Ny XP stopper
Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 11:32

Har lige indstalleret en ny XP på en ny disk på samme computer som har
fungeret ok i tre år.
Disken er en 173GB IBM SCSI.
Windows formatterede den til angiveligt 140GB.
Den gamle disk er på 40GB.

Når XP booter på den nye disk slukker den computeren fem sekunder inde
i opstartsbilledet.

Har det noget at gøre med størrelsen af disken?
For det er den eneste forskel der er i forhold til den gamle
velfungerende.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-10-08 11:13

On Fri, 03 Oct 2008 12:31:58 +0200, Henrik <> wrote:

> [...]
>i opstartsbilledet.
>
>Har det noget at gøre med størrelsen af disken?
>For det er den eneste forskel der er i forhold til den gamle

Ok, det er ikke mange oplysninger. Men du har mistanke til disken, og
så må vi gætte på problemer omkring LBA48 understøttelse...

BIOS/SCSI-controlleren har formentlig LBA48 understøttelse og kan 'se'
alle diskens 173 GB.

Men når windows formatterer den til ca 140 GB har din
XP-installationsCD formentlig været en oprindelig udgave uden
SP1/SP2/SP3 og dermed uden LBA48.

Mit forslag er at du sletter harddisken og starter forfra med en
SP2/SP3 XP installationsCD.....

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-10-08 12:20

Michael Rasmussen wrote:

> Mit forslag er at du sletter harddisken og starter forfra med en
> SP2/SP3 XP installationsCD.....

Bedre endnu. Kigger i dk.edb.hardware.drev efter et indlæg der hedder
"Problemer med XP installation på større harddisk." finder mit indlæg og
gør som beskrevet. Windows bør begrænses til så lille en del at en
harddisk som muligt, for på et tidspunkt skal det reinstalleres og så er
det praktisk at man ikke har alle andre data liggende sammen med det.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 12:35

On Fri, 03 Oct 2008 13:19:51 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
> harddisk som muligt, for på et tidspunkt skal det reinstalleres og så er
> det praktisk at man ikke har alle andre data liggende sammen med det.

Til begge: XP kan starte i fejlsikret.
Har lige installeret den på en gammel 17GB som kører win98,
der slukker den også computeren.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-10-08 12:34

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> wrote in message

> Ok, det er ikke mange oplysninger. Men du har mistanke til disken, og
> så må vi gætte på problemer omkring LBA48 understøttelse...

Nope, for det problem eksisterer ikke med SCSI diske, du kan finde en af
de aller første SCSI controllere, og den vil (med de rette convertere),
kunne se selv de største SCSI diske.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 12:50

On Fri, 3 Oct 2008 13:33:55 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

> Nope, for det problem eksisterer ikke med SCSI diske, du kan finde en af
> de aller første SCSI controllere, og den vil (med de rette convertere),
> kunne se selv de største SCSI diske.
Det er en ADAPTEC 29160.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-10-08 12:57

wrote:

>Nope, for det problem eksisterer ikke med SCSI diske, du kan finde en af
>de aller første SCSI controllere, og den vil (med de rette convertere),
>kunne se selv de største SCSI diske.

Har absolut ingen erfaringer med SCSI, men jeg tror dig gerne når du
skriver at SCSI-controllere ikke har problemer med LBA48.

Men selv om disken er SCSI, så gælder det vel fortsat at win-XP skal
have LBA48-understøttelse for at kune arbejde med store diske over ca
128 GB ???

<mlr>

Fra : N_B_DK

Dato : 03-10-08 13:24

> Men selv om disken er SCSI, så gælder det vel fortsat at win-XP skal
> have LBA48-understøttelse for at kune arbejde med store diske over ca
> 128 GB ???

Den del er rigtig nok ja, men ingen ved deres fulde 5 installerer vel XP
uden nogen SP integreret fra starten.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-10-08 13:29

On Fri, 3 Oct 2008 14:24:22 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>Den del er rigtig nok ja, men ingen ved deres fulde 5 installerer vel XP
>uden nogen SP integreret fra starten.

Prof'er som os kunne ikke drømme om det, men der er en del lusede
amatører ude i verden, og indimellem møder man den slags personer her
i gruppen

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 12:48

On Fri, 03 Oct 2008 12:13:01 +0200, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> Men når windows formatterer den til ca 140 GB har din
> XP-installationsCD formentlig været en oprindelig udgave uden
> SP1/SP2/SP3 og dermed uden LBA48.
Det er en ny XP med sp2 købt i maj 08.
Fuld version, altså ikke OEM.

Fra : J

Dato : 03-10-08 13:39

<Henrik> skrev i en meddelelse

> Det er en ny XP med sp2 købt i maj 08.
> Fuld version, altså ikke OEM.

OEM er vel også en fuld version?

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 13:57

On Fri, 3 Oct 2008 14:38:46 +0200, "J" <j@nospam.zz> wrote:

> <Henrik> skrev i en meddelelse

> OEM er vel også en fuld version?

Jeg ved ikke hvad man kalder det men så en ikke OEM version

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-10-08 14:03

Henrik wrote:

> Jeg ved ikke hvad man kalder det men så en ikke OEM version

FPP - Full Package Product (har sådan én som opgradering til en OEM).

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-10-08 13:06

On Fri, 03 Oct 2008 12:31:58 +0200, Henrik <> wrote:

>Når XP booter på den nye disk slukker den computeren fem sekunder inde
>i opstartsbilledet.

Du mener at maskinen bogstaveligt slukker og lukker - og ikke bare at
boot-processen går i stå uden at komme videre ???

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 13:10

On Fri, 03 Oct 2008 14:06:26 +0200, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> Du mener at maskinen bogstaveligt slukker og lukker - og ikke bare at
> boot-processen går i stå uden at komme videre ???
Maskinen slukker, skærmen slukker.
Sætter jeg disken i en anden maskine kommer der selvfølgelig blå
skærm.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-10-08 13:26

On Fri, 03 Oct 2008 14:09:59 +0200, Henrik <> wrote:

>Maskinen slukker, skærmen slukker.
>Sætter jeg disken i en anden maskine kommer der selvfølgelig blå
>skærm.

Ok, så lyder det som om SCSI-controlleren kommer i problemer....

Hvad har maskinen ellers af indstikskort, og hvor meget RAM er den
forsynet med ?

Kan du på nogen måde ændre SCSI-controllerens opsætning med jumpere
eller lignende ?

Er du sikker på at XP-installationen har de nødvendige drivere til at
køre SCSI-controlleren ?

Anyway: Mit bedste bud er nok at nulstille BIOS / ACPI opsætningen på
computeren ved at flytte reset-jumperen frem-og-tilbage. Og derefter
lave en genindstallation af XP inklusive eventuelle Adaptekc drivere
til SCSI-controlleren...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 14:59

On Fri, 03 Oct 2008 14:25:32 +0200, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:
Og derefter
> lave en genindstallation af XP inklusive eventuelle Adaptekc drivere
> til SCSI-controlleren...

Nu har vi lige haft disken flyttet til en anden computer,
geninstalleret der, og der virker det.
Fandt ud af at jeg ikke ved først installation havde set den blålige
skærm efter det sidste boot, der hvar de sidste indstillinger
foretages.
Kan sq da ikke sidde en time og glo på en installation som skulle
kunne foretages af Windows uden hjælp...

Altså var installationen ikke færdig første gang.
Det blev den på den 2. comp. og så kørte det.

Tilbage på den 1. comp. (geninstallering da man jo ikke kan flytte en
HD uden, hvor dumt!) bliver det bekræftet, ved geninstallation, at
indstallationen ikke bliver færdig.

OpstartsBilledet hvor den slukker, er altså fra det sidste boot.

Man kan jo desværre på ægte Microsoft vis ikke se hvor lang man er
kommet, og fejlmeldinger mangler, men det er da også kun Beta2
(StøttePædagog2) version.

Det er godt nok uprofessionelt at Microsoft ikke har forbedret
indstallationen i de år det er gået!
Man er ikke færdig med XP, men vader bare videre til Vista.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-10-08 17:22

Hej
Henrik wrote:
> Man er ikke færdig med XP, men vader bare videre til Vista.

Vista er end ikke 50% færdig, før man har armbevægelser, der ikke er plads
til i den store messehal i Hannover, over den snarligt kommende Windows
7.... Hvad skal man sige?

Mvh
Martin

Fra : PA

Dato : 03-10-08 17:32

> [...]
> indstallationen i de år det er gået!
> Man er ikke færdig med XP, men vader bare videre til Vista.

Jeg instalere ca. 250- 300 XP-er i div.versioner udgaver om året.
Jeg mener ikke at XP instalation er dårlig på nogen måde.
Jeg er støt på de problemer du har jævnligt og det
har altid været en hardwarefejl der har været årsagen til mine XP stop
under instalationen.
Hvis jeg var dig ville jeg gå alle kabler og div. PCI kort efter
++gå bios igennem for for div indstillinger. En blæser der køre for langsom
er nok til at stoppe en instalation.

MVH Per

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-10-08 21:27

PA wrote:

> Jeg mener ikke at XP instalation er dårlig på nogen måde.

XP fortæller intet om hvad den foretager sig, hverken under installation
eller under opstart. Man glædes virkeligt over OS/2 og Linux.

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 03-10-08 17:47

>Har det noget at gøre med størrelsen af disken?
>For det er den eneste forskel der er i forhold til den gamle
>velfungerende.

Var den gamle installation også på SCSI-disk med samme controller?
Hvis ikke, er det jo ikke kun størrelsen der er til forskel!
Er disken termineret korrekt? (Husk, kun aktiv terminering fungerer,
det hjælper ikke at flytte en terminator-jumper på disken!)

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-10-08 17:59

Hej
Henning wrote:
> (Husk, kun aktiv terminering fungerer,
> det hjælper ikke at flytte en terminator-jumper på disken!)

Vrøvl!

/Martin

Fra : Henning

Dato : 03-10-08 18:38

On Fri, 3 Oct 2008 18:59:11 +0200, "Martin [TMM]"
<tmm@_CUT_trutter.dk> wrote:

>Hej
>
>Vrøvl!
Baseret på hvad? Min viden er baseret på ~15 års praktisk erfaring!

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-10-08 21:28

Hej
Henning wrote:
>...Min viden er baseret på ~15 års praktisk erfaring!

Hvor lang tid kan man bruge 5 minutters erfaring?

Jeg har selv aldrig haft noget der bare ligner problemer med
terminstor-jumpere på hverken diske, drev eller andet SCSI udstyr.

/Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-10-08 21:53

Martin [TMM] wrote:

> Jeg har selv aldrig haft noget der bare ligner problemer med
> terminstor-jumpere på hverken diske, drev eller andet SCSI udstyr.

Så kom og kig på min SCSI-baserede maskine. Det er en mindre kunst at
finde de diske der skal termineres for at hele kæden virker (nej, det er
ikke bare at terminere dem i enderne).

Jesper Poulsen