IP webcam ?
Fra : Is

Dato : 01-10-08 19:08

Hej

Network Cameras

AVI201 ??

Jeg forsøger at få sådan et camera til at uploade et billed
regelmæssigt med FTP & mail, men forsøget miskykkes.

Er det i denne gr jeg skal søge hjælp ??

Erik Isager

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-10-08 19:24

On Wed, 1 Oct 2008 20:07:55 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> wrote:

>Network Cameras
>AVI201 ??

>Jeg forsøger at få sådan et camera til at uploade et billed
>regelmæssigt med FTP & mail, men forsøget miskykkes.

Jeg tror ikke den kan gøre det 'regelmæssigt', men med en passende
opsætning af 'Motion Trigger' og FTP/MAIL burde den sende et video
klip hver gang den registrerer bevægelse i billedet....

Hvad er det helt præcis der driller dig ?

>Er det i denne gr jeg skal søge hjælp ??

Tja, du finder nok ikke en bedre gruppe....

<mlr>

Fra : Is

Dato : 01-10-08 21:14

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke den kan gøre det 'regelmæssigt', men med en passende
> opsætning af 'Motion Trigger' og FTP/MAIL burde den sende et video
> klip hver gang den registrerer bevægelse i billedet....

Det er ikke mig der har cameraet - men jeg forsøger at hjælpe en med
at få det til at virke.

Jeg har login som admin, og har forsøgt at få det til at uploade på
min hjemmeside.

Men der kommer intet på min hjemmeside.

i loggen på cameraet, kan jeg se at den forsøger at uploader ca hvert
6.sek, men jeg kan også se at den fejler hvergang .

jeg kan normalt godt se billed online (dog ikke lige nu, ved ikke helt
hvorfor).

Hvad er det første jeg skal tjekke ???

Erik Isager

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-10-08 22:36

On Wed, 1 Oct 2008 22:13:36 +0200, "Is"
> [...]

>6.sek, men jeg kan også se at den fejler hvergang .
>
>jeg kan normalt godt se billed online (dog ikke lige nu, ved ikke helt

Formoder at du forsøger at uploade via FTP...

Så er det vel oplagt at placere sig på samme netværk som IP-kameraet
og forsøge at kontakte din hjemmeside med FTP og se hvad der sker ??

Enten har du indtastet forkerte værdier i IP-kamaraet, eller også er
der noget i netværket der forhindrer kameraet i at nå din hjemmeside.

Det kan f.eks have noget at gøre med active kontra passive mode...

Hvis du har mulighed for det, er det også klogt at checke loggen på
ftp/webserveren på din hjemmeside...

<mlr>

Fra : Is

Dato : 02-10-08 19:45

> Formoder at du forsøger at uploade via FTP...

Ja

> Så er det vel oplagt at placere sig på samme netværk som IP-kameraet
> og forsøge at kontakte din hjemmeside med FTP og se hvad der sker ??

hmm, hvordan gør jeg det ???

> [...]
hjemmeside.

> Det kan f.eks have noget at gøre med active kontra passive mode...

hvis jeg justere på følsomheden i "Motion Detection", kan jeg ved at
angive en høj værdi får den til at stoppe med at forsøge at sende,
hvis jeg angiver en lav værdi, kan jeg i loggen på cam. se at den
forsøger at sende, dog med teksten "Failed"

> Hvis du har mulighed for det, er det også klogt at checke loggen på
> ftp/webserveren på din hjemmeside...

er det denne:
#Software: Microsoft Internet Information Services 6.0
#Version: 1.0
#Date: 2008-10-01 22:00:15
#Fields: date time s-sitename s-computername s-ip cs-method
cs-uri-stem cs-uri-query s-port cs-username c-ip cs-version
cs(User-Agent) cs(Cookie) cs(Referer) cs-host sc-status sc-substatus
sc-win32-status sc-bytes cs-bytes time-taken

jeg ved ikke om det er up eller down load der står i loggen - tror dog
mest på at det er det sidste.

Erik Isager

Fra : Rado

Dato : 02-10-08 20:44

On Thu, 2 Oct 2008 20:45:01 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> wrote:

>"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

>hmm, hvordan gør jeg det ???

Jeg ville logge ind via et FTP program og se om billederne ryger ind i
den mappe de skal ryge ind i. Gør de det, må det være på HTML siden
der er noget galt.

> [...]
>hvis jeg angiver en lav værdi, kan jeg i loggen på cam. se at den
>forsøger at sende, dog med teksten "Failed"

Hvilket tyder på at der er problemer med FTP forbindelsen eller med
FTP login på serveren.

Er du sikker på at du har fat i det rigtige login/password til FTP?
Fungerer det hvis du logger ind via et FTP program?

Eller loggen i det program der sender billederne, hvis en sådan
findes.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Henning Lund

Dato : 02-10-08 21:16

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

> Hvilket tyder på at der er problemer med FTP forbindelsen
> eller med FTP login på serveren.
>
> Er du sikker på at du har fat i det rigtige login/password til
> FTP? Fungerer det hvis du logger ind via et FTP program?

Jeg har kørt test med samme camera til min server, og den
kontakter slet ikke serveren.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-10-08 22:16

On Thu, 2 Oct 2008 22:15:47 +0200, "Henning Lund" <dendurikke@lite.dk>
wrote:

>Jeg har kørt test med samme camera til min server, og den
>kontakter slet ikke serveren.

Vi skal vide om problemet ligge i kamera eller netværket...

Så mit bud skal være at du opsætter en FTP-server på samme lokalnet
som IP-kamaraet. Hvis kameraet kan sende til den, ligger problemet i
hvert fald ikke i kameraet.

Derefter kan man begynde at lege med en ekstern FTP-server....

<mlr>

Fra : Henning Lund

Dato : 03-10-08 02:29

Michael Rasmussen <michael@invalid> skrev:

> Vi skal vide om problemet ligge i kamera eller netværket...

Ja det har Erik og jeg sloges med over en uge nu

> Så mit bud skal være at du opsætter en FTP-server på samme
> lokalnet som IP-kamaraet. Hvis kameraet kan sende til den,
> ligger problemet i hvert fald ikke i kameraet.

Nu er jeg ikke så spids i tekniske betegnelser, men ftp serveren
sidder bag/på samme router som ip cameraet, var det svar ok?

Fra : Is

Dato : 02-10-08 21:31

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

IP-kameraet

> Jeg ville logge ind via et FTP program og se om billederne ryger ind
> den mappe de skal ryge ind i. Gør de det, må det være på HTML siden
> der er noget galt.

Billederne kommer ikke ind i mappen.

> [...]
>
> Er du sikker på at du har fat i det rigtige login/password til FTP?
> Fungerer det hvis du logger ind via et FTP program?

bruger/pass er kopieret ind for at undgå tastefejl

og de virker med ftp programmer

> Eller loggen i det program der sender billederne, hvis en sådan
> findes.

Og det er i den log jeg kan se at alle forsøg på sende billeder enten
med mail eller ftp.

PS det er Henning Lund der ejer kameraet.

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 02-10-08 21:34

> på

> Og det er i den log jeg kan se at alle forsøg på sende billeder
enten
> med mail eller ftp.

fik ikke skrevet at alle forsøg er med "Failed"

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-10-08 05:44

Is wrote:

> bruger/pass er kopieret ind for at undgå tastefejl
> og de virker med ftp programmer

Jeg kender ikke den slags kameraer, men er du sikker på, at alle
oplysningerne er de samme når du prøver med FTP programmer?

Hvis det er det samme som vist på side 23 i denne her:
<http://www.escadtrade.cz/data/mod_eshop/1950/mo/down/navod-en.pdf>

så prøv følgende:
- byg en eller anden tekstfil, eks. ftpttest.txt
- Start et kommandoprompt
- Sørg for at stå i samme directory som filen ftpttest.txt
- Kør ftp
- Ved ftp promptet, skriv open <IPadresse til server>
- Her bør ftp prompte for user/password
- Skriv cd <de samme som der i konfigurationen>
- Skriv f.eks. dir
.. Skriv put ftptest.txt

Ved at bruge det primitive 'dos' ftp får man tit nogle flere, og sigende,
fejlmeldinger.

Hvis ovenstående virker, så er du sikker på at serveren er ok på et rimeligt
primitivt niveau.

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 03-10-08 18:44

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> [...]
sigende,
> fejlmeldinger.
>
> Hvis ovenstående virker, så er du sikker på at serveren er ok på et

Hej Stig

Nu kan jeg ikke rigtig finde ud af det med kommandoprompt, og så synes
jeg ikke den kender kommandoen "open"

Men uden at være sikker, så tror jeg ikke det der problemet er, både
jeg og Henning uploader data fra vejrstation,
en fil fra hver:
http://home19.inet.tele.dk/freespace/vejret/OutsideTempHistory.gif
http://www.erikisager.dk/davis/OutsideTempHistory.gif

og det køre godt nok.

Jeg kunne bedre forestille mig det noget med forbindelse/indstillinger
mellem cameraet og nettet

Men hvad er disse, og hvad bruges til hvad
(indstillinger på webcam)

Server ip ??
Gateway ??
Net Mask ??
Port ??
DNS1 ??
DNS2 ??

Det kan godt lade sig gøre at logge ind og se billed,
og nederst til højre er der en "Snapshot" knap, ved klik på den,
gemmes et billed på gæstens C drev

Der er adgangtil webcam fra denne side ved login:
http://home19.inet.tele.dk/freespace/webcam/hennings_webcam.html

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-10-08 06:39

Is wrote:

> Nu kan jeg ikke rigtig finde ud af det med kommandoprompt, og så synes
> jeg ikke den kender kommandoen "open"

Ok, men open er en kommando til ftp programmet, ikke en DOS kommando.
Hvis man starter med at skrive
ftp <enter>
skulle der gerne komme en prompt som:
ftp>
og her kan du så taste opne osv.

> [...]
> mellem cameraet og nettet
>
> Men hvad er disse, og hvad bruges til hvad

Det er IP adressen på den server, hvor du/i skal uploade til.
Du kan evt. finde den ved at pinge serveren via navnet.

> Gateway ??

Det er IP adressen på den router, der evt sidder på nettet.
Hvis du kører en PC på samme LAN som kameraet kan du finde den ved at skrive
ipconfig/all i et kommandoprompt.

> Net Mask ??

Den fortæller lidt om 'størrelsen' på subnettet.
Den er højst sandsynligt 255.255.255.0

> Port ??

Hvis det er FTP, så er det port 21.

> DNS1 ??

Det er IP adressen på den server, der omsætter navne til IP adresser.
Alt foregår via IP adresser, så når man eksempelvis skriver
www.erikisager.dk, så slår programmet op i DNS serveren og finder en
ipadresse.

> DNS2 ??

Det er IP adressen på den sekundære DNS server.
Den bruges hvis den første er nede.

Hvis det er et netværksproblem, og du ikke får det løst, vil jeg foreslå du
laver et indlæg ovre i dk.edb.netvaerk

Hvis du gør det, skal du beskrive lidt om hvordan tingene er forbundet, IP
adresser på server/router, samt ikke mindst oplysninger fra kameraet.

Et screenshot af opsætningsprogrammet til kameraet vil nok også være en god
hjælp.

Stig Johansen

Fra : Henning Lund

Dato : 04-10-08 07:16

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> skrev:

> Det er IP adressen på den server, hvor du/i skal uploade til.
> Du kan evt. finde den ved at pinge serveren via navnet.

Jeg tror nu det er ip cameraets ip adresse.

> Det er IP adressen på den router, der evt sidder på nettet.
> Hvis du kører en PC på samme LAN som kameraet kan du finde den
> ved at skrive ipconfig/all i et kommandoprompt.

Cameraet i dets opsætning har en anden gateway end routeren.

> Den fortæller lidt om 'størrelsen' på subnettet.
> Den er højst sandsynligt 255.255.255.0

Korrekt

> Hvis det er FTP, så er det port 21.

der står 80 så jeg vil formode det er cameraets

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-10-08 17:17

Henning Lund wrote:

> Cameraet i dets opsætning har en anden gateway end routeren.

Nå!?

Gateway er den adresse IP pakker skal sendes til når de ikke ligger på samme
subnet.

Har du/i mere end een router, siden du bruger en anden gateway adresse ?

Beskriv gerne hvordan tingene er sat sammen da det er lidt svært at sidde og
gætte.

Stig Johansen

Fra : Henning Lund

Dato : 04-10-08 17:57

> [...]

> adresse ?
>
> Beskriv gerne hvordan tingene er sat sammen da det er lidt

Jeg skal prøve. Kameraet siddere i en port i routeren og der er
kun en router, sammen med de andre computere huset har. Gatewayen
i ip kameraet aner jeg ikke hvor er fra, om det er noget den selv
har skrevet, husker jeg ikke da jeg har haft kameraet oppe i et
stykke tid.

DNS opsætningen i kameraet var en anden end DNS i routeren, da
jeg satte kameraets DNS til det samme som routeren, så fik jeg
kameraet til at smide alt op på både mail samt ftp.

screenshot hvor smider jeg dem?

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-10-08 18:06

Henning Lund wrote:

> [...]
> i ip kameraet aner jeg ikke hvor er fra, om det er noget den selv
> har skrevet, husker jeg ikke da jeg har haft kameraet oppe i et

Det er muligvis noget fabriksstandard.
Hvis kameraet har en adresse inden for f.eks. 192.168.1.x og alle andre
maskiner ligger inden for samme område (subnet), skal kameraet ikke bruge
gateway til noget.

Men hvis du f.eks skulle have fat i min Ip adresse (90.184.112.219) fra
kameraet (eller en PC), så bliver pakken sendt via Gatewayen (typisk
routeradressen).

> DNS opsætningen i kameraet var en anden end DNS i routeren, da
> jeg satte kameraets DNS til det samme som routeren, så fik jeg
> kameraet til at smide alt op på både mail samt ftp.

Det lyder som om der er 'hul igennem', som Erik også skriver.

> screenshot hvor smider jeg dem?

Netværk kan jeg hjælpe med, hvordan kameraet virker/skal sættes op kan jeg
desværre ikke bigrage med.

Stig Johansen

Fra : Henning Lund

Dato : 04-10-08 18:15

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> skrev:

> Netværk kan jeg hjælpe med, hvordan kameraet virker/skal
> sættes op kan jeg desværre ikke bigrage med.

Jeg fik det her svar fra forhandleren engang i tidernes morgen:
Det der står i din router er under WAN, d.v.s. internettet. Det
er den IP du
er tildelt af din udbyder.

Hvis din router hedder 192.168.123.254 er det den du skal skrive
som
gateway. Den administrerer alle ip-adresser indenfor segmentet
192.168.123.xxx hvor xxx er fra 001 til 254
Går jeg ind under lan ip adresse i routeren, står der
192.168.123.254 som der også står i kameraets gateway setting.

Fra : Henning Lund

Dato : 04-10-08 07:20

Prøv at kig på side 19 her

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-10-08 16:57

Henning Lund wrote:

> Prøv at kig på side 19 her
> http://www.escadtrade.cz/data/mod_eshop/1950/mo/down/navod-en.pdf

Jo, men omhandler opsætning af kameraet, og ikke kontaktinformationer som
sådan - det svarer til opsætning af en PC(=client).

FTP - opsætningen ligger på side 23 i det dokument du henviser til.
Det er denne IP adresse jeg snakkede om hvor der bare stod Server ip ude af
kontekst.

Men det hænger sammen med den opsætning der er anført på side 19.
Her er 'Server IP' dog kameraets IP adresse, og ikke FTP serverens IP
adresse.

Prøv at bruge de eksakte samme oplysninger som i FTP opsætningen på side 23
i en kommandoprompt som tidligere anført.

Hvis det virker, og de eksakt samme oplysninger jfr. side 23 ikke virker, så
har i et problem med kameraet.

Men lav gerne et screenshot af de oplysninger der står[1] under Network
(side 19), DNS (Side 20) samt FTP (Side 23).

[1] På dit/jeres kamera - ikke i manualen.

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 04-10-08 17:26

Det er nu lykkes at at få den til at uploade klip til min hjemmeside.

Nu dør den bare af "overbeslasning"

Så skal vi finde ud af at få den til af uploade et billed, i stadet
for et klip

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 04-10-08 19:21

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:48e79892$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
hjemmeside.

> Nu dør den bare af "overbeslasning"
>
> Så skal vi finde ud af at få den til af uploade et billed, i stadet

Vi siger tak for hjælpen - det lykkeder at få den til at uploade.

(Så må vi se om vi kan få den til at uploade billeder)

Erik Isager & Henning