sandsynlighed...
Fra : Peter

Dato : 26-09-08 11:08

Jeg skal deltage i et møde, men min mødedeltagelse er afhængig én af to
andres fremmøde -og ved begges fravær deltager jeg i mødet.

1.
Hvor mange % sandsynlighed er der for at jeg ikke kan deltage i mødet?

2.
Og hvis den ene har 90 % sandsynlighed for fremmøde og
den anden kun 60% hvordan stiller det sig så?

Det er faktisk et konkret eksempel jeg skal bruge på tirsdag

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-08 11:04

Peter skrev:

> Jeg skal deltage i et møde, men min mødedeltagelse er afhængig én af to
> andres fremmøde -og ved begges fravær deltager jeg i mødet.

Mener du: Kun hvis begge er fraværende, skal du deltage? Det går
jeg ud fra.

> 1.
> Hvor mange % sandsynlighed er der for at jeg ikke kan deltage i mødet?

Vi kalder dem A og B. A har en mødesandsynlighed på a, og B's er
b.

Sandsynligheden for at ingen af dem møder, er da

   (1-a)*(1-b)

> 2.
> Og hvis den ene har 90 % sandsynlighed for fremmøde og
> den anden kun 60% hvordan stiller det sig så?

a = 0,9
b = 0,6

Mødechance = 0,1*0,4 = 0,04 = 4 %

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 26-09-08 11:17

> Mener du: Kun hvis begge er fraværende, skal du deltage? Det går
> jeg ud fra.

Nej, hvis begge er fremmødt ELLER begge er fraværende deltager jeg.
kun hvis den ene er fraværende er jeg det også.
Jeg skal afløse den fraværende et andet sted.

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-09-08 11:16

Peter wrote:
> [...]
> kun hvis den ene er fraværende er jeg det også.
> Jeg skal afløse den fraværende et andet sted.

Mit skud fra hoften.
1-((1-a)*b + (1-b)*a)

Sandsynligheden for den ene ikke møder, men den anden gør +
sandsynligheden for at den anden ikke møder, men den første gør, er
sandsynligheden for at du ikke skal møde. Så det trækker jeg fra 1.

Korrektheden i additionen er jeg ikke sikker på.

Fra : Peter

Dato : 26-09-08 11:25

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> [...]

> sandsynligheden for at du ikke skal møde. Så det trækker jeg fra 1.
>
> Korrektheden i additionen er jeg ikke sikker på.

Hej Martin, mange tak, men så langt "tilbage" kan jeg ikke følge dig,
kan du ikke give mig facit?

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-09-08 11:19

Peter wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> Hej Martin, mange tak, men så langt "tilbage" kan jeg ikke følge dig,
> kan du ikke give mig facit?

58%

Fra : Peter

Dato : 26-09-08 11:28

> 58%

OK, 58% chance for at jeg IKKE kan deltage ?

Mange tak

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-09-08 11:39

Peter wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> OK, 58% chance for at jeg IKKE kan deltage ?
>
> Mange tak

For at du SKAL deltage. 42% for at du bliver forhindret pga. den ene xor
den andens fravær.

Igen, med forbehold for at mine udregninger er forkerte.

Fra : Peter

Dato : 26-09-08 11:51

> For at du SKAL deltage. 42% for at du bliver forhindret pga. den ene xor
> den andens fravær.
>
> Igen, med forbehold for at mine udregninger er forkerte.

Takker mange gange

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-08 12:13

Martin Andersen skrev:

> Igen, med forbehold for at mine udregninger er forkerte.

Jeg får samme resultat:

begge møder: s1 = a*b
ingen møder: s2 = (1-a)*(1-b)
ét af disse tilfælde hvor Peter så skal møde: s1+s2

a=0,9
b=0,6

s1 = 0,54
s2 = 0,1*0,4 = 0,04

s1 + s2 = 0,58

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 26-09-08 12:28

> Jeg får samme resultat:
>
> begge møder: s1 = a*b
> ingen møder: s2 = (1-a)*(1-b)
> ét af disse tilfælde hvor Peter så skal møde: s1+s2
>
> a=0,9
> b=0,6
>
> s1 = 0,54
> s2 = 0,1*0,4 = 0,04
>
> s1 + s2 = 0,58

Ja, tal kan være smukke, mange tak Bertel

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 27-09-08 10:43

"Peter" <pgh@wer.nn> writes:

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, tal kan være smukke, mange tak Bertel

Lige for at være lidt pedantisk, så kræver Bertels resutat at de to
personer opfører sig uafhængig af hinanden. Men hvis der nu er
influenza-epidemi eller landskamp, så er der en god chance for at både
a og b biver væk på samme dag.

Modeksempel 1
* a er væk 10% af tiden
* b er væk 40% af tiden
* Hver gang a er væk så er b altid også væk

Modeksempel 2
* a er væk 10% af tiden
* b er væk 40% af tiden
* Hver gang b er væk så møder a

Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-08 10:59

Niels L. Ellegaard skrev:

> Lige for at være lidt pedantisk, så kræver Bertels resutat at de to
> personer opfører sig uafhængig af hinanden.

Pedantisme er en dyd i matematikken, og du har ganske ret.

--
Bertel