Blackie og fremmede mennesker
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-08 12:12

Jeg var alene med Blackie på stranden i dag, da Zofia er i Paris (oh la
la!); det var regnvejr og da jeg ikke regnede (sic!) med at der var andre
mennesker på stranden slap jeg ham løs.

Zofia plejer at holde udkig efter fremmede - men jeg gik i mine egne tanker
indtil han pludselig forsvandt i en hvirvelvind og satte afsted mod 2
sagesløse turister 300 m. væk - et af hans yndlingsstunts!

5 sekunder senere stod han gøende (og logrende) foran staklerne der klyngede
sig til hinanden.

300 m. væk stod jeg og skreg mig hæs.

Efter 5 minutter gad han ikke mere (eller osse fik han ondt i halsen, det
lille kræ? - hvad ved jeg?) og kom så luntende tilbage til far

Findes der en metode (udover mirakler) der kan fjerne hans trang til at
spille fandango på dénne her måde?
Hans
http://sites.google.com/site/zofiaoghans/Home

Fra : Pwh

Dato : 29-09-08 18:00

Hans Paulin (6310), skrev:

> Findes der en metode (udover mirakler) der kan fjerne hans trang til
> at spille fandango på dénne her måde?

Tja, som minimum bør indkald vel værer på plads hvis du vælger at
slippe din hund på offentlige steder, så start med at lærer Blackie det.

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-09-08 14:38

Hans Paulin (6310) skrev:

> Findes der en metode (udover mirakler) der kan fjerne hans trang til at
> spille fandango p� d�nne her m�de?

Ja, i mangler kontakt til Blackie. Han har opmærksomheden alle steder
på en gang, og så ikke helt alligevel. Da jeg så Blackie første gang,
kunne han ikke holde opmærksomheden på nogetsomhelst i mere end et par
sekunder - det med et par sekunder er ikke en talemåde, sådan var det
virkelig.
Nu er det blevet bedre, men Blackie lader sig stadigt distrahere, og
er ikke god til at holde kontakten til jer.
Han skal lære at det betaler sig at holde kontakten til jer. Det kan
godbidder gøre meget ved, men Blackie er jo aldrig rigtigt sulten. Det
skal han til at være - ikke noget med at have mad stående frit
tilgængeligt, og ikke noget med at være mæt når i skal ud. Det vil
også nedsætte risikoen for mavevending - det er en grim sag der kan
være dødelig.

Tricket er nu at Blackie skal belønnes for at holde kontakt til jer,
med godbidder. Ligeså snart han vender opmærksomheden væk, ingen
godbidder. Godbidderne skal være lækre, og hunden skal være sulten.
Ellers går det ikke. Man kan bruge et sprøjt vand ved uønsket adfærd,
men det skal enten gøres på den helt rigtige måde - præcist i det
øjeblik hunden begynde rpå noget galt - ikke ½ sekund senere når den
er på vej tilbage til jer, for så er det det den føler sig straffet
for. Hvis man er i tvivl, lad være.
Jeg har brugt et stænk vand til Happy når han har været ved at æde for
store lunser af Blackie, men det skal være i det sekund hvor Blackies
hoved er på vej ned i Happys mavesæk, og ikke på vej ud.

Jeg har prøvet at plante ideen med hundetræning hos Zofia. Næste gang
jeg ser hende, får hun et visitkort fra hundetræneren.... Blackie er
lidt speciel, på grund af en lidt speciel fortid. Det vil være en
fordel med en professionel træner til den slags.
Forøvrigt har Birgitte Lauritzen allerede fået dirigeret mig til at
rette temeligt meget op på min menneskesky skrothund. Han går og
kysser fremmede på hænderne nu. Og vi er kun halvvejs i kurset.

Hilsen Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-08 22:28

Kim Christensen skrev:

snip

> Tricket er nu at Blackie skal belønnes for at holde kontakt til jer,
> med godbidder. Ligeså snart han vender opmærksomheden væk, ingen
> godbidder. Godbidderne skal være lækre, og hunden skal være sulten.

Okay

> [...]
> øjeblik hunden begynde rpå noget galt - ikke ½ sekund senere når den
> er på vej tilbage til jer, for så er det det den føler sig straffet

Normalt plejer jeg at "fange ham" med et pift - præcis i det sekund han
"kommer på dumme ideer"

Hvis vi bare går med ham uden distraherende fremmedelementer reagerer han
fint og kommer hen og får snor på.

> det skal være i det sekund hvor Blackies
> hoved er på vej ned i Happys mavesæk, og ikke på vej ud.

Det jo dét!

> Jeg har prøvet at plante ideen med hundetræning hos Zofia. Næste gang
> jeg ser hende, får hun et visitkort fra hundetræneren....

Ja, det kan være at det er dén vej...

> [...]

> rette temeligt meget op på min menneskesky skrothund. Han går og
> kysser fremmede på hænderne nu. Og vi er kun halvvejs i kurset.

Hæ hæ

Nu må vi se hvad Z siger til det med maden!?

Fra : Søren LH

Dato : 30-09-08 02:03

Hej,

Vigtigst er at hunden ALDRIG får succes med sådan adfærd. D.v.s. holde
hunden i snor når der er risiko for at noget kan dukke op, som trigger
adfærden, eller kalde ham tilbage, inden han er ude på en afstand, hvor han
ikke lader sig kalde til sig, hvis noget skulle dukke op.

Fra nu af og 3 til 6 måneder frem må du ikke løbe nogen risiko, om den så
skal være i line altid. Så må du cykle med den, hvis den kommer i underskud
hvad angår fysisk bevægelse.

Samtidig, som Jens siger, øve indkald, så han som minimum lader sig kalde
til dig, når han ikke er alt for langt væk. Nu ved jeg ikke hvad køn og
alder din hund er, men indkald skal belønnes med det bedste du overhovedet
kan komme i tanke om. Noget rigtig sjov leg, hvis din hund er til det,
ellers f.ex. råt kød. Og ikke træne indkald til hudløshed, men et enkelt i
ny og næ. Desuden lave meget sjov sammen med hunden, leg, træning m.v., så
hunden får en ide om at det sker noget sjovt, når du tager initiativ.

Mvh
Søren

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-09-08 09:07

Søren LH skrev:

> Vigtigst er at hunden ALDRIG får succes med sådan adfærd. D.v.s. holde
> hunden i snor når der er risiko for at noget kan dukke op, som trigger
> adfærden

Sådan behandlede vi ham osse 7/24 i starten da lærte ham at kende...

> Fra nu af og 3 til 6 måneder frem må du ikke løbe nogen risiko, om
> den så skal være i line altid.

Normalt er min kone meget opmærksom på fremmede mennesker...

> Så må du cykle med den, hvis den
> kommer i underskud hvad angår fysisk bevægelse.

Prøvede jeg for nylig - det var med livet som indsats på cykler uden
fodbremse

> Samtidig, som Jens siger, øve indkald, så han som minimum lader sig
> kalde til dig, når han ikke er alt for langt væk.

Han kommer som et lyn hvis der ikke er "truende turister" i nærheden

> Nu ved jeg ikke
> hvad køn

"han"

> og alder din hund er,

Han er omkring 3 år.

> men indkald skal belønnes med det
> bedste du overhovedet kan komme i tanke om. Noget rigtig sjov leg,
> hvis din hund er til det, ellers f.ex. råt kød. Og ikke træne indkald
> til hudløshed, men et enkelt i ny og næ.

Lyder overkommeligt

Fra : Søren LH

Dato : 30-09-08 20:54

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Sådan behandlede vi ham osse 7/24 i starten da lærte ham at kende...

Fra nu af så 24/24 (=100%).

> Normalt er min kone meget opmærksom på fremmede mennesker...

OK, så skal du så også til at være det.

> Prøvede jeg for nylig - det var med livet som indsats på cykler uden
> fodbremse

Hvorfor det? Jeg bruger da håndbremsen, når jeg cykler med vuf . Hunden
skal selvfølgelig lige lære at "cykle" først.

> Han kommer som et lyn hvis der ikke er "truende turister" i nærheden

Så er næste step at udfordre hans lydighed i indkaldet - kalde i situationer
hvor det er på grænsen om han nu kommer. Kommer han ikke, kalder man igen
med meget alvorlig stemmeføring. Kommer han ikke efter 2. kald, henter man
hunden, med en utilfreds attitude.

> "han"

> Han er omkring 3 år.

Så skulle der være en chance for at få styr på det.

Mvh
Søren

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-09-08 22:57

Søren LH skrev:

> Fra nu af så 24/24 (=100%).

> Hvorfor det? Jeg bruger da håndbremsen, når jeg cykler med vuf .

Gjorde jeg osse - men Blackie har travlt: først går det fremad med 140
km/t og så får han en fært og ryger 5 m. tilbage

> Hunden skal selvfølgelig lige lære at "cykle" først.

Ja, dét må jeg nok sige (men sjovt var det nu alligevel og han fik en masse
motion )

> [...]

Okay

> Så skulle der være en chance for at få styr på det.

Vi håber det bedste

Fra : Pwh

Dato : 30-09-08 19:51

Søren LH, skrev:

> Samtidig, som Jens siger, øve indkald, så han som minimum lader sig
> kalde til dig, når han ikke er alt for langt væk.

Kan huske at Hans skulle latterliggører nogle af os andre i sin tid
mht kontrol over hunden.
Lad mig spørge dig nu Hans, hvem sidder tilbage med lorten ????

/Jens (med 2 stks lydige, og meget tilfredse hunde)

Fra : Søren LH

Dato : 30-09-08 20:48

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Kan huske at Hans skulle latterliggører nogle af os andre i sin tid
> mht kontrol over hunden.

Godt jeg ikke husker så godt

Fra : Pwh

Dato : 30-09-08 20:50

Søren LH, skrev:

> Godt jeg ikke husker så godt

Ubehagelige egenskab ved mig, jeg husker alt

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 30-09-08 21:05

> Ubehagelige egenskab ved mig, jeg husker alt

Det stod der også i firmabladet om mig, da jeg blev 50: Søren er kendt,
eller retter frygtet, for sin ualmindelig gode hukommelse .

Jeg har dog heldigvis en selektiv hukommelse

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 01-10-08 08:14

Søren LH, skrev:
> [...]
> kendt, eller retter frygtet, for sin ualmindelig gode hukommelse .
>
> Jeg har dog heldigvis en selektiv hukommelse

Det bør man vel også have, men i denne sammenhæng
har jeg ingen skrupler ved at huske hvad der i sin tid
blev skrevet.
Har Hans ændret holdning til vores robothunde
er det da fair nok, så er det bare at skrive det

Men åbent at skrive at man ikke har styr på noget
så basalt som indkald tror jeg selv at jeg ville have
været for stolt til
Hans kan åbenbart heller ikke selv se at det er kernen
til hans problem, han tror det er at Blackie render hen til folk,
havde han styr på sin hund ville det problem jo aldrig optræde.
Så min holdning er at man skal have kontrol over sin hund
hvis man vil slippe den offentlige steder, mere indviklet er det ikke.
Jeg var sgu da også blevet muggen hvis der var kommet en fremmed
køter hen og havde skavet sig af mig, jeg ville ikke lægge fingre imellem
hvis Tyson og Angel klapsede den grundigt af, hvad de nok ville gører.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-10-08 15:41

> [...]
> blev skrevet.
> Har Hans ændret holdning til vores robothunde
> er det da fair nok, så er det bare at skrive det

Nu er jeg ved at være nysgerrig - hvad er det for en tråd Hans har skrevet
i?

> [...]
> til hans problem, han tror det er at Blackie render hen til folk,
> havde han styr på sin hund ville det problem jo aldrig optræde.

Det er vel derfor han skriver - for at få hjælp. Er det ikke et af formålene
med nyhedsgruppen?

> Så min holdning er at man skal have kontrol over sin hund
> hvis man vil slippe den offentlige steder, mere indviklet er det ikke.

Jada

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 01-10-08 16:52

Søren LH, skrev:

> Nu er jeg ved at være nysgerrig - hvad er det for en tråd Hans har
> skrevet i?

Det ligger et stykke tid tilbage, har ikke selv de indlæg mere så
det bliver ikke en ordret gengivelse, gider ikke Google efter dem
Men som jeg husker det var det problemer med at Blackie
tændte af i forhold til en anden hund der startede debatten.
Jeg skrev også dengang noget med at have kontrol over sin hund
og fik en flabet svar om at jeg skulle have en hund på hjul i stedet for,
eller noget i den retning.
Mener også at Connie fik et drag over nakken for noget i
samme retning, men det husker hun nok bedre selv.

> Det er vel derfor han skriver - for at få hjælp. Er det ikke et af
> formålene med nyhedsgruppen?

Helt sikkert.
Men så burde topic have været hvordan Hans opdrager en hund,
man skal jo erkende problemet før man kan gører noget ved det

> Jada

Nu skal jeg værer den sidste til at råbe op om lovligheden
i at lufte løse hunde, men mener nu at det forholder sig på den måde

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-09-08 21:54

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Ubehagelige egenskab ved mig, jeg husker alt

Der er så bare lige lidt du ikke husker

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 01-10-08 08:03

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Der er så bare lige lidt du ikke husker

Så er det sikkert uvæsentligt

/Jens

Fra : jopa

Dato : 01-10-08 08:22

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Så er det sikkert uvæsentligt

Ja jeg kan ikke huske det

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 01-10-08 08:29

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Ja jeg kan ikke huske det

Du kan heller aldrig huske hvad du selv har skrevet

Det er det fede ved Usenet, man kan altid grave alt frem
hvis det skulle knibe med hukommelsen

/Jens

Fra : jopa

Dato : 01-10-08 09:30

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Du kan heller aldrig huske hvad du selv har skrevet

Jeg nægter da bare

--
Mvh. John
http://jp-web.dk