At udregne acceleration
Fra : Ivar

Dato : 22-09-08 22:11

Hvorledes kan man udregne et køretøjs maksimale acceleration,
hvis man kender masse og motoreffekt?
Gearkassen regnes som ideel (tabsløst "gummigear"), ingen
luftmodstand osv.

Helt specifikt kunne jeg tænke mig at udregne tiden 0 til 100 km/t
for denne brandbil:
http://norddjurs.dk/page2431.aspx?newsid2431=1177
Ud fra de data de opgiver:
"Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye brandbil...."

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-09-08 22:40

Ivar wrote:
> [...]
> Ud fra de data de opgiver:
> "Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye brandbil...."

Den har ca. samme kraft/vægt ratio som jeg har når jeg skal ud af sengen.

Fra : Christen Fihl

Dato : 22-09-08 22:42

Kræver vist flere informationer.

Kan den overhovedet køre 100?
Eller, "hvor hurtig fra 0 til 300"

Men motorens moment og alt det der, diesel eller benzin.
Er det en sejtrækker, eller en racerbil.
Der er mange faktorer, og så også om chaufføren kan røre effektivt rundt
i gearkassen

Den ligner ikke helt den de viste 22-8:
http://norddjurs.dk/page2431.aspx?newsid2431=1177

Hvad med denne Scania P 380:
http://www.scania.dk/Scania_Danmark/Pressemeddelelser/carlsberg.asp

Christen

Fra : Christen Fihl

Dato : 22-09-08 22:44

Ups, jeg mente denne fra 22-8
http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/811/2/

Christen

Fra : alexbo

Dato : 22-09-08 22:45

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev

> "Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye brandbil...."

Jeg tvivler på den overhovedet kan sætte i gang.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivar

Dato : 22-09-08 22:51

alexbo skrev:

> Jeg tvivler på den overhovedet kan sætte i gang.

Når man regner med tabsfri gearkasse, ingen luftmodstand,
ingen rullemodstand osv., så kan den køre lige så stærkt
som det skal være, og har igen problemer med at sætte i gang.
Accelerationen vil dog stadig være hæmmet af a=f/m

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : alexbo

Dato : 22-09-08 23:04

"Ivar" skrev

> Når man regner med tabsfri gearkasse, ingen luftmodstand,
> ingen rullemodstand osv., så kan den køre lige så stærkt
> som det skal være,

Ja det er klart hvis man fjerner rullemodstanden kan 300 heste vel nok slæbe
16 millioner kg., det kan jeg formentlig selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-08 01:04

alexbo skrev:

> Ja det er klart hvis man fjerner rullemodstanden kan 300 heste vel nok slæbe
> 16 millioner kg., det kan jeg formentlig selv.

Nej da. Hvis man fjerner rullemodstanden, kan du ikke engang
flytte dig selv ud af stedet (tænk på glatte såler på en issø).

--
Bertel

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-09-08 08:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej da. Hvis man fjerner rullemodstanden, kan du ikke engang
> flytte dig selv ud af stedet (tænk på glatte såler på en issø).

Man kan vel bare stå bag den og puste bag ud :)

Fra : alexbo

Dato : 23-09-08 13:32

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Nej da. Hvis man fjerner rullemodstanden, kan du ikke engang
> flytte dig selv ud af stedet (tænk på glatte såler på en issø).

Ja men så må jeg binde et tov i et træ for at hive mig frem,
men det må jeg så gøre inden vi fjerner rullemodstanden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-09-08 13:46

alexbo wrote:
> [...]
>
> Ja men så må jeg binde et tov i et træ for at hive mig frem,
> men det må jeg så gøre inden vi fjerner rullemodstanden.

Hvordan vil du trække i torvet? :)

Fra : alexbo

Dato : 23-09-08 14:22

"Martin Andersen" skrev

> Hvordan vil du trække i torvet? :)

Med hænderne, deres greb er ikke afhængig af rullemodstand.

Det er som en astronaut, han kan ikke stå fast på gulvet, men har ingen
problemer med at holde med hænderne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-09-08 17:41

alexbo wrote:
> [...]
>
> Med hænderne, deres greb er ikke afhængig af rullemodstand.
>
> Det er som en astronaut, han kan ikke stå fast på gulvet, men har ingen

Aha, var ikke klar over dit tankeeksperiment betød en opdeling i
kategorier af friktion.

Fra : Max

Dato : 23-09-08 14:19

Hej Alex

> Ja men så må jeg binde et tov i et træ for at hive mig frem,
> men det må jeg så gøre inden vi fjerner rullemodstanden.

Kan træer vokse steder hvor der ingen rullemodstand er ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-09-08 16:53

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Nej da. Hvis man fjerner rullemodstanden, kan du ikke engang
> flytte dig selv ud af stedet (tænk på glatte såler på en issø).

Nu sammenblander du vist rullemodstand og "traction".

Mvh
Martin

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 22-09-08 19:58

On 22 Sep., 23:11, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> Hvorledes kan man udregne et køretøjs maksimale acceleration,

Tilstart er accelrationen uendelig idet.
masse*accelration*hyastighed=effekt

> hvis man kender masse og motoreffekt?
> Gearkassen regnes som ideel (tabsløst "gummigear"), ingen
> luftmodstand osv.
>
> Helt specifikt kunne jeg tænke mig at udregne tiden 0 til 100 km/t
Denne kan regnes ud som
tid=kinetisk energi/effekt
> for denne brandbil:http://norddjurs.dk/page2431.aspx?newsid2431=1177
> Ud fra de data de opgiver:
> "Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye brandbil....."

som på min regnestok giver 7,5 timer
mvg
jhp

Fra : Filip Larsen

Dato : 23-09-08 18:26

Ivar skrev:

> Hvorledes kan man udregne et køretøjs maksimale acceleration,
> hvis man kender masse og motoreffekt?
> Gearkassen regnes som ideel (tabsløst "gummigear"), ingen
> luftmodstand osv.

Accelerationen er (med dine antagelser) begrænset af to forhold: den
maksimale kraft der kan overføres mellem dæk og vej, og den maksimale
effekt motoren kan levere til acceleration. Første begrænsning gælder
for stilstand til en bestemt kritisk hastighed Vk hvorefter
effektbegrænsningen "tager over".

Hvis den statiske friktionskoefficient mellem dæk og vej er my,
tyngdeaccelerationen er g, m er bilens masse, og maksimum motoreffekt er
P, så fås kritisk hastighed ved

Vk = P / (m*my*g)

hvilket, ved den maksimale acceleration my*g, sker efter tiden

Tk = Vk / (my*g).

Næste "fase" af accelerationen er effektbegrænset og her kan sammenhæng
mellem hastighed V og tid T ved makimal acceleration fås til

m*(V^2 - Vk^2) = 2*P*(T - Tk).

Løser man for tid fås samlet

T = (V^2 - Vk^2)*m/(2*P) + Tk

som altså er en slags "undertal" for hvor hurtigt bilen kan nå fra
stilstand op på hastigheden V hvis den kan få lov til at accelererer
maksimalt under de givne antagelser.

> [...]
> Ud fra de data de opgiver:
> "Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye brandbil...."

Med my = 0.8, m = 16000 kg, g = 9.82 m/s^2 og P = 310 hp = 231 kW
(engelsk hestekræft, en dansk er lidt mindre), og V = 100 km/h så får jeg

Vk = 1.84 m/s,
Tk = 0.23 s og
T = 26.8 s.

For en brandbil med de givne data vil jeg nok forvente, at
accelerationen til 100 km/h er (meget) mere end 26.8 sek, da både
luftmodstand, gearskift og varierende motoreffekt er betydelige.

Tilføjer man en antagelse om, at luftmodstanden stiger kvadratisk med
hastigheden (men regnes for nul for V < Vk), samt at al motoreffekt
"balancerer" med luftmodstanden ved hastigheden Vm, så får jeg, at tiden
T til hastigheden V nu er

T = log((Vm^2-Vk^2)/(Vm^2-V^2)) * m*Vm^2/(2*P) + Tk

hvilket fx for Vm = 150 km/h giver T = 35.4 sek.

Regner man gearskifte med, hvor accelerationen i en kort periode er
negativ pga luftmodstand, så skal der nok lægges yderligere et par
sekunder til per gearskifte. Dertil kommer så også rullemodstand samt at
motoren ikke yder samme effekt ved alle omdrejninger, men så er vi
efterhånden også ude i der skal et praktisk forsøg til at afgøre hvad
tiden for 0 til 100 km/h egentlig er :)

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Christen Fihl

Dato : 23-09-08 18:54

> Med my = 0.8, m = 16000 kg, g = 9.82 m/s^2 og P = 310 hp = 231 kW

Læs lige dette igen. Du glemmer en 1000 faktor

Christen

Fra : Ivar

Dato : 23-09-08 19:05

Filip Larsen skrev:

> m*(V^2 - Vk^2) = 2*P*(T - Tk).

Selvfølgelig! Man skal se på energien.
Hvis man ser bort fra kravet om nok friktion er det:
½ m * v^2 = P * t

t = (m * v^2)/(2 P)

Så hvis man indsætter 16000 ton (det var jo det, der stod)
(16000000 * 27,7^2) / (2 * 231000) = 26722 sekunder
Altså 7 timer 25 minuter, som Jørns regnestok også viste.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Filip Larsen

Dato : 23-09-08 19:22

Ivar skrev:

> Så hvis man indsætter 16000 ton (det var jo det, der stod)

Ah, ok, så du *ville* regne på trykfejlen. Ja, så er de nævnte
antagelser jo nok ikke specielt realistiske (men det er en 16000 tons
brandbil på den anden side nok heller ikke).

Mvh,
--
Filip Larsen