Hvis en 'string' indeholder...
Fra : Jeps

Dato : 24-07-01 10:09

Hvis en string f.eks. indeholder "-" kan man så på en eller anden måde gøre
sådan??

if($string indeholder "-")
{
echo $string;
}

Fra : Henrik Hansen

Dato : 24-07-01 10:15

"Jeps" <clark@cool.dk> wrote:

> Hvis en string f.eks. indeholder "-" kan man så på en eller anden måde gøre
> [...]

if (ereg("-", $string)) {
echo "indeholder streng";
}

--
Henrik Hansen

Fra : Jeps

Dato : 24-07-01 10:12

takker :)

Fra : Anders Johannsen

Dato : 24-07-01 10:23

Henrik Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> if (ereg("-", $string)) {
> echo "indeholder streng";
> }

Hvad har jeg sagt om at starte den store regexpmaskine op for så simpel en
operation

if (strstr('-', $string))
echo 'indeholder streng';

/A

- Pædagoiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Johannsen

Dato : 24-07-01 10:26

Anders Johannsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> if (strstr('-', $string))
> echo 'indeholder streng';

Hurra for konsistens. Den korrekte sætning er:

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-07-01 10:30

Anders Johannsen skrev:

> Hurra for konsistens. Den korrekte sætning er:
>
> if (strstr($string, '-'))

Ja, det er røvirriterende, at PHP ikke har været konsekvente mht.,
hvilket argument, der skal være nålen, og hvilket, der skal være
høstakken. Der mangler også konsekvens i navngivningen af funktioner:
Nogle steder bruges der understreger (str_replace), andre steder er det
ud i et (htmlspecialchars).

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 23-07-01 12:03

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> høstakken. Der mangler også konsekvens i navngivningen af funktioner:
> Nogle steder bruges der understreger (str_replace), andre steder er det

Så er jeg ikke den eneste der synes det er irriterende. :)

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Henrik Hansen

Dato : 24-07-01 11:30

Anders Johannsen <not@valid.dk> wrote:

> Hvad har jeg sagt om at starte den store regexpmaskine op for så simpel en
> operation
>
> if (strstr('-', $string))
> echo 'indeholder streng';

jeg tillader mig at bruge et citat, som mange perl folk bruger 'There
is always more than one way to do it'. Jeg nævnte blot en af dem, take
it or leave it.

--
Henrik Hansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-07-01 12:44

On Tue, 24 Jul 2001 11:14:37 +0200, Henrik Hansen <hh@mailserver.dk>
wrote:

>if (ereg("-", $string)) {
> echo "indeholder streng";
>}

<pegefinger>
.... lad os blot undlade regulære udtryk, hvis de egentligt ikke er
nødvendige.

if (strstr($string, "-")) {
echo "indeholder streng";
}

.... og lad os egentligt undlade ereg i det hele taget.
</pegefinger>

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Henrik Hansen

Dato : 24-07-01 12:55

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> wrote:

> "Johan" <tcr480@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> huh? -Hvem citerer du lige her?

læst på php-dev

--
Henrik Hansen

Fra : Henrik Hansen

Dato : 24-07-01 12:57

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
> echo "indeholder streng";
>}
>
> ... og lad os egentligt undlade ereg i det hele taget.

Tror efterhånden det er feset ind ved de fleste nu :) (selv ved mig.)

--
Henrik Hansen

Fra : N/A

Dato : 24-07-01 12:18

Fra : N/A

Dato : 24-07-01 12:18

Fra : N/A

Dato : 24-07-01 12:18

Fra : Johan

Dato : 24-07-01 12:18

> Det skulle AFAIK være på todo listen til at blive rydt op i (i en 4.1
> eller 5.0). Men der er jo ikke noget man bare gør i en minor release :)

Damn, og nu har jeg brugt brugt så længe på at huske hvordan de forskellige
er, og så laver det de bare om. Ja, det er da lidt irriterende at de ikke er
særlig konsekvense. Men sådan er det jo desværre bare. Må man sikker lære at
leve med med tiden. Man husker dem jo med tiden (elelr jeg gør?). Men det er
vel også lidt dumt at lave om på dokumentationen af mange funktioner? Jeg
ved egentlig ikke hvad er bedst. Selvfølgelig er det bedre for nye
programmører, men os andre der har vendt os til det, bliver nok også lidt
drillet af det

mvh

Johan

Fra : Jonas Delfs

Dato : 23-07-01 12:30

> [...]

> ved egentlig ikke hvad er bedst. Selvfølgelig er det bedre for nye
> programmører, men os andre der har vendt os til det, bliver nok også lidt

Det vil da klart være det mest holdbare - og løsningen kunne da være at
begynde at lave aliaser med de nye navne, og i en PHP5 så droppe de gamle
navne. På den måde får vi også en tilvendingsperiode. :)