Nye mc regler igen?
Fra : Den Længste

Dato : 22-09-08 13:04

Hejsa.
Er der nogen af jer kloge hoveder der kender noget til de nye regler?
Efter et besøg på horsens køreteknisk anlæg ( nej ikke nyt kort igen, men i
DMC regí) kunne direktøren oplyse mig at for at bestå kørekort pr 1 okt,
tror jeg det var, så skulle man igennem et så og sige lille DMC kursus,
bestående af trækken med mc, lille slalom, kontrastyring på 2 kegler en til
hver side, maksimal opbremsning, og så skulle man lave en u-vending med
radius 12m med 30 km/t

Det er bare fuldstændig gået forbi mit hoved at der er kommet sådan en
ændring. Har i hørt eller set det nogen steder?

--
Virtually Yours

Brian Wendelbo Laursen
banekordinator jylland DMC

P.S vi har generalforsamling i DMC i weekenden hos crazy horses i Glumsø.
Håber der kommer en masse herindefra. Der er nye tider på vej Se bare
den nye hjemmeside

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-08 13:15

On Mon, 22 Sep 2008 14:03:57 +0200, Den Længste wrote:

> Det er bare fuldstændig gået forbi mit hoved at der er kommet sådan en
> ændring. Har i hørt eller set det nogen steder?

Det er rigtigt, det er pensum nu. En i omgangskredsen har været møllen
igennem. De brugte en dag på disse øvelser.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 22-09-08 13:45

meddelelse news:19x3kxun6qiar$.plzen2k8v15u.dlg@40tude.net...

> Det er rigtigt, det er pensum nu. En i omgangskredsen har været møllen
> igennem. De brugte en dag på disse øvelser.

Ja, nu er det sandsynligt at vi ser en del "dumpere", allerede inden de
kommer ud på vejen til køreprøven.
Der er jo også kommet skærpede krav til påklædningen under
køreundervisningen
--
Michael D

Fra : Den Længste

Dato : 22-09-08 19:42

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer ud på vejen til køreprøven.
> Der er jo også kommet skærpede krav til påklædningen under

Uhh det varmer mit gamle DMC hjerte hver gang jeg ser køreskolerne med
rigtig udstyr på eleverne
Så skal vi nok få solgt nogle flere kurser

Brian W. Laursen

Fra : tp

Dato : 22-09-08 16:45

> [...]
> bestående af trækken med mc, lille slalom, kontrastyring på 2 kegler en
> til hver side, maksimal opbremsning, og så skulle man lave en u-vending

en uvending med 30km/t ? DEN tror jeg sku jeg ville dumpe på....

Nå, men bortset fra at kørelærerne klapper i deres små hænder, så synes jeg
det er fint man får sådan et kursus med. Tror dog det ville være bedre
efter lidt praktisk erfaring for en selv, men det er selvfølgelig svært at
styre

Mvh TP
Tog korekørt på 8x45min og gav 1295 kr incl teori i et pakketilbud... men
det er ved at være længe siden ;)

Fra : Gimbal

Dato : 22-09-08 18:38

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message

> en uvending med 30km/t ? DEN tror jeg sku jeg ville dumpe på....

Hvad hvis man laver den ved at kaste baghjulet ud til siden? Mon man dumper
eller får et bonus point?

Fra : SB

Dato : 22-09-08 19:24

> Mvh TP
> Tog korekørt på 8x45min og gav 1295 kr incl teori i et pakketilbud... men
> det er ved at være længe siden ;)

hehe
jeg gav 8 * 90 kr. for køretimerne
2 * 110 for teori og praktisk prøve

kørte bare lidt rundt om BP huset som det dengang hed, her i Århus
største problem var at huske at slukke for blinklyset

Søren

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-09-08 19:57

tp skrev:

> [...]
> svært at styre
>
> Mvh TP
> Tog korekørt på 8x45min og gav 1295 kr incl teori i et pakketilbud...

Syntes det er lidt skræmmende ikke at kunne magte en uvending på 12m!...

Derudover har uvendinger været pensum de sidste mange år.

mvh Tommy Fer

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 22-09-08 20:15

"Tommy Fer" <NOSPAM@fernet.dk> skrev i en meddelelse

> Syntes det er lidt skræmmende ikke at kunne magte en uvending på
> 12m!...
>
> Derudover har uvendinger været pensum de sidste mange år.
Som en obligatorisk del af køreprøven?
Det skulle min datter ikke vise for 1 år siden.
--
Michael D

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-09-08 20:23

Michael Dahlberg skrev:
> "Tommy Fer" <NOSPAM@fernet.dk> skrev i en meddelelse

> Som en obligatorisk del af køreprøven?
> Det skulle min datter ikke vise for 1 år siden.
> --

Nej men kunne hun ikke lave en u-vending på en villa vej uden at sætte
foden ned, så ville hun dumpe.

Jeg blev heller ikke testet, kender dog en der måtte op en del gange
pga. det..

Tror mest det er dem der er usikre der bliver udsat for prøvelsen.

Min kone blev sat til det. (Hun er ret lille og måtte have den
motorsagkyndige bagpå for at kunne nå ned.)

mvh Tommy Fer

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 22-09-08 20:54

> [...]
>
> Min kone blev sat til det. (Hun er ret lille og måtte have den
> motorsagkyndige bagpå for at kunne nå ned.)

Du fik ikke min pointe. Det ER blevet en fast del af køreprøven, ikke
kun noget nogen måske skal vise. Alle skal vise de kan trække med en
motorcykel og sætte den op på centralstøttebenet. Alle skal lave
katastrofeopbremsning og dobbelt undvige-manøvre, Alle skal lave en
u-vending, inden de overhovedet kommer ud i trafikken!
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/93BAC477-BF41-4CD9-AAA9-233B20204B54/0/RTLBLG_9_vers_9_08.pdf
Så der er virkelig mulighed for at dumpe til praktik, uden at have været
ude i trafikken.

--
Michael D

Fra : Thore Jensen

Dato : 23-09-08 11:05

Michael Dahlberg skrev:
> http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/93BAC477-BF41-4CD9-AAA9-233B20204B54/0/RTLBLG_9_vers_9_08.pdf
> Så der er virkelig mulighed for at dumpe til praktik, uden at have været
> ude i trafikken.

Det ser sgu fornuftigt ud, så mangler man bare at resten af os også skal
gennemføre en tilsvarende prøve for at få lov at bevare kortet. Det
ville sikkert hjælpe gevaldigt på uheldstatistikerne.

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-08 17:48

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> wrote in message

> [...]
> gennemføre en tilsvarende prøve for at få lov at bevare kortet. Det ville
> sikkert hjælpe gevaldigt på uheldstatistikerne.

Eller at bilisterne skal lære ikke at lave U-vendinger, det ville også
bringe uheldsantallet ned på det halve. )

Fra : Thore Jensen

Dato : 23-09-08 18:30

Poul B-H skrev:

> Eller at bilisterne skal lære ikke at lave U-vendinger, det ville også
> bringe uheldsantallet ned på det halve. )

Ja ja...og vi skal også lære hunde, børn o.s.v. ikke at løbe ud på vejen?

Jeg mente det nu alvorligt, men vi har en børingsangst for den slags
ting i vores samfund, vi vælger altid div. overgangsordninger.. Men det
er vel også godt nok at der om ca 65 år ikke er flere tilbage på vejene
som ikke kan honore de ellers enkle krav i den nye prøve!

Thore

Fra : Tommy Fer

Dato : 23-09-08 16:47

Michael Dahlberg skrev:
> [...]
> Så der er virkelig mulighed for at dumpe til praktik, uden at have været

Ja, jeg troede din pointe var at din datte ikke skulle.

Min pointe i det her er at jeg er overrasket over en der har haft
kørekort i mange år ikke mener han kan magte en u vending!

mvh Tommy Fer

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-09-08 19:49

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> writes:

> http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/93BAC477-BF41-4CD9-AAA9-233B20204B54/0/RTLBLG_9_vers_9_08.pdf

Tak, dér var den. Jeg har hørt om det fra en lokal køreskole, men
kunne ikke finde det på www.retsinfo.dk

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 23-09-08 20:14

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Tak, dér var den. Jeg har hørt om det fra en lokal køreskole, men
> kunne ikke finde det på www.retsinfo.dk

Velbekomme.
Ja, sommetider kan man "google" i timevis, og andre gange nærmest falder
man over oplysningerne.
Denne gang "faldt" jeg
--
Michael D

Fra : Armand

Dato : 22-09-08 20:17

tp skrev:

> en uvending med 30km/t ? DEN tror jeg sku jeg ville dumpe på....

r12m er da en hel rundkørsel!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 22-09-08 20:23

> r12m er da en hel rundkørsel!

Tsk. Tænk dig om. En U-vending kan da aldrig blive mere end en ½
rundkørsel
--
Michael D

Fra : SB

Dato : 22-09-08 21:51

> Tsk. Tænk dig om. En U-vending kan da aldrig blive mere end en ½
> rundkørsel
> --
> Michael D

Hvis han nu dumper det første forsøg? ......

Søren

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-09-08 08:01

Michael Dahlberg wrote:

> [...]

Men det er sikkert 12m Ø der kræves.

> Tsk. Tænk dig om. En U-vending kan da aldrig blive mere end en ½
> rundkørsel

Ligesom der findes dobbelt undvigemanøvre, må der også findes dobbelt
u-vending. Og dobbelt katastrofeopbremsning.. err..

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 23-09-08 16:44

Torben Scheel skrev:

> Men det er sikkert 12m Ø der kræves.

Tjaeh :-/
èn kan jo kun reagere på hvad der skrives.

Uanset faktiske mål, går øvelsen velsagtens ud på at se hvorvidt eleven
evner at lægge motorcyklen ned i en given grad, eller om der går
Lars-Lodret i udfoldelserne, og et sådant formål kan jeg kun bifalde!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-09-08 19:53

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> eleven evner at lægge motorcyklen ned i en given grad, eller om der
> går Lars-Lodret i udfoldelserne, og et sådant formål kan jeg kun

Korrekt. For at citere fra retningslinierne:

"Manøvren er korrekt gennemført, når aspiranten

− kører højre om eller venstre om i den afmærkede halvcirkelbane med
mindst 30 km/t og med korrekt kropshældning,
− før ændring af retning flytter blikket ind i kurven, og når blikket
flyttes fremad gennem hele kurven, og
− kursændringen består af en tydelig og præcis styring og kontrol af
hastigheden med gashåndtaget."

(og det er RADIUS 12m der er tale om).

Der er så noget underligt i at de kræver at man SKAL bruge enten
2. eller 3. gear.

Kai

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-09-08 20:17

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> [...]
> flyttes fremad gennem hele kurven, og
> − kursændringen består af en tydelig og præcis styring og kontrol af

OK My bad. Altså en test af sikker svingteknik, ikke en vending - meget
fornuftigt.

> Der er så noget underligt i at de kræver at man SKAL bruge enten
> 2. eller 3. gear.

Tjah - måske er det mest for at lære eleverne at gasgivning er en stor
del af styringen at man tvinger dem til at øve det.

--
vh
Torben

Fra : AndersH

Dato : 24-09-08 14:53

> [...]
>>
> Tjah - måske er det mest for at lære eleverne at gasgivning er en stor del
> af styringen at man tvinger dem til at øve det.

Ja det ville være en del federe at lære dem at gøre det i 1. gear, og så
hive den på baghjul på vej ud af "svinget", når de er ved at rette cyklen
op..
Dét kunne jeg godt have tænkt mig at lære! :D

Mvh Anders

Fra : Den længste

Dato : 24-09-08 20:48

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> Ligesom der findes dobbelt undvigemanøvre, må der også findes dobbelt
> u-vending. Og dobbelt katastrofeopbremsning.. err..

brems undvige brems???

Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-09-08 09:38

Den længste wrote:

> brems undvige brems???

OK - back on track. Brems undvige brems kunne vel godt gå for en dobbelt
katastrofeopbremsning. Eller bedre - dobbelt maxbremsning.

--
vh
Torben

Fra : Jan

Dato : 23-09-08 17:14

> r12m er da en hel rundkørsel!
>
> --
> Armand.
Hej.. Helt enig.. det burde være noget alle kan.. hvis det er radius på 12m
vil det jo sige at man har 24m (diameter) til at snore rundt. Det burde nok
ikke være noget problem uanset hvem der styrer.

Mvh Jan

Fra : Lars

Dato : 22-09-08 21:48

"Den Længste" <Brian@it-smeden.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
> Er der nogen af jer kloge hoveder der kender noget til de nye regler?

Helt rigtigt, man skal fremtidigt et lille broncekursus igennem.

Det rigtig smarte er at man på grund af lovændringen i øjeblikket ikke kan
erhverve kørekort til MC i Østjylland. Man har en ny lov, men man har glemt
at have en bane man kan vise sine færdigheder på. Tro det eller ej, men det
er sgu sandt
LarsØ

Fra : SB

Dato : 22-09-08 21:52

"Lars" <rbk@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> erhverve kørekort til MC i Østjylland. Man har en ny lov, men man har
> glemt at have en bane man kan vise sine færdigheder på. Tro det eller ej,

Ring Djursland lå der da stadig her i weekenden

Søren

Fra : Lars

Dato : 22-09-08 21:57

"SB" <sobo@[SLETTES]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ring Djursland lå der da stadig her i weekenden
>
> Søren

Ja man har bare glemt at lave aftale med dem, så lige nu er der ingen baner
der kan benyttes til MC køreprøver i Østjyllands politikreds.
Hilsen LarsØ

Fra : Jim Andersen

Dato : 23-09-08 08:30

Lars wrote:

> Ja man har bare glemt at lave aftale med dem

Så det med at det er pga lovændringen, er måske en anelse unuanceret?

/jim

Fra : Den længste

Dato : 24-09-08 20:55

"Lars" <rbk@os.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> erhverve kørekort til MC i Østjylland. Man har en ny lov, men man har
> glemt at have en bane man kan vise sine færdigheder på. Tro det eller ej,

Hører Horsens med til østjylland. Det var der jeg så banen

Brian

Fra : jhillerup

Dato : 23-09-08 09:09

> Nå, men bortset fra at kørelærerne klapper i deres små hænder, så synes jeg

hvad tror du de "klapper" mest af?
1 at skulle have 10forskellige str. tøj til eleverne?
2 at skulle stille manøvrebane op hver gang der skal være køreprøve?
3 at skulle "kræve flere penge fra eleven" til leje af manøvrebane?
4 at de skal sillle en opvarmet arbejdsplads/station med mulighed for
tilslutning af PC tilrådighed til prøvesagkyndig?

ja der skal nok komme en prisstigning på kørekort til mc, men det tror
jeg sq ikk` kørelærerne får noget ud af !
hilsen jesper
som har malet den "nye" manøvrebane Esbjerg

Fra : Casper

Dato : 24-09-08 02:26

> [...]
> 4 at de skal sillle en opvarmet arbejdsplads/station med mulighed for
> tilslutning af PC tilrådighed til prøvesagkyndig?

Nu har det været på denne måde i fx. Holland i flere år, og da der
ikke er plads til køreanlæg (stadigvæk ikke på krævet ved bil
kørekort), så har alle kørelærere en håndfuld kejler som de stiller op
på en pakeringsplads, og det virker ret godt.

Ang. tøj, jeg ville mene at det er elevens ansvar.

Casper

Fra : Jim Andersen

Dato : 24-09-08 13:28

Casper wrote:

> Ang. tøj, jeg ville mene at det er elevens ansvar.

Ja. De skal jo alligevel bruge det når de har fået pappet.
Og så få lavet en aftale med den lokale tøj-pusher om at der er 15% rabat ti
lkøreskoleelever hos ham.
Hvorefter han stolt kan meddele eleverne at han har tilkæmpet sig at der er
10% rabat på tøj til netop hans elever

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 24-09-08 21:25

> Ang. tøj, jeg ville mene at det er elevens ansvar.

Tjae - Imho bør kørelæreren også taget det ansvar at forklare eleverne
hvorfor de bør køre i mere end lovens minimumskrav ...

Og for at banke det ordenligt ind i hovedet på eleverne så burde de faktisk
ikke akceptere kørerundervisning uden solidt tøj/støvler og handsker.

I sommers så jeg flere gange køreskoleelever på mc'er i sommerfritidstøj der
var mere egnet til en tur på stranden...

Jeg tog først motorcykelkorekort i 1998 og der var der på køreteknisk anlæg
krav om læder, men kørelæreren stillede ikke krav til den almindelige
kørerundervisning

/A

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 24-09-08 21:54

> [...]
>
> Jeg tog først motorcykelkorekort i 1998 og der var der på køreteknisk
> anlæg krav om læder, men kørelæreren stillede ikke krav til den
Der er faktisk kommet regler om påklædningen under køreundervisningen,
de trådte i kraft her i denne sommer.
--
Michael D