AVI-filer hakker og stopper?
Fra : PK

Dato : 27-09-08 14:56

Jeg har noen AVI-filer som er tatt opp med et Canon IXUS 860 kamera, men når
jeg prøver å avspille disse hakker de og stopper opp. Pc'en har Vista, og
har en AMD Athlon 64 X2 dual core processor 5000+ 2.60 Ghz, med 2 Gb ram.
Noen tips eller ideer om hva dette kan komme av?

PK

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 27-09-08 15:21

"PK" <perkris2@broadpark.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> og har en AMD Athlon 64 X2 dual core processor 5000+ 2.60 Ghz, med 2 Gb
> ram. Noen tips eller ideer om hva dette kan komme av?

Forkert CoDec.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-08 21:46

Brian Axelgaard skrev bl.a..:

> Forkert CoDec.

Kameraet komprimerer ikke, så der anvendes intet codec.

Claus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-09-08 16:06

Prøv VLC: http://videolan.org/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-08 21:45

PK skrev bl.a..:

> [...]
> har Vista, og har en AMD Athlon 64 X2 dual core processor 5000+ 2.60
> Ghz, med 2 Gb ram. Noen tips eller ideer om hva dette kan komme av?

Som jeg har svaret dig i en anden gruppe:

Ja, din pc er for lille!!

Der er tale om ukomprimerede filer, som er ekstremt store. Din disk er
simpelthen ikke hurtig nok.

Ukomprimeret video har en datarate på 167794 kilobits i sekundet, hvilket
betyder, at et enkelt minut fylder ca. 1,4 GB på disken.

Således stiller det enorme krav til at afvikle ukomprimeret video.

Find et program, som kan komprimere filerne til mpeg eller noget komprimeret
avi. H.264 codecet kan varmt anbefales.

Alternativet er at sikre, at al anden diskaktivitet indstilles, og at der
er ram nok til bufferen.

Claus

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : PK

Dato : 27-09-08 22:47

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i melding

> [...]
> avi. H.264 codecet kan varmt anbefales.
>
> Alternativet er at sikre, at al anden diskaktivitet indstilles, og at der

Hm, min tidligere 3 år gamle PC med bare 512 mb ram, klarte å spille av
disse filene...? En av filene har f.eks. en spilletid på 54 sekunder, og
størrelsen er da 100 MB. (640 x 480).

PK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-08 23:40

PK skrev bl.a..:

> Hm, min tidligere 3 år gamle PC med bare 512 mb ram, klarte å spille
> av disse filene...? En av filene har f.eks. en spilletid på 54
> sekunder, og størrelsen er da 100 MB. (640 x 480).

Nu har jeg kigget hos Canon, og Ifølge dem bruger dit kamera jpeg
komprimering i filmmode. Det er ikke et egentligt videoformat, som kræver
codec, da alle billeder gemmes som normale jpg billeder. Det kaldes også en
jpg sekvens.

Kan din afspiller ikke klar denne datarate kan du enten prøve en anden
afspiller eller få din disk til at arbejde hurtigere. Er den f.eks. meget
frakmenteret, så kan den ikke levere 30 billeder i sekundet i realtid,
hvilket er frameraten for kameraet. Formatet er en kombination af PAL og
NTC. Selve videosignalet har PAL egenskaber, men med 30 billeder i stedet
for 25. Formatet kaldes også PAL-60.

Har din afspiller en indstilling for buffere, så prøv at sætte den op.

Men billedesekvenser giver næsten altid problemer i afspillere, uanset om
det så er targa, jpg eller andre sekvenstyper. Det kræver at disken kan
levere et konstant troughput. Jeg bruger selv billedesekvenser ret meget,
når jeg rendere i Adobe After Effects. Jeg renderer altid til targa
sekvenser i stedet for et almindeligt videoformat i det tilfælde, at
computeren eller programmet går ned under renderingen. Når man renderer til
enkeltbilleder så er alt nemlig gemt i modsætning til video hvor man mister
hele filmen. Efterfølgende renderer man så bare billede sekvensen til det
ønskede videoformat.

Prøv som andre har forslået at hente VLC player. Den bruger langt færre
resourcer end så mange andre. Alternativet er programmet Mediaplayer
Classic. Den kommer bl.a. sammen med codecpakkem Klite. Windows mediaplayer
er ekstremt dårlig til at håndtere billedesekvenser, fordi den er optimeret
specielt til rigtige videotyper.

Er der ingen af de nævnte afspillere der kan spille dine film uden
hakkerier, så er det dit system, der ikke fungerer optimalt nok.

Ellers afskaf vista. Jeg har lige kørt med vista i en måned på en
testmaskine med 3,5 gb ram og intel dualcore, og samtlige mine programmer
kørte elendigt. Selv windowscommander stoppede med at svare, når maskinen
lavede bare en lille smule. Videoredigering under Premiere og After effects
var et mareridt!

Med XP suser det hele bare som en drøm, og der er ikke skiftet så meget som
en mus!

Selv når alt liret var slået fra i vista kørte det elendigt.....

Claus
Claus

Fra : JBJ

Dato : 08-10-08 09:44

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> som en mus!
>
> Selv når alt liret var slået fra i vista kørte det elendigt.....

Skal du af en eller anden grund have Vista ind igen så prøv dette lille
tip, du burde fixe de små frysninger:) Det er en fejl i Vista fra
microsofts side. Fixet kommer fra Ed Bott fra ZDNet.

The fix for 32-bit Windows Vista is simple: The interactive desktop heap
size needs to be bumped up to a value greater than its default setting of
3072KB. I recommend a conservative approach: increase the value to 4096 and
try that for a while. If you continue to bump into the problem, try a
higher value. On one system here, I've been running without issues using a
value of 8192KB.

Before I explain how to make the change, I offer the following disclaimers:
Editing the Registry is not a trivial task. If you make a mistake, or if
your system doesn't work the way mine does, you could end up causing damage
to data or render your system unbootable. You do this at your own risk.

OK, with that out of the way, here are the step-by-step instructions:

Click Start, type regedit in the Search box, and click the Regedit icon
that appears at the top of the Start menu.
Click OK in response to the UAC prompt.
In Registry Editor, navigate to the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE
- SYSTEM
- - CurrentControlSet
- - - Control
- - - - Session Manager
- - - - - SubSystems

In the contents pane to the right, double-click the Windows value from the
bottom of the list. This opens an Edit String dialog box containing a very
long text string.
Scroll through this text value until you find the section that begins with
SharedSection. Change the second value from its default of 3072 to a higher
number. Do not change any other values.

Restart the computer. If your experience is like mine, you'll find that
those odd error messages are gone and that you're able to open many more
windows without any display issues.

Siger ikke så meget om de små pauser eller frysninger, men det fixer det
også:)

Jeg laver ind imellem lidt redigering og konvertering af video filer og
efter jeg har brugt dette fix har jeg sådan set ikke haft problemer:) Havde
dog tonsvis af problemer før fixet:(

Kører Vista 32bit på en Toshiba Satellite L40-139, 2GB, 120GB HDD - Nu
skiftet til en Seagate 250GB S-ATA II 8Mb, Celeron M 520(som faktisk er en
64bit cpu).

Ok en Celeron cpu er ikke det optimale, men det fungerer:)

JBJ

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-08 23:56

PK skrev bl.a..:

> [...]

Prøv at hente den her:
http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=56&s=54

Den kan muligvis hjælpe i og med, at den tillader avanceret buffering og
måske kan opfatte din fil som ægte motion-jpeg.

Claus

Fra : JBJ

Dato : 08-10-08 09:53

> [...]
> Vista, og har en AMD Athlon 64 X2 dual core processor 5000+ 2.60 Ghz,
> med 2 Gb ram. Noen tips eller ideer om hva dette kan komme av?

Prøv at slå indeksering af alle din drev(undtagen DVD) fra, det skal gælde
alle filer og undermapper.

Gør det en forskel?

En anden ting, prøv dette fix, men lav en backup først, jeg har endnu ikke
oplevet at der skete noget ved det men man ved aldrig da der ikke er 2
pc'ere der er ens.

Sørg også for at eksportere nøglen før du ændrer den, og står den til mere
end 8192 så lad den være:)

[...]

På min fiksede det at den tog lange pauser, frøs, Internet Explorer kunne
ikke have mere end 7 faneblade åbne uden at maskinen nærmest løb tør for
ram - det sker ikke nu:) Faktisk fungerer min laptop rigtigt godt nu:)
Fixet kommer fra en respekteret computermand, Ed Bott fra ZDnet.

JBJ