Sygdom i mundvigen
Fra : Søren LH

Dato : 24-09-08 21:14

Hej,

Vizla har et symptom, hvor læben i den ene mundvig er hævet, huden skaller
af og det er rødligt under det der skaller af.

Er der nogen der kender dette?

En bekendt mener det er noget som er typisk og udbredt for schæfere, og som
vender tilbage regelmæssigt ligesom en herpes, og som man skal fange i
opløbet, når det dukker op igen.

Jeg var ved dyrlægen idag, men det hun sagde lød ikke som noget i den
retning.

I morgen skal jeg igen til dyrlægen og Vizla skal bedøves og der skal tages
en prøve. Man er jo lidt urolig, så jeg vil gerne høre om nogen kender noget
til det.

Mvh
Søren

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-09-08 22:15

"Søren LH" skrev

> Vizla har et symptom, hvor læben i den ene mundvig er hævet, huden skaller
> af og det er rødligt under det der skaller af.
> Er der nogen der kender dette?

Ved ikke om det er det samme?
Men vores ældste beagle, Charlie havde fået en rød hævelse i den en side af
snuden, det sorte pigment var helt væk
Dyrlægen mente at det var noget svamp+let infektion
Vi har mistanke om at han kan ahve stukket sig en smule på et pindsvin?

Vi har flere gange haft pindsvin i haven og Charlie skubber selvfølgelig til
dem med snuden og farer rundt i cirkler omkring den
Jeg må bugsere pindsvinet uden for haven for at få ro
Pindsvin er ellers gode til at holde dræbersneglene lidt fra døren :(

- Peter

Fra : Søren LH

Dato : 27-09-08 07:18

> Ved ikke om det er det samme?
> Men vores ældste beagle, Charlie havde fået en rød hævelse i den en side
> af snuden, det sorte pigment var helt væk
> Dyrlægen mente at det var noget svamp+let infektion

Jeg har i mellemtiden forstået at det højest sandsynligvis er svamp, men kan
også være lupus, eller i værste fald kræft. Der er taget en biopsi og jeg
får resultatet på tirsdag.

> Vi har mistanke om at han kan ahve stukket sig en smule på et pindsvin?
>
> Vi har flere gange haft pindsvin i haven og Charlie skubber selvfølgelig
> til dem med snuden og farer rundt i cirkler omkring den

Vizla har lært at det ikke kan betale sig at tage sig af pindsvin. Hun ænser
dem stort set ikke.

> Jeg må bugsere pindsvinet uden for haven for at få ro
> Pindsvin er ellers gode til at holde dræbersneglene lidt fra døren :(

Yes, vi har fodret vore pindsvin i tørkeperioden (eller rettere, pindsvinene
har taget vildkattens mad).

Mvh
Søren