Vil ikke bruge kattebakken :-(
Fra : TDC Newsgroups

Dato : 29-09-08 20:30

Hej NG

Vi har to norske skovkatte på 3 år, som begge er holdt op med at bruge
kattebakken. Den ene bestemmer sig så for at bruge gulvet istedet og det er
mildt sagt irriterende, da han efterhånden har ødelagt flere afvores
trægulve på den måde
Den anden kan godt finde ud af at gå udenfor eller signalere, at han skal
ud.

Jeg tror, de holdt op på et tidspunkt, hvor jeg ville afprøve noget grus,
jeg havde fået anbefalet, men da de ikke virkede som om de ville bruge det,
skiftede jeg med det samme tilbage til det gamle mærke- vi taler her om 1
eller 2 dage.

Men siden har den ene altså brugt gulvet - Er der håb for at få ham til at
bruge kattebakken igen og i givet fald, hvordan?

Jeg har prøvet at sætte ham ud i kattebakken, men han stritter imod, og vil
ikke derind. Nu har jeg lige fjernet toppen på bakken for at se, om det
skulle ændre noget - men han er sjældent i det rum, hvor kattebakken står.

Håber, der er nogen, der har en idé til, hvad man kan gøre....

Venlih hilsen
Dorthe

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-09-08 20:53

In news:48e12cd6$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
TDC Newsgroups <dorthemus1@hotmail.com> typed:
> [...]
> kattebakken står.
> Håber, der er nogen, der har en idé til, hvad man kan gøre....

Umiddelbart kan man forledes til at tro, at han på én eller anden måde
forbinder bakken med noget der gør ondt, og at han derfor undgår den og
stritter imod når du vil sætte ham op i den.

Han kan eventuelt lide af en smule urinvejssten, og sidst han brugte bakken
har det gjort ondt, og derfor tror han at det er bakkens skyld.

Ellers har jeg ingen idé om hvad der kunne få ham til at besørge uden for
bakken. Det kan eventuelt også være det pludselige skift til noget andet
grus, men det tror jeg egentlig ikke det er, og især ikke hvis du efter et
par dage vendte tilbage til det mærke du plejede at bruge.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 04-10-08 08:30

> [...]
> Han kan eventuelt lide af en smule urinvejssten, og sidst han brugte bakken
> har det gjort ondt, og derfor tror han at det er bakkens skyld.

Jeg tror, at Tove har rigtig meget ret.
Pludselig 'urenlighed' kan betyde sygdom/smerter, især hos hankatte.
Få dem tjekket hos en dygtig dyrlæge med forstand på katte.
Hvor i landet bor du? Så kan folk her bedre råde mht valg af dyrlæge.
Der er vist også en artikel om det et sted på hjemmesiden - kig under
'kat(t)egorier' og Produkter
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : ager

Dato : 30-09-08 07:41

"TDC Newsgroups" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> står.
>
> Håber, der er nogen, der har en idé til, hvad man kan gøre....

Når du skriver at de sjældent er i det rum hvor kattebakke står, hvad så med
at forsøge at sætte en ekstra bakke op, et sted hvor de ofte er?.

Mvh. Marie

Fra : Tinka Vera

Dato : 05-10-08 17:17

> [...]
> skulle ændre noget - men han er sjældent i det rum, hvor kattebakken står.
>
> Håber, der er nogen, der har en idé til, hvad man kan gøre....

Ideer:

En stor ekstra åben bakke.
Bakker skal stå et lettilgængeligt og roligt sted, (altså ikke ved siden
af vaskemaskine el. lign).
Bakker skal stå langt fra mad- og vandskål.
Bakker skal tømmes for klumper flere gange dagligt.
Bakker skal indholde grus, som katten synes godt om.

Hvis urenlighed skyldes stress (fx hvis der er sket noget nyt i el.
omkring hjemmet), så må der så vidt muligt gøres noget ved årsagen.
Feliway duftspreder kan også være en hjælp.

Hvis bakkeforhold er i orden og stress ikke skønnes at være årsagen, så
afsted til dyrlæge og få tjekket urinen.

Hvis kattene ikke er neutraliserede, så få det gjort snarest.

Aldrig skælde ud på, tvinge eller straffe en kat.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar