Problemer med installering på A8N-SLI Delu~
Fra : Mikael Schøler

Dato : 27-09-08 10:21

Hej NG,

Jeg er ved at få grå hår over dette problem som jeg simpelthen ikke
kan se hvor går galt.

Jeg sidder med et Asus A8N-SLI Deluxe mobo som jeg ikke kan få
installeret windows på. Jeg har nu prøvet med 3 forskellige dvd
(Plextor + NEC) / cd drev og hver gang siger den 'boot disk failure
blabla'.

Setup er:

1 ide hdd
2 sata (pillet fra pt)
antec kabinet
1 gb kingston ram (2x512)
Zotac 8800gts grafikkort

Bios finder fint både IDE og cd/dvd drev.

Jeg har sat boot order til cdrom, hdd og har endda prøvet at sætte den
til cdrom udelukkende. Derudover har jeg prøvet med 5 forskellige
bootbare cd-rom.

Der er bare intet der vil boote :(

Kan I se hvor det går galt?

Mvh
Mikael

X-postet i: dk.edb.hardware.bundkort,dk.edb.hardware,
dk.edb.hardware.drev

Fra : Mads

Dato : 27-09-08 17:35

On Sat, 27 Sep 2008 09:21:00 -0700 (PDT), Mikael Schøler
<schoeler@gmail.com> wrote:

>Kan I se hvor det går galt?

Er det en hjemmelavet Windows CD?

Måske du har glemt at gøre den "bootable"

mvh Mads

Fra : Mikael Schøler

Dato : 27-09-08 10:45

On 27 Sep., 18:35, Mads <M...@nospam.nothanks.com> wrote:

> Er det en hjemmelavet Windows CD?
>
> Måske du har glemt at gøre den "bootable"
>
> mvh Mads

Nej det er både den officielle windows cd og hjemmelavede skiver. Jeg
har prøvet at lave et boot image også.

Mikael

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-09-08 18:05

Mikael Schøler wrote:
> [...]
>
> Jeg har sat boot order til cdrom, hdd og har endda prøvet at sætte den
> til cdrom udelukkende. Derudover har jeg prøvet med 5 forskellige

Er der en indstilling i Bios mht. SATA, evt. noget der hedder extended
mode? Det var der engang et problem med, kan jeg huske.

Hvis ikke:
Det kunne evt. være en lille fejl i en af RAM-stængerne. Prøv om det
virker med kun en af dem i.
Det kunne også være en lille fejl i Bios-chippen, men det kan kun
afsløres ved at udskifte den, eller ved at prøve at flashe den (hvilket
du jo ikke kan sålænge den ikke kan boote)

Fra : Mikael Schøler

Dato : 27-09-08 11:23

On 27 Sep., 19:05, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Er der en indstilling i Bios mht. SATA, evt. noget der hedder extended
> mode? Det var der engang et problem med, kan jeg huske.

Hm næ finder ikke lige umiddelbart nogle steder i BIOS der har med
SATA extended eller lign. at gøre. Det er sådan set underordnet om jeg
har de 2 sata diske sat til eller ej. Når der bootes fra cdrom, så
kommer fejlbeskeden.

> [...]
> afsløres ved at udskifte den, eller ved at prøve at flashe den (hvilket
> du jo ikke kan sålænge den ikke kan boote)

Det var også min tanke men rammene har kørt i en anden maskine uden
problemer. POST melder også om 1 gb ved opstart.

Mikael

Fra : Henning

Dato : 27-09-08 21:14

<schoeler@gmail.com> wrote:

> [...]
>installeret windows på. Jeg har nu prøvet med 3 forskellige dvd
>(Plextor + NEC) / cd drev og hver gang siger den 'boot disk failure

Start med at teste skiverne i en anden maskine for at være sikre på de
fungerer!

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 27-09-08 22:20

wrote:

> [...]
>
>Jeg har sat boot order til cdrom, hdd og har endda prøvet at sætte den
>til cdrom udelukkende. Derudover har jeg prøvet med 5 forskellige

Prøv at sætte CD drevet på sin egen IDE kanal som master (husk at jumpe drevet
til master). Drevet skal sidde for enden af kablet.

Hvis du bruger farvekodet IDE kabel:

Blå stik - bundkort
Sort stik - master
Grå stik - slave

--
Henrik

Fra : Mads

Dato : 27-09-08 22:47

On Sat, 27 Sep 2008 23:20:02 +0200, Henrik Villadsen <villa@mail.dk>
wrote:

>Prøv at sætte CD drevet på sin egen IDE kanal som master (husk at jumpe drevet
>til master). Drevet skal sidde for enden af kablet.

Du blander Master/Slave sammen med Cable Select.

Hvis et drev er jumpet til at være Master eller Slave
er det ligegyldigt hvor på kablet det sidder.

Det er kun hvis drevet er jumpet til CS (Cable Select)
at placering på kablet har betydning.

mvh Mads

Fra : Mikael Schøler

Dato : 27-09-08 23:58

On 27 Sep., 22:13, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Start med at teste skiverne i en anden maskine for at være sikre på de
> fungerer!

De er testet i anden maskine. Drevene er også testet i anden maskine.

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 00:00

On 27 Sep., 23:47, Mads <M...@nospam.nothanks.com> wrote:

> [...]
> er det ligegyldigt hvor på kablet det sidder.
>
> Det er kun hvis drevet er jumpet til CS (Cable Select)

Jeg har forsøgt med Cable select og det kunne jeg slet ikke få til at
virke.

IDE hdd er jumpet til primær master og drev er jumpet til sekundær
master.

Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg får en boot disk failure fejl.
Plejer det ikke at være hdd der giver den fejl?

Det skal siges hdd indeholder en installation af xp, men det bør vel
ikke have nogen indflydelse?

Mikael

Fra : co@ch [4130]

Dato : 28-09-08 08:29

> [...]

>Plejer det ikke at være hdd der giver den fejl?

>Det skal siges hdd indeholder en installation af xp, men det bør vel

Er du sikker på at det er CD/DVD drevet der kommer med den fejl?

Det tror jeg ikke....jeg tror slet ikke den læser CD/DVD drevet og
"spurter" forbi...når den så ser hardisken, så får du denne fejl.
Enten fordi det system der ligger på, ikke er startkompatibelt med dit
bundkort eller fordi der er noget galt med hardisken.

Prøv om du kan sætte en helt frisk hardisk på, evt. reformateret.
Prøv så at stille bios til "default opsætning"
Husk at gå ind igen og sætte boot rækkefølgen.

Hjælper det?

Jeg har tidligere haft dette bundkort, og ved at det er meget sart overfor
ramtyper.
Så fordi rammene har kørt perfekt i en anden maskine, er det ikke sikkert de
gør det i denne.

Pil den ene stang ud og prøv.
Bri@n

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 02:00

On 28 Sep., 09:28, "co@ch [4130]" <coach_fjern_@_dette_lite.invalid>
wrote:

> Er du sikker på at det er CD/DVD drevet der kommer med den fejl?

Nej det er jeg faktisk ikke. Det var bare mest nærliggende da alt hw
før har virket og den slet ikke booter.

> Det tror jeg ikke....jeg tror slet ikke den  læser CD/DVD drevet og
> "spurter" forbi...når den så ser hardisken, så får du denne fejl.

Det har jeg også tænkt men det undrer mig den spurter forbi alle
bootbare skiver.

> Enten fordi det system der ligger på, ikke er startkompatibelt med dit
> bundkort eller fordi der er noget galt med hardisken.
> Prøv om du kan sætte en helt frisk hardisk på, evt. reformateret.
Ja jeg må prøve at formatere skidtet og se om det hjælper.

> Prøv så at stille bios til "default opsætning"
Yup resetter bios'en også.

> Husk at gå ind igen og sætte boot rækkefølgen.
>
> Hjælper det?

Jeg vender tilbage så snart jeg har prøvet det af.

> [...]
> ramtyper.
> Så fordi rammene har kørt perfekt i en anden maskine, er det ikke sikkert de

Vil prøve dette også.

Tak!

Mikael

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 28-09-08 11:24

<schoeler@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg har sat boot order til cdrom, hdd og har endda prøvet at sætte den
>til cdrom udelukkende. Derudover har jeg prøvet med 5 forskellige

Får du spørgsmålet om du vil boote fra CD, hvor du så skal trykke på
en tast?

Hvis ikke, så booter den ikke fra CD/DVD frevet.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 04:47

On 28 Sep., 12:23, Poul Erik Lindaa <poule...@lindaa.cykeldk> wrote:

> Får du spørgsmålet om du vil boote fra CD, hvor du så skal trykke på
> en tast?
>
> Hvis ikke, så booter den ikke fra CD/DVD frevet.

Nej det kommer aldrig frem. Jeg har endda prøvet via boot menu. Jeg
kan høre den spinner op men ser ikke ud til art læse skiven/skiverne.

Jeg forstår bare ikke hvorledes dette problem kan findes på 3
forskellige drev. Det tyder på det ikke er drevene eller skiverne den
er gal med men mere noget opsætning i den ene eller anden ende.

Mikael

Mikael

Fra : co@ch [4130]

Dato : 28-09-08 20:30

Jeg læser lidt længere nede at du har en defekt Sekundær port....er du
sikker på det?

Jeg ser også at du har bootrækkefølgen til CDROM, HDD....
Har du ikke et CDROM drev liggende inde i bios som er navngivet med drevets
firmware.
Jeg har faktisk været i nøjagtig samme problem som dit...jeg valgte boot
rækkefølgen CDROM, HDD...men skulle ha' valgt LiteOn DVD7123, Hdd.
osv. osv.

Er du med på hvad jeg mener?

Bri@n

Fra : N/A

Dato : 28-09-08 22:09

Fra : N/A

Dato : 28-09-08 22:09

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 07:50

On 28 Sep., 12:47, Mikael Schøler <schoe...@gmail.com> wrote:

> [...]
> forskellige drev. Det tyder på det ikke er drevene eller skiverne den
> er gal med men mere noget opsætning i den ene eller anden ende.

Så nåede jeg lidt videre:

Jeg fik formatteret IDE hdd og resat cmos og forsøgte så igen. Nu får
jeg denne fejl:

NTLDR is missing
press Ctrl+Alt+Del to restart

Der sidder pt kun IDE hdd og Plextor DVD drev. Boot order er:

CDROM
HDD

Jeg er total blank :(

Mikael

Fra : MN

Dato : 28-09-08 15:00

"Mikael Schøler" <schoeler@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 28 Sep., 12:47, Mikael Schøler <schoe...@gmail.com> wrote:
> On 28 Sep., 12:23, Poul Erik Lindaa <poule...@lindaa.cykeldk> wrote:

KLIP

[...]

Prøv at smide cdrom på primær master og hhd på sekundær master.
Jeg havede engang en bundkort derkun ville se cdrom fra primær master.
Og evt. for at teste, pil harddisk helt af, og prøv at boote.

Mogens

Fra : jama

Dato : 28-09-08 15:15

[...]

Hvorfor så ikke prøve, at sætte din HD over i en anden PC, og så installere
Windows derfra. Det lader jo til, at det er umugeligt at installere Windows
fra din egen PC. Bare et forslag?
mkvh.Jama

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 08:22

On 28 Sep., 16:14, "jama" <nons...@mailo.com> wrote:
> [...]
> Windows derfra. Det lader jo til, at det er umugeligt at installere Windows

Godt forslag men hvad så med selve setup af bundkort, hdd, grafikkort
osv?

Mikael

Fra : jama

Dato : 28-09-08 23:18

> [...]
> fra din egen PC. Bare et forslag?
> mkvh.Jama

Godt forslag men hvad så med selve setup af bundkort, hdd, grafikkort

Regnede med du måske havde CDen til mobo, ellers må du op på Asus hjemmeside
og finde dem der?
jama

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 09:19

On 28 Sep., 15:59, "MN" <willemoesgade@g"POST".nospam> wrote:
> [...]
>
> Jeg fik formatteret IDE hdd og resat cmos og forsøgte så igen. Nu får
> jeg denne fejl:
>
> NTLDR is missing
> press Ctrl+Alt+Del to restart
>
> Der sidder pt kun IDE hdd og Plextor DVD drev. Boot order er:
>
> CDROM
> HDD
>
> Jeg er total blank :(
>
> Mikael
>
> Prøv at smide cdrom på primær master og hhd på sekundær master.
> Jeg havede engang en bundkort derkun ville se cdrom fra primær master.
> Og evt. for at teste, pil harddisk helt af, og prøv at boote.

Hej Mogens,

Du har fat i noget af det rigtige. Jeg prøvede at flytte rundt på det
men det gjorde faktisk bare at jeg hverken kunne gå i bios eller komme
længere end POST. Jeg pillede jeg IDE hdd fra og pludselig kunne den
boote fra dvd-drevet.

Nu skal jeg lige flytte rundt på det igen og så prøve uden hdd og se
om det hjælper.

Umiddelbart virker det til en dårlig disk eller ihvertfald ikke
formateret godtnok.

Mikael

Fra : N/A

Dato : 28-09-08 22:09

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 10:06

On 28 Sep., 17:19, Mikael Schøler <schoe...@gmail.com> wrote:

> [...]
> om det hjælper.
>
> Umiddelbart virker det til en dårlig disk eller ihvertfald ikke

Jaja jeg får da testet lidt frem og tilbage :)

Det underlige er (sidder lige og tester) at nu hvor jeg har rykket
rundt på kabler så hdd er primær master og drev er sekundær master så
får jeg en boot disk failure igen - uden hdd koblet til.

Det giver bare ikke mening at før da den sad på som primær master så
virkede den.

hmm gad vide om det er selve stikke til sekundær kabel der er fucked.

Har så testet videre: (uden hdd sat til)

Kabel 1 til drev i primær. Booter.
Kabel 1 til drev i sekundær. Boot disk failure.
Kabel 2 til drev i primær. Booter.
Kabel 2 til drev i sekundær. Boot disk failure.

Det tyder sgu på at min sekundær port er i udu :(

Nu skal jeg så finde et kabel der kan nå både hdd og drev og køre via
primær.

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 10:55

On 28 Sep., 18:06, Mikael Schøler <schoe...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det tyder sgu på at min sekundær port er i udu :(
>
> Nu skal jeg så finde et kabel der kan nå både hdd og drev og køre via

Hej,

Nu kører det sgu!

Fejlen var såmænd defekt sekundær IDE port. Selve hdd fejler intet.

Tusind tak for alles hjælp. Den er sgu værdsat :)

Mikael

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 28-09-08 22:09

Mikael Schøler wrote:
> Nu kører det sgu!
>
> Fejlen var såmænd defekt sekundær IDE port. Selve hdd fejler intet.

Det kan ske, når der er faldet en skrue ned bagved bundkortet.
Har prøvet det før.
Check det hellere - hvis der er én, kan den falde længere ned og futte
mere af.

Fra : N/A

Dato : 28-09-08 22:09

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 15:17

On 28 Sep., 21:30, "co@ch [4130]" <coach_fjern_@_dette_lite.invalid>
wrote:
> [...]
> Jeg har faktisk været i nøjagtig samme problem som dit...jeg valgte boot
> rækkefølgen CDROM, HDD...men skulle ha' valgt LiteOn DVD7123, Hdd.

Yup er helt med. Der er kun cdrom at vælge imellem desværre. Og det er
tydeligt at der er noget galt med den port. Alle forsøg på at koble
til noget via den, fejler.

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 15:17

On 28 Sep., 23:09, "Jens C. Hansen"
> [...]
> Har prøvet det før.
> Check det hellere - hvis der er én, kan den falde længere ned og futte

Hej,

Ja det har jeg checket. Mobo har været ude flere gange :)

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-09-08 17:44

On 29 Sep., 00:17, "jama" <nons...@mailo.com> wrote:

> [...]
>
> Mikael
>
> Regnede med du måske havde CDen til mobo, ellers må du op på Asus hjemmeside

Ah men jeg tænkte mere på at installerer man windows med en anden hw
konfiguration, så er det vel svært at smide den i en anden maskine?

Men skidt pyt. Nu kører den fint :)

Mikael

Fra : Mureren

Dato : 29-09-08 02:26

Ah men jeg tænkte mere på at installerer man windows med en anden hw
konfiguration, så er det vel svært at smide den i en anden maskine?

Men skidt pyt. Nu kører den fint :)

Husk lige at du skal for alt i verden opgradere bundkortet med det fix der
ligger på Asus's hjemmeside, samt disable alt sikkerhedssoftware
(anti-malware m.m.) INDEN du installerer XP SP3!
Det voldte mig en hel del problemer
(eneste bundkort i verden der har det issue...typisk!)
http://msinfluentials.com/blogs/jesper/archive/2008/05/07/does-your-amd-based-computer-boot-after-installing-xp-sp3.aspx

Mvh.
Mureren

Fra : Mikael Schøler

Dato : 29-09-08 07:34

Mureren wrote:
> [...]
> (anti-malware m.m.) INDEN du installerer XP SP3!
> Det voldte mig en hel del problemer
> (eneste bundkort i verden der har det issue...typisk!)

Hej,

Sjovt det problem er jeg ikke stødt på, så jeg må være heldig :)

Men tak for advarslen. Vil det nytte noget at installere fixet efter XP3?

Mikael

Fra : John Armstrong

Dato : 29-09-08 06:42

Har du flere ting på IDE? Så skal du lige huske at sætte harddisken til
master og CD/DVD til slave.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 29-09-08 07:34

John Armstrong wrote:
> Har du flere ting på IDE? Så skal du lige huske at sætte harddisken til
> master og CD/DVD til slave.

Hej,

Nej. Der er kun hdd og drev. Jeg har haft styr på jumpers på begge :)

Mikael