Langt lys på motorvej
Fra : Gimbal

Dato : 25-09-08 20:16

Er det ok? Er midterrabatten nok afstand til modkørende, til at man kan
bruge det lange lys om natten? Jeg gør det selv, fordi med nærlys kan jeg
ikke se en pind, og da heller ikke den eventuelle tabte euro-palle, som
pludseligt kunne ligge og flyde midt på vejen. Jeg har hidtil bare sagt til
mig selv at mit eget liv og lemmer er mere vigtigt end bilisternes
komfort...men ville gerne vide om det rent faktisk er ok, og hvor mange
herinde som også gør det?

Fra : tp

Dato : 25-09-08 20:24

> [...]
> til mig selv at mit eget liv og lemmer er mere vigtigt end bilisternes
> komfort...men ville gerne vide om det rent faktisk er ok, og hvor mange

der er selvfølgelig de gamle sure der kipper med lyset hvis du på 1kms
afstand har langt lys på, men der er faktisk ret mange der bliver irreteret
af det. Hvis alle kørte med langt var det nok ok, men det gør folk ikke. så
jeg lader være. Drømmer derimod om at vi får fjelde eller lign der kan give
gratis strøm, så vi kan gøre ligesom i norge og bare lade motorvejene være
oplyste

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-09-08 20:40

Gimbal skrev:
> [...]
> mig selv at mit eget liv og lemmer er mere vigtigt end bilisternes
> komfort...men ville gerne vide om det rent faktisk er ok, og hvor mange

Måske man skulle tænke på andre end sig selv...
vi vender lige situationen
sen aften time, på MC, med let regn, og en "bot" kommer imod en på
motorvejen med fuldt blus på alle herlighederne, hvor meget kan DU nu se...

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Anders Majland

Dato : 25-09-08 20:47

> og hvor mange herinde som også gør det?

Afhænger af vejens forløb og hvilken mc jeg er kørende på.

På lige flad vej er det ikke altid jeg blænder ned.
Er jeg mod en top blænder jeg ned
Er jeg i en højrekurve blænder jeg ned

Og hvis nogen blinker så blænder jeg også ned ...

Og så er der altså forskel i hvad en 35W glødepære kan spytte ud og så en
std H4 halogen

Fra : Gimbal

Dato : 25-09-08 20:53

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Og hvis nogen blinker så blænder jeg også ned ...
>
> Og så er der altså forskel i hvad en 35W glødepære kan spytte ud og så en
Ja, jeg har også undskyldt det lidt med at mine lygter ikke er så kraftige
som på en bil... Men måske skulle jeg sætte en kraftigere pære i mit nærlys,
det er temmeligt skod. Ville det mon skabe problemer med
strømtilførelse/batteri, om jeg proppede en 100watt fætter i?

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 25-09-08 21:32

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pære i mit nærlys, det er temmeligt skod. Ville det mon skabe
> problemer med strømtilførelse/batteri, om jeg proppede en 100watt
Det kommer helt an på, hvad du kører på, men det kan være generatoren
ikke kan følge med. Det er også muligt at dit ledningsnet "nedsmelter",
eller at lygten tager skade, (sådan en 100W "fætter" varmer bare meget),
eller at pærerne ikke holder til varmen, så...... ;-(
I de fleste tilfælde, er det tilpasset så snært, at der ikke er plads
til den slags "forbedringer".
I øvrigt e 100Watt'ere ikke godkendt til gadebrug.

Jeg har dog selv, med fornøjelse skiftet en original 35W bilux(alm.
glødelampe) ud med en 35W halogen tingest på Datterens GN250.
Forbedringen var synlig, både som rytter på duret, og som medtrafikant
og modkørende.
Mere hvidt, og lidt kraftigere lys .
--
Michael D

Fra : Gimbal

Dato : 25-09-08 21:47

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> glødelampe) ud med en 35W halogen tingest på Datterens GN250.
> Forbedringen var synlig, både som rytter på duret, og som medtrafikant og

Ok, men bliver halogen lamper ikke helt vildt varme? Jeg husker den tid hvor
alle skulle have dem i loftet, efterfulgt at sorte pletter rundt om.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-09-08 06:39

> Ok, men bliver halogen lamper ikke helt vildt varme? Jeg husker den tid
> hvor alle skulle have dem i loftet, efterfulgt at sorte pletter rundt om.

Stort set alt den effekt du putter i en pære bliver til varme. Så når du
brænde 35W af får du næsten lige så meget varme ...

Halogen'er er dog lidt mere effektive end alm glødepærer - der kommer mere
lys ud af samme effekt - så i teorien varmen en 35W halogen mindre end en
alm traditionel glødepære.

Men varmen fra en pære er ikke jævnt fordelt så bare fordi en lampe kan
holde til en glødepære er det ikke 100% sikkert at en halogenpære ikke vil
give varmeproblemer.

LED og Xenon er meget mere effektive

På xtz'en har jeg også fornyligt skiftet til et par halogener men ikke kørt
meget motorvej i mørke med dem endnu -
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=1863

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-09-08 08:49

> [...]
>>

> Ok, men bliver halogen lamper ikke helt vildt varme? Jeg husker den
> tid hvor alle skulle have dem i loftet, efterfulgt at sorte pletter
Det virker faktisk varmere, at holde en hånd op foran hendes (tændte)
forlygte når cyklen står stille, men jeg har gjort tricket før, og
aldrig haft problemer.
Jeg vil dog ikke afvise , at det kan ske, måske især med forlygteglas af
kunststof, hvis der er nogen der laver det, i forbindelse med alm.
glødepærer.

--
Michael D

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-09-08 07:29

Gimbal wrote:

> [...]
> det er temmeligt skod. Ville det mon skabe problemer med
> strømtilførelse/batteri, om jeg proppede en 100watt fætter i?

Jamen hvad vil du dog bruge det til at de næste 40 meter er lidt
kraftigere oplyst ved motorvejshastighed? Du skal alligevel over
europallen. En svag fjernlygte der kan markere tabte sager på lang
afstand er bedre end en kraftig nærlyslygte IMHO.

Konstant langt lys er normalt ikke strengt nødvendigt, men jeg blænder
op de steder jeg har behov - eller sætter farten ned hvis jeg ved
opblænding vil øge min egen sikkerhed på bekostning af andres.

--
vh
Torben

Fra : dots

Dato : 26-09-08 11:09

Klip -- snip

> Og så er der altså forskel i hvad en 35W glødepære kan spytte ud og så en
> std H4 halogen

Ja det må man i høj grad sige !

For cirka 14 dage siden kørte jeg min 250 off-roader fra sjælland til
Billund-egnen.
Motorvejen var ok. Midterrabatten tar en god del af "skinnet".

Bortset fra stykket Slagelse-Nyborg foregik al kørsel ad landevej.

Det var mørkt, min Honda har ikke det vilde lys / intet batteri, og både
fynboere og jyder kan åbenbart rigtig godt lide de halogen...
Med det resultat at jeg bliver totalt blændet og næsten må stoppe ved
forbipassering af lysglade modkørende, vejbanen forsvinder simpelthen !

Tænk lige over det, når i kører bil.
Det varer jo ikke længe før de fleste herinde stalder cyklen op, og blænder
op for lyset i madkasserne.

Mens jeg og mange andre fortsætter ud i den mørke tid på mc'erne.

dots

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-09-08 12:15

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blænder op for lyset i madkasserne.
>
> Mens jeg og mange andre fortsætter ud i den mørke tid på mc'erne.

Så husk, at netop om vinteren er det rart med så godt lys som
overhovedet muligt på cyklen,
men det tvivler jeg nu ikke på, at du godt ved
--
Michael D

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-09-08 14:41

dots skrev:
> [...]
> op for lyset i madkasserne.
>
> Mens jeg og mange andre fortsætter ud i den mørke tid på mc'erne.

Mener du ikke Xenon lys?
De fleste almindelige køretøjer i dag er vel monteret med Halogen, hvor
imod det ser ud til at der er gået mode i at eftermontere xenon på
diverse køretøjer, hvolket for så vidt kan være ganske udmærket, hvis
eftermonteringen er udført korrekt, men det er den bare overordentligt
sjældent (jf. min synsmand tæt på aldrig)
Dermed har men en flok selvoptagne blærer%#" kørende rund til stor gene
for den øvrige trafik, hvis ikke ligefrem til fare :-\
med argumenter som "ellers kan jeg ikke se noget" - "andre er bare for
følsomme" " min sikkerhed kommer først" (og dermed andres sidst) og
andet pseudo argumentation.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : dots

Dato : 26-09-08 19:02

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du ikke Xenon lys?

Xenon ??
Det kender jeg slet ikke ?
Men hvis det var det, så det sg brutalt at møde på en mørk landevej !

dots

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-09-08 19:10

dots skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
>
> Xenon ??
> Det kender jeg slet ikke ?
> Men hvis det var det, så det sg brutalt at møde på en mørk landevej !

Så'det'det

Blåligt pisse skarpt og lovpligt monteret med automatisk højde
regulering så du ikke blænder sagesløse - men det eftermonteres jo ikke,
for det koster jo "xtra"

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : dots

Dato : 26-09-08 19:22

> Så'det'det
>
> Blåligt pisse skarpt og lovpligt monteret med automatisk højde regulering
> så du ikke blænder sagesløse - men det eftermonteres jo ikke, for det
> koster jo "xtra"

Jeps, ingen tvivl nu
Det r det !
Og det kan endda blænde helt vildt på flere kilometers afstand.

Selvom man blinker desperat med nefalygten, ingen reaktion :-/
Så er det bare at trække crosshjelmen godt ned for øjnene og slække på
gassen...

dots

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 26-09-08 02:18

On 25 Sep., 21:16, "Gimbal" wrote:
> [...]
> mig selv at mit eget liv og lemmer er mere vigtigt end bilisternes
> komfort...men ville gerne vide om det rent faktisk er ok, og hvor mange

Jeg blænder ned.
Det er lidt forskelligt hvor generende jeg synes modkørendes lys er;
det afhænger af forholdene, men næsten hver gang vil jeg foretrække at
de modkørende blænder ned også. Så generelt synes jeg ikke det er ok
at blive på det lange lys.
Og så kører jeg i højre spor der hvor bilister har deres venstre
hjulpar. Der har jeg erfaring for at der er mindst risiko for
skrammel. Og jeg undlader at køre alt for stærkt når det er mørkt,
uanset vejtype.
--
Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Morten

Dato : 26-09-08 16:32

<Niels.Pein@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 25 Sep., 21:16, "Gimbal" wrote:
> [...]

hjulpar. Der har jeg erfaring for at der er mindst risiko for
skrammel. Og jeg undlader at køre alt for stærkt når det er mørkt,

Nu bestiller jeg næsten ikke andet end at køre om natten og der er ikke
noget mere iriterende end en som ikke blænder ned i tide da det iritere
øjnene ret meget

Morten

Fra : Hekto

Dato : 26-09-08 21:05

On Thu, 25 Sep 2008 21:16:21 +0200, Gimbal wrote:

> [...]
> sagt til mig selv at mit eget liv og lemmer er mere vigtigt end
> bilisternes komfort...men ville gerne vide om det rent faktisk er ok, og

Der kom nye regler i 2005. Faktisk skal man anvende langt lys på
motorvej, da lysets reækkevidde skal svare til hastigheden. Selvfølgelig
ikke når man er ud for og bagved nogen det kan blænde.

Det rækker 300 meter, så er der 300 meter til den forankørende, bør man
køre med langt lys. Tilsvarende kan man blænde op når nærlyset når den
modkørende.

Der var en del polemik om det dengang, og en lang artikel i Politiken.

Fra : Armand

Dato : 27-09-08 09:51

Hekto skrev:

> Der kom nye regler i 2005. Faktisk skal man anvende langt lys på
> motorvej, da lysets reækkevidde skal svare til hastigheden. Selvfølgelig
> ikke når man er ud for og bagved nogen det kan blænde.

Jeg synes at kunne huske at FDM har været fortaler for sagen, og det ud
fra det simple regnestykke á: standselængden ved 110/130 ikke rækker til
at nærlyset i praksis dækker tilstrækkeligt meget asfalt til at man kan
nå at undgå stille- stående/liggende objekter ved nattekørsel på motorvej!

Jeg ved udemærket hvor generende skarpt (jeg skriver med vilje IKKE
blændende!) lys er i vandstænkede og snavsede/ridsede(!) visirer; men
mange af "lyskrigene" på motorvejen er vel i grunden en kamp om "du skal
fanden gale mig ikke blænde MIG - Og færdselsloven er på min side".

--
Armand.

Fra : Gimbal

Dato : 27-09-08 10:41

> [...]
> at undgå stille- stående/liggende objekter ved nattekørsel på motorvej!

Ja, jeg husker min kørelærer sagde, at den oplyste bremselængde med nærlys
betyder at man kan køre op til.........40 kilometer i timen.

Hvilket er ulovligt langsomt på motorvejen.

Ikke underligt at man bliver forvirret.

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 27-09-08 15:56

Gimbal skrev:

> Ja, jeg husker min kørelærer sagde, at den oplyste bremselængde med nærlys
> betyder at man kan køre op til.........40 kilometer i timen.
>
> Hvilket er ulovligt langsomt på motorvejen.

Det er IKKE korrekt! Det er derimod korrekt, at det køretøj man benytter
på motorvejen, skal være i stand til, lovligt at køre mindst 40km/t.
45-knallerter undtaget.
Det betyder kort og godt at: Hvis det ikke er forsvarligt, at køre mere
end f.eks. 25km/t, måske på grund af isslag eller andet, så er det fuldt
lovligt kun at køre 25km/t.
Det er nøjagtig det samme med hastighedsgrænser. Selvom du må køre
130km/t. er du ikke forpligtet til det. Til gengæld må du ikke ligge og
genere de, der måtte have lyst eller brug for at udnytte fartgrænsen 100%.

Så enkelt er det
Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen
--
Frivillig organdonation? JA TAK. Tvungen stillingtagen til
organdonation? NEJ TAK

Nu med hjemmeside: www.brgiversen.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-09-08 10:43

Armand skrev:

> [...]
> mange af "lyskrigene" på motorvejen er vel i grunden en kamp om "du skal
> fanden gale mig ikke blænde MIG - Og færdselsloven er på min side".

Men langlys divisen er " for at jeg kan se 250-300m frem der er min
standselængde med 130, frateger jeg _dig_ miligheden for at se noget som
helst - og som sådan at tilpasse hestigheden her efter.
Hvis man er placeret 200m bag en medkørende, så skal man blænde ned -
man kan nu ikke se langt nok frem til at opretholde 130 - er der nogen
der tager hensyn til dette nu?? nej vel!

Jeg har da med fornøjelse deltaget i legen med den gamle medkasse der
fra naturens hånd var udstyret med nogle ualmindeligt kraftige og
virksomme separate langlys lamper - og se om ikke den modkørende
skiftede opfattelse af hvor meget lys han selv havde behov for

Et udmærket kompromis er at blænde ned, så kan begge se lidt

Gensidigt hansyn må nu engang være det bedste for alle parter!
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-09-08 10:50

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

> [...]
> man
> køre med langt lys. Tilsvarende kan man blænde op når nærlyset når den

Dit fjernlys rækker MINDST 300 meter, Visse af de godkendte fjernlygter
til eftermontering rækker næsten det dobbelte. Den med at blænde op
igen, når området mellem trafikanterne er oplyst af nærlyset, er er
hjemmelavet regel, der bunder i teorien om at når køretøjerne er så tæt
på hinanden, vil det fjernlyset lyse "forbi" den modkørende og ikke
blænde.
Så hvad står der egentlig ?
"Lygteføring
§ 36. Ved kørsel i lygtetændingstiden, der er tiden fra solnedgang til
solopgang, samt i tåge eller under lignende dårlige sigt- eller
lysforhold skal de foreskrevne lygter holdes tændt.
Stk. 2. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder
dette dog kun, hvis motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I
stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
Stk. 3. Ved kørsel på vej, der er tilstrækkeligt oplyst, samt ved
kørsel bag eller møde med et andet køretøj må blændende lys ikke
anvendes."

http://www.dgl.gl/regler/sammenskrevne/lovdk_1991-832_smskr.php

Ingen afstande, ingen hånd- eller målfaste anvisninger, desværre ;-(

> Der var en del polemik om det dengang, og en lang artikel i Politiken.
Ja, og FDMs medlemsblad "Motor" havde tilsvarende.

--
Michael D

Fra : Armand

Dato : 27-09-08 11:32

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> lysforhold skal de foreskrevne lygter holdes tændt.
> Ingen afstande, ingen hånd- eller målfaste anvisninger, desværre ;-(

Så let er det vist ikke!:
Eftersom at der omtales "foreskrevne lygter" må der stå noget andetsteds
om hvilke lygter der er "foreskrevne" :-|

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-09-08 14:48

> Så let er det vist ikke!:
> Eftersom at der omtales "foreskrevne lygter" må der stå noget
> andetsteds om hvilke lygter der er "foreskrevne" :-|

Dear Sir!
Nu er du vanskelig
Her er så færdselslovens ord!
http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel4.htm

Lygteføring

§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes
tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde
baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved
vogntogets bageste nummerplade.

Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde
under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til
sikker kørsel.

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,

2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan
blændes,

3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå
risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller

4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan
blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til
køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren
tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.

Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes
påkrævet, kan nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i
medfør af stk. 3 ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes.

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter
må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan
blændes.

Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end
påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er
udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder
dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I
stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte regler om fritagelse for
pligten til at anvende nærlys m.v. ved lejlighedsvis kørsel med
veterankøretøjer og ved kørsel med køretøjer under opbygning eller
reparation.

Stk. 3. § 33, stk. 7, gælder også ved kørsel uden for
lygtetændingstiden.

Egentlig hjalp det jo ikke meget på at få hånd- og målfaste regler
;-(
--
Michael D

Fra : Armand

Dato : 27-09-08 15:34

Michael Dahlberg skrev:

> Dear Sir!
> Nu er du vanskelig
> Her er så færdselslovens ord!...........
> Egentlig hjalp det jo ikke meget på at få hånd- og målfaste regler
> ;-(

Jeg synes da ellers netop at §33 stk. 2 dækker subj. !

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-09-08 16:34

> Jeg synes da ellers netop at §33 stk. 2 dækker subj. !

Det synes jeg netop IKKE, det gør, Hvordan ved jeg, som trafikant, om
det er nødvendigt, og hvornår i givet fald, at blænde ned, for ikke at
blænde modkørende?
Er det lige så snart jeg kan se den modkørende?
Eller er det når jeg er så tæt på, at jeg kan se lyshavet fra min
frontlanterne rent faktisk belyser køretøjet?
Kan jeg blænde senere ned når jeg kører i et blødt venstresving, fordi
mit lys så lyser ud over siden af vejen, bort fra den modkørende?
Og hvornår kan jeg blænde op igen?
Når mit og den modgåendes nærlys oplyser hele området imellem os, eller
først når vores hoveder er ud for hinanden?
Hvis den modkørende kikker ind i mine lygter, så bliver han blændet på
den dobbelte afstand, end en trafikant der ser bevidst bort fra
modgåendes lygter, og tvinger blikket od vejen i stedet for
..
Det er forskelligt, hvilke svar man får fra forskellige kørelærere, hvis
man laver en "rundspørge".
Det er præget af det samme anarki, som tegngivning i forbindelse med
ind-gennem- og udkørsel fra rundkørsler.

Når nu §33 stk. 2 er gældende, så mangler der en fortolkning eller nogle
eksempler; Vi mangler færdselslovens "Karnov"
--
Michael D
(Som godt ved, at jeg gør lidt store armbevægelser ind imellem)

Fra : Armand

Dato : 27-09-08 22:28

Michael Dahlberg skrev:

> Det synes jeg netop IKKE, det gør, Hvordan ved jeg, som trafikant, om
> det er nødvendigt,

Citat:
"Fjernlys skal anvendes, når førerens synsvidde under hensyn til
køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel."

Det betyder at hvis du ikke har synsvidde til at kunne standese indefor
dén, skal du blænde op (eller sænke farten)!

> [...]
> Eller er det når jeg er så tæt på, at jeg kan se lyshavet fra min
> frontlanterne rent faktisk belyser køretøjet?

Den side af sagen skal de modkørende nok fortælle dig et og andet om,
indtil fornemmelsen deraf sidder på rygraden

> Kan jeg blænde senere ned når jeg kører i et blødt venstresving, fordi
> mit lys så lyser ud over siden af vejen, bort fra den modkørende?
> Og hvornår kan jeg blænde op igen?

Venstresving skal ikke være særligt skarpe førind at den snævre
fjernlyskegle "lyser ved siden af" modkørende, men dét skulle være let
at spore gennem lyskeglen på vejen foran dig!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-09-08 22:55

> [...]
> fjernlyskegle "lyser ved siden af" modkørende, men dét skulle være let
> at spore gennem lyskeglen på vejen foran dig!
Tak, jeg opstillede det nu ikke fordi jeg personligt har problemer, blot
for at vise, at der kan stilles spørgsmål ved, hvornår der skiftes frem
og tilbage mellem fjern- og nærlys.
Og fordi min datter helt klart har lært "afvigende" ting da hun fik
kørekort, F. eks at blænde ned lige så snart hun kan se den modkørende,
og først blænde op, når køretøjerne er ud for hinanden.
Hun har lært ikke at bruge langt lys, på motorvej, hvis der er synlige
modkørende.
Som sagt anarki,
--
Michael D

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-09-08 14:26

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> og først blænde op, når køretøjerne er ud for hinanden.
> Hun har lært ikke at bruge langt lys, på motorvej, hvis der er synlige

som med referende til af mig tidligere postet indlæg kan klares hvis man
for fanden da bare vil tænke på andre end sig selv, og udvise høfligt og
venligt hensyn til sine omgivelser...

men nej nej - hvad kan jeg tillade mig inden for lovens rammer og
samtidig med en "vis ret" skide på mine omgivelsers sikkerhed, det ser
ud til at være dagsordenen for alt for mange trafikanter i DK :-\

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 28-09-08 14:53

> [...]
> samtidig med en "vis ret" skide på mine omgivelsers sikkerhed, det ser
> ud til at være dagsordenen for alt for mange trafikanter i DK :-\

Ja, men hensynet til andre går for vidt, når man blænder ned straks man
ser en modkørende i en afstand af 2Km
Hensynet til andre har også taget overhånd hvis man straks blænder ned,
når en modkørende på motorvej, med bred midterrabat og hegn/bevoksning
begynder at blinke 6oo meter borte.
Når man er ny i trafikken, er man nervøs for at gøre noget galt, og
kørelærerne er ikke for gode til at lære det fra sig (og i øvrigt ikke
enige).
Min datter tog kørekort til MC sidste år og bil i år, men det eneste
natkørsel hun har kørt er omkring ved 21:30 tiden midt om sommeren, så
hvis det er mørke/nat-kørsel, så er min r.v en sommerhat! Da hun fik en
MC selv, magen til skolecyklen, vidste hun ikke hvor kontakten til langt
lys var! (Dette er desværre den skinbarlige sandhed)
Men når alt det er sagt, så kan det nok ikke være anderledes rent
lovgivnings-mæssigt, men kørelærerne kunne godt gøre noget mere for at
lære eleverne nogle sunde regler, og så lære dem at kikke i egen side
af kørebanen, og ikke ind i de modkørendes lygter.
Jeg har ofte hørt fra den håbefulde unge dame, at hun synes en
modkørende blender for sent ned, selvom lyset ikke har virket generende
for mig.

Men i øvrigt Herr Kløve, så har du ganske ret i at der er for mange
"rethaveriske" eller egoistiske trafikanter, og der udvises alt for lidt
hensyntagen og smidighed "derude"!
--
Michael D

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-09-08 16:36

Michael Dahlberg skrev:
> [...]
>
> Men i øvrigt Herr Kløve, så har du ganske ret i at der er for mange
> "rethaveriske" eller egoistiske trafikanter, og der udvises alt for lidt

Ja Michael nu fik du svadaen, den var jo reelt ikke møntet på dig

Helt uenige er vi ikke kan jeg se

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Specks6812

Dato : 28-09-08 22:17

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> said in news:48df8c32$0
$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
>
> Men i øvrigt Herr Kløve, så har du ganske ret i at der er for mange
> "rethaveriske" eller egoistiske trafikanter, og der udvises alt for

Det er ok at køre med langt lys i det omfang du ikke risikerer at blænde
modkørende.
Hvis modkørende kipper med lyset mens du har langt lys på er det jo nok
fordi de bliver blændet.
Hermed bør du omgående blænde ned.
Uanset afstande og uanset hvad du tænker og føler og mener og uanset hvad
der er af midter rabat.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 29-09-08 09:24

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordi de bliver blændet.
> Hermed bør du omgående blænde ned.
> Uanset afstande og uanset hvad du tænker og føler og mener og uanset
Det vil jeg have lov at sige, at jeg opfatter som rendyrket vrøvl.
Der er mange trafikanter, der blot de se et kraftigt lys, kipper med
lygterne bare for at vise de er der, inden de bliver blændet!
Der er mange der tror at kraftigt lys altid blænder, der gør det ikke, .
Der er mange er kikker direkte ind i modkørendes forlygter, og derfor
_lader_ sig blende, hvor lygteføringen ellers er i orden.
Det lange lys kan ikke blænde en modkørende der kører i en retning 90 gr
på min kørselsretning, alligevel ser jeg trafikanter blinke "Her kommer
jeg" inden de, eller jeg rent faktisk begynder at dreje ind på modsat
(af hinanden) kurs, og der dermed er mulighed for at blænde.
Og endelig læs lige det indlæg i denne streng, som "Richard" skrev
27-09-2008 kl. 20:04.
--
Michael D

Fra : Specks6812

Dato : 29-09-08 22:04

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> said in news:48e09075$0
$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> (af hinanden) kurs, og der dermed er mulighed for at blænde.
> Og endelig læs lige det indlæg i denne streng, som "Richard" skrev

Jeg forholder mig blot nøgternt til lovgivningen og ikke en enkeltpersons
fortolkning.

Hvad jeg skrev er ikke vrøvl.
Men måske burde du overveje at gå op til orienterende køreprøve hvis du
er så meget i tvivl.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 30-09-08 07:31

> [...]
> fortolkning.
>
> Hvad jeg skrev er ikke vrøvl.
> Men måske burde du overveje at gå op til orienterende køreprøve hvis
Ja, men jeg er skam da ikke i tvivl!

--
Michael D

Fra : Johnny Hansen

Dato : 03-10-08 19:20

> Ja, men jeg er skam da ikke i tvivl!
>
> --
> Michael D

kan i ikke sakse lidt - det er kedeligt at scrolle så meget på min bærbare

johnny

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 04-10-08 11:51

"Johnny Hansen" <johnny-hcrap@pc.dk> skrev i en meddelelse

> kan i ikke sakse lidt - det er kedeligt at scrolle så meget på min
> bærbare

Når det bliver nødvendigt, så gør du det da så glimrende

--
Michael D

Fra : Western

Dato : 27-09-08 14:38

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i

KLIP
> Dit fjernlys rækker MINDST 300 meter, Visse af de godkendte
> fjernlygter til eftermontering rækker næsten det dobbelte.

KLIP

Nu er rækkevidde jo et vidt begreb, hvis man ikke definerer hvad der
forstås ved det.

Det svenske blad Vi Bilägare laver meget seriøse tests af billygter, og
de definerer rækkevidden som den afstand hvor der er 3 lux i højre
vejkant. Middelværdien for deres målinger (af nye biler) ligger på 197
m. Hvis man nøjes med 1 lux, så er vi på den anden side af de 300 m.
Middelværdien for deres målinger af nærlys er på 77 m.

--

Leif Westen

Fra : Richard

Dato : 27-09-08 12:04

Hej Hekto,

On 26 Sep., 22:05, Hekto <ur...@urxgb.qxROT13> wrote:
> Der kom nye regler i 2005. Faktisk skal man anvende langt lys på
> motorvej, da lysets reækkevidde skal svare til hastigheden. Selvfølgelig
> ikke når man er ud for og bagved nogen det kan blænde.
<snip>
> Der var en del polemik om det dengang, og en lang artikel i Politiken.

Berlingske trafikkommentator, føreprøvesagkyngdig og politikommissær
Kurt Mark var ofte ude og forklare sagen. Her er en af hans håndfaste
kommentarer, der ikke efterlader nogen tvivl om hans syn på reglen og
især de trafikanter, der reagerer negativt på at blive mødt med langt
lys på motorvej:

http://www.berlingske.dk/article/20061105/bil/111050009/&template=print

--
Richard pade, Sorgenfri, DK

Fra : EK

Dato : 20-10-08 00:32

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i meddelelsen
> [...]

kommentarer, der ikke efterlader nogen tvivl om hans syn på reglen og
især de trafikanter, der reagerer negativt på at blive mødt med langt

Jeg er helt enig med Kurt Mark - mange er alt for hysteriske og det skyldes
netop, at de ser lige ind i de modkørendes lygter.
På motorvej blænder jeg principielt ikke ned for modkørende, medmindre
motorvejen svinger til højre eller at midtrabatten er så smal, at den er
næsten sammenlignelig med en almindelig vej. Det blænder heller ikke mig, at
modkørende ikke blænder ned - jeg ser på min vejbane og ikke over i
modkørendes. Der absolut ingen grund til, at holde øje med modkørende((s)
lys) og deres vejbane på en motorvej.
Det forholder sig på samme måde, unaset om jeg kører MC eller bil.
mvh
Erik

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-10-08 08:05

EK skrev:

> [...]
> kommentarer, der ikke efterlader nogen tvivl om hans syn på reglen og
> især de trafikanter, der reagerer negativt på at blive mødt med langt

Det er egentligt en anelse akademisk, alt det sludder med "lys og
hastighed" ikke?
sådan noget i retningen af:
"Jeg fisker at argument op der ikke kan skydes ned! ta den!"

Men hvad oplever vi så i praksis?

Jeg _er_ vidende om at der er etableret naturparker mellem Aalborg og
Hirtshals, samt omkring Herning á tomme motorveje, dem befatter det
følgende sig ikke med.

De motorveje jeg ellers frekventerer a Aalborg - trekantsområdet -
Odense, er på alle tidspunkter af døgnet så tæt tapeseret med
trafikanter, at det i praksis er umuligt i vel 80% af tiden, at køre med
langt lys af hensyn til den umiddelbart forankørende. (ikke den
medkørende i morsat retning / vognbane - mind you!)

Dette burde så få alle de retskafne, der bekymrer sig så volsomt om hvor
langt frem de kan se i forhold til den hastighed de bevæger sig med, til
at nedsætte hastigheden betydeligt, hvorfor trafikken i mørke burde
afvikles betydeligt langsommere end om dagen -

Skal vi ikke bare fredsommeligt konstatere at det ikke er tilfældet, og
at det måske snarre forholder sig modsat- (jeg oplever ihvertfald oftere
at blive overhalet med en "million-milliard" km/t om aftenen/natten end
om dagen - sikkert ud fra devisen "de holder ikke fartrazzia i mørke"
(ikke byen mørke))

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-10-08 22:49

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
Klippe- skære - fjerne>
> [...]
> med langt lys af hensyn til den umiddelbart forankørende. (ikke den
> medkørende i morsat retning / vognbane - mind you!)

Ja, men Kløve! Du ved da at alle nyere biler har et bakspejl, der har
nat-/blændfrifunktion.
Og ingen tager alligevel hensyn til MC'ister, så få nu noget blus på
lampen !

> [...]
> med, til at nedsætte hastigheden betydeligt, hvorfor trafikken i mørke
> burde afvikles betydeligt langsommere end om dagen -
Naj da, bare man kan se de andres lygter, så går det da fint. Vi skal
blot lære vildtet at gå med lys når de krydser vejene, og andre småting,
så er den da i vinkel.

> [...]
> oftere at blive overhalet med en "million-milliard" km/t om
> aftenen/natten end om dagen - sikkert ud fra devisen "de holder ikke
Du er sgu' da kedelig
--
Michael D
For those who understand, no explanation is needed.

Fra : Gimbal

Dato : 22-10-08 00:07

> Og ingen tager alligevel hensyn til MC'ister, så få nu noget blus på
> lampen !

Jeg ved det er sagt med en smil, men det er faktisk hvad jeg selv har
besluttet nu. Jeg vil køre konsekvent med langt lys, dag og nat, i by og på
motorvej, og det eneste sted jeg har tænkt mig at blænde ned, er på helt
mørke landeveje når en modkørende nærmer sig.

Hvorfor? Jeg er så træt af at blive overset i trafikken. Hver evige eneste
dag er der en gammel mand eller forvirret kone som brager lige ud foran mig,
og sidste tirsdag kunne det have gået dødsens galt da en teenage-pige vadede
lige ud på vejen uden at se sig for, så jeg påkørte hendes hund og derefter
styrtede. Så vil jeg hellere irritere folk med mit lange lys! Ja, hvis det
ikke virker tilstrækkeligt, så sætter jeg fanme Hella projektører på kåben
og rotor-blink på hjelmen.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-10-08 00:39

Gimbal skrev:
> [...]
> ikke virker tilstrækkeligt, så sætter jeg fanme Hella projektører på kåben

....måske det var bedre at erkende, at dig og trafik ikke passer sammen
og blive hjemme?

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Gimbal

Dato : 22-10-08 02:08

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message

> ...måske det var bedre at erkende, at dig og trafik ikke passer sammen og
> blive hjemme?

Det var nu hårdt sagt... Jeg har svært ved at se hvordan andres uagtsomhed i
trafikken kan tørres af på mig.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-08 06:16

On Wed, 22 Oct 2008 03:08:08 +0200, Gimbal wrote:

> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message

> Det var nu hårdt sagt... Jeg har svært ved at se hvordan andres uagtsomhed i
> trafikken kan tørres af på mig.

Måske undrer vi os bare over at vi ikke ser helt samme problem, og det med
et Km. gennemsnit på 12.000 pr. år :-/

Jeg mener, hvordan kunne Du finde på at køre så tæt inde ved bilerne langs
kanten, at en person, og hund kunne skjule sig dér ? Og endsige nå ud foran
dig ? Og hvis at Du ikke kunne se pigen, hvordan skulle hun så kunne se dit
lys ? Ok, dette er en provokation, men tag nu lige og kig indad før at Du
begynder bevist at genere andre. :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-10-08 08:03

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> lys ? Ok, dette er en provokation, men tag nu lige og kig indad før at Du

lige præcist det jeg mente

Jeg bliver ikke overset - længere, jeg blev det engang, så meldte jeg
mig kørekursus - vupti problem væk??!

Defensiv kørsel, forudseenhed, og korrekt placering, det hjælper
utroligt meget på synligheden.

Jeg opponerer stærkt mod på den ene side at _kræve_ hensyn fra andre, og
samtidig udvise udstragt mangel på samme over for andre, så er det sikre
for alle at man bliver hjemme.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Gimbal

Dato : 22-10-08 10:29

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:11f6ivqhvwz9r$.1mfeievm68cd$.dlg@40tude.net...
> On Wed, 22 Oct 2008 03:08:08 +0200, Gimbal wrote:
>
> Måske undrer vi os bare over at vi ikke ser helt samme problem, og det med
> et Km. gennemsnit på 12.000 pr. år :-/

Det svarer nogenlunde til hvad jeg kører på 3 måneder.

Plus at jeg bor i København. Ude på landet er der sgu ikke nogen
problemer...

Desuden gik pigen ud på en vej som ikke har skyggen af fortorv i nærheden,
og afspærring af midterrabat. At forudse det, er som at forudse at få et
charterfly i nakken på vej til Netto. Men i kan jo sikkert lave en
katastrofe opbremsning fra 50-0 på under 10 meter...

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-08 08:07

On Wed, 22 Oct 2008 11:29:02 +0200, Gimbal wrote:

> Plus at jeg bor i København. Ude på landet er der sgu ikke nogen
> problemer...

GRILL

> Men i kan jo sikkert lave en
> katastrofe opbremsning fra 50-0 på under 10 meter...

Ikke specielt, men vi er åbne for input, også fra et kørekursus, og vi er
åbne for egne fejl. Det er Du vist ikke endnu... :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-10-08 15:58

Gimbal skrev den 22 okt 2008 i

> Jeg ved det er sagt med en smil, men det er faktisk hvad jeg selv
> har besluttet nu. Jeg vil køre konsekvent med langt lys, dag og

klip

Been there - done that, men i dag læser jeg hellere trafikken og
forbeholder det lange lys til båtnakkerne, det virker langt bedre end
når man kører med højt lys hele tiden (selvfølgelig forudsat at det
ikke kun er en totalt søvning nærlyslampe man har tændt for)

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper: http://usenet.dk

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-10-08 16:05

Gimbal skrev den 22 okt 2008 i

klip
> Hver
> evige eneste dag er der en gammel mand eller forvirret kone som
> brager lige ud foran mig,

Overdrivelse fremmer forståelsen?

I så fald forstår jeg din situation rigtig godt - nu.
Du må ha´et par ekstra motherfucker kraftige halogener eftermonteret,
så du kan holde vejen ryddet!

Eller lære at køre efter forholdene, når nu du ved at det
ligefrem myldrer med gamle mænd og forvirrede koner der hvor du vil
køre....

Fra : Gimbal

Dato : 23-10-08 12:34

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> [...]
>
> Eller lære at køre efter forholdene, når nu du ved at det
> ligefrem myldrer med gamle mænd og forvirrede koner der hvor du vil

Jo, det er klart at jeg overdriver her, også den med Hella lygterne. Jeg
føler ligesom bare at jeg bliver nød til at gøre et eller andet konsekvent
for at fylde mere i trafikbilledet, eftersom tiltagende defensiv kørsel kun
synes at have den modsatte effekt! Hvis jeg triller forsigtigt afsted og
holder stor afstand, så tror andre at de kan tillade sig hvad som helst, så
som at skære lige ind foran mig. Nogle enkelte gange har jeg kørt med en
"flyt jer for pokker!" attitude, som umiddelbart ikke virker som det bedste
at gøre, men folk har set mig og givet mig plads i de tilfælde. Hvis jeg
kører køreskole-kørsel igennem København, så bliver jeg trynet gang på gang.
Stof jeg selv har taget til eftertanke...

Fra : Gimbal

Dato : 23-10-08 12:52

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis jeg kører køreskole-kørsel igennem København, så bliver jeg trynet
> gang på gang. Stof jeg selv har taget til eftertanke...

Og så lige konklusionen... Da jeg heller ikke selv synes at aggressiv kørsel
er den rette holdbare løsning til at kræve plads og opmærksomhed, så var det
jeg besluttede mig for det lange lys. På samme måde som at jeg altid blinker
ved vognbaneskift, ikke kun på motorvej. Hellere for meget opmærksomhed end
for lidt.

Fra : Specks6812

Dato : 28-09-08 10:52

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> said in

> [...]
> vigtigt end bilisternes komfort...men ville gerne vide om det rent
> faktisk er ok, og hvor mange herinde som også gør det?

Det er ok i det omfang du ikke blænder modkørende.