Væddemål ang. acceleration.
Fra : Knud Dam

Dato : 29-09-08 22:09

Hej !

Vi er et par gutter, der har diskuteret, om en motorcykel accelererer
kraftigst ved max. effekt eller ved max. moment.

Vi har sat følgende betingelse op:

Hvis en motorcykel blev konstrueret med et trinløst automatgear, ville den
så accelerere kraftigst, hvis den gik op til max. moment, eller hvis den gik
op til max. effekt under accelerationen.

Der er altså tale om, at den skal køre med samme omdrejningstal under
accelerationen.

Vi er begge overbeviste, om at vi hver især har ret, så det er ikke
holdninger men beviser, vi er interesserede i.

; - )

KD

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-08 22:21

On Mon, 29 Sep 2008 23:09:21 +0200, Knud Dam wrote:

> [...]
> så accelerere kraftigst, hvis den gik op til max. moment, eller hvis den gik
> op til max. effekt under accelerationen.

Givet et uendeligt trinløst gear, som reagerer uendeligt hurtigt, så vil
max. effekt blive "omgearet" til maximalt moment, og dermed acceleration.

I en normalt trinvis skiftet gearkasse vil max. acceleration være i laveste
gear ved motorens maximale moment.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : Simon

Dato : 29-09-08 23:03

Knud Dam wrote:
> kraftigst ved max. effekt eller ved max. moment.

Ved max effekt, siger ham her, om det er et "bevis" må I selv skændes om
http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

"5500 139 (peak torque)
6000 149
6500 151 (peak power)

Applying the maximum power rule, we'd like to race down the 1/4 mile with
the engine always as close to 6500 RPM as possible. If we had a
continuously variable transmission, the lowest E.T. would be achieved by
keeping the engine dead on 6500 RPM. 5500 is not the best; at any vehicle
speed, the engine would put out more torque but the transmission will have
a less advantageous gear ratio, so you get a net loss of force to the tires."

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Casper

Dato : 30-09-08 01:58

> [...]
>
> Vi er begge overbeviste, om at vi hver især har ret, så det er ikke
> holdninger men beviser, vi er interesserede i.

Et Engelsk blad (kan ikke huske hvilket) har i flere år lavet en 0 -
100 - 0 (miles) test, og da jeg sidst så det gjorde de det med en
GSXR1000 K7, og pga. koblingen havde de problemer.... den brændte af -
men stadigvæk lå tiden omkring 10 sek.

Så du har sikkert fat i noget rigtigt....

Casper

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-08 15:08

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi er begge overbeviste, om at vi hver især har ret, så det er ikke
> holdninger men beviser, vi er interesserede i.

Jeg vil vove at påstå det er ret simpelt:

Effekt = moment x rpm

For at accelerere mc'en hurtigst muligt skal der tilføres så megen energi
som muligt pr. tidsenhed (effekt).
Maksimalt moment er ikke nødvendigvis maksimal effekt og derfor er svaret at
mc'en skal accelerere ved maksimal effekt (den kombination af moment og rpm
som giver den højeste værdi).

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-08 18:10

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at mc'en skal accelerere ved maksimal effekt (den kombination af moment og

Så vidt jeg husker er verdens hurtigste (?) mc lige nu en eldrevet.
En elmotor har max moment lige fra nul og op.

mvh Ole

Fra : Anders Majland

Dato : 30-09-08 19:25

Helt enig - Det er bare at finde en formelsamling frem på gymnasieniveau og
stykke dem lidt sammen... Når man så holder øje med enhederne så

> Så vidt jeg husker er verdens hurtigste (?) mc lige nu en eldrevet.
> En elmotor har max moment lige fra nul og op.

Det ændrer ikke på ovenstående. I praksis kan en motor med traditionel
gearkasse ikke holde på max effekt hele tiden - meget af tiden vil man ligge
meget under. Også derfor at min 14hk scooter med kilremstræk kan hænge
forbavsende godt på en anden lille mc med større effekt. Varioen holder
motoren tememligt tæt på maks effekt hele tiden ...

Der hvor mange går galt i byen når de f.eks snakker om at det pga en diesels
større moment ved lave omdrejninger den acc hurtigt er at de glemmer at der
med højere moment jo også kommer flere heste ved de lave rpm ... Hvis man
blot sammenligner effektkurver for en suge benziner med en turbo diesel er
det ret tydeligt at dieselen har flest heste over en store range af
omdrejninger mens benzineren godt nok har størst topeffekt til sidst

Noget helt andet er så hvodan man acc en specifik mc hurtigst muligt - Der
kommer gear ratios og effektforløbet jo hurtigt ind. Praksis vil dog ofte
være lavest mulige gear hvor man ikke rammer begrænseren Og er det til
ræs optimere man så også på udvekslingen i gearkassen således at den passer
bedst muligt til banen ...

Fra : Armand

Dato : 30-09-08 22:04

Anders Majland skrev:

> [...]
> hænge forbavsende godt på en anden lille mc med større effekt. Varioen
> holder motoren tememligt tæt på maks effekt hele tiden ...

Og på den Mana jeg havde fornøjelsen af at prøve for nyligt var
forskellen på touring og race -"gearet" at skiftene foregik ved højere
omdrejningstal i race-mode: á effekt-fokuseret ved race, frem for
moment-fokuseret ved touring-mode :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 30-09-08 21:58

OK skrev:

> Så vidt jeg husker er verdens hurtigste (?) mc lige nu en eldrevet.
> En elmotor har max moment lige fra nul og op.

Mnjaeh :-/
Der var noget snak om en el-dragtster for nyligt (opfinderen mistede
bl.a. helt og holdent kontrollen over den p.g.a. accelerationen under en
demo for tv.), men det der med "hurtigste" var vist indenfor
klasse-rammerne (á: el-klassen) :-/

Når elmotorer bringes ind i diskussionen bliver det hele lidt sløret,
for selvom en elmotor har fuldt moment (næsten(?)) helt nede fra, har
den dog alligevel en acceleration fra nul rpm til drifts-rpm som man
ikke udnytter og derfor heller ikke nævner, ligesom at elmotorer har et
meget specifikt max-omdrejningstal.

Skal man helt mudre snakken til kan diesel-elektriske systemer, som
brugt i lokomotiver, nævnes: Dér udnyttes motorens maksimale moment (á
bedste udnyttelse af brændstoffet) til at trække en elmotor og når
behovet for mere strøm stiger gives der mere gas for at holde
motoromdrejningerne ved max moment - Men hvor ligger
accelrationsbeskrivelsen i sådant et system ??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-08 22:10

On Tue, 30 Sep 2008 22:58:19 +0200, Armand wrote:

> Men hvor ligger
> accelrationsbeskrivelsen i sådant et system ??

I (el)gearet. I øvrigt vil jeg tro at en sådan diesel er designet til
sammenfaldende max. moment/max. omdrejninger/max Hk.

Fra : Armand

Dato : 30-09-08 22:14

Orla Pedersen skrev:

> I (el)gearet. I øvrigt vil jeg tro at en sådan diesel er designet til
> sammenfaldende max. moment/max. omdrejninger/max Hk.

Tjaeh :-/
Nu er det jo en totagger, så muligheden foreligger!
Gad vide om Moller nåede at lade sig informere om slige motorers
karakteristikker i hans studie-tid (lokomotiverne kører med
ubåds-motorer!)!?
Calling Moller!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-08 06:21

On Tue, 30 Sep 2008 23:13:40 +0200, Armand wrote:

> Tjaeh :-/
> Nu er det jo en totagger, så muligheden foreligger!

Jeg har haft to af den "slags" motorer. Den ene en Marna diesel bådmotor,
hvis momentkurve var flad op til 1.500 omdrejninger/min., hvilket også var
max. omdrejninger/min.

Den anden var XJ4.2 benzinmotoren, hvor momenttoppen indtraf betænkeligt
tæt på "destruktionsgrænsen", og max. effekt et stykke forbi "sikre
omdrejningstal".

Fra : Martin S

Dato : 30-09-08 18:44

> [...]
> at mc'en skal accelerere ved maksimal effekt (den kombination af moment og

100% enig.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-08 21:53

Set ud fra et drag racings synspunkt , og den måde vi justere op på så er
den bedste trækkraft der hvor momentkurven krydser hken , men der kan være
div gearinger og mål linnier der kommer ivejen

Men alså krydset mellem Moment og Hk får du mest trækkraft ud af en given
motor

Vedr El motoren , så var det kun en rekort inden for El drag der var tale om
, slet ikke nogen rekordt inden for Brændsel motorer

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Armand

Dato : 30-09-08 21:46

KimT skrev:
> "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote in message

Uuuhm!
Lige guf for mit gode gamle mantra!

> [...]
> svaret at mc'en skal accelerere ved maksimal effekt (den kombination af
> moment og rpm som giver den højeste værdi).

Jeg er ikke den store matematiker, men jeg mener at der også mangler en
tidsfaktor (omend at M'et i rpm, står for "minut").
Omregningen gør at en motor med en tænkt vandret moment"kurve", vil have
en effekt"kurve" der stiger i 45° - Hvad skulle den forskel dog være til
for hvis ikke for at udnyttes, og i sådant tilfælde ville de færreste
vel vælge at skifte lige over tomgang (selvom det i sandhed må være en
sær motor at skulle håndtere!).
Men egentligt er det også ganske simpelt: Hk (á effekten) er en simpel
omregning af drejningmomentet og grunden til at besvære sig med at
arbejde videre på en ellers solid størrelse (á Nm) skyldes simpelthen at
man har manglet et tal til beskrivelse af accelerationen (á såvel
krumtap som, i den sidste ende, baghjul/køretøj) og derfor er det
effekten man skal fokusere på hvis man vil accelerere maksimalt :-|

Der kan da heller ikke være nogen tvivl om at der ikke er én eneste i et
racing-felt der vælger at skifte gear efter moment-forløbet á 2-3.000rpm
tidligere end konkurrenterne. Ligesom at samme test er enkel at foretage
mellem to identiske motorcykler for at få dén ged barberet!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-08 22:03

On Tue, 30 Sep 2008 22:46:05 +0200, Armand wrote:

> [...]
> tidligere end konkurrenterne. Ligesom at samme test er enkel at foretage
> mellem to identiske motorcykler for at få dén ged barberet!

Alene af den grund at baghjulsmomentet er ringere i næstkommende gear.
Derfor køres indtil hvor nuværende gears moment svarer til næstkommende
gears moment. http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/accel Derfor variogear
er smart.

Men det ændrer så ikke ved at kraftigste acceleration i det enkelte
traditionelle gear er ved momenttoppen, men det er jo en kort fornøjelse

Fra : Armand

Dato : 30-09-08 22:11

Orla Pedersen skrev:

> [...]
>
> Men det ændrer så ikke ved at kraftigste acceleration i det enkelte
> traditionelle gear er ved momenttoppen, men det er jo en kort fornøjelse

Hvordan vil du sammenholde dét med en turbo-motors flade momentkurve (á
regulært vandrette ved overboost) - Eks:
<http://img114.imageshack.us/img114/5729/e36328icm52tsdyno4jd.jpg> ??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-08 06:21

On Tue, 30 Sep 2008 23:11:01 +0200, Armand wrote:

> Hvordan vil du sammenholde dét med en turbo-motors flade momentkurve (á
> regulært vandrette ved overboost) - Eks:
> <http://img114.imageshack.us/img114/5729/e36328icm52tsdyno4jd.jpg> ??

Der vil accelerationen være størst før, eller ved begyndelsen af de flade
stykke på kurven.

Dette fordi at rulle samt vindmodstand stiger med hastigheden. Derfor kán
acellerationsmaximum godt forekomme før momenttoppen ved "flade"
momentkurver, men det er så alene på grund af behovet for effekt. Som Du
selv er inde på, så vil en ret momentkurve give ret effektkurve for
motoren, hvorimod effektbehovet stiger næsten eksponentielt, næsten fordi
at komponenten rullemodstand stiger lineart.

Fra : Western

Dato : 30-09-08 22:09

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i

> Jeg er ikke den store matematiker, men jeg mener at der også mangler
> en tidsfaktor (omend at M'et i rpm, står for "minut").

Næh, det mangler ikke noget med tid, den indgår som du selv skriver i
rpm (revolutioner pr. minut).

Sammenhængen mellem effekt, P, og moment M, er P = M * w (hvor w er et
forkølet forsøg på at skrive det græske bogstav lille omega, som
udtrykker vinkelfrekvensen for krumtapakslen, altså radianer pr.
sekund).

Når man indsætter momentet i Nm, får man effekten i watt. Der findes
formler med indbyggede "sjove" faktorer, som fx gør det muligt at
indsætte rpm i stedet for vinkelfrekvens og få resultatet ud i HK.

--

Leif Westen

Fra : Knud Dam

Dato : 01-10-08 19:43

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Vi er begge overbeviste, om at vi hver især har ret, så det er ikke
> holdninger men beviser, vi er interesserede i.

Tak for input.

Jeg holder, som hovedparten her, på at max acceleration sker ved max. effekt
og har brugt de samme argumenter, som er kommet frem her:

1. Hurtigst mulig tilførsel af kinetisk energi (bevægelsesenergi) må
nødvendigvis ske ved max energitilførsel pr. tidsenhed (max. effekt).
2. Pga. nedgearing opnås den største resulterende kraft på baghjulet, ved en
given hastighed, ved max. effekt.
3. Praksis viser det samme.

Meeeen disse argumenter har desværre ikke været nok til at overbevise min
kammi.

; - )

KD

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-10-08 07:10

Knud Dam wrote:
> [...]
> 3. Praksis viser det samme.
>
> Meeeen disse argumenter har desværre ikke været nok til at overbevise min

Nææh - at du synes det er logisk er ikke et bevis

--
vh
Torben

Fra : Knud Dam

Dato : 02-10-08 21:46

> Nææh - at du synes det er logisk er ikke et bevis

Hvad mener du ?

; - )

KD

Fra : Gimbal

Dato : 02-10-08 22:14

Til alle jer kloge hoveder,
Nu har jeg kigget lidt med her, og fatter stadig ikke en brik.
Jeg har gået og funderet over hvor jeg finder den bedste accelleration i min
MC fra 0-100, og har følgende linier fra dens PDF specs:

Maks. Power 53 kW {72.1 PS} / 8,500 rpm

Maks Power 66 N·m {6.7 kgf·m} / 7,000 rpm

Hvordan skal det læses? De kan vidst ikke blive enige med sig selv om, om
det er ved 8,500 rpm eller 7,000 rpm?
I følge mine egne praktiske experimenter, synes jeg at have fået mest riv
helt nede ved 6,000 rpm, men det afhænger også af hvilket gear jeg er nået
til i forløbet. Lavere gear føles som at trække bedst i lavere rpm, og
derefter højere...

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-10-08 05:50

Gimbal skrev:
> [...]
> helt nede ved 6,000 rpm, men det afhænger også af hvilket gear jeg er nået
> til i forløbet. Lavere gear føles som at trække bedst i lavere rpm, og

Det er somend ikke så svært, de har skrevet "forkert"

Max Power 53 kW (kilo watt) eller 72 hk altås effekt
Max Torque 66 Nm (Newton Meter) altså Moment

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 06:17

On Thu, 2 Oct 2008 23:13:42 +0200, Gimbal wrote:

> Maks. Power 53 kW {72.1 PS} / 8,500 rpm
>
> Maks Power 66 N·m {6.7 kgf·m} / 7,000 rpm
Torque!

> Hvordan skal det læses? De kan vidst ikke blive enige med sig selv om, om
> det er ved 8,500 rpm eller 7,000 rpm?

Jo da, de to ting er sjældent sammenfaldende.

Tag et kig på min hjemmeside: http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/moment
og http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/accel

> [...]
> helt nede ved 6,000 rpm, men det afhænger også af hvilket gear jeg er nået
> til i forløbet. Lavere gear føles som at trække bedst i lavere rpm, og

For en almindelig gearkasse i trin er accelerationen kraftigst omkring
momenttoppen, (torque), i første gear. Første gear har som regel ubetinget
højere moment over hele omdrejningsområdet, derfor bliver Du i første gear
helt op forbi max _effekt_, (power). I efterfølgende gear skifter Du der
hvor kurverne krydser/skiller mellem gearene.

Man kan sige at gearene "transformerer" momentet til en passende hastighed,
altså momentet ændres i gearkassen. Hvorimod Effekten/power ikke forandres.

Fra : Gimbal

Dato : 03-10-08 23:54

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:6bdok5ccxz4e$.vdv4p8t4s0sn.dlg@40tude.net...

> [...]
> hastighed,
> altså momentet ændres i gearkassen. Hvorimod Effekten/power ikke

Hvis jeg forstår dig ret, bør jeg altså blive i første gear helt op til
8.500 - 9.000 rpm?
Og i de følgende gear, et sted mellem 7.000 og 8.500 (dvs. mellem de to
kurver?)

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-08 08:03

On Sat, 4 Oct 2008 00:53:59 +0200, Gimbal wrote:

> Hvis jeg forstår dig ret, bør jeg altså blive i første gear helt op til
> 8.500 - 9.000 rpm?
> Og i de følgende gear, et sted mellem 7.000 og 8.500 (dvs. mellem de to
> kurver?)

Sådan circa. Kan ikke huske om Du har nævnt hvilken cykel Du kører. Kun med
den aktuelle momentkurve, alternativt effektkurve, + gearspecifikationer,
(primær, de forskellige gear, sekundær udvekslinger), kan det helt
klarlægges.

Teoretisk altså, mange detaljer kan påvirke idealet.

Fra : Armand

Dato : 05-10-08 23:35

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> klarlægges.
>
> Teoretisk altså, mange detaljer kan påvirke idealet.

Mener at kunne huske at man i Ducati-klubben konstanterede at de
to-ventilede Ducati'er er så døve i toppen at det kun kan svare sig at
trække dem helt ud til det røde felt i de to laveste gear - I de højere
gear skulle de kortere spring mellem gearene medføre at omdrejningerne
bliver i det døve top-område efter gearskifte ved red-line!

Da jeg i sin tid købte GPZ900R, var det efter års sværmen omkring FZ750.
Da vi under et kørekursus på arealerne til en lufthavn, fik lejlighed
til at "drag'e" på landebanen var det spændende hvorledes at GPZ'en
ville gøre det i forhold til den FZ der var iblandt deltagerne:
Til min umiddelbare skuffelse accelererede vi begge tæt, kun forstyrret
af gearskiftene(*)
Jeg har siden Dysten på landebanen erfaret at ham FZ-ka'len MÅ have
trukket dén Yamaha godt ud i det røde felt for at hænge på, men
slutbilledet efter gentagne dyst's var det samme: Idet GPZ'en (og dermed
også Yamaha'en :-/ ) blev knaldet i næsthøjeste gear faldt FZ'en markant
bagud af dansen!
Morale: Måske gavnede det at prygle den mindre og lidt svagere, men tyve
kg lettere 750'er længere ud i omdrejninger, men ikke så meget at det
kunne kompensere for et markant større spring imellem 4. og 5. gear!

(*): I mine mere aktive år i klubben forekom et slagord om at: "den der
skifter først taber hele duellen", hvilket der egentlig ér megen sandhed
i, og min ovennævnte med-kombattant levede tilsyneladende efter dén
tommelfingerregel :-/

--
Armand.
(der alligevel fastholder at redline-generelt er til for at blive brugt)