MS Windows
briani 27239
bootmenu under xp boot.ini
Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-09-08 14:58

Hej

Hvad skal man skrive i boot.ini for at få mulighed for at boote en speciel
fil?

Jeg har lavet en boot cd med Acronis true image 11 og taget alle filerne
derfra og lagt i en speciel partition. Filen bootmenu.exe starter så en
(dos?) version af programmet, så man kan etablere maskinen fra et image.
Dette program vil jeg gerne afvikle direkte fra min harddisk partition.

Jeg har førsøgt følgende, men det virker ikke:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\"Acronis disk restore" /bootmenu.exe

Der mangler åbenbart et eller andet...

Hvad gør man?

Claus

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-09-08 17:30

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> Professional" /noexecute=optin /fastdetect
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\"Acronis disk restore" /bootmenu.exe

Hej Claus

Det nemmeste vil være at starte på på Acronis Boot CD for så at vælge at
den skal installere F11 muligheden.
Så kommer der en prompt inden Windows starter med at man skal trykke F11
for at starte Acronis.

\Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-09-08 07:43

"Peter Jensen" <_Peter_@_peje_.dk> skrev>

Det nemmeste vil være at starte på på Acronis Boot CD for så at vælge at
> den skal installere F11 muligheden.

Nej, det er ikke det nemmeste.

Claus

Fra : Edmund

Dato : 30-09-08 20:02

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> "Peter Jensen" <_Peter_@_peje_.dk> skrev>
>
> Det nemmeste vil være at starte på på Acronis Boot CD for så at vælge at
>
> Nej, det er ikke det nemmeste.

hvorfor ikke

Mvh Edmund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-10-08 05:26

Edmund skrev bl.a.:

> hvorfor ikke

Det er ikke det jeg spørger om!

Claus

Fra : O. Skjold

Dato : 30-09-08 16:51

Claus Tersgov skrev i

<klip>

> Hej
>
> Hvad skal man skrive i boot.ini for at få mulighed for at boote
> en
> speciel fil?

Hej Claus

Jeg er ingen ørn udi dette emne men jeg tænker lidt på hvad du
mener dit problem er:

1. Er det din boot.ini det er galt med?
2. Er det din partition der ikke kan bootes på?

Har du evt. prøvet noget 3-parts software som bootloader?

Er din partition 2 også NTFS?

Du har jo sikkert googlet på "boot.ini", "bootable harddisk" osv.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-10-08 05:31

O. Skjold skrev bl.a.:

> 1. Er det din boot.ini det er galt med?
> 2. Er det din partition der ikke kan bootes på?

Jeg vil bare have windows bootfunktion til at boote det program, der ligger
på den anden partition. Det er enten noget dos eller linux, det er ikke lige
til at gennemskue. Men jeg vil tro, at det er linux.

> Har du evt. prøvet noget 3-parts software som bootloader?

Nej, det skal gøre med windows egen.

> Er din partition 2 også NTFS?

Ja.

> Du har jo sikkert googlet på "boot.ini", "bootable harddisk" osv.

Jep, jeg har være 117 millioner ting igennem, men der er ingen info om,
hvordan man booter fra en anden partition uden at installere et helt ny OS.

Claus

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 01-10-08 07:37

After serious thinking Claus Tersgov wrote :
> [...]
> Professional" /noexecute=optin /fastdetect
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\"Acronis disk restore" /bootmenu.exe

Der mangler et operativsystem på den pågældende partition til at starte
bootmenu.exe - en .exe-fil kan normalt ikke "pakkes ud" af en simpel
loader, så der skal et OS til.
Ligger der ikke en FreeDOS eller lignende på den CD man laver?

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-10-08 14:11

"Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev

> [...]
> loader, så der skal et OS til.
> Ligger der ikke en FreeDOS eller lignende på den CD man laver?

Nej, men jeg har kigget i filerne, og det er noget linux.

Der er kun disse filer www.tersgov.dk/test.iso

Når bootloaderen kan starte dem fra en cd, så må det jo også kunne lade sig
gøre fra en disk.

Claus

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 01-10-08 15:55

Claus Tersgov laid this down on his screen :
> "Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev
>
> Nej, men jeg har kigget i filerne, og det er noget linux.

Jeg har ikke en stand forskid på Linux, men man bruger da vist ikke
..exe- og .com-extensions i sådanne OS'er?

Uanset hvad, tror jeg der skal et (mini-)OS til at køre programmet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-10-08 05:07

Klaus Jørgensen skrev bl.a.:

> [...]
> .exe- og .com-extensions i sådanne OS'er?
> Uanset hvad, tror jeg der skal et (mini-)OS til at køre programmet.

Det erder jo også..

Det kører jo fint, når man booter fra disk..

kernel.dat er selve os'et

Claus

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 02-10-08 07:45

Claus Tersgov explained on 02-10-2008 :

> Det erder jo også..
> Det kører jo fint, når man booter fra disk..
> kernel.dat er selve os'et

Jeps - men den bliver jo ikke startet af at du indsætter bootmenu.exe
til kørsel fra boot.ini.
Du skal (på en eller anden måde) have lavet en bootsector i den ekstra
partition til at starte kernel.dat - akkurat som der på en
Windows-partition ligger en boot-sector der starter NTLDR.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 02-10-08 07:55

Fandt lige denne:
http://www.msfn.org/board/Boot-Acronis-product-from-HDD-with-XP-bo-t44422.html