Juice i bærbar
Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-09-08 17:55

Klodset som jeg er, har jeg spildt juice i min bærbare computer. Jeg har
haft den skilt ad og forsøgt at fjerne den smule, der var røget igennem
tastaturet, men det er tilsyneladende ikke nok. Ofte kan jeg slet ikke tænde
den, og når jeg engang imellem får den startet op, går der ikke længe før
alt begynder at foregå i hak En enkelt gang kørte den fint en hel aften, og
jeg troede en kort stund at alt var vel.

Er der nogen, der lige magisk kan sige, hvad der er i vejen? Alternativt
nogen der kender en god reparatør i en 100-kilometers radius fra Århus? Jeg
har googlet, men det ser ud til at det meste ligger i København, og jeg vil
helst undgå at skulle sende den.

--
Andreas

Fra : Henning

Dato : 29-09-08 18:12

On Mon, 29 Sep 2008 18:55:00 +0200, "Andreas Andersen"
<andreas2411@gmail.invalid> wrote:

>Klodset som jeg er, har jeg spildt juice i min bærbare computer. Jeg har

Der findes flere tusinde forskellige "bærbare computere" - du må løfte
sløret lidt mere.

Fra : Andreas Andersen

Dato : 29-09-08 18:23

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> Der findes flere tusinde forskellige "bærbare computere" - du må løfte
> sløret lidt mere.

Det er en HP 8710p

--
Andreas

Fra : Mr.X

Dato : 29-09-08 23:41

> Der findes flere tusinde forskellige "bærbare computere" - du må løfte
> sløret lidt mere.

Der findes også flere hundrede forskellige slags juice, så her må der også
flere detalier til

Fra : Mads

Dato : 29-09-08 19:21

> [...]

>har googlet, men det ser ud til at det meste ligger i København, og jeg vil

Tjek om din indboforsikring har elskade.
I så fald er der en god chance for at forsikringen dækker.

En gæst kom til at vælte en blomstervase så der kom vand ned i min
bærbare og forsikringen betalte så jeg kunne købe en ny, selvom
den på det tidspunkt var mere end 2 år gammel.
Faktisk endte jeg med en bedre og hurtigere bærbar, med mange
flere features end den gamle.

Og jeg ville under ingen omstændigheder prøve at skylle den
med vand. Jeg lod min tørre i en uge og den var alligevel død.

mvh Mads

Fra : Andreas Andersen

Dato : 03-10-08 18:59

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message
> Tjek om din indboforsikring har elskade.
> I så fald er der en god chance for at forsikringen dækker.

Det var ikke faldet mig ind, at indboforsikringen kunne tænkes at dække min
egen idioti, men gav det så alligevel en chance, og minsandten om ikke de
siger, at den slags er dækket. Jeg får så ikke bare med det samme en ny
bærbar - de har åbenbart en reparatør, de vil have til at se på den først.
Det er jo også glimerende, hvis bare jeg ender med en computer der virker,
og en ikke-tom bankbog, så tak for rådet.

--
Andreas

Fra : Jesper Hedeegaard

Dato : 03-10-08 19:20

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er jo også glimerende, hvis bare jeg ender med en computer der virker,
> og en ikke-tom bankbog, så tak for rådet.

Glem indboforsikringen - den er ikke lavet for at beskytte dig mod din egen
dumhed.
Denne dumhed strækker du jo forresten over grænsen i DBA - du sku ha taget
hvad den ku tåle i privat handel medens tid var.

--

Jesper Hedegaard

BMW F659ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spil.der

Fra : Andreas Andersen

Dato : 03-10-08 19:37

"Jesper Hedeegaard" <findes@ikke.not> wrote in message

> [...]
> Denne dumhed strækker du jo forresten over grænsen i DBA - du sku ha taget
> hvad den ku tåle i privat handel medens tid var.

Øh... Hvad?

--
Andreas

Fra : Mads

Dato : 03-10-08 19:40

On Fri, 3 Oct 2008 19:58:45 +0200, "Andreas Andersen"
> [...]

>Det er jo også glimerende, hvis bare jeg ender med en computer der virker,
>og en ikke-tom bankbog, så tak for rådet.

Ja, min bærbare ville de også have på værksted og det tog faktisk kun
noget få dage. Så kontaktede værkstedet mig og fortalte at maskinen
ikke kunne reddes. Et nyt bundkort kostede mere end en ny maskine.
Men harddisken var OK, så den tilbød de at sende til mig, ganske
gratis. Så jeg fik både en ny bærbar og en ekstra harddisk som blev
placeret i et eksternt kabinet til 100 kr. Idag er den mit bedste
transportable lager. Perfekt lommestørrelse og ingen strømforsyning
at slæbe på.

mvh Mads

Fra : Morten

Dato : 30-09-08 13:25

> [...]
> længe før alt begynder at foregå i hak En enkelt gang kørte den fint en
> hel aften, og jeg troede en kort stund at alt var vel.

Ja, det hjælper nok ikke dig, men forhåbentlig kan det hjælpe andre i samme
situation:

Hvis der kommer væske i en bærbar, så luk ned hurtigst muligt hvis den kan,
eller videre til næste steps:
Ud med strømforsyning og batteri.

Årsagen er, at når der er strøm på printbanerne, komponent-ben, så irrer de
en faktor 100 gange eller mere hurtigere end uden strøm. Og især
printbanerne er så tynde at de meget nemt irrer over og kontakter mellem
forskellige print fungerer heller ikke godt med ir på.
Er det "rent" vand eller noget, der ikke klistrer (the uden sukker el.
lign), vil den med meget stor sandsynlighed virke når den har tørret godt og
grundigt (forudsat man fik strømmen taget hurtigt af så det ikke irrer).
Er det noget der klistrer må en rensning til. Som andre har diskuteret, vand
er helt fint blot man lige husker at det skal tørre grundigt. Og naturligvis
ikke vand i harddisken og helst heller ikke blæserne med mindre de er blevet
udsat.

Har selv fået en gratis bærbar som én havde hældt vand i, men hun hældte
blot overskyden vand af og arbejde videre som om intet var hændt. Efter 5-15
minutter virkede den "pludselig" virkede den ikke mere :D Nå, det kunne
selvsagt ikke betale sig at få en prof til at reppe den. Den var
"naturligvis" inde til rep, men blev sjovt nok afvist at det kunne blive på
garantien.
Men en times tid med en loddekolbe, ny hobbykniv og en linse fra webcam
(_meget_ kraftig lup) og det lykkedes at finde de printbaner der var irret
over (sket ved gennempletteringer hvor en meget lille del printbane ikke har
været beskyttet af det grønne isolerende lag).
Til at fjerne alt irren (den fylder temmelig meget selvom ikke meget
materiale er gået tabt) så jeg overhovedet kunne se hvad der var galt var
kun én vej. Skille skidtet ad og give bundkort og en anden mindre printplade
en tur med vand, sæbe og aflagt tandbørste. Det blev efterfølgende tørret så
godt og blidt som muligt med håndklæde og så ellers lagt til tørre natten
over.
Den maskine kom til at virke 100% igen og jeg bruger den stadig (i tillæg
til mine andre bærbare) :)

Mvh
Morten

Fra : jama

Dato : 30-09-08 19:06

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ellers lagt til tørre natten over.
> Den maskine kom til at virke 100% igen og jeg bruger den stadig (i tillæg

Dejligt at se, at der stadig findes Folk som dig, som gider og
fortælle/hjælpe, hvordan en uheldig fyr med en Bærbar, der har fået en
vandtur kan hjælpes. Tit får Disse kun i hovedet, at det kun er idioter
eller nybegynder dette sker for, men det hjælper jo
ikke"idioten/nybegynderen" og det får PCen på benene igen, så derfor Tak, at
for DU gider.
Mvh.Jama