Juice i bærbar
Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-09-08 18:00

Klodset som jeg er, har jeg spildt juice i min bærbare computer. Jeg har
haft den skilt ad og forsøgt at fjerne den smule, der var røget igennem
tastaturet, men det er tilsyneladende ikke nok. Ofte kan jeg slet ikke tænde
den, og når jeg engang imellem får den startet op, går der ikke længe før
alt begynder at foregå i hak En enkelt gang kørte den fint en hel aften, og
jeg troede en kort stund at alt var vel.

Er der nogen, der lige magisk kan sige, hvad der er i vejen? Alternativt
nogen der kender en god reparatør i en 100-kilometers radius fra Århus? Jeg
har googlet, men det ser ud til at det meste ligger i København, og jeg vil
helst undgå at skulle sende den.

--
Andreas

Fra : kjeld09

Dato : 29-09-08 11:19

On 29 Sep., 18:59, "Andreas Andersen" <andreas2...@gmail.invalid>
wrote:
> [...]
> har googlet, men det ser ud til at det meste ligger i København, og jeg vil

Hej

Det tyder på at skaden er alvorlig.
Hvis det sker igen er der kun et at gøre, Skyld den i meget varmt vand
og lad den tøre, brug en blæser med max 40 til 50 grader, en støvsuger
der også kan blæse kan bruges, Du kan prøve dette inden den sendes til
reparation.
Der sukker i juicen der er probelmet og måske lidt syre, derfor er
meget vigtigt at handles hurtigt.

m v h
Kjeld

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-09-08 18:28

"kjeld09" <kjeldnoergaard@gmail.com> wrote in message
> [...]
>reparation.
>Der sukker i juicen der er probelmet og måske lidt syre, derfor er

Det er flere dage siden, og er hverken blevet værre eller bedre. Jeg skilte
den ad og juicen er ret let at se - der så kun ud til at være ganske lidt
ved blæseren og på et bredt stykke kobber (eller hvad det nu er) der
forbinder blæseren og processoren.

At skylle den i varmt vand lyder dramatisk - den kan ikke gå i stykker? Hele
computeren?

--
Andreas

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 29-09-08 23:24

Andreas Andersen wrote:
> [...]
> den ad og juicen er ret let at se - der så kun ud til at være ganske lidt
> ved blæseren og på et bredt stykke kobber (eller hvad det nu er) der

Hvis der er kommet bare en mikroskopisk dråbe i processorsoklen eller en
anden vigtig forbindelse, så glem alt om få det ud igen, og prøv at høre
forsikringen ad.

> At skylle den i varmt vand lyder dramatisk - den kan ikke gå i stykker? Hele
> computeren?

Jo, lad være med det.
Så er der i hvert fald ingen erstatning, hvis den har fået sådan en
behandling.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 29-09-08 20:04

> [...]
>Det tyder på at skaden er alvorlig.
>Hvis det sker igen er der kun et at gøre, Skyld den i meget varmt vand

VAND?!?!
Jeg ville skylle den med IPA (isopropylalkohol), lade det fordampe og så
tørre maskinen i ovnen på omkring 80gr.
Men nu er det mange dage siden og så er det højst sandsynligt for sent.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-09-08 09:45

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i meddelelsen

> VAND?!?!
> Jeg ville skylle den med IPA (isopropylalkohol), lade det fordampe og så
> tørre maskinen i ovnen på omkring 80gr.

Hvad skal den i ovnen for?
Isopropyl alkohol fordamper forholdsvist hurtigt ved stuetemperatur.
Der er ingen grund til at spilde unødvendig energi for at få det til at gå
hurtigere.
Udover det så er jeg enig med dit udtryk: VAND?!?!
Det har bare ikke noget at gøre i en bærbar, eller anden elektronik for den
sags skyld.

Mvh
Benjamin

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-09-08 10:16

Hej!

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> Udover det så er jeg enig med dit udtryk: VAND?!?!
> Det har bare ikke noget at gøre i en bærbar, eller anden elektronik for

Vand er ikke spor skadeligt for elektronik ifbm. rensning - man bruger i
forvejen vand når man renser print i industrien. Men det er klart, at
det skal tørres ordentligt bagefter, så man kan ikke bare dyppe en
bærbar i badekarret og ryste den lidt bagefter :)

Hvis jeg havde spildt juice i en bærbar ville jeg skynde mig, at pille
tastaturet ud og få det skyllet + tørret. Og så ville jeg undersøge hvor
meget ellers havde fået juice og få det fjernet med en vatpind med
lidt vand på, eller anden væske (sprit, isopropanol etc).

Og nej, den skal heller ikke i ovnen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-09-08 10:49

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> skal tørres ordentligt bagefter, så man kan ikke bare dyppe en bærbar i
> badekarret og ryste den lidt bagefter :)

Der hvor jeg arbejdede rensede vi vores elektronik/print i et kar med
isopropyl alkohol.
Karret blev så udsat for ultralyd hvorved selv det mest hårdnakkede snavs
blev løsnet (størknet flus og den slags).
Jeg kan ikke errindre at vi nogensinde brugte vand til andet end kaffe.
Skulle man nu vælge at bruge vand så vil demineraliseret vand nok være mest
optimal.
Så undgår man at der danner sig kalkpletter på steder man ikke kan komme til
at tørre selv.

Mvh
Benjamin

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-09-08 11:37

Hej!

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> Karret blev så udsat for ultralyd hvorved selv det mest hårdnakkede
> snavs blev løsnet (størknet flus og den slags).

Yes, det er en meget normal procedure. Man skal ikke holde printet
imens, ihvertfald ikke med fingrene ;)

> Jeg kan ikke errindre at vi nogensinde brugte vand til andet end kaffe.

Ingen te-drikkere?

> Skulle man nu vælge at bruge vand så vil demineraliseret vand nok være
> mest optimal.
> Så undgår man at der danner sig kalkpletter på steder man ikke kan komme
> til at tørre selv.

Alm. skumrens til print skal bare skylles af med vand - funker fint. Man
kan da godt bruge demineraliseret vand, men det er strengt taget ikke
nødvendigt efter min mening.

--
Mvh, Kim Voss Schrader (udvikler)

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-09-08 11:48

> Yes, det er en meget normal procedure. Man skal ikke holde printet imens,
> ihvertfald ikke med fingrene ;)

Hehe det er en god måde at rense negle på.
Men hvor sundt det lige er i længden må stå hen i det uvisse.

> Ingen te-drikkere?

Nej sjovt nok.
Kaffe var det store hit på lige fod med Othello lagkage

> Alm. skumrens til print skal bare skylles af med vand - funker fint. Man
> kan da godt bruge demineraliseret vand, men det er strengt taget ikke
> nødvendigt efter min mening.

Tja det er vel udmærket til lidt rensning i det private.
Jeg kan bare ikke lade være med at tænke i de mere professionelle baner.
Men ja selvfølgelig kan alm. vand da bruges, jeg bruger det bare ikke selv

Mvh
Benjamin

Fra : Max

Dato : 30-09-08 11:55

Hej Laziter

> Hehe det er en god måde at rense negle på.
> Men hvor sundt det lige er i længden må stå hen i det uvisse.

Vi fik at vide at de blødgjorde knoglerne da vi brugte det
på fabrikken for mange år siden.

> baner. Men ja selvfølgelig kan alm. vand da bruges, jeg bruger det
> bare ikke selv

Når man laver print selv, ja så ved man også hvilke komponenter
der er brugt og så er sprit jo normalt ikke noget problem, men når
man står med et tilfældigt print fra et tilfældigt produkt, ja så kan
vand være en meget god løsning for en sikkerheds skyld. Og når
det drejer sig om rensning efter juice og lignende, ja så behøver
man jo ikke tænke på at der skal fjernes flushrester og den slags.

Forøvrigt drak vi pulverkaffe på fabrikken i mange år, og pletter
fra det kunne ikke afvaskes med sprit, men vand opløste det
med det samme.

--
Mvh Max

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-09-08 14:17

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

Hej Max

> Vi fik at vide at de blødgjorde knoglerne da vi brugte det
> på fabrikken for mange år siden.

Ok den havde jeg ikke lige hørt før..
Stakkels de gravide der får sig en ultralyds-scanning..
Måske er det derfor babyer er så bløde når de bliver født lol

> [...]
> det drejer sig om rensning efter juice og lignende, ja så behøver
> man jo ikke tænke på at der skal fjernes flushrester og den slags.

Juice kan godt afsætte rester der minder meget om flusmiddel rester.
Faktisk kan det være ret så hårdnakket at komme af med hvis det får lov til
at sidde for længe.
Jeg har aldrig haft problemer med brug af sprit til rensning, jeg bruger det
dog ikke hvor der er "åbne" komponenter såsom trimmere og den slags.

> Forøvrigt drak vi pulverkaffe på fabrikken i mange år, og pletter
> fra det kunne ikke afvaskes med sprit, men vand opløste det
> med det samme.

Ok, ja til nogle ting er vand jo det bedste.
Normalt blander jeg heller ikke kaffe og sprit..
Gu' gør jeg da så.. Kaffepunch lol

Mvh
Benjamin

Fra : Rado

Dato : 02-10-08 03:47

On Tue, 30 Sep 2008 12:54:49 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Vi fik at vide at de blødgjorde knoglerne da vi brugte det
>på fabrikken for mange år siden.

Man kan ellers få ultralydsapparater til boring i smykkesten - der
holder man stenen med fingrene og presser den op imod ultralydsboret
(et stykke tyndt fjederståltråd der løbende "smøres" med en blanding
af vand og karborondumpulver). En af mine venner har en og har nok
boret nogle tusind huller i tidens løb og han har ikke haft problemer
med fingrene. Men der er måske heller ikke så meget power på
ultralyden her - det kilder bare lidt i fingrene når man borer. Eller
det er måske en anden frekvens.

>Forøvrigt drak vi pulverkaffe på fabrikken i mange år, og pletter
>fra det kunne ikke afvaskes med sprit, men vand opløste det
>med det samme.

Ja det er ikke alt der er vandopløseligt der også er spritopløseligt.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : JBJ

Dato : 01-10-08 11:47

> [...]
> meget ellers havde fået juice og få det fjernet med en vatpind med lidt
> vand på, eller anden væske (sprit, isopropanol etc).

Nå du ville ikke pille batteriet fra før skyllede den?

JBJ

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-10-08 16:25

Hej!

JBJ wrote:
> Nå du ville ikke pille batteriet fra før skyllede den?

Jo da.

--
Mvh, Kim Voss Schrader