Strid om ny testmetode af mc-hjelme
Fra : MKS - 74

Dato : 23-09-08 19:30

http://fpn.dk/motor/mc/article1442985.ece

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-09-08 19:57

MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:

> http://fpn.dk/motor/mc/article1442985.ece

SHARP metoden tester også kun på prædefinerede områder på hjelmen,
hvorimod f.eks. SNELL metoden også tester slag med tilfældigt udvalgte
punkter.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Gimbal

Dato : 24-09-08 18:36

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> SHARP metoden tester også kun på prædefinerede områder på hjelmen,
> hvorimod f.eks. SNELL metoden også tester slag med tilfældigt udvalgte
> punkter.

Arai fik middle karakter i modsætning til en BILKA hjelm :o Den test må da
være helt hen i vejret.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 24-09-08 18:52

Gimbal skrev:
> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> Arai fik middle karakter i modsætning til en BILKA hjelm :o Den test må da
> være helt hen i vejret.

enten det eller..
de der betaler det vide ud af øjnene for en "top hjælm" af
"annerkendt" fabrikat.

Mig bekendt er det den bedste metode der endnu er udviklet til test (så
kan tests som metode diskuteres men det er en anden sag) med
udgangspunkt i reelt konstaterede skader - det er der INGEN af de øvrige
tests der har som udgangspunkt!! (ej heller Snell!)

De gamle tests har gennem mange år været udsat for kritik netop fordi de
ikkke havde "real-life" som udgangspunkt - men der er da ikke noget at
sige til, at såvel kunder som producenter piver, den ene part skal
retfærdiggøre en dyr hjælm (med andet end artfaktor) og ja det skal den
anden også

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Gimbal

Dato : 25-09-08 20:49

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message

> enten det eller..
> de der betaler det vide ud af øjnene for en "top hjælm" af "annerkendt"
> fabrikat.

Så det ville sige at hver anden motoGP kører bruger en middel hjelm, og den
eneste reelle grund er bestikkelse?

Hvad med Arai's egne test metoder hvor de fyrer store metalspyd ind i
hjelmen?

Samtidigt kan de fleste BILKA hjelme mases helt skæve ved bare at lægge dem
på gulvet og trykke ned på dem. Så exer de som en gulvspand. Det kan man
ikke med en Arai.

Det giver bare ikke rigtigt mening :|

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-09-08 21:57

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> writes:

> [...]
> på gulvet og trykke ned på dem. Så exer de som en gulvspand. Det kan man

Hvis du bruger hjelmens stivhed som en målestok for hvor god den er at
have på ifm en ulykke, bør du bruge en middelalderlig stålhjelm
istedet for en Arai.

Pointe: det at Bilka hjelmen flekser, gør at den optager en del af den
energi som hjelmen bliver udsat for - og dermed bliver det ikke sendt
videre til din hjerne. Og det sidste er det eneste som tæller, mht sikkerhed.

Kai

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 24-09-08 19:28

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> Arai fik middle karakter i modsætning til en BILKA hjelm :o Den test
> må da være helt hen i vejret.
Hvorfor?
Det ville da være forfriskende, hvis det er sandt.
--
Michael D

Fra : Dennis Hansen

Dato : 24-09-08 19:48

Michael Dahlberg skrev Den. 24-09-2008 20:27:

> Hvorfor?
> Det ville da være forfriskende, hvis det er sandt.

Det er jeg enig i, og jeg hælder også til, at det betyder mest ved et
uheld er pasformen.
Jeg hørte et argument på et DMC kursus, for at de dyre hjelme ikke tog
skade af solens UV stråler, hvorimod de billige
hjelme var lavet af en type plastisk, der ikke kan tåle dette og blive
"skør" med tiden.

Er der mon noget om snakken?

(Denne artikel fra 2004 er inde på emnet, men det hører måske fortiden til
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=29166)

Dennis Hansen
Linux user #270441 http://counter.li.org
K Desktop Environment - http://www.kde.org