Opdragelse af kat, vand?
Fra : Klaus G.

Dato : 24-09-08 19:06

Hej.

Vi har to katte, en lille han og hun kat. Når de gør noget de ikke må, så
siger vi bestemt og lidt højt "Nej" og giver dem et pist med en vandspray
flaske, en "pister" om man vil.

De flygter naturligvis til alle sider. Efter noget tid er det nok bare at
sige "Nej" og så holder de op.

Problemet er så bare, at de aldrig lære noget af hændelsen. Hankatten kan
blive ved og ved og ved med at hoppe op på spisebordet, eller kradse klør i
gulvtæppet, osv osv osv.. HVER gang får han vand og løber næsten skrigende
væk. Der går så ca. 20-30sek så står han klar igen til at gøre præcis det
samme. Igen får han vand, løber væk...kommer igen, osv..

Er katte bare dumme, eller gør vi noget forkert? :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-08 19:40

In news:gbdvi0$27pa$1@newsbin.cybercity.dk,
Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> typed:

> Er katte bare dumme, eller gør vi noget forkert? :)

Katte er skam ikke dumme, så det må være jer der gør noget forkert

Hvis der bliver kradset i gulvtæppet, kunne det måske være at et "vandret"
kradsebræt eller noget måtte af sisal kunne hjælpe. Man kan også prøve at
komme lidt Baldrian (bare nogle få dråber på) så bliver det straks meget
mere tiltrækkende. Katte er vilde med Baldrian/Valeriane. Lidt legetøj med
Catnip kan gøre det ud for det samme. Man kan jo også købe så meget
forskelligt kattelegetøj som kan aflede opmærksomheden fra det de ikke må.
Man kan bl.a. få de plastickugler med huller i, hvor man kan komme noget
tørfoder i, det kan en kat få megen tid til at gå med.

Det med at hoppe op på bordet er sikkert fordi I ikke er konsekvente nok.
Han skal tages venligt men bestemt ned fra bordet *hver* gang han hopper
derop, og der skal selvfølgelig samtidig lyde et højt NEJ, så det tror jeg
at han vil kunne forstå efter noget tid.

Nu skriver du ikke hvor gamle de er. Det kan jo være at det er
killingeunoder hvis de ikke er ret gamle. Men det er noget der skal tages i
opløbet, for ellers lærer de det aldrig.

Jeg har haft katte i 30 år efterhånden, og jeg har aldrig haft en kat jeg
ikke har kunnet dressere unoderne ud af, men jeg er da heller ikke mere
"hellig" end at jeg må indrømme at min lille hunkat gerne må komme på
sofabordet. Køkkenbordet derimod er absolut tabu, så der tør hun ikke
springe op for så bliver hendes slave stram i betrækket, så det er ikke
respekt der mangler.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 24-09-08 19:51

> [...]
> derop, og der skal selvfølgelig samtidig lyde et højt NEJ, så det tror jeg
> at han vil kunne forstå efter noget tid.

Jeg er lidt uenig her.
Tag dem ned hver eneste gang, uden noget som helst andet. Hverken positivt
eller negativt. Begge dele vil give dem opmærksomhed. Kan man ikke få
positiv opmærksomhed, så er det næstbedste negativ.
Ingen opmærksomhed 100789 gange virker. Bare skub forsigtigt ned eller løft
og sæt ned.
Og sørg for at tage imod dem når de vil have opmærksomhed på den positive
måde - lege, putte eller nusses.

Held og lykke med det. Og nej, katte er ikke dumme De kører rundt med
jer, smiler.

Nina

Fra : Klaus G.

Dato : 24-09-08 19:47

> Katte er skam ikke dumme, så det må være jer der gør noget forkert
Tænkte det sq nok! :)

> [...]
> Catnip kan gøre det ud for det samme. Man kan jo også købe så meget
> forskelligt kattelegetøj som kan aflede opmærksomheden fra det de ikke må.
Det med tæppet var bare et eksempel, ikke et decideret problem. Det er
sjældent det sker. Men tak for info eller.

> Man kan bl.a. få de plastickugler med huller i, hvor man kan komme noget
> tørfoder i, det kan en kat få megen tid til at gå med.
Ja, dem har jeg godt set. Kunne være jeg skulle låne min storesøsters, for
at se om det er noget de gider, eller man bare få et ansigts udtryk der
siger "Helt ærlig, som om jeg gider rende efter den der kugle" :)

> [...]
> derop, og der skal selvfølgelig samtidig lyde et højt NEJ, så det tror jeg
> at han vil kunne forstå efter noget tid.
Vi bliver ved så :)

> Nu skriver du ikke hvor gamle de er. Det kan jo være at det er
> killingeunoder hvis de ikke er ret gamle. Men det er noget der skal tages
> i opløbet, for ellers lærer de det aldrig.
De er knap 6mdr., så det kan måske være lidt af det ja...

> [...]
> sofabordet. Køkkenbordet derimod er absolut tabu, så der tør hun ikke
> springe op for så bliver hendes slave stram i betrækket, så det er ikke
Nå, men kampen forsætter, hvis du kan, så kan vi sq også! Basta! :D

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 24-09-08 19:56

Klaus G. skrev:

> De er knap 6mdr., så det kan måske være lidt af det ja...

I den alder skal det siges rigtig mange gange og meget konsekvent, før
det fiser ind ....

Niels Peter

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-08 20:04

In news:gbe1u8$28oa$1@newsbin.cybercity.dk,
Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> typed:

> Nå, men kampen forsætter, hvis du kan, så kan vi sq også! Basta! :D

Godt Klaus. Det er sådan det skal lyde, og når de kun er 6 mdr., så er der
faktisk håb forude, så frisk mod - det skal nok komme bare vent og se.

P.S. Jeg er sikker på at sådan en foderkugle vil blive et hit. Det har det
altid været her, og husk på at der er jo "guf" inden i. Det betyder meget i
kattenes verden.

Fra : Sabina H.

Dato : 24-09-08 20:07

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> Det med tæppet var bare et eksempel, ikke et decideret problem. Det er
> sjældent det sker. Men tak for info eller.

det handler også om, at man, som man også skal med børn, skal vælge sine
kampe med omhu.... at kradse lidt i tæppet kan vel næppe være et stort
problem, og hvis det er, kan jeg anbefale at investere i fladvævede tæpper
;)

> Vi bliver ved så :)

der er ingen vej udenom ;)

> De er knap 6mdr., så det kan måske være lidt af det ja...

lidt? nix*G* meget... lømmelalder ;) teenagere...

--
Knus,
Sabina

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 20:08

> [...]
> præcis det samme. Igen får han vand, løber væk...kommer igen, osv..
>
> Er katte bare dumme, eller gør vi noget forkert? :)

Hehe de leger med jer.
Min den ældste kat på næsten 5 år gør nøjagtigt det samme.
Og jeg har forlængst opgivet vandsprøjter osv.
Så det der sker er at jeg rejser mig op og sætter mig et andet sted. Og
inurerer dem.
Det er noget der virker
De laver jo baladen for opmærksomhed.

Så kan de få lidt opmærksomhed, lidt senerer, et andet sted en der hvor de
lavede balade.

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 20:31

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> De laver jo baladen for opmærksomhed.
>
> Så kan de få lidt opmærksomhed, lidt senerer, et andet sted en der hvor de

Æv der lød jeg ond.
Det er jo kun når de laver rigtigt meget balade, som at grave i
regnskabsbunken med papir og sådant

Ellers er det nok med at sige hvad laver du, og så få øjenkontakt, så kommer
de løbende med høj hale og vil nusses

Jeg har været så tæt på at sende dem på pension hver gang der skal laves
regnskab,
En masse papir og dem som vil hjælpe.

Mvh Allan

Fra : oz3bto

Dato : 25-09-08 13:43

> [...]
> præcis det samme. Igen får han vand, løber væk...kommer igen, osv..
>
> Er katte bare dumme, eller gør vi noget forkert? :)

Køkkenbordret er der en løsning på...

Næste gang du tager den på køkkenbordret .. og den skal tages PÅ bordret
da tager du den i nakkken også direkte hen under vandhanen og den må gerne
blive godt våd ..

Efter et par af de ture hopper vores katte ikke op på bordret mere ..
Ihvertfald ikke når vi er hjemme

Kradsen i gulvtæppe fik vi stoppet med en tennisbold
Ikke kaste hårdt men så bolden enten rammer gulvet ved siden af katten
eller bagenden af katten.. somsagt ikke kaste hårdt bare så bolden lige
rammer katten

Fra : Alice

Dato : 25-09-08 18:07

"oz3bto" <no@in.dk> skrev

> [...]
> Ikke kaste hårdt men så bolden enten rammer gulvet ved siden af katten
> eller bagenden af katten.. somsagt ikke kaste hårdt bare så bolden lige

Ubehagelig læsning :-//

At gennemskylle en kat blot fordi katten opfører sig, og følger sine
naturlige instinkter, er for mig at se, et skridt på vej til at skabe en
adfærdsvanskelig kat !!

Hvorfor pokker vil man eje en kat, når man ikke kan tolerere kattens
naturlige opførsel ?? ...........En kat VIL gå i højden, og en kat har behov
for at hvæsse kløer ........Disse ting gør den ikke for at være ulydig. Som
katteejer bør man sætte sig ind i kattens behov og opførsel, og handle
derefter ...........Læg dog nogle kradsemåtter de steder hvor katten ynder
at hvæsse kløer, og hvor besværligt er det lige at vaske en køkkenbord af ??

MVH
Alice ................Som har 4 katte, som springer på borde - Og som
flittig bruger de kradsmåtter som ligger på gulvet, og derved skåner
gulvtæppet.

Fra : Tina.

Dato : 25-09-08 23:29

"Alice" <alice@wonderdesign.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og handle derefter ...........Læg dog nogle kradsemåtter de steder hvor
> katten ynder at hvæsse kløer, og hvor besværligt er det lige at vaske en

Hørt!

Vask bordene af en ekstra gang, læg vandrette kradseflader til katten, sæt
hjørneskånere på sofaer og lænestole, og accepter at katte lever i en 3D
verden hvor hunde lever i en 2D verden. Magter man ikke at fortælle sin kat
på en ordentlig måde, at man ikke vil have den er på
køkkenbordet/spisebordet/sofabordet/andet sted man ikke vil have dyret er,
bør man overveje, om det ikke var bedre med en tøjkat! Gøre katten drivvåd
(med stor risiko for sygdom til følge) og kaste tennisbolde efter sin kat!
"Bare så bolden lige rammer katten". Føj for pokker! En tenneisbold slår
hårdt, selvom den kun strejfer!

Nogle katte kan lære ikke at være på bordene når deres mennesker er hjemme/i
nærheden. Andre lærer det aldrig. Og er det virkelig så slemt at vaske
bordet af inden brug og vaske et par karklude mere i vaskemaskinen?

Tina

Fra : oz3bto

Dato : 26-09-08 12:59

"Tina." <spørg@mig> skrev i en meddelelse

> [...]
> vaske bordet af inden brug og vaske et par karklude mere i vaskemaskinen?

Nå alt andet misser så virker det faktisk .. vandsprøjteri virker ikke en
dyt på vores katte de vil bare lege med strålen.. Forsøgte vi ellers med i
lang tid

Katte har det fint og lider ingen nød.. Vil de klatre så foregår det udenfor
hvilket de også ved

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-08 20:13

> [...]
> Alice ................Som har 4 katte, som springer på borde - Og som
> flittig bruger de kradsmåtter som ligger på gulvet, og derved skåner

Nej nu må i lige.
Jeg er enig i at katte må gå på bordene.
Men katte kan nu godt tåle vand.
Hehe hvis jeg har været på toilettet og der ligger en i håndvasken, ja så
tænder jeg for vandet og venter med at vaske hænder til den har flyttet sig.
Sæbe er vist ikke så godt at slikke i sig.

Og jeg hiver dem kærligt i knurhårene, og dukker dem på næsen.
Onde mig.

Det er jo katte, og når man som mig har 2 stk hankastreter så ser man
hvordan de behandler hinanden.

Så jeg kan da også finde på at klapse dem med en fluesmækker for sjovt, ja
blødt det elsker de.
Men så har man selv lagt op til lidt hævn senerer.

Og hvis de prøver at stjæle min mad, så stikker jeg dem hårdt med gaflen.

Jeg tror at vi skal passe på med at gører dem til små menesker, det er katte
der taler katte sprog.

Mvh Allan

Fra : oz3bto

Dato : 26-09-08 22:10

> [...]
>
> Og hvis de prøver at stjæle min mad, så stikker jeg dem hårdt med gaflen.
>
> Jeg tror at vi skal passe på med at gører dem til små menesker, det er

Mange tak .. så står jeg da ikke helt alene

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-08 23:06

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> "Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mange tak .. så står jeg da ikke helt alene

Hehe ja med at katte kan tåle vand men derfor må de nu stadigvæk gører
som de vil.

Det var her i gruppen jeg lærte at vaske en kat før et show, jeg har nu
aldrig prøvet det.

Men man fylder et kar med vand.
Og tager katten i alle 4 poter, og dypper den i karet. husk at holde dens
hoved oppe.
så kan der sæbes ind, og skylles ved neddypning.

Det lyder jo ikke rart, men er nok den mest skånsomme måde at vaske en kat
på.
Ingen grimme lyde fra bruseren og katten tænker på noget andet. Og så går
det rigtigt hurtigt.

Så der er mange katte der kan tåle vand, og mine elsker det De er nogle
svin med vand.

Hehe Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 27-09-08 10:18

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> wrote in

> Nej nu må i lige.
> Jeg er enig i at katte må gå på bordene.
> Men katte kan nu godt tåle vand.

Jo, men at tage den i nakkeskindet og holde den under vandhanen, det er
sgu ondt også i min optik.
Jeg har også givet mine med vandforstøver eller vandpistol, det har du
ret i at de bestemt ikke tager skade af.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Alice

Dato : 27-09-08 11:20

> [...]

> Og hvis de prøver at stjæle min mad, så stikker jeg dem hårdt med gaflen.
>
> Jeg tror at vi skal passe på med at gører dem til små menesker, det er

Jeg forsøger på ingen måde at gøre mine katte til små mennesker - Tværtimod,
jeg viser stor respekt for kattens naturlige adfærd og instinkter, og
forsøger at bevare disse medfødte sanser i mine katte. En kat har en medfødt
instinkt for at gå i højden, og en kat kan ikke se forskel på en køkkenbord
og andre tilladte muligheder for at gå til vejrs. En kat har et medfødt
behov for at sætte duftmærker og til at få de løse hornvæv af kløerne, og
disse ting kommer til udtrykt ved at hvæsse kløer.

Bare man dog ville forstå, at en kat ikke gør noget, for bevidst at være
ulydig ....En kats adfærd udspringer 100% af dens naturlige instinkter. Når
en kat 'stjæler' fra vores tallerken, så er det igen ikke for at være
'ulydig' og det er efter min mening skamløst totur at stikke en kat hårdt
med en gaffel ..........Hvorfor ikke bare fjerne katten fra maden - Måske
bare bære den ud til egne fodringssteder ??. Mine katte får hver dag råt kød
eller fisk - Deres mad bliver serveret samtidig med at vi andre spiser.

Mange af de adfærdsforstyrrede katte vi i tide og utide hører om
.............Urenlighed olign. Her drager jeg den påstand at det er kattens
ejer som 90% af tilfældende selv har forårsaget denne forstyrrelse, ved
ganske simpelt ikke at forstå katten og dens medfødte adfærd - Så hvem der
forsøger at menneskeliggøre katten, synes jeg nok der kan stilles et stort
spørgsmålstegn ved ?

MVH
Alice

Fra : Tinka Vera

Dato : 26-09-08 02:32

> [...]
> samme. Igen får han vand, løber væk...kommer igen, osv..
>
> Er katte bare dumme, eller gør vi noget forkert? :)

Haha, ja undskyld jeg griner, men katten er vist ikke den eneste, der
ikke lærer noget af ”hændelsen”

Selvfølgelig hopper katte op, og selvfølgelig hvæsser de kløer på rundt
omkring på deres territorium. Det er ganske naturlig adfærd for katte :)

Katte hvæsser bl.a kløer for at afsætte egen duft - Feliway virker
sådan, at det for katten lugter som om den allerede har kradset der. Så
det kan du da prøve.
Gode velplacerede gulv-til-loft-kradsetræer kan også aflaste tæpper og
møbler.

Drop det vandsprøjteri og glæd dig i stedet over, at du har sunde, raske
aktive katte.

Hvis det endelig skulle lykkes dig at holde kattene nede fra bordet, så
regn med at de sikkert vil hoppe der op, når de er alene hjemme, så du
skal altså alligevel gøre det til en vane altid at tørre bordet af,
inden du laver mad.

Mht. at holde katten under vandhanen, så synes jeg det er en afskyelig
ide
ALDRIG straffe en kat!

Med venlig hilsen
Tinka Vera