Hvor finder man om adoption?
Fra : Hvornum

Dato : 24-09-08 16:19

Hej

Hvor kan jeg finde noget om adoption, det gælder årene mellem 1873 til 1896?
Området er Øster Tørslev, Gjerlev, Randers.

Det gælder om, at min tipoldemor har 1. forældre fra sin fødsel i 1871 til
hendes mor dør 1873 og hendes far dør 1889.
Hendes bio forældre er i kirkebogen og under hendes vielse er de andre
opført som forældre.
Så min tip var 2 år ved moderens dør og 16 år ved faderens død.

Håber der er nogle der ved hvordan man finder disse oplysninger.

Mvh
Max Hvornum

Fra : Henning Christensen

Dato : 25-09-08 08:36

Hej Max!

Landsarkivet for Nørrejylland skriver i sin vejledning om Adoption bl.a.
følgende:

1815 - 1923: I denne periode bevilgede Danske Kancelli (fra 1849
Justitsministeriet) adoption. Adoptionssagerne findes på Rigsarkivet i
København. Amtet fungerede som ekspeditionskontor, mens Justitsministeriet
bevilgede adoptionerne og udleverede adoptionsbevillingerne til
adoptivforældrene.

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Hvornum

Dato : 25-09-08 21:55

Hej NG

Tak for svaret Henning, men skal man på et arkiv, kan man ikke søde noget på
nettet?

Det det handler om er på siden:
http://www.hvornum.dk/maren_nielsen/index.html, hvor jeg søger forståelsen,
at Maren har et par forældre ved fødslen og andre forældre ved konfirmation
samt ved vielsen.

I FT står der normalt i "pleje", men her i denne forbindelse opfatter jeg
forholdet til 2. forældre par adaptiv forældre.

Er der nogle her der har nogle gode løsninger på hvordan man finder ud af om
2. forældre har adapteret eller kun har Maren i pleje.

Mvh

Max Hvornum

Fra : Flemming Aakslint

Dato : 25-09-08 22:52

Hvornum skrev:
> [...]
>
> Er der nogle her der har nogle gode løsninger på hvordan man finder ud af om
> 2. forældre har adapteret eller kun har Maren i pleje.

Hej Max

Jens Nielsen og Ane Cathrine Rasmussen
er forældre til Karen Jensen, f. den 13 december
og ikke forældre til Maren Nielsen - forældrene til Maren
er ved dåben Niels Kristensen og Ellen Andersen.

Kig lige en gang til i Øster Tørslev,
1859-1873, Opslag 91.

--
Mvh.
Flemming Aasklint

Fra : Hvornum

Dato : 26-09-08 05:18

Hej Flemming

På min hjemmeside er det også som du skriver...

Og dette er ved fødslen du omtaler, men hvad så ved konfirmation og hendes
vielse - er hun adopteret?
Jeg har Niels Christensen og Eller Andersen (Andersdatter) 43 år ved
fødsel/dåb, men Niels Kristensen og Ellen Andersen ved konfirmation og
vielsen.

KB 1873 - 1887 opslag 143/4 Maren Nielsen født 25. december 1871 dåb 4.
februar 1872, helt som i kirkebogen for fødsel og dåb.
KB 1892 - 1899 opslag 98/3 Ungkarl Jens Kristiansen og pige Maren Nielsen
født i Øster Tørslev 25. december 1871, her er hendes forældre ds. som
ovenfor, men ikke ved dåben.
Nu er så det jeg spørger om, hvor finder jeg evt. oplysninger på nettet om
adaptioner i tiden 18 hundrede tallet?

Mvh
Max Hvornum

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-09-08 07:24

"> Nu er så det jeg spørger om, hvor finder jeg evt. oplysninger på nettet
> [...]
----------
Prøv at google: statens arkiver+adoption
Adoptionssager - her skal du søge
a.. [ Indtil ] -1923: Adoptionssagerne findes i Danske Kancellis (fra 1848
i Justitsministeriets) arkiv på Rigsarkivet. Den lokale amtmand fungerede
som ekspeditionskontor. Amtsarkiverne findes i landsarkiverne.

Flemming

Fra : Max Hvornum

Dato : 10-10-08 22:45

Hej gr.

Bedre sent end aldrig, tak for hjælpen.

Jeg har talt med en på RA i København, og jeg skal en tur forbi
her, for det er opslagsarbejde der skal til, men så burde de
have alt.

Mvh
Max Hvornum