MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Formatering
Fra : Kaj Larsen

Dato : 29-09-08 18:52

Hej gruppe.

Jeg har lige prøvet at formatere en 160GB harddisk med FAT 32 ved hjælp af
diskhåndtering i Win 2k. Den kom til 99% hvor den så stoppede og kom med
følgende melding: "Enhedens størrelse er for stor." Hvor stor disk kan man
formatere med FAT 32?

Mvh. Kaj

Fra : Ole C

Dato : 29-09-08 19:11

Kaj Larsen skrev blandt andet:

> [...]
> stoppede og kom med følgende melding: "Enhedens størrelse er for
> stor." Hvor stor disk kan man formatere med FAT 32?

I XP højst 32 GB - nok det samme i Win 2000:

http://support.microsoft.com/kb/314463

Men hvorfor dog også formattere en 160 Gb harddisk med FAT 32.....

--
vh
Ole C

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-09-08 19:13

"Kaj Larsen" <kaj(snyd)@mail.tele.dk> skrev :

> [...]
>følgende melding: "Enhedens størrelse er for stor." Hvor stor disk kan man

Det kan være at dit bundkort eller Win 2000 ikke understøtter
større diske end 128 GB.

Du skal ha' sp4 for at Windows kan klare det.

Ellers del den i to,

Hvorfor vil du gerne bruge fat32?
Det giver alt for store klyngepladser og dermed meget spildplads.

Ellers se http://support.microsoft.com/kb/305098
--
Kerim

Fra : Kaj Larsen

Dato : 29-09-08 19:54

Hej Gruppe.

Grunden til at jeg gerne vil bruge FAT 32 er at disken skal bruges som lager
for Linux også og det er ikke alle Linux versioner der kan læse NTFS. Jeg
har SP4.
Mvh. Kaj

Fra : fix

Dato : 29-09-08 20:09

Kaj Larsen wrote:
> [...]
>
> Grunden til at jeg gerne vil bruge FAT 32 er at disken skal bruges
> som lager for Linux også og det er ikke alle Linux versioner der kan
er det så ikke bare dumt at vælge en af de [meget få?] distributioner som
ikke håndterer NTFS?

FAT under linus er da misbrug af et godt og effektivt OS.

finn

Fra : Sune Storgaard

Dato : 29-09-08 21:13

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse news:48e127ce$0$56779>

>FAT under linus er da misbrug af et godt og effektivt OS.

linuX.. nok har ntfs en del fordele fremfor ntfs, men noget katastrofalt
filsystem er det ikke.
Skal man have et overlap på et dualboot system, er det en OK at gøre det på.
Så længe man lige har obs på de begrænsninger fat32 har. Ext3 på windows
kan være ligeså besværligt som ntfs kan være på nogle linux systemer.

Løsningen er at formatere fra linux, eller fra en bootcd. Win2K kan godt
læse det bagefter, men ligesom XP vil den ikke selv formatere den. Man kan
have fat32 diske på 2TB. Nogle windows OS'er skal dog lige gejles op med en
service pack inden de håndter over 137GB.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-09-08 21:03

On Mon, 29 Sep 2008 20:53:49 +0200, "Kaj Larsen"
<kaj(snyd)@mail.tele.dk> wrote:

>Grunden til at jeg gerne vil bruge FAT 32 er at disken skal bruges som lager
>for Linux også og det er ikke alle Linux versioner der kan læse NTFS. Jeg
>har SP4.

Hvis ikke du vil køre NTFS så overvej EXT2 i stedet. Der findes
udmærkede EXT drivere til windows....

Skal det endelig være FAT32, så gør partitionen så lille som muligt.
Helst ikke over 8 - 16 GB.

<mlr>

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 29-09-08 22:53

Michael Rasmussen wrote:
> Hvis ikke du vil køre NTFS så overvej EXT2 i stedet. Der findes
> udmærkede EXT drivere til windows....

Jep, og gratis endda:
http://www.fs-driver.org/download.html

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 29-09-08 19:10

Kaj Larsen was thinking very hard :
> [...]
> følgende melding: "Enhedens størrelse er for stor." Hvor stor disk kan man

32Gb med Windows 2000.

Fra http://support.microsoft.com/kb/184006 :
/
You cannot format a volume larger than 32 GB in size using the FAT32
file system in Windows 2000. The Windows 2000 FastFAT driver can mount
and support volumes larger than 32 GB that use the FAT32 file system
(subject to the other limits), but you cannot create one using the
Format tool. This behavior is by design. If you need to create a volume
larger than 32 GB, use the NTFS file system instead.
/

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606

Fra : Lyhn

Dato : 30-09-08 15:39

Kaj Larsen wrote:
> [...]
> stoppede og kom med følgende melding: "Enhedens størrelse er for
> stor." Hvor stor disk kan man formatere med FAT 32?

fat32formatter kan formatere drev/partitioner større end 32GB til fat32 hvis
du absolut vil.

http://tokiwa.qee.jp/EN/Fat32Formatter/index.html

Fat32Formatter is freeware and written by TOKIWA to format drive larger than
32GB to FAT32, which means it can walk around the OS restriction that you
can format drive to FAT32 only the size up to 32GB on Windows2000/XP/Vista.