Problemer: Har skiftet bundkort, men PC vi~
Fra : Kåre

Dato : 01-10-08 19:33

Hej

Har prøvet i anden gruppe, men prøver lige her også:

Mit evighedsprojekt med svigermors PC er ved at drive mig til vandvid...

- Har testet alle andre dele i anden PC, og de virker fint (PSU, HD).

Ved opstart sker følgende:
1. Lyder som om den starter rigtigt op.
2. Slukker.
3. Ved start igen, begynder den prompte at bippe konstant ret hurtigt.
4. Slukker
5. Tænder, det samme sker.
6. Venter nogle minutter, og så kan den tilsyneladende starte op igen, uden
den der bippen.

Ingen reaktion fra skærm.

Hvad er der galt?
Hvad betyder bipperiet?
Jeg har pillet DVD drev af, ekstern blæser for at minimere strømforbrug.
Kan det være fordi det er et nyt bundkort med gammel PSU?
PSU er på 350W. Bundkort er et billigt Foxconn.

Håber på lidt hjælp inden jeg kaster håndklædet i ringen...

mvh
Kåre

Fra : Pico

Dato : 01-10-08 20:59

Kåre wrote:
> [...]
> 4. Slukker
> 5. Tænder, det samme sker.
> 6. Venter nogle minutter, og så kan den tilsyneladende starte op

Det kunne umidelbart tyde på for varm CPU selvom det godt nok er hurtigt.
Har du renset det gamle pasta af CPU og køleplade (benzin) inden du smurte
det nye på ?
Bibberiet har jeg ikke anelse om, men det er en medelse om fejl, prøv at søg
på Google.
--
MVH
Pico

Fra : Kåre

Dato : 01-10-08 21:23

> [...]
> det nye på ?
> Bibberiet har jeg ikke anelse om, men det er en medelse om fejl, prøv at

Jeg tvivler også lidt på at det kan gå så hurtigt.

Jeg har ikke renset den med benzin.
Det er faktisk en ny (brugt) CPU som jeg købte for at prøve om det var det
der var galt.
Men den bippede ikke sådan med det gamle bundkort.

CPU'en var rimelig ren da jeg fik den.
Smurte bare en ny gang kølepasta på.
jeg ved godt der finde noget specielt til CPU brug, men jeg brugte altså
bare det almindelige som vi har på arbejde, til almindelig elektronik. Er
der forskel?

mvh
Kåre

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-10-08 09:00

Kåre wrote:

> jeg ved godt der finde noget specielt til CPU brug, men jeg brugte altså
> bare det almindelige som vi har på arbejde, til almindelig elektronik. Er
> der forskel?

Ikke noget der har relevans i denne sammenhæng. Diverse specialprodukter
til computerudstyr er kun til at hente de sidste par grader under
ekstreme forhold. Det _skal_ virke med standard kølepasta.

Jesper Poulsen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 01-10-08 21:25

Pico wrote :
[snip]

> Det kunne umidelbart tyde på for varm CPU selvom det godt nok er hurtigt. Har
> du renset det gamle pasta af CPU og køleplade (benzin) inden du smurte det
> nye på ?

Mon det kan være noget med blæseren på CPU'en.
Er der ikke noget med at enkelte bundkort bliver umulige, hvis
hastigheden på blæseren ikke kan måles?

> Bibberiet har jeg ikke anelse om, men det er en medelse om fejl, prøv at søg
> på Google.

Hvilken BIOS er der på bundkortet Kåre?
http://www.google.com/search?q=bios+beep+codes

--

Lars Jørgensen

Fra : Kåre

Dato : 01-10-08 22:08

> Mon det kan være noget med blæseren på CPU'en.
> Er der ikke noget med at enkelte bundkort bliver umulige, hvis hastigheden
> på blæseren ikke kan måles?
Ah, vent nu lige lidt, der er noget der:

på køleren sidder der det almindelige 4-polede 5V + 12v GND stik
Og så sidder der et brunt 3 polet stik (GND + 12V + signal).
Dette brune stik har jeg ikke kunnet finde ud af hvor skal sidde. Der er
nemlig ikke noget trepolet stik på bundkort, som der er på det defekte
bundkort.
Dvs, at CPU ikke kan se at blæser kører, og derfor måske melder fejl.
Men hvorfor så ikke melde fejl hver gang?

Nogen ide om hvad jeg gør med det trepolede stik?
Der er to styk firepolede stik på bundkort, hvor der står "CPU Fan" og
"System Fan" på (eller noget lignende).

> Hvilken BIOS er der på bundkortet Kåre?
> http://www.google.com/search?q=bios+beep+codes

Det vil jeg prøve at finde ud af.

mvh
Kåre

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-10-08 07:52

Kåre wrote on 01-10-2008 :

> [...]
> bundkort.
> Dvs, at CPU ikke kan se at blæser kører, og derfor måske melder fejl.

At BIOS ikke kan se omdrejninger _behøver_ ikke at være et problem.

> Men hvorfor så ikke melde fejl hver gang?

Hmm... så er det nok ikke det.

> Nogen ide om hvad jeg gør med det trepolede stik?
> Der er to styk firepolede stik på bundkort, hvor der står "CPU Fan" og
> "System Fan" på (eller noget lignende).

Det lader til at der findes to typer stik til "CPU Fan". En med 3 og en
med 4 ben. Begge typer kan måle omdrejninger.
Jeg fandt et billede her:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1262400

--

Lars Jørgensen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-10-08 09:02

Kåre wrote:

> Nogen ide om hvad jeg gør med det trepolede stik?
> Der er to styk firepolede stik på bundkort, hvor der står "CPU Fan" og

Hvis du lægger mærke til det, så er stikkene bagudkompatible

Jesper Poulsen

Fra : Kåre

Dato : 02-10-08 09:18

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du lægger mærke til det, så er stikkene bagudkompatible

Ja, det har Lars også bemærket: At de tre benede også passer i de fire
polede stik. Det vil jeg prøve.

Men når jeg (igen) tænker mig om, så startede jeg hovedkuls med at sætte
alle stik i hvor de passede.
Det betyder også, at jeg på et tidspunkt fik sat et af de små 4 polede
forsyningsstik (5V, 12V GND) på det firepolede CPU FAN stik. Jeg kan ikke
helt huske det, men jeg mener jeg fik sat strøm til mens dette stik sad
forkert.

Kan jeg have brændt noget af ved denne manøvre?

Kåre

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-10-08 16:29

Kåre wrote:

> Kan jeg have brændt noget af ved denne manøvre?

Hvis du får 12V ind på en 5V-forbindelse, så er der meget der brænder af.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 04-10-08 20:15

Kåre wrote:
> [...]
> Det betyder også, at jeg på et tidspunkt fik sat et af de små 4 polede
> forsyningsstik (5V, 12V GND) på det firepolede CPU FAN stik.

Nu gik det vist langt om længe op for mig, hvad du mente - et af de små
hvide molex-stik, som man ellers brugte til diskettedrev, fik du sat til
det fire-polede CPU_FAN-stik på bundkortet?

> Jeg kan ikke
> helt huske det, men jeg mener jeg fik sat strøm til mens dette stik sad
> forkert.

Det er en af de handlinger, som koster..
PSU'en slukkede jo selvfølgelig igen efter nogle få millisekunder, men
alligevel når sådan en kortslutning at lave megen ravage.

> Kan jeg have brændt noget af ved denne manøvre?

Ja, højst sandsynligt bundkortet, måske også cpu'en og PSU'en.
Hvis harddisken sad til, kan den også have fået et stød, så
elektronikken ikke duer længere. Det er dog mindre sandsynligt, men
muligheden er der.
Væk med de stumper, til du kan teste dem enkeltvis i et andet system,
hvis du ellers tror det er umagen værd.

Nyt bundkort, ny cpu er også en god idé, og PSU skal du jo bruge, hvis
du ikke har en anden at teste med.

Fra : Kåre

Dato : 04-10-08 21:34

> Nu gik det vist langt om længe op for mig, hvad du mente - et af de små
> hvide molex-stik, som man ellers brugte til diskettedrev, fik du sat til
> det fire-polede CPU_FAN-stik på bundkortet?

korrekt ja, det passede desværre lige i CPU FAN stikke, så der røg den i...

> [...]
> du ellers tror det er umagen værd.
>
> Nyt bundkort, ny cpu er også en god idé, og PSU skal du jo bruge, hvis du
Jeg har testet med anden CPU, og anden PSU, men det giver samme resultat.

jeg vil prøve at teste HD i anden PC i morgen.

Og så står den ellers på indkøb af nyt bundkort og ny RAM...

Kåre

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 05-10-08 02:31

Kåre wrote:
> Jeg har testet med anden CPU, og anden PSU, men det giver samme resultat.
> jeg vil prøve at teste HD i anden PC i morgen.
> Og så står den ellers på indkøb af nyt bundkort

Kan jeg evt. anbefale et Abit I-45C og en Celeron 420 eller 430?

> og ny RAM...

Oh ja, RAM'en kan også nemt være smuttet i samme omgang.

Fra : Henning

Dato : 05-10-08 10:26

On Sat, 4 Oct 2008 22:33:55 +0200, "Kåre" <kaare@megajam.dk> wrote:

> [...]
>
>jeg vil prøve at teste HD i anden PC i morgen.
>
>Og så står den ellers på indkøb af nyt bundkort og ny RAM...

Smut dog i Aldi i og køb en komplet køreklar pc til 4.000,-. Så er
svigermor glad og du slipper for at rode med hendes udstyr de næste
tre år! Hvad koster din tid og hendes ærgelser?

Fra : Kåre

Dato : 05-10-08 12:29

> Smut dog i Aldi i og køb en komplet køreklar pc til 4.000,-. Så er
> svigermor glad og du slipper for at rode med hendes udstyr de næste
> tre år! Hvad koster din tid og hendes ærgelser?

Min tid koster ikke noget før klokken 08:00 og efter kl 16:00...
Og hendes ærgelser må jeg leve med...

Jeg gad bestemt godt følge dit råd, men der er en grund til at jeg heller
ikke har købt sprit ny bil, i stedet for at skrue konstant i de to oldsager
jeg har stående. Og en grund til at jeg har et gammelt "gør det selv (hen af
vejen)" hus, i stedet for at have bygget et helt nyt...
Svigermor har på samme måde heller ikke mulighed for bare at købe nyt hele
tiden...

Kåre

Fra : Henning

Dato : 05-10-08 17:09

> [...]
>vejen)" hus, i stedet for at have bygget et helt nyt...
>Svigermor har på samme måde heller ikke mulighed for bare at købe nyt hele

Hvad koster motherboard, ram, strømforsyning, cpu og hvad du ellers
har brændt af i dine forsøg?

Fra : Kåre

Dato : 05-10-08 18:26

> Hvad koster motherboard, ram, strømforsyning, cpu og hvad du ellers
> har brændt af i dine forsøg?

1/7 PC for motherboard og RAM.
Og jeg er ret overbevist om at hverken CPU eller PSU er brændt af. Jeg har
prøvet med to af hver med samme resultat.
Men det hele dur jo ikke endnu, så jeg kan jo ikke være sikker

Kåre

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-08 12:30

Henning wrote:

> Smut dog i Aldi i og køb en komplet køreklar pc til 4.000,-. Så er

Jeg vil ikke anbefale folk i min familie at købe Medion - Kåre har det
nok på samme måde.

Jesper Poulsen

Fra : JBJ

Dato : 06-10-08 12:47

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg vil ikke anbefale folk i min familie at købe Medion - Kåre har det
> nok på samme måde.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Medion er nu udemærkede pc'ere, men supporten kunne godt trænge til et
ansigtsløft:) Det virker som om de på det sidste har ansat studerende der
ikke ved ret meget om pc'ere.

JBJ

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 13:04

JBJ wrote:

> Medion er nu udemærkede pc'ere, men supporten kunne godt trænge til et

Indmaden er skrabede udgaver mærkevaredele. Så hellere købe full
featured mærkevaredele og ende ud med samme slutpris.

Jesper Poulsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 06-10-08 13:15

Jesper Poulsen wrote:
> Indmaden er skrabede udgaver mærkevaredele. Så hellere købe full
> featured mærkevaredele og ende ud med samme slutpris.

Det holder formentlig kun, hvis man undlader at medtage prisen
på software. For dem, som overvejer at købe en pc i Aldi, er
Linux næppe et realistisk alternativ, så der skal som minimum
indregnes udgiften til Windows.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 13:33

Per H. Nielsen wrote:

> Linux næppe et realistisk alternativ, så der skal som minimum
> indregnes udgiften til Windows.

Nu er det ikke alle der har OEM-Windows på deres PC'er og slet ikke i
min familie.

Jesper Poulsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 06-10-08 15:51

Jesper Poulsen wrote:
> Nu er det ikke alle der har OEM-Windows på deres PC'er og slet ikke i
> min familie.

Hvad din familie har installeret, er nok temmelig ligegyldigt for
den typiske forbruger, det vel i 90 procent af tilfældene vil
have Windows på sin maskine.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 16:11

Per H. Nielsen wrote:

> Hvad din familie har installeret, er nok temmelig ligegyldigt for

Windows XP Full Package Product - altså ikke noget OEM her. Dermed kan
man også skifte hardwaren ud uden at skulle investere i en ny
Windows-licens.

Som jeg skrev, så er det ikke alle der har Windows-OEM på deres maskine.

Min egen XP er også en FPP. Dermed kan jeg skifte hardware så meget jeg
vil og stadig kunne bruge min Windows-licens.

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 06-10-08 14:27

On Mon, 06 Oct 2008 14:03:38 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Indmaden er skrabede udgaver mærkevaredele. Så hellere købe full
>featured mærkevaredele og ende ud med samme slutpris.
Det har vist været diskuteret til hudløshed - der er endnu aldrig
kommet et alternativ til samme specifikationer til samme pris
Masser af påstande, men ingen dokumentationer.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 14:56

Henning wrote:

> Det har vist været diskuteret til hudløshed - der er endnu aldrig
> kommet et alternativ til samme specifikationer til samme pris

Jo, det er der skam. Masser. At du så ikke magter at finde dem/læse om
dem er ikke mit problem.

Jesper Poulsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 06-10-08 15:50

Jesper Poulsen wrote:
> Jo, det er der skam. Masser. At du så ikke magter at finde dem/læse om
> dem er ikke mit problem.

De eksempler, jeg har set, har typisk forudsat de billigste priser
fra edbpriser.dk og ikke taget højde for hvad det vil koste i porto
at bestille fra flere forskellige leverandører. Endvidere har de
opereret
med 0 kroner til samling af maskinen og ikke indregnet udgiften
til software.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 16:12

Per H. Nielsen wrote:

> med 0 kroner til samling af maskinen og ikke indregnet udgiften
> til software.

Hvis du nu gad at følge med i tråden, så ville vi være ganske glade. Kom
nu, du kan godt...

Jesper Poulsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 06-10-08 16:22

Jesper Poulsen wrote:
> Hvis du nu gad at følge med i tråden, så ville vi være ganske glade.
> Kom nu, du kan godt...

Mine kommenterar gik på den generelle diskussion om en færdigkøbt
Medion maskine kontra en tilsvarende maskine sammenstykket af
enkeltdele.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 17:01

Per H. Nielsen wrote:

> Medion maskine kontra en tilsvarende maskine sammenstykket af
> enkeltdele.

Den er irrelevant her.

Jesper Poulsen

Fra : Kåre

Dato : 01-10-08 22:25

> Hvilken BIOS er der på bundkortet Kåre?
> http://www.google.com/search?q=bios+beep+codes

Phoenix AwardBIOS.
Min bippe kode (kontinuert korte bip) er ikke med...

mvh
Kåre

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-10-08 07:52

Kåre wrote on 01-10-2008 :

> Phoenix AwardBIOS.
> Min bippe kode (kontinuert korte bip) er ikke med...

Hmmm... måske er det RAM fejl?
http://www.phoenix.com/en/Customer+Services/BIOS/BIOS+FAQ/default.htm

--

Lars Jørgensen

Fra : Kenneth

Dato : 03-10-08 00:32

Kåre wrote:
> Phoenix AwardBIOS.
> Min bippe kode (kontinuert korte bip) er ikke med...

Nu kommer det lidt an på BIOS version / bundkort.
Efter at have kigget lidt på diverse forumer o.a.
så vil mit bud enten være PSU eller RAM.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Kåre

Dato : 03-10-08 06:45

"Kenneth" <kenneth_no_more_spam@not.valid.email.com> skrev i en meddelelse

> Nu kommer det lidt an på BIOS version / bundkort.
> Efter at have kigget lidt på diverse forumer o.a.
> så vil mit bud enten være PSU eller RAM.

Prøvede i aftes:

1. Af med køler ud med CPU. I med den oprindelige CPU, på med køler -> Samme
problem.
2. Ud med PSU og i med en lidt kraftigere -> samme problem.
3. På med de trebene CPU FAN stik i den firepolede konnektor -> samme
problem.

Jeg har kigget lidt på det fire polede forsyningsstik, som jeg til at starte
med proppede i det firepolede CPU FAN stik.
Det ser ud til at 12V fra stikket blev tilsluttet GND, og GND i stikket til
5V på MOBO.
Umiddelbart vil jeg bare sige at PSU burde lukke af, eller brænde af. MOBO
burde ikke tage skade af den sag. Det er jo en ren kortlutning af
forsyningen.
Men som sagt hjalp det ikke med en anden PSU.

RAM har jeg ikke mere af, så det har jeg ikke testet. Blokken er også helt
ny, så....men det er MOBO jo også....
Jeg ved squ ikke rigtigt om jeg skal forsøge med et andet MOBO igen, evt et
jeg har i en anden PC.

Kåre

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-10-08 09:57

Kåre wrote:

> Det ser ud til at 12V fra stikket blev tilsluttet GND, og GND i stikket til
> 5V på MOBO.

Jeg kan ikke se det for mig...

> Umiddelbart vil jeg bare sige at PSU burde lukke af, eller brænde af. MOBO
> burde ikke tage skade af den sag. Det er jo en ren kortlutning af
> forsyningen.

Der er 4 forbindelser i sådan et stik. Hvad endte hvor?

> RAM har jeg ikke mere af, så det har jeg ikke testet. Blokken er også helt
> ny, så....men det er MOBO jo også....

Derfor kan det godt være defekt. Især når det har været fejlmonteret.

> Jeg ved squ ikke rigtigt om jeg skal forsøge med et andet MOBO igen, evt et
> jeg har i en anden PC.

Se, du er noget til et punkt hvor du faktisk kan risikere at dine
stumper brænder andre stumper af, hvis du forsøger at foretage
systematisk fejlfinding.

Jeg har en defekt CPU liggende som ganske vist virker fint når den
kommer i en nyt bundkort, men lige så stille afbrænder bundkortet.

Hvis jeg var dig ville jeg smide det hele ud og starte forfra.

Jesper Poulsen

Fra : skibber

Dato : 04-10-08 10:37

On 01-10-2008 20:32:38, "Kåre" wrote:
> [...]
> PSU er på 350W. Bundkort er et billigt Foxconn.
>
> Håber på lidt hjælp inden jeg kaster håndklædet i ringen...

Nu er du vel klar over at et gammelt 5 Volt grafik kort ikke kan bruges på
de nye bundkort som de laver idag,de understøtter ikke 5 volt.

Og det nytter ikke noget at tage det ud da du så også før bib lyde
fra bios.

/skibber

Fra : Kåre

Dato : 04-10-08 11:39

> Nu er du vel klar over at et gammelt 5 Volt grafik kort ikke kan bruges på
> de nye bundkort som de laver idag,de understøtter ikke 5 volt.

Onboard grafik...

Kåre

Fra : skibber

Dato : 04-10-08 17:19