Benene svigter
Fra : Bjarne K.

Dato : 29-09-08 10:29

Min den ældste hund (4år lab) har her i weekenden haft et lidt uhyggeligt
problem. Pludselig imens han går svigter bagbene, og han "går i knæ".

Han rejser sig bare op igen, og går videre. Han hverken piver eller ser ud
som om det gør ondt.

Her til morgen, var han helt normal igen.

Eneste "unormale" han har foretaget sig, var at han i fredags legede "trække
tov" med sin "lillebror" som vejer 35-40kg.

Jeg er selvfølgelig lidt bange for at det kan være HD, men han har aldrig
tidligere vist tegn på noget tilsvarende. Jeg følger selvfølgelig
situationen, og sender ham til dyrlæge, hvis det fortsætter.

Er der nogen der har set noget tilsvarende ?

Bjarne K.

Fra : ager

Dato : 29-09-08 11:51

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i meddelelsen
> [...]
> situationen, og sender ham til dyrlæge, hvis det fortsætter.
>
> Er der nogen der har set noget tilsvarende ?

ja, jeg har set det i to forskellige situationer. Min gamle boxerdreng, gik
og lavede det nummer nogle gange, uden at der var noget galt med bentøjet,
han var 8 år og ellers frisk. pludselig en dag under en tumleleg rundt i
huset med vores daværende hvalp forsvandt kroppen under ham, sådan som at
knipse med fingrene, bum, der lå han -og blev liggende, kun hovedet kunne
rejses.
en blodprop.
(han kom hurtigt under behandling med blodfortyndende medicin)
Dyrlægen mente, at de par gange hvor hans bagben var forsvundet, kunne være
små propper der var på spil, og en forløber til den store prop.

anden gang er med vores nuværende tæve, det er nerver der sætter sig i
klemme. Hun har svær spondylose (sammenvokset rygrad) og ind i mellem laver
hun det nummer med at bagbenene "ikke lige virker". Hun lader heller ikke
til at tage sig synderligt af det, andet end jeg får et bebrejdende blik (-;

se tiden lidt an, og er der mere og andet unormalt og underligt ved ham, så
tag en snak med dyrlægen, hellere forebygge..

Mvh. Marie

Fra : C.H

Dato : 29-09-08 12:31

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> [...]
> situationen, og sender ham til dyrlæge, hvis det fortsætter.
>
> Er der nogen der har set noget tilsvarende ?

Ja, jeg har set noget tilsvarende på min gamle hund Meck. Han havde en
tilstand i ryggen der hedder Cauda Equina. Den første gang jeg så noget var
galt lignede det det, du beskriver.
Cauda Equina er en afklemning af nerven ved korsbenet. Korsbenet har løsnet
sig lidt enten ved gentagen belastning eller ved et slag - og når hunden
bevæger sig, går korsbenet ned og belaster nerven lige under.

En af sikkert mange muligheder for forklaringer.

Connie - der håber det bedste!

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-09-08 19:44

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> [...]
> situationen, og sender ham til dyrlæge, hvis det fortsætter.
>
> Er der nogen der har set noget tilsvarende ?

Tak for gode råd. Synes det går bedre her idag.

Han har kun været nede med bagdelen en gang idag. Tror dog at jeg har fundet
ud af at det er det ene ben der er lidt vakkelvorn. F.eks så jeg idag at han
skulle prøve et par gange, inden han kunne finde balance til at tisse op af
et træ. Bare mystisk, at det tilsyneladende ikke er forbundet med smerte.

Man jeg følger selvfølgelig udviklingen, og skal nok vende tilbage, med det
videre forløb.

BJarne K.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-09-08 19:53

On Mon, 29 Sep 2008 20:43:56 +0200, "Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

> [...]
>
>Man jeg følger selvfølgelig udviklingen, og skal nok vende tilbage, med det

Der er jo den frygtede rygsygdom, men så bedres det ikke så hurtigt.
HD-relaterede fejl kan være på samme måde, men formodentlig har han
bare som vi andre fået en form for muskelforstrækning pga. for ivrig
leg.

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-09-08 20:29

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message
> [...]
> HD-relaterede fejl kan være på samme måde, men formodentlig har han
> bare som vi andre fået en form for muskelforstrækning pga. for ivrig

Jeg håber du har ret. Selvom han kun vejer lidt mere en sin lillebror har
han bagben som Arnold, og kan han trække broren baglæns som om det var en
lille hund. Det er ikke så tit han gidder at lege, men i fredags fik den
ikke for lidt.

Bjarne K.

Fra : qfha

Dato : 05-10-08 07:38

On 29 Sep., 11:28, "Bjarne K." <n...@niet.ne> wrote:
> [...]
> situationen, og sender ham til dyrlæge, hvis det fortsætter.
>

> Er der nogen der har set noget tilsvarende ?

Du kan ikke regne med, at du kan se på en hund om noget gør ondt.
Hunde er eksperter i at skjule en svaghedstilstand. Det er instinktivt
for ikke at ryge ned i hierakiet. Få en dyrlæge til at tjekke ham.
mvh
qfha