Installationsproblemer
Fra : Kaj Larsen

Dato : 01-10-08 16:07

Hej gruppe

Jeg sidder og prøver på at installere PCLinuxOS 2007 på min PC som er på et
ASUS bundkort M2N8-VMX med een disk SATA på 120GB hvor jeg har installeret
Win2k på en 20 GB partion og det virker fint. Når jeg så prøver at
installere Linux går der kage i det. Den starter fint op med at jeg kan
vælge sprog og div. andet, jeg trykker enter og den indlæser Linuxkernen og
så sker der ellers ikke mere (sort skærm i timevis). Jeg har også prøvet at
lave nye partioner på den frie del af disken med GParted Live CD, men det
var næsten samme forløb, læser det første ind og så ellers sort skærm.

Håber der er nogen der har et bud på hvad der kan være galt. På forhånd tak.

Mvh. Kaj

Fra : Jan Birk

Dato : 01-10-08 16:29

> [...]
>
> Håber der er nogen der har et bud på hvad der kan være galt. På forhånd tak.

Har flere gange oplevet det samme. Hvergang (på nær een) har det været
en RAM fejl.

Kender ikke PCLinux, men hvis du kan vælge en RAM-test inden
installationen (typisk samme sted som du kan vælge at teste CDrommen) så
gør det. Lad den gerne køre flere timer.

At Windows virker er ikke ensbetydende med at RAMen er OK.

På Ubuntu og Fedora kan man vælge at få mere output, måske kan du også
det og dermed få lidt mere info?

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-10-08 17:48

Kaj Larsen skrev:
> vælge sprog og div. andet, jeg trykker enter og den indlæser Linuxkernen og
> så sker der ellers ikke mere (sort skærm i timevis). Jeg har også prøvet at

Jeg vil foreslå dig at starte med Knoppix, da det i min erfaring er det
mest alsidige med hardware og som kan køres uden at installere på
harddisken.

Sig hvad dine resultater er!

Fra : Kaj Larsen

Dato : 01-10-08 18:47

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil foreslå dig at starte med Knoppix, da det i min erfaring er det
> mest alsidige med hardware og som kan køres uden at installere på
> harddisken.
>
> Sig hvad dine resultater er!

Hej gruppe

Så har jeg prøvet med Knoppix, den læser lige velkomstskærmen ind, når jeg
så trykker enter går skærmen også i sort her. Jeg har kørt ramtest, ingen
fejl, hvad søren kan der være galt når den kører fint med Win2k?

Mvh. Kaj

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-10-08 19:14

Kaj Larsen skrev:
> [...]
> så trykker enter går skærmen også i sort her. Jeg har kørt ramtest, ingen
> fejl, hvad søren kan der være galt når den kører fint med Win2k?

Så er det formentlig en eller anden ting i dit bundkort der ikke opfører
sig helt rigtigt, og det skal slåes fra så LInux ikke forsøger at bruge
det. Jeg har set at Ubuntu har sådan en "safe"-tilstand hvor den ikke
er så aggresiv - måske er der noget tilsvarende i PCLinuxOS (eller hvad
den nu hed?)

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-10-08 21:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> det. Jeg har set at Ubuntu har sådan en "safe"-tilstand hvor den ikke
> er så aggresiv - måske er der noget tilsvarende i PCLinuxOS (eller hvad
"safe"-tilstand er en bootoption; alle linux-versioner kan boote i
failsafe mode; men da linux slet ikke bliver installeret har det ingen
betydning.
Fejlen kunne også ligge i skærmkortet, som måske ikke kan vise
splash-screen. Hvis det er tilfældet kan linux ikke køre på den PC; da
Knoppix ikke kan køre, er der noget der tyder på det.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 01-10-08 19:25

Den Wed, 1 Oct 2008 19:47:26 +0200 skrev Kaj Larsen:

> [...]
> så trykker enter går skærmen også i sort her. Jeg har kørt ramtest, ingen

Du har ikke ladet RAM-testen køre længe nok. Lad den gerne stå natten
over.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 01-10-08 21:49

ons, 01 10 2008 kl. 20:39 +0000, skrev Jørgen Heesche:
> [...]
> splash-screen. Hvis det er tilfældet kan linux ikke køre på den PC; da
> Knoppix ikke kan køre, er der noget der tyder på det.

det er ikke helt sandt - GNU/linux kan jo køre på nærmest alt. Men det
er klart at hvis skærmkortet ikke er understøttet kan det være ganske
svært at få noget sjovt ud af det.

Det kunne også være der ikke er hukommelse nok (ram) til at køre
liveCD'er - Ubuntu live cd'en kræver en del.

/andreas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-10-08 09:40

Kaj Larsen wrote:

> Jeg sidder og prøver på at installere PCLinuxOS 2007 på min PC som er på et
> ASUS bundkort M2N8-VMX med een disk SATA på 120GB hvor jeg har installeret

Der er en fejl i M2N-serien fra Asus. Du skal tilføje parameteren
-noapic til kernel under boot, ellers kummer der aldrig nogensinde liv i
maskinen.

Hvordan du gør det i PCLinuxOS skal jeg ikke kunne sige.

> Håber der er nogen der har et bud på hvad der kan være galt. På forhånd tak.

Jeg har Asus M2N og Ubuntu. Ved hver opdatering af kernel er jeg inde i
/boot/grub/menu.lst og rette (af en eller anden grund bliver
eksisterende kernel-parametre ikke automatisk overflyttet til nye kernels).

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-08 17:37

Den Thu, 02 Oct 2008 10:39:43 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> [...]
> /boot/grub/menu.lst og rette (af en eller anden grund bliver
> eksisterende kernel-parametre ikke automatisk overflyttet til nye kernels).

Kan din distro ikke håndtere at have en default option der altid
tager den /boot/vmlinuz, og lave det et symlink til den nyeste?

Så vil options på den jo ikke ændres.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kaj Larsen

Dato : 02-10-08 21:57

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> /boot/grub/menu.lst og rette (af en eller anden grund bliver
> eksisterende kernel-parametre ikke automatisk overflyttet til nye

Hej alle

Dette lille ord "noapic" løste alle mine problemer. Mange tak til jer alle
for hjælpsomhed og gode råd.

Mvh. Kaj

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 13-03-09 07:43

On Thu, 02 Oct 2008 10:39:43 +0200
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Kaj Larsen wrote:
--SNIP--
> [...]
> i /boot/grub/menu.lst og rette (af en eller anden grund bliver
> eksisterende kernel-parametre ikke automatisk overflyttet til nye

hvis det er en debian eller et debian-derivat (e.g. [kx]?ubuntu), skal
du kigge efter den linie, der starter med
"# kopt"
og tilføje noapic til den linie og derefter køre update-grub i
root-kontekst (e.g "su - root -c update-grub" for debian eller "sudo
update-grub" for ubuntu-varanterne)

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use