Ringorm
Fra : Anne-Marie

Dato : 26-09-08 22:29

Hej alle

Vores kat, Misser (en neutraliseret hitte-huskat (han hittede os
på ca. 1½ år), har desværre fået ringorm. Det samme har min kæreste,
så nu vil vi vældig gerne af med det bras!
Misser har fået noget medicin, Itrafungol, som skal gives via en
sprøjte i munden. Efter at have tvunget medicinen i det stakkels kræ 2
gange, hvor medicinen endda endte godt og grundigt i den gale hals den
ene gang, gav jeg ham det i aftes blandet op med lidt hakket okse. Alt
røg ned uden skyggen af problemer, juhuu - men er det ok, at det
foregår på denne måde fremover? - Jeg er mildt sagt temmelig led ved
den anden metode ... og vi holder sføli øje med, at han får alt det
doserede medicin indenfor.

Af dyrlægen fik jeg også noget giftigt stads, Virkon S, som skal
bruges til at desinficere vores hjem med. Jeg har gjort grundigt rent
og har vasket nærmest alt, hvad vaskes kan (vaskemaskinen er
rødglødende) - men hvordan bliver sådan nogle svampesporer egentlig
uskadeliggjort - kan f.eks. en vask ved 30-40 grader overhovedet
hjælpe? Vil det mon fremover være en god ide at bruge Rodalon jævnligt
som et forebyggende middel (hvis det da i det hele taget er virksomt
mod svampe)?

Er der andet, vi kan gøre? - Misser er en udpræget udekat, som elsker
sit frie liv, og som absolut ikke stiller sig tilfreds med at være
indekat.

I håb om nogle gode, svampesporeudryddende råd

Misser, Arne og Anne-Marie

Fra : taina

Dato : 26-09-08 22:36

"Anne-Marie" <webmoster@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Vores kat, Misser (en neutraliseret hitte-huskat (han hittede os
> på ca. 1½ år), har desværre fået ringorm. Det samme har min kæreste,
> så nu vil vi vældig gerne af med det bras!

klip

Da min hest havde det, brugte jeg virkon S på dyret (vaskede den) uden den
store effekt. Det, som virkede bedst på hesten, var det, der også virkede på
mig (jeg havde jo også fået et enkelt eksemplar af skidtet), nemlig
fucidin-salve. Hos hesten vaskede jeg alt udstyr i Virkon S, derhjemme
gjorde jeg ikke en dyt andet end salven, og skidtet forsvandt alligevel og
kom ikke igen. Håber at jeres forsvinder lige så let!

mvh. tina

Fra : ager

Dato : 27-09-08 21:19

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> gjorde jeg ikke en dyt andet end salven, og skidtet forsvandt alligevel og
> kom ikke igen. Håber at jeres forsvinder lige så let!

Mine ene dreng har haft det et par gange, fra en kat. fucidin salve til både
kat og dreng.
vi har lige fået et nyt marsvin i onsdags med ringorm -fucidin salve. det
heler fint på 3. dagen.
jeg har også oplevet det selv med min gamle hest, også her blev der brugt
fucidinsalve til både mig og hest, intet andet.
så hvorfor så meget bøvl og ballade? prøv dog!

Mvh Marie

Fra : Anne-Marie

Dato : 28-09-08 19:19

On Sat, 27 Sep 2008 22:19:13 +0200, "ager" <big@city.dk> wrote:

> [...]
>fucidinsalve til både mig og hest, intet andet.
>så hvorfor så meget bøvl og ballade? prøv dog!

Ja, det lyder unægtelig noget mindre bøvlet - men jeg er nu ikke helt
vild med tanken om, at katten kan slikke fucidin i sig.
Tak til jer begge for svar

--
Anne-Marie

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-09-08 20:32

Det kommer helt an på situationen og omgivelserne.

Ringorm er overalt. I luften, børnehaven, haven, gården, dyr, børn osv. Det
er ikke det som det hele handler om, men om svagelige (børn, gamle, nedsat
immunsystem pga sygdom, stress osv)
For det første brænder ringorm ud af sig selv. Den har ikke en levetid på
mere end omkring 60 ddage (hvis jeg husker rigtigt). Man bliver ikke
smittet fordi man kommer i kontakt med det (for det gør vi ofte), men fordi
vi af en eller anden grund er modtagelige på netop det tidspunkt.

Har du mindre børn, andre dyr (måske opdrætter) eller mennesker i familien
med nedsat immunsystem eller dyr der er så angrebet at de har gener, så skal
man naturligvis behandle. Eller hvis man kan være en omvandrende smittebærer
(f.eks arbejder i børnehave, zoo eller på sygehus ol). Hvis det blot er en
udekat der er ramt af ringorm (et lille tørt sår), så havde jeg ikke sat
himmel, hav og alverdens gift kure i bevægelse.

Hvis jeg læser din post rigtigt, så har du dig, Arne og misser i hjemmet.
Misser er angrebet, men hvor meget? og Arne har fået en plet. Gå på
apoteket og få lidt salve og smør de par pletter, så er de snart væk. Og
hvis Arne er en sund og rask mand, så vil et forsigtigt gæt være at han lige
har haft en lille virus eller måske er der en på vej, siden han har taget
imod ringormen Men det er jo ikke mere end mange andre på denne tid af
året.

Vil lige sige at hvis du går igang med VirkonS i dit hjem, så får det en
ikke særlig pæn lysserød nyance, der ikke går af igen ...

Held og lykke med det.

Nina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-09-08 20:34

> [...]
> smittet fordi man kommer i kontakt med det (for det gør vi ofte), men
> fordi vi af en eller anden grund er modtagelige på netop det tidspunkt.

Jeg fik vist ikke forklaret mig ordentligt her.
Med "brænder ud" mener jeg: Den dør af sig selv og forsvinder, men smitter
naturligvis mens den er i live.

Nina

Fra : Anne-Marie

Dato : 29-09-08 13:33

On Sun, 28 Sep 2008 21:32:13 +0200, "Nina, Tender Tribes"
<mail@NOSPAMtendertribes.dk> wrote:

> [...]
>
>Vil lige sige at hvis du går igang med VirkonS i dit hjem, så får det en
>ikke særlig pæn lysserød nyance, der ikke går af igen ...

Hej Nina - mange tak for info.

Tjoo, det kan meget vel være, jeg overreagerer, men katten fik et sår
på issen, som blev betændt med en efterfølgende penicillinkur til
følge (hvorefter ringormene var frække nok til at kaste sig over begge
ører), og kæresten ligner noget, der er løgn i den ene side af
ansigtet (godt at han ikke læser med .
Så nu vil vi altså bare have det skidt udryddet hurtigst muligt. Jeg
er ikke særlig erfaren hverken hvad katte eller ringorm angår og har
søgt info på nettet + hos dyrlægen ... og fik altså det indtryk, at
ringorm var dødbesværligt at komme af med. Men jeg bliver da kun så
meget desto mere glad, hvis jeg tager fejl

Jeg HAR i øvrigt været i gang med Virkon S i herhjemme - heldigvis
uden at noget er blevet prinsessefarvet

--
Anne-Marie

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-09-08 18:40

> [...]
> følge (hvorefter ringormene var frække nok til at kaste sig over begge
> ører), og kæresten ligner noget, der er løgn i den ene side af

Nej, så synes jeg også du skal gøre alt hvad du kan for at få udryddet det.
Det er et rimeligt stort angreb og bestemt til gene for både katten og
manden.

> [...]
> ringorm var dødbesværligt at komme af med. Men jeg bliver da kun så
> meget desto mere glad, hvis jeg tager fejl

Det er dødbesværligt. Og tror ikke mange kommer af med det før det selv dør.
Men man kan da holde det på et tåleligt niveau.

> Jeg HAR i øvrigt været i gang med Virkon S i herhjemme - heldigvis
> uden at noget er blevet prinsessefarvet

Det var godt

God arbejdslyst !!!!

Nina