50/50mbit internet, hvilken router?
Fra : Klaus G.

Dato : 24-09-08 21:58

Hej.

Fiberboksen(MVB.dk) er blevet sat op her i huset. Jeg venter bare på at det
klikker på plads inde på Centralen, hvad faen det end skal betyde...?

Jeg får 50 / 50mbit internet og eftersom den Fiberboks bedst kan beskrives
som et kedeligt modem, så skal jeg naturligvis have en router på den.

Jeg har pt. en Linksyns WRT54G som allerede nu, på min bare 8 / 0.75mbit
linie knækker sig engang imellem når der køres en del P2P. Den bliver bare
mere og mere sløv. Så sløv at Webinterfacet tager ½-1min at loade(!). Så den
skal genstartes ret ofte. Udover det, så køre nettet tit såen meget
utilregnligt, hvilket er pisse træls i længden. Men det er forhåbentligt
snart ovre...

Vi sidder af og til en 10-15mennesker i kælderen og gamer derud af, så den
må gerne kunne håndtere lidt folk også.

Et krav er Gigabit ethernet, da det er en router jeg regner med at beholde i
nogle år.

Wireless kommer sig ikke så nøje. Det kunne da være sjovt nok at have, når
gutterne har en Laptop med, men ellers ikke. Jeg har nemlig ikke selv nogen
laptop.

Pris... ja, den er jo lidt svær :) 1500-1700kr?

Den her passer til prisen jo:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=434937&searchArea=&Soegeord=gaming
Men er det bare alt det fancy wireless og LCD som koster de ekstra basøre?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-09-08 22:35

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> Den her passer til prisen jo:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=434937&searchArea=&S
> oegeord=gaming Men er det bare alt det fancy wireless og LCD som
> koster de ekstra basøre?

Jeps. Du vil få præcis ligeså stor glæde af en DIR-655 til det halve, når
WiFi ikke er en prioritet. LCD'en er en fancy gimmick uden reel betydning.

Om den kan trække en 50/50Mbit linie har jeg dog ingen erfaringer med.

Fra : Hans

Dato : 25-09-08 11:58

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> betydning.
>
> Om den kan trække en 50/50Mbit linie har jeg dog ingen erfaringer med.

Det kan den sagtens, og mere til.

Fra : Klaus G.

Dato : 25-09-08 19:43

> Det kan den sagtens, og mere til.
Jeg er som sagt ikke i tvivl om, at den godt kan tygge 50mbit download fra
f.eks. noget FTP server, men hvad med P2P? Altså en pokkers masse
connections. Eller mange brugere på netværket som alle sidde og leger på
nettet. Altså stress...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus G.

Dato : 25-09-08 19:42

> Jeps. Du vil få præcis ligeså stor glæde af en DIR-655 til det halve, når
> WiFi ikke er en prioritet. LCD'en er en fancy gimmick uden reel betydning.
Er der samme processor og andet lir i den? Den må også gerne være lidt
fremtidssikret. Forstået på den måde at det skulle ikke undre mig at der vil
blive opgraderet til 100/100mbit engang jo...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-09-08 08:45

Klaus G. wrote:

> Jeg har pt. en Linksyns WRT54G som allerede nu, på min bare 8 / 0.75mbit

Er den med GPL-firmware, for så kunne en DD-WRT måske være interessant.

> linie knækker sig engang imellem når der køres en del P2P. Den bliver bare

P2P er usundt. Det kan kvæle alt.

> Vi sidder af og til en 10-15mennesker i kælderen og gamer derud af, så den
> må gerne kunne håndtere lidt folk også.

Når vi gamer anvender vi en skodbillig Topcom BR-604. Den trækker uden
problemer 100Mbit ind og ud.

Jesper Poulsen

Fra : Klaus G.

Dato : 25-09-08 19:45

> Er den med GPL-firmware, for så kunne en DD-WRT måske være interessant.
Den er med WRT, det fik den meget hurtigt. Det har en masse ekstra features,
plus den blev en del mere stabil.

> P2P er usundt. Det kan kvæle alt.
Ja, jeg har også sat "Max Connections til 150 for at være sikker på at
routeren ikke brækker ned i løbet af ½time.

> Når vi gamer anvender vi en skodbillig Topcom BR-604. Den trækker uden
> problemer 100Mbit ind og ud.
Nu ved jeg jo ikke hvad i bruger den til, men P2P stresser jo nettet meget.
Sidder man bare og downloader trailere fra apple.com så holder den jo ferie
:)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-09-08 22:57

Klaus G. wrote:

> Nu ved jeg jo ikke hvad i bruger den til, men P2P stresser jo nettet meget.

Der bliver leeched i stor stil. Ca. 1TB blev det anslået til sidste gang
(over en forlænget weekend).

Jesper Poulsen

Fra : Klaus G.

Dato : 26-09-08 17:04

> Den er med WRT, det fik den meget hurtigt. Det har en masse ekstra
> features, plus den blev en del mere stabil.
Nå, jeg blev lige lidt klogere. Eller, jeg fik opfrisket min hukommelse
lidt.

Det er ikke DD-WRT som ligger på den, men derimod noget der hedder:
Firmware Version: v4.71.1, Hyperwrt 2.1b1 + Thibor15c

Så vidt jeg kan forstå på den DD-WRT hjemmeside, så skal man have den
originale firmware på den, inden man kan smide en DD-WRT på?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus G.

Dato : 26-09-08 17:11

> [...]
>
> Så vidt jeg kan forstå på den DD-WRT hjemmeside, så skal man have den
> originale firmware på den, inden man kan smide en DD-WRT på?
Jeg har forresten version 3.1

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jens

Dato : 25-09-08 12:56

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> nogen laptop.
>
> Pris... ja, den er jo lidt svær :) 1500-1700kr?

Prøv at se på http://www.draytek.com

Jens

Fra : Klaus G.

Dato : 25-09-08 20:03

> Prøv at se på http://www.draytek.com
Jamen jeg kan også kigge på edbpriser.dk, men jeg aner ikk hvad der godt
eller skidt jo. Så dit link hjælper mig desværre ikke så meget :/

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-08 18:17

Jesper Poulsen wrote:

> P2P er usundt. Det kan kvæle alt.

Det hjælper voldsomt hvis man kan sætte et timeout for TCP forbindelser
som ikke bliver lukket ordentligt (læs: P2P..), f.eks. 15-30 minutter, og
hvis routeren har plads til mere end et par hundrede forbindelser i NAT
tabellen (DD-WRT opfylder disse betingelser).

Hvis det er BitTorrent vil det også hjælpe af de-aktivere DHT og Peer
Exchange, da i hvert fald DHT laver en masse ekstra UDP forbindelser.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-08 18:19

Hans wrote:

> Det kan den sagtens, og mere til.

Hvad baserer du den vurdering på?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-08 20:12

Klaus G. wrote:

> Det har jeg nu prøvet at disable.
>
> Kan du forklare hvad DHT og Peer Exchange er for noget?

Distributed Hash Table
<http://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_hash_table>

Ideen er at BT klienterne fortæller hinanden om peers og indhold af
torrent filer via UDP pakker. Det giver en større robusthed overfor
udfald af selve BT trackeren, som ellers har denne opgave. En BT klient
kan komme ind i sværmen uden at have haft kontakt med trackeren.

Peer Exchange gør noget i samme stil, dog kun info om peers ikke indhold
af .torrent filer
<http://en.wikipedia.org/wiki/Peer_exchange>

--
Jesper Lund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-08 20:15

On Wed, 24 Sep 2008 22:57:38 +0200, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> Jeg får 50 / 50mbit internet [...]
> [...] der køres en del P2P.
> Vi sidder af og til en 10-15mennesker i kælderen og gamer [...]
> Et krav er Gigabit ethernet [...]

Jeg vil anbefale dig at vælge en god router eller firewall, der kan
håndtere den performance, du har brug for, uden at se på, om den har
gigabit interface, og så i stedet købe en 16-port gigabit-switch, som
du forbinder routeren til.

Den D-Link, du linker til, har vist kun 4 Ethernet-porte, og det får
du jo ikke 15 maskiner på med, og så skal du jo have switchen under
alle omstændigheder.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 25-09-08 21:00

> [...]
> håndtere den performance, du har brug for, uden at se på, om den har
> gigabit interface, og så i stedet købe en 16-port gigabit-switch, som
Ja, men problemet er, at hvis jeg så skal til at køre over 100mbit på det
fiber, så skal jeg ud og købe ny router igen igen. Det vil virke dumt synes
jeg.

> Den D-Link, du linker til, har vist kun 4 Ethernet-porte, og det får
> du jo ikke 15 maskiner på med, og så skal du jo have switchen under
> alle omstændigheder.
Ja, men jeg regner med at routeren skal stå herinde ved siden af mine puter,
som så er koblet direkte på routeren, sammen med den anden PC og printer.
Skal der holdes LAN, er det i kælderen og så plejer jeg at trække et kabel
fra routeren og ned i kælderen til en switch dernede.

Så det er intet problem med kun 4 porte i en router. Det er faktisk perfekt.
Men det er et problem hvis routeren kun har 100Mbit Ethernet.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Hans

Dato : 25-09-08 21:11

Klaus G. wrote:
> [...]
> Så det er intet problem med kun 4 porte i en router. Det er faktisk
> perfekt. Men det er et problem hvis routeren kun har 100Mbit Ethernet.

Hvis det er DIR-655 det handler om, så har den Gigabit interface på begge
sider og switchen supporterer desuden jumboframes.

Hans

Fra : Klaus G.

Dato : 25-09-08 21:15

> Hvis det er DIR-655 det handler om, så har den Gigabit interface på begge
> sider og switchen supporterer desuden jumboframes.
Flere fagudtryk?! :)

Jumboframes, hvad dælen er det nu for noget gejl? :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Hans

Dato : 25-09-08 21:32

Klaus G. wrote:
> Flere fagudtryk?! :)
>
> Jumboframes, hvad dælen er det nu for noget gejl? :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Jumbo_Frame

Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-08 22:56

On Thu, 25 Sep 2008 22:00:06 +0200, "Klaus G."
> [...]

> fiber, så skal jeg ud og købe ny router igen igen. Det vil virke dumt synes

Hvis du skal købe en router i dag, der reelt kan route og/eller NAT'e
gigabit, så bliver du meget fattig. (Der er ret stor forskel på at
have et gigabit Interface og at kunne fylde det).

Hvis du derimod køber den, når du har brug for den (altså: Når du har
en gigabit Internet-forbindelse), vil den være faldet radikalt i pris.

Kort sagt: Det er et helt idiotisk sted at fremtidssikre sig.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 25-09-08 23:16

> [...]
> have et gigabit Interface og at kunne fylde det).
>
> Kort sagt: Det er et helt idiotisk sted at fremtidssikre sig.
Dvs. ingen routere i dag kan klare 150mbit? 200mbit? 300mbit? Grunden til
1gbit router, er fordi at 100mbit internet nok relativt snart bliver en
realitet, og skal man bare op på 150mbit internet, så skal der jo en 1gbit
router til for at tygge det.

Jeg kan godt regne ud at en billig router aldrig vil kunne tygge 1gbit
internet, men jeg tvivler lidt på at 1gbit internet kommer de næste par år,
men noget mellem 100mbit og 1000mbit er bestemt indenfor en overskuelig
fremtid, derfor jeg mener at køber man en router som kun kan klare 100mbit,
så er den spild af penge.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-09-08 06:40

On Fri, 26 Sep 2008 00:16:04 +0200, "Klaus G."

> Dvs. ingen routere i dag kan klare 150mbit? 200mbit? 300mbit?

Det skrev jeg netop ikke. Men hvis de faktisk skal kunne fylde 150+
Mbps med NAT-trafik, så er de ikke privatbrugervenlige i prisen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 25-09-08 23:22

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Hvis du skal købe en router i dag, der reelt kan route og/eller NAT'e
>gigabit, så bliver du meget fattig. (Der er ret stor forskel på at
>have et gigabit Interface og at kunne fylde det).

Jeg er ikke enig i dine konklusioner.

Men hvis det blot er routing og man ikke skal alt for mange smarte
ting, skal man ikke tage fejl af et moderne L3 switche er blevet både
hurtige og billige.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-09-08 06:42

On Fri, 26 Sep 2008 00:21:31 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Jeg er ikke enig i dine konklusioner.
>
> Men hvis det blot er routing og man ikke skal alt for mange smarte
> ting, skal man ikke tage fejl af et moderne L3 switche er blevet både
> hurtige og billige.

NAT?! (Han skal bruge den til en Internet-forbindelse).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-09-08 15:53

>NAT?! (Han skal bruge den til en Internet-forbindelse).

Hovsa, der havde sneget sig et IKKE med. Jeg ville have skrevet at jeg
var enig i dine konklusioner og så blot tilføje at hvis man kun vil
route så er der switche der kan det. Vi terminerer f.eks. vores
internet i et par switche og NAT'er der efterflg. i firewalls.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-08 20:35

Klaus G. wrote:

> Ja, det hjælper gevaldigt!

Forresten, nu hvor vi er ved WRT54GL med DD-WRT, så skal man være
opmærksom på at DD-WRT web-interfacet æder en del resourcer, især når du
har det oppe i browseren hvor siden refresher hvert tredje sekund. Man
kan overveje at telnet'e til routeren og køre "killall httpd" (det frigør
cirka 1.5 MB RAM). Hvis man får brug for webinterfacet igen, kan man blot
telnet'e og køre "httpd -p 80" (check kommandoen med "ps -Af").

Jeg har selv udskiftet min WRT54GL med en Asus WL-500gP v1 og OpenWRT
firmware. Asus'en har 32 MB RAM, 8 MB flash (WRT54GL har hhv. 16/4),
2xUSB samt hurtigere CPU. Om det er nok til til 50/50 med mange NAT
forbindelser er nok tvivlsomt.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-08 20:37

Hans wrote:

> At den i praksis heller ikke har problemer med en 100/100 Mbit linie
> såmænd.
>
> Den blev sat på linien for over et år siden og har efterfølgende kørt
> 24/7 uden afbrydelser.

Kørt hvad? P2P med 500-1000 NAT'ede TCP forbindelser? Du kan hurtigt
blive en populær seeder med 100 Mbit

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-08 21:16

Klaus G. wrote:

> SÃ¥ det er intet problem med kun 4 porte i en router. Det er faktisk
> perfekt. Men det er et problem hvis routeren kun har 100Mbit Ethernet.

Hvad nu hvis en router med 100 Mbit switch + en ekstra gigabit switch er
en bedre og/eller billigere løsning for dig end en router med indbygget
gigabit switch?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-08 21:42

Klaus G. wrote:

> Hvilket produkt tænker du på?

Ikke noget specielt, men jeg ved at Asbjorn tidligere har anbefalet Cisco
routere til hurtige forbindelser som din, og de "billige" (til et par
tusinde) kommer kun med 100 Mbit LAN switch, hvis du kigger på edbpriser.

> Et krav er at den kan sende 1gbit videre til en evt. switch engang.

Hvad tænker du på? Gbit på WAN siden? Jeg vil tro at du har udskiftet
routeren inden vi kommer dertil..

Jeg har en Gbit switch bag min Asus WL-500gP (med 100 Mbit switch),
således at min desktop PC og min file/home server kan køre Gbit på LAN'et.

--
Jesper Lund