popcorn
Fra : Dennis

Dato : 26-09-08 18:42

Godaften

I hvilket årti blev popcorn lanceret?
- I danmark
- I det hele taget

//Dennis

Fra : Hauge

Dato : 26-09-08 18:49

Hej
Dennis wrote:
> I hvilket årti blev popcorn lanceret?

Du kan i hvert fald læse en del om popcorn på wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Popcorn

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 26-09-08 19:14

Hej Hauge

> Du kan i hvert fald læse en del om popcorn på wiki:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Popcorn

Man kan jo linke til en dansk udgave også
http://da.wikipedia.org/wiki/Popcorn

Men at pinpointe det til et årti bliver nok svært, det
er nok nærmere et århundrede man skal se på.

--
Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 27-09-08 08:15

> Hej Hauge

> Man kan jo linke til en dansk udgave også
> http://da.wikipedia.org/wiki/Popcorn
>
> Men at pinpointe det til et årti bliver nok svært, det
> er nok nærmere et århundrede man skal se på.

Stenaldermænd kendte popcorn - men da ingen sundhedsfordele har de
prioriteret det lavt

fedtet i majs harsker hurtigere når popning giver let iltadgang

det er især velsmagende som BÆRER AF FEDT

Fra : Huttelithut

Dato : 30-09-08 15:56

> Stenaldermænd kendte popcorn - men da ingen sundhedsfordele har de
> prioriteret det lavt

Læs:
men da der ingen profit var i lortet, forkastede de det

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-08 20:02

Dennis skrev:

> I hvilket årti blev popcorn lanceret?

Det ved jeg ikke, men jeg kan huske da jeg oplevede det første
gang. Min mor havde købt en pose popmajs (med fedt i posen), og
så lavede vi dem selv. Det har været en gang midt i 50'erne. Jeg
kan ikke huske om man kunne få dem i Tivoli. Vi fik i hvert fald
ikke nogen der, men den tids børn blev jo ikke stopfodret med
slik og andre usunde sager.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 27-09-08 12:58

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det har været en gang midt i 50'erne.

At det har beholdt det engelske navn, kan tyde på at det er kommet
til Danmark efter krigen.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-08 19:49

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev:

> At det har beholdt det engelske navn, kan tyde på at det er kommet
> til Danmark efter krigen.

Princippet er jeg enig i, men i det konkrete tilfælde er jeg
ikke. "Korn" er pæredansk, og "pop" er så mundret og ukompliceret
at det ville være omsonst at prøve at kalde produktet noget
andet. Desuden siger det "pop" når kornene popper.

Det kan godt ske at det er kommet efter krigen - det tror jeg.
Jeg kan ikke rigtig forestille mig popkorn i 30'erne eller i
Matadors tidlige afsnit. Men man kan ikke bruge navnet til at
bekræfte det.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-09-08 05:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> "Korn" er pæredansk,

Men "Corn" er det amerikanske ord for majs.
<http://en.wikipedia.org/wiki/Maize>

Hvis man følger links om Popcorn, er der en del referencer.
Herunder snak om, at popcorn er 1.000 vis år gamle.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-08 09:20

Stig Johansen skrev:

> Men "Corn" er det amerikanske ord for majs.

Ja, men så kan vi jo bare skrive "popkorn". Der er jo heller ikke
nogen der udtaler corn i "pocorn" på samme måde som i "corn
flakes" medmindre de udtaler begge som "korn".

> Hvis man følger links om Popcorn, er der en del referencer.
> Herunder snak om, at popcorn er 1.000 vis år gamle.

Okay.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 28-09-08 12:54

Stig Johansen skrev:

> Men "Corn" er det amerikanske ord for majs.
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Maize>

Her er en lidt kortere på dansk, hvor det indirekte fremgår, at det
kom til Danmark efter krigen
http://www.kims-as.dk/index.dsp?area=54

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Max

Dato : 28-09-08 14:57

Hej Ivar

> Her er en lidt kortere på dansk, hvor det indirekte fremgår, at det
> kom til Danmark efter krigen

Me der eksisterede et firma der hed Danish Popcorn Company,
det blev oprettet i 1929.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 28-09-08 16:36

Hej Max
Max wrote:
> Me der eksisterede et firma der hed Danish Popcorn Company,
> det blev oprettet i 1929.

Så mon ikke det var Kim der tog popcorn i sit sortiment efter krigen.
Undrer mig da forøvrigt over at popcorn kom så sent til danmark, når man på
din egen link kan læse:
http://da.wikipedia.org/wiki/Popcorn

___
Første gang europæerne lavede popcorn var i 1492, da Christopher Columbus
kom til Amerika.
___

Dvs. over 400 år før lille danmark fik det at smage for første gang!

Mvh Hauge