, orm eller hvad ved
jeg. Det er lysebrunt og nogengange er tørfodret slet ikke blevet opløst
helt endnu. Så det er somregl meget kort efter hun har spist.

Vores katte har altid vand og mad til at stå og kan gå fra og til som de
lyster.

Fodret er RC Kitten.

Er det fordi hun forspiser sig? Og så er nød til at kaste det hele op igen?
Hvad skal man så gøre? Kun give dem en spiseske af gangen?

Skal vi prøve noget andet foder? Hvis ja, hvilket?

Andet input modtages meget gerne. Da det efterhånden er ved at være noget
træls svineri, da hun tit brækker sig på kludetæpperne som ligger i
gangen...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Sabina H.

Dato : 02-10-08 11:15

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er det fordi hun forspiser sig? Og så er nød til at kaste det hele op
> igen? Hvad skal man så gøre? Kun give dem en spiseske af gangen?

for det første, i min erfaring, ja, så er det fordi hun forspiser sig....
men derudover gør du det helt rigtige, jeg vil dog anbefale at prøve at have
foder stående flere steder...

nu kender jeg ikke kemien blandt dine katte, men det kan være at hun
forsluger sig, fordi den anden kat kommer og vil blande sig når hun skal
spise, ved at have flere "foderstationer" rundt om i huset, kan de spise
hvor de vil i stedet for at SKULLE spise det samme sted...

> Skal vi prøve noget andet foder? Hvis ja, hvilket?

umiddelbart virker det foder i har til at være fint nok til at dække deres
behov, men det kunne måske være en ide at blande det lidt med et foder til
voksne katte - jeg ved godt de ikke er voksne endnu, men at blande
produkterne vil tvinge dem til at tygge maden og dermed tage sig bedre tid
om det...

> Andet input modtages meget gerne. Da det efterhånden er ved at være noget
> træls svineri, da hun tit brækker sig på kludetæpperne som ligger i
> gangen...

kender det ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-08 15:53

> [...]
> spise, ved at have flere "foderstationer" rundt om i huset, kan de spise
> hvor de vil i stedet for at SKULLE spise det samme sted...
De har én madskål men med to "huller" til mad, og de plejer at stå lige så
fint ved siden af hinanden og spise...

> [...]
> voksne katte - jeg ved godt de ikke er voksne endnu, men at blande
> produkterne vil tvinge dem til at tygge maden og dermed tage sig bedre tid
Jeg kan godt følge dig i, at hvis maden er for småt, så bliver der bare
spist som en gal. Skal de derimod kæmpe lidt med at tygge det, så er det vel
som med os mennesker, så spiser vi heller ikke så meget...

Der var for nylig en test af kattefoder, var det i Aldi eller Lidl man
skulle købe ind næste gang? Og hvad hed det?

Tak for svar iøvrigt!

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Sabina H.

Dato : 02-10-08 17:27

> De har én madskål men med to "huller" til mad, og de plejer at stå lige så
> fint ved siden af hinanden og spise...

min oplevelser herhjemme er skam også at de sagtens kan stå sammen og spise
uden problemer, og det virker bestemt ikke forhastet, men derfor kan det jo
sagtens gå stærkt, hvis man er bange for at få for lidt, eller at den anden
skal spise det hele før en selv, især hvis der er et snært af at de skal
placere sig hirakisk i forhold til hinanden..
mennesker kan også sagtens spise hurtigt uden at det virker sådan... det
hele handler oma t man bare sluger, i stedet for at tykke, og kittenfoderet
er jo beregnet til små munde og små bisser, og dine er ved at være store...
hvis du gerne vil fortsætte med et kittenfoder, kan du prøve persiankitten,
som godt nok er til langhårede missebabyer, men bidstørrelsen er en anelse
større end kitten.... (så vidt jeg husker - jeg bruger babycat og persian
kitten)

jeg ville dog stadig forsøge med en madskål mere... det er så ultranem en
løsning som noget jo...

> [...]
>
> Der var for nylig en test af kattefoder, var det i Aldi eller Lidl man
> skulle købe ind næste gang? Og hvad hed det?

ingen af stederne....
du får stadig det billigste og bedste foder til dine katte i de lødige
fodertyper...

læs feks her:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/filer.nsf/FE23E249EB929B5AC12574980028BBD7/$file/fodertest.pdf

tag i din lokale (eller næsten lokale) større dyrehandel ala maxizoo eller
lign, og køb en 10 kg's sæk royal canin.... min erfaring med RC er at man
faktisk næsten uproblematisk kan skifte mellem fodertyperne, uden dårlig
mave som resultat...
hvis du er heldig kan du finde en 10 kg's sæk med et lille klistermærke på,
hvor du får 100 kr's rabat her og nu, og samtidig har 100 krs rabat til
næste gang... og er du RIGTIG heldig næste gang, finder du en tilsvarende
sæk, og får 200 krs rabat på den sæk ;) se DET kan betale sig... når man får
de rabatter, så er det ligesom at få opdrætterrabat ;)

Under alle omstændigheder, svæv på den sikre side, og skift foderet gradvist
som der anbefales.....

> Tak for svar iøvrigt!

your welcome ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-08 20:27

> [...]
> prøve persiankitten, som godt nok er til langhårede missebabyer, men
> bidstørrelsen er en anelse større end kitten.... (så vidt jeg husker -
Det er fordi vi køber foder i de helt store sække, det var også meningen at
når den her sæk er ved at være tom, så skal de til at have noget i nogle
størrere stykker.

Vi prøver lige med to madskåle også...

> ingen af stederne....
> du får stadig det billigste og bedste foder til dine katte i de lødige
> [...]
Okay, jeg var nu ellers ret sikker på at der lige havde været en test(TÆNK),
hvor en masse folk blev meget klogere, fordi pris og kvalitet åbenbart ikke
altid hang sammen?

> [...]
> tilsvarende sæk, og får 200 krs rabat på den sæk ;) se DET kan betale
> sig... når man får de rabatter, så er det ligesom at få opdrætterrabat ;)
Har aldrig lagt mærke til omtalte klistermærker, men vil jeg da lige prøve
nu :)

> Under alle omstændigheder, svæv på den sikre side, og skift foderet
> gradvist som der anbefales.....
Okay, det var jeg slet ikke klar over. Det er hermed noteret!

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Sabina H.

Dato : 02-10-08 22:58

> Det er fordi vi køber foder i de helt store sække, det var også meningen
> at når den her sæk er ved at være tom, så skal de til at have noget i
> nogle størrere stykker.

det kan også betale sig et meget langt stykke hen ad vejen.... bare husk at
vælge et foder der er lige godt til begge katte.... husk at tænke på om de
er indekatte, udekatte eller inde/udekatte, om de er neutraliserede, og om
deres pels kræver specielt foder... det betaler sig i sidste ende, dels
fordi man så får et foder der er tilpasset katten, så den spiser den
anbefalede mængde samt den rent helbredsmæssigt har det bedre...

www.royalcanin.dk er der en guide der kan hjælpe ;)

> Vi prøver lige med to madskåle også...

godt ;)

> Okay, jeg var nu ellers ret sikker på at der lige havde været en
> test(TÆNK), hvor en masse folk blev meget klogere, fordi pris og kvalitet
> åbenbart ikke altid hang sammen?

tro mig det gør det faktisk heller ikke, ofte er de "billige" eller "nemt
tilgængelige" mærker faktisk de dårligste....

hvis du nærstuderer det link, så er det faktisk tørfodereret Iams Adult
Chicken der er billigst i brug ved anbefalet daglig dosis, og samtidig får
den sammen med andre den højste karakter i den samlede vurdering....

men et vådfoder som Kitekat, som du kan købe i supermarkedet, får også en
høj karakter i den samlede vurdering...

personligt fodrer jeg med Royal canin, og Kitekat som "guf"....

men det mange glemmer når de skal ud og købe foder er at kvantitet sparer
penge... dvs går du i supermarkedet og bruger måske 35 kr for 1 kg lige nu,
på et mindre lødigt foder, der måske gør din kat mæt, men samtidig gør
pelsen mat, og får den til at prutte, så løser du godt nok "problemet" med
maden her og nu til en lav udgift, men på sigt er det ikke sundt for din
kat...
hvis du derimod går i dyrehandlen (eller online) og bestiller en 10 kg royal
canin, og får et foder til din kat som er sund, og tilpasset præcis din kat,
så den kommer sundest muligt igennem livet...

har lige lavet dette eksembel, med de oplysninger jeg har kunne finde online
blandt andet på www.whiskas.dk og www.royalcanin.dk

whiskas til 35 kr, for 1 kg, skal bruge 70 gram for en daglig dosis for ek 4
kg kat (og de anbefaler at man også fodrer dem ved 100 g vådfoder pr kg
krops vægt, så det skal lægges oven i som koster 11 kr for 400 gram) hvilket
giver en daglig pris på 13,5 kr

Royal canin giver du feks ca 500 kr for 10 kg - men en kat på 4 kg har kun
brug for skal kun have 60 gram om dagen og ingen ekstra vådfoder.... hvilket
giver en daglig pris på ca 3 kr...

begge steder har du mulighed for at hente rabatter - udsalg og lign.... men
jeg synes personligt den er åbenlys....

> Har aldrig lagt mærke til omtalte klistermærker, men vil jeg da lige prøve
> nu :)

jeg har været heldig at få dem de sidste to gange*G* jhvilket reddede mig en
rabat på 200 kr*G* fedt, når man kar 8 katte ;)

> Okay, det var jeg slet ikke klar over. Det er hermed noteret!

her er lige en kort beskrivelse af hvordan et foderskift bør forløbe, for at
undgå dårlig mave.... man kan også sjusse sig frem, men brug dette som
guide...

1.-2. dag: 75% gl foder + 25% nyt foder (blandet sammen naturligvis)
3.-4. dag: 50% gl foder + 50% nyt foder
5.-6. dag: 25% gl foder + 75 % nyt foder
7. dag og frem - nyt foder

denne guide sikrer at din kat kan lide den nye mad, og at du ikke slår maven
i stykker på den.... man kan feks i Royal canin (og andre fodertyper) køber
400 grams poser, som er gode at starte et foderskift med, så man finder ud
af om katten kan lide det....

--
Knus,
Sabina

Fra : Klaus G.

Dato : 03-10-08 18:32

> [...]
> fordi man så får et foder der er tilpasset katten, så den spiser den
> anbefalede mængde samt den rent helbredsmæssigt har det bedre...

Jeg vil kigge derud af :)

> [...]
>
> begge steder har du mulighed for at hente rabatter - udsalg og lign....
> men jeg synes personligt den er åbenlys....
Jeps, men der bliver jo debateret på livet løs om emnet lige her:
http://www.katte-forum.dk/viewtopic.php?f=4&t=185

Men jeg vil i gang med at regner på priser, hvad der er bedst til de små kræ
:)

> jeg har været heldig at få dem de sidste to gange*G* jhvilket reddede mig
> en rabat på 200 kr*G* fedt, når man kar 8 katte ;)
Ja, så er det noget der batter, vi har som sagt kun 2stk....endnu :)

> [...]
> 3.-4. dag: 50% gl foder + 50% nyt foder
> 5.-6. dag: 25% gl foder + 75 % nyt foder
Tak for guiden!

> [...]
> fodertyper) køber 400 grams poser, som er gode at starte et foderskift
> med, så man finder ud af om katten kan lide det....
Hah, ja! Det ville sq være træls at købe 10-15kg dyrt forder og så vil de
ikke spise det, lol! ;)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Siri

Dato : 04-10-08 10:58

e> >> Har aldrig lagt mærke til omtalte klistermærker, men vil jeg da lige
.. man kan feks i Royal canin (og andre
> Hah, ja! Det ville sq være træls at købe 10-15kg dyrt forder og så vil de
> [...]

Hej Klaus.
Jeg abonnerer på Tænk, og beklager, men den test er helt i skoven.
Normalt tester de tings brug og sikkerhed.
I denne test har der hverken været katte, dyrlæger, eller
dyre-bromatologer inde over.
Foderet er analyseret kemisk (bl a for 'skadelige stoffer' uden
uddybning) og så er der lavet prissammenligning.
Og det er det hele (!) - komplet uanvendeligt ifht kattens sundhed og
smag.
Ikke et kvæk om, hvordan foderet virker på katte - sunde katte, katte
med særlige foderbehov - nothing.
Priserne er beregnet udfra 2kgs sække - yeah, right, en 2kgs sæk RC
koster mellem 2-300 kr og en 10 kgs ca 450.... som du ved
Den test giver jeg ikke meget for.
Går du på katteudstilling, er der dels masser af stande med alt til
katten. Og en RC foderstand, hvor du kan få små gratisprøver, eller købe
400gs poser til 25 kr + rabatkupon. Det er ofte venlige Grant, der står
i standen, og så kan du få en masse god katteviden - det kan hans
kolleger sikkert også
Hills har ofte også stand med prøver (dem gider mine 2 så ikke æde, smag
og behag).
Smagsprøver er et hit, selvom de altid taler om at afskaffe dem.
De store firmaer kører forresten med smagsgaranti: Har du købt en sæk
foder, og der kun er spist et par 100g af den, kan du enten få den
byttet til en ny anden slags, eller pengene tilbage (så vidt jeg husker).
Har man katte med specielle lidelser (såsom allergier, struvitsten etc),
så skal der sikkert dyrlægeforhandlet specialfoder til.
Men alm. raske kælekatte har godt af alm. kvalitetsfoder såsom RC eller
Hills. Eller nogle af de gode slags, man kan bestille hjem fra f eks
catstuff.de - Uni-Q eller Sanabelle.
Bon appetit, kære mislinger
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Klaus G.

Dato : 04-10-08 14:00

> [...]
> Priserne er beregnet udfra 2kgs sække - yeah, right, en 2kgs sæk RC
> koster mellem 2-300 kr og en 10 kgs ca 450.... som du ved
Så håber jeg dælme der er nogle opdrættere som har skrevet eller ringet ind
til TÆNK og forklaret dem lidt om sagerne? Og håber de kommer med en update
så!

> [...]
> kolleger sikkert også
> Hills har ofte også stand med prøver (dem gider mine 2 så ikke æde, smag
Jeg er ikke så stor en katte elsker, at jeg tager på udstilling, beklager :)

> [...]
> Men alm. raske kælekatte har godt af alm. kvalitetsfoder såsom RC eller
> Hills. Eller nogle af de gode slags, man kan bestille hjem fra f eks
Ja, smagsprøver er guld værd :) Vi har prøvet at købe noget mad som de små
kræ bare slet ikke vil røre ved :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Zorba

Dato : 02-10-08 11:20

> [...]

> Andet input modtages meget gerne. Da det efterhånden er ved at være
> noget træls svineri, da hun tit brækker sig på kludetæpperne som

Har haft samme problem med en an mine Maine Coon katte, havde dyrlægen
til at se på den, det var en eller anden virus, den fik en sprøjte og
nogle piller og nu er alt godt igen

Zorba

Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-08 15:55

> Har haft samme problem med en an mine Maine Coon katte, havde dyrlægen
> til at se på den, det var en eller anden virus, den fik en sprøjte og
> nogle piller og nu er alt godt igen
Tak for dit svar.

Noget andet(størrere) foder vil blive afprøvet først, for at se om det er
fordi de bare sluger maden... Det kan man ihvertfald se på brækket, da +90%
er hele stykker tørfoder som slet ikke er blevet tygget det mindste.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery