Electrical field to boost gas efficiency
Fra : Lind

Dato : 28-09-08 10:32

Kan denne teknologi lade sig gøre?

http://www.temple.edu/newsroom/2008_2009/09/stories/taofueldevice.htm

Temple University physics professor has developed a simple device which
could dramatically improve fuel efficiency as much as 20 percent.

According to Rongjia Tao, chair of Temple's Physics Department, the small
device consists of an electrically charged tube that can be attached to the
fuel line of a car's engine near the fuel injector. With the use of a power
supply from the vehicle's battery, the device creates an electric field that
thins fuel, or reduces its viscosity, so that smaller droplets are injected
into the engine. That leads to more efficient and cleaner combustion than a
standard fuel injector, he says.

Six months of road testing in a diesel-powered Mercedes-Benz automobile
showed that the device increased highway fuel from 32 miles per gallon to 38
mpg, a 20 percent boost, and a 12-15 percent gain in city driving.

-- Der kører en debat i et andet fora omkring denne nyhed.
Her er et par udpluk:

- How could an electric field effect a hydrocarbon in this way? I call BS.
- "Physics does not work that way." - Morbo
- This smells like fish. I hope its not, but in order for an electric field
to affect a liquid, the liquid must hold a charge or be magnetic, right? Now
I dont claim to know ALL components of gasoline, especially not desil, but
octane its self(CH3-CH2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH3) is NOT a charged molecule.
- Hah It's an electronic version of the "magnetic fuel line gas saver" and
I'm sure it works just as well. Combustion engines are inefficient because
of the heat produced, NOT because the actual combustion is incomplete. I
could come up with more believable BS than this. Wonder if I could get in on
some of that grant money.

Fra : Allan F

Dato : 29-09-08 11:17

"Lind" <lomme@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> Kan denne teknologi lade sig gøre?

Nix

Fra : Allan F

Dato : 29-09-08 14:01

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Lind" <lomme@postkasse.net> skrev i en meddelelse
>>

> Nix

Fordi den eneste effekt af det elektriske felt er, at man bruger strøm fra
batteriet. Som der så rigtigt står i det nederste af indlægget, så er der
ingen polaritet i HC'er, og derfor ingen mulighed for at påvirke
brændstoffet med elektricitet.

Allan F

Fra : Lind

Dato : 29-09-08 15:15

Mange tak for svaret.

Fra : Lind

Dato : 29-09-08 17:38

Det ser ud til det faktisk kan lade sig gøre:
http://www.newscientist.com/article/dn14833-fuel-thinner-turns-diesel-cars-into-greener-machines.html

Fra : Allan F

Dato : 01-10-08 03:58

"Lind" <lomme@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> Det ser ud til det faktisk kan lade sig gøre:
> [...]

Der står i artiklen, at det virker fordi den påtrykte spænding får
molekylerne til at klumpe sammen, og dermed gør brændstoffet mere
tyndtflydende. Undskyld, men en apolar væske vil ikke blive påvirket på
denne måde, og selvom den gjorde, ville det øge viskositeten, ikke sænke
den - dvs. gøre den mere tyktflydende.

HydroCarboner er Hydrogen og Kulstof, som har meget ens elektronegativitet,
hhv. 2.20 og 2.55 http://da.wikipedia.org/wiki/Elektronegativitet. Der vil
ikke være nogen polaritet i bindingen, modsat f.eks. vand, som hvor tallene
er 2.20 og 3.44 - denne forskel gør vand til et polært opløsningsmiddel, og
er en af betingelserne for liv.

Der er intet belæg for at sætte strøm til en ikke-ledende og ikke-polær
væske har nogen som helst virkning, der vil gøre væsken mere tyndtflydende.
Og hvis det var målet, så er der nemmere og mere simple (og sikre) metoder
til at gøre det. Man leder den simpelthen enten gennem kølevandet eller
endnu bedre igennem en spiral omkring udstødningen. Det vil opvarme
brændstoffet, og det vil dermed blive mere tyndtflydende. Bare se det stof,
som de fleste 'stearin'-lys laves af, nemlig paraffin. Det er en
HydroCarbon, i modsætning til rigtig stearin, som er en langkædet organisk
syre. Ved stuetemperatur er paraffin fast, men efterhånden som temperaturen
stiger bliver det mere blødt og flydende, indtil det er lige så flydende som
diesel.

I moderne dieselbiler er indsprøjtningstrykket i omegnen af 1350 bar
(medmindre det er en Volkswagen med pumpedyse-teknologi - 2050 bar) og det
er indsprøjtningstrykket, der bestemmer partikelstørrelsen. Hvis
brændstoffet bliver mere tyndtflydende, vil indsprøjtningstrykket falde, og
partikelstørrelsen vil stige, med dårligere forbrænding, dårligere økonomi
og mere forurening til følge.

Allan F

Fra : Lind

Dato : 02-10-08 06:02

Tusind tak for svaret.
Det overrasker mig at et universitet kan komme ud med sådan en falsk
melding.

Fra : Rado

Dato : 02-10-08 14:53

On Sun, 28 Sep 2008 11:31:39 +0200, "Lind" <lomme@postkasse.net>
wrote:

> [...]
>
>Temple University physics professor has developed a simple device which
>could dramatically improve fuel efficiency as much as 20 percent.

Kig på den her, der er baseret på plasmateknologi (samme princip som i
Pantone's GEET device):

http://www.youtube.com/watch?v=I3kueRyzvlY&feature=related

Men som en kommentator skriver:

"Arvin Meritor was working with MIT and making the production version
for installation in USA vehicles.

Then big oil, through "One Equity Partners", bought out the division
of Arvin Meritor making this fuel reformer for 310 Million US dollars
and they killed its production. They formed a new company called Emcon
Technologies that only sells other things like exhaust catalytic
systems, etc. But the fuel reformer for use on intake gases was
killed. Many MIT studies proved it worked well."

Pantone blev også "uskadeliggjort" gennem juridiske spidsfindigheder:

http://www.geetfriends.net/persecution/persecution.htm

Hans GEET device er iøvrigt ret let at lave, mange har selv bygget det
(tegningerne er frit tilgængelige på nettet) og sat det i deres biler,
scootere og plæneklippere etc.. Man kan efter sigende køre på alt
muligt, f.ex. vand blandet med råolie, og det hævdes at man kan øge
kilometerantallet pr l helt op til 3 gange.

http://www.rexresearch.com/pantone/pantone.htm#naudin

Der er mange videoer på youtube hvor GEET demonsteres, søg på GEET.
Her er et par stykker hvor Pantone selv medvirker:

http://www.youtube.com/watch?v=d5YsK3bwzPM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=hjLqFSlHWcs&feature=related

--
Rado