Valg af Linux distribution
Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 24-07-01 10:33

Hej NG,

jeg sidder lidt og funderer over hvilken linux distribution jeg skal vælge.
Og inden I starter en religionskrig med udsagn som "min Debian er bedre din
SuSE fordi min far er større end din far" (jeg kender det alt for godt fra
andre NG'er), så skal I lige vide at min computer ikke er verdens mest nye
computer.

80486 33mhz
300mb hd
8mb ram
4x cdrom

Som I ser er der ikke plads til alverden og det giver mig lidt problemer med
at finde den rigtige distribution. Jeg håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

Hilsen Peter

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 24-07-01 11:50

petermonsson@yahoo.dk (Peter Kjær Monsson) skrev i
<3b5d40e1$0$351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>8mb ram

betyder at RH 7.1 ikke kan installeres for det kræver mere end 16 MB RAM.

Fra : Karsten

Dato : 24-07-01 11:54

In article <3b5d40e1$0$351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Peter Kjær
Monsson" <petermonsson@yahoo.dk> wrote:

> Hej NG,
>
> jeg sidder lidt og funderer over hvilken linux distribution jeg skal
> [...]

Skal du bruge den til noget specielt (router, firewall etc.)? Eller er
det "bare" en alm. distribution du er ude efter?

Du kan finde en god oversigt over en del forsk. distributioner her:
http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/reports/1266/1/

--
/Karsten

"I'm afraid of americans"

Fra : Jesper FA

Dato : 24-07-01 11:52

Peter Kjær Monsson wrote:

> [...]
> med at finde den rigtige distribution. Jeg håber I kan hjælpe mig lidt på

Hvis du installere Debian og under installtionen ikke vælger nogle pakker,
får du en helt basic system. Derefter kan du så installere det du vil.
Jeg har selv på en lidt større 486(DX2-8, 24MB ram) lavet en sådanne
install. Med 2.4 kerne, syslog, perl, xserver, compiler fylder det lidt
over 100 MB.

--
Jesper

Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 24-07-01 12:09

Jesper FA <news@skydiver.dk> skrev:
> [...]
> Jeg har selv på en lidt større 486(DX2-8, 24MB ram) lavet en sådanne
> install. Med 2.4 kerne, syslog, perl, xserver, compiler fylder det lidt

Kan Xwindow køre med kun 8mb ram?

Fra : Lars Josephsen

Dato : 24-07-01 12:19

"Peter Kjær Monsson" <petermonsson@yahoo.dk> writes:

> Kan Xwindow køre med kun 8mb ram?

Ja, men maskinen kommer til at swappe konstant, så alt går
utroligt langsomt.

Konklusion: Sæt mere RAM i, eller undgå X.

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : Jesper FA

Dato : 24-07-01 12:25

Peter Kjær Monsson wrote:

> Kan Xwindow køre med kun 8mb ram?

Det er vel bare et spg. om hvor meget swapspace man har.. om det så er
anvendeligt er nok noget andet. Selv på min DX2-80 går det noget langsomt
Med X kørende bruger den 4 MB, så det kan vel lade sig gøre.
Men hvad skal du bruge den til?

--
Jesper

Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 24-07-01 13:26

Jesper FA <news@skydiver.dk> skrev:
> Men hvad skal du bruge den til?

Jeg vil bare se om jeg kan få noget 'liv' i den gamle computer.

BTW er der nogen der ved hvor jeg kan downloade Learnux?
Jeg kan simpelt hen ikke finde det.

Hilsen Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-01 20:55

Den 24 Jul 2001 11:08:56 GMT skrev Peter Kjær Monsson:

>Kan Xwindow køre med kun 8mb ram?

Jeps - har haft bootet en maskine med mem=4m, for at teste. X tager et
par minutter om at starte, imens der swappes på livet løs. Men 8MB burde
være nok til at det kører rimelig fornuftigt (man skal nok stadig spare
andre steder, og Gimp, Netscape og StarOffice skal man heller ikke
forvente det store held med (Gimp og NS kører fornuftigt med 16MB, så
måske).

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows 2000 Data Center is now obsolete!!!

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-07-01 12:25

"Peter Kjær Monsson" <petermonsson@yahoo.dk> writes:

> jeg sidder lidt og funderer over hvilken linux distribution jeg skal vælge.

Hvem skal hjælpe dig, når ting går galt?

Spørg dem, hvis de skal hjælpe dig, skal de jo gerne vide noget om det
du installerer.

--
Skrev du til Jubii? Så skriv også til mig.
(hvornår, hvilke sider og hvordan de svarede)

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-07-01 12:59

Peter Kjær Monsson wrote:

> [...]
> med at finde den rigtige distribution. Jeg håber I kan hjælpe mig lidt på

Sådan en maskine kan ikke bruges til meget andet end en router/firewall.
Så jeg vil anbefale en Linux-floppy : www.frazierwall.com. Dog skal du lige
have puttet 8MB mere ram i..

Martin.

Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 24-07-01 13:33

Martin Andersen <maa.150@rsk.dk> skrev:
> Sådan en maskine kan ikke bruges til meget andet end en router/firewall.
> Så jeg vil anbefale en Linux-floppy : www.frazierwall.com. Dog skal du
lige
> have puttet 8MB mere ram i..

Jeg har allerede en router, så det har jeg ikke brug for.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-07-01 13:03

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 24-07-01 13:13

In <3b5d40e1$0$351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Peter Kjær Monsson" <petermonsson@yahoo.dk> writes:

> [...]

>andre NG'er), så skal I lige vide at min computer ikke er verdens mest nye

Saa kan du ikke installere Mandrake. Da den kraever mindst en 586 processor.

Mvh
MMP

Fra : Alex Holst

Dato : 24-07-01 13:54

Peter Kjær Monsson <petermonsson@yahoo.dk> wrote:
> 80486 33mhz
> 300mb hd
> 8mb ram
> 4x cdrom

Jeg arbejder ikke med Linux laengere saa jeg kan ikke anbefale en
distribution, men jeg har OpenBSD til at koere paa en maskine af denne
stoerrelse.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 24-07-01 16:56

Peter Kjær Monsson (petermonsson@yahoo.dk) expressed in
<3b5d40e1$0$351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

[...]

> 80486 33mhz
> 300mb hd
> 8mb ram
> 4x cdrom

Hvad skal du bruge den til?
Hvis den skal være en lille web/postserver kunne Debian Compact
Installation være en mulighed (fylder svjh i størrelsesordnen 45 Mb). Så er
det bare installere tingene enten via nettet eller fra CD-ROM-drevet.

[...]

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : Steen Suder

Dato : 24-07-01 20:11

"Peter Kjær Monsson" wrote:

> [...]
> at finde den rigtige distribution. Jeg håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

Du skriver ikke så meget om hvad du gerne ville kunne bruge maskinen
til. Det har naturligvis en del at sige, uanset OS.
Jeg antager at du gerne vil bruge den til at eksperimentere med og evt.
gå på internettet (web/mail/etc.) og det kan du fint.

Det springende punkt er om du vil have en grafisk brugerflade på ("X").
Jeg vil gå så langt som at sige at den må du undvære da den fylder på
både harddisk og i RAM, samt "koster" CPU.

Kan du undvære X er der ikke rigtigt nogen grænser for hvad du kan på
maskinen.
Du kan naturligvis hjælpe ved kun at køre de ting du har brug for.

Skriv lidt mere om dine krav, så skal jeg prøve at hjælpe.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Peter Andersen

Dato : 24-07-01 21:42

> [...]
Monsson" <petermonsson@yahoo.dk> wrote:

> Hej NG,
>
> jeg sidder lidt og funderer over hvilken linux distribution jeg skal

Du kunne prøve mulinux
www.sunsite.dk/mulinux
Den kan kører på en 386 med 8 ram

/Peter Andersen