kender du en bayeersk vildtsporhund?
Fra : BettinaP

Dato : 23-09-08 13:42

hej med jer

siden vi sagde farvel til Mocka har jeg gået og spekuleret meget over,
hvilken hund jeg skal have, den dag Thea ikke er her mere
(for de uindviede, var Mocka en Ridgeback og Thea er en dobermann)

Thea er noget af en håndfuld og har temmelig mange kræfter.
det går sådan set fint nok i dag (jaja, er da blevet væltet omkuld et par
gange, men så ku jeg bare ha været lidt mere opmærksom)

problemet er, at når Thea en dag siger farvel, om 7-8 år vil jeg tro, så
siger al praktisk, realistisk og fornuftigt i mig, at jeg skal have en
mindre hund..og en mindre krævende hund

Jeg har sclerose, og er ikke særlig påvirket af det i dag, men den hænger
hele tiden i baghovedet...hvad nu hvis...
og gør, at jeg ikke har helt så mange kræfter som en "normal" kvinde på 36
bør have.
så med andre ord: jeg bør lede efter en mindre hund, der måske også kan
nøjes med lidt mindre en 2 timers gåtur + to dages træning om ugen
(måske bare 1 times eftermiddagstur og en aftens træning kunne gøre det)

det er ikke sikkert det bliver nødvendigt, at skrue ned for tempoet, men
risikoen er der unægteligt.

indtil videre er jeg havnet tilbage på Ridgeback hver eneste gang jeg har
ledt...der er bare ikke nogen race der er så dejlig og så perfekt i mine
øjne

....indtil jeg mødte en ganske vidunderlig lille størrelse i søndags.
Ejeren mente det var en baeyrsk bjerg sweiss hund. I og med hun havde fået
den fra internatet, har jeg efter lidt googleri konkluderet, at det må være
en bayers vildtsporhund (bjerg sweissen ser større ud, så vidt jeg kan se,
eller også er det bare to navne for samme hund, dont know)

totalt kær....mindede nok også lidt meget om en RR i hovedet
bare aflang krop og forkortede bed og KÆMPE ører *G*
pragtfuld mentalitet (havde den her i hvert fald)

er der nogen af jer der har kendskab til den race? ville meget gerne vide
mere for jeg afskriver eller beslutter noget som helst
da jeg ikke forstår en tøddel tysk, hjælper det ikke rigtig noget, at der
muligvis er nogle grundige beskrivelser på tyske hjemmesider..og jeg synes
ikke det siger ret meget, det jeg har fundet på sweisshunde.dk

nogen hjælp at hente derude hos alle I kyndige hundefolk?

BettinaP

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-09-08 14:13

"BettinaP" <bep@virkerikke.dk> writes:

> nogen hjælp at hente derude hos alle I kyndige hundefolk?

Ikke meget, men den ser godt nok nuttet ud. :)

http://www.haugaard.org/ Der står en anelse på denne hjemmeside, men
det er godt nok ikke meget.

Hvis du finder tyske sider, kan du prøve at se dem gennem
translate.google.com. Det er ikke en perfekt oversættelse, langt fra,
men den kan give en ide om hvad der står.

Mvh Trine

Fra : Hm

Dato : 23-09-08 15:32

> Ikke meget, men den ser godt nok nuttet ud. :)
>
> http://www.haugaard.org/ Der står en anelse på denne hjemmeside, men
> det er godt nok ikke meget.

Kunne du ikke sende ham en mail, måske har han nogle tips.

Men tror du ikke at det er en race der kræver ret meget aktivitet??

Hanne

Fra : Sybil

Dato : 23-09-08 18:25

"BettinaP" <bep@virkerikke.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> være en bayers vildtsporhund (bjerg sweissen ser større ud, så vidt jeg
> kan se, eller også er det bare to navne for samme hund, dont know)

Hej

Kender ikke racen selv, men i følge www.gipote.dk så er det to navne for
samme hund.

God hundejagt

Majken

Fra : ager

Dato : 24-09-08 11:08

> [...]
> (måske bare 1 times eftermiddagstur og en aftens træning kunne gøre det)
>
> det er ikke sikkert det bliver nødvendigt, at skrue ned for tempoet, men

Hej Bettina!
jeg kan bestemt føle med dig, her og nu og i dine fremtidsudsigter!.
Jeg døjer selv voldsomt med kroniske smerter i led og muskler, for det meste
kan jeg tilrettelægge dagen så jeg kan håndtere det, endnu..
for pokker hvor har jeg gjort mig mange tanker, og skubbet dem ad H til igen
fordi jeg nægter at give op.
Hundene har for mig altid været en rigtig stor del af livet, og specielt
boxerne. Jeg kan som dig ikke finde andre racer, som jeg i den grad kan
falde i hak med som dem, deres humør og væsen, tror ikke der findes en
mach..
Men jeg har besluttet, at det er mine sidste boxere jeg har nu, ikke flere
hvalpe og ikke flere "bagdørs-stakler".

Jeg er lidt lun på boston terrieren, da den nok er den der ligner boxeren
mest i sindet (og udseendet) men jeg kan jo ret godt lide store hunde sååå..

> [...]
> være en bayers vildtsporhund (bjerg sweissen ser større ud, så vidt jeg
> kan se, eller også er det bare to navne for samme hund, dont know)

jeg har set billeder af dem, men aldrig "live", smukke hunde, bestemt, men
jeg vil da bestemt mene at det er en arbejdshund, der har mere end godt af
at lave noget fornuftigt, men måske jeg tager fejl?.
Hvad med en berner sennen eller en newfoundlænder?, der er selvfølgelig
pelsen, men samtlige af dem jeg kender til, er da nogle rolige bamser, der
ikke kræver timers motion dagligt.

tanker fra Marie

Fra : BettinaP

Dato : 24-09-08 11:44

"ager" <big@city.dk> wrote in message
> [...]
> pelsen, men samtlige af dem jeg kender til, er da nogle rolige bamser, der

Hej marie og co.

ja jeg tror jo egentlig at alle hunde er "arbejdshunde" der skal have lov
til at bruge deres naturlige talenter, ellers bliver de ikke glade og rare
og tilfredse4 hunde
og hvis jeg måske ender med at anskaffe mig en sporhund, så vil jeg
selvfølgelig gøre hvad jeg kan for at gå spor med den..bare ikke blive jæger
eller noget,men måske lægge et par spor om ugen

jeg tror de fleste kan nøjes med mindre end det vi entustiaster byder
dem....der er jo trods alt mange glade familiehunde derude, som ikke får lov
at lave apportering, sporsøg og alt det de nu er indrettet til, men stadig
er glade og tilfredse hunde. Det handler vel primært om at få givet dem
motion både fysisk og mentalt.

jeg vil ikke have et liv uden hund, og så er jeg selvfølgelig nødt til at
indrette mig efter hvad jeg kan, da jeg ikke vil ende med en ustimuleret og
frustreret vovse, - det er synd både for vovse og dem der skal omgåes den.
Men når jeg hører mig selv fortælle hvad en bestemt race har brug for,
tænker jeg da også ind imellem "nårh ja rolig nu, mindre kan nok også godt
gøre det, det er vel bare et spørgsmål om at være lidt kreativ"

Foundlænder og bernhard er for store, for et af kriterierne jeg kigger på
er, hvor mange kræfter de kan kaste sig frem med, og hvornår jeg falder. Som
sagt har thea (30 kg) fået hevet mig på røven en del gange når jeg ikke lige
har været vågen eller har glemt haltien.
Så jeg skal ned i en mindre udgave (selvom jeg nu stadig synes at en rigtig
hund er en man ikke skal bøje sig ned for ta klappe *G*) men det er nu nogle
dejlige bamser sådan nogle foundlændere...kan nok heller ikke lige få
overtalt husbonden til at synes det er fedt med endnu flere hundehår i
huset...endnu en grund til hvorfor den her bayer var så ideel - kort håret

....det er da også bare for irriterende at kroppen ikke bare kan følge med,
når hjertet ønsker sig noget så inderligt!

BettinaP

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-09-08 11:52

> [...]

> sagt har thea (30 kg) fået hevet mig på røven en del gange når jeg ikke lige
> har været vågen eller har glemt haltien.

En newf er i hvert fald stærk, når det sådan lige slår den. Siri kan
så let som ingenting rende afsted med mig, men hun gør det heldigvis
ikke. Jeg tror bare ikke hun ved at hun kan. :)

Men de fælder som bare pokker og savler, så der er savl op i to meters
højde. Pelsplejen gør at vores den næste desværre ikke bliver en newf.

> ...det er da også bare for irriterende at kroppen ikke bare kan følge med,
> når hjertet ønsker sig noget så inderligt!

Det kan jeg desværre følge dig alt for godt i. Det er så trælst når
man må sige nej til noget man gerne vil - bare fordi den åndsvage krop
ikke vil være med.

Mvh Trine, med gigt

Fra : Søren LH

Dato : 24-09-08 21:09

> Men når jeg hører mig selv fortælle hvad en bestemt race har brug for,
> tænker jeg da også ind imellem "nårh ja rolig nu, mindre kan nok også godt
> gøre det, det er vel bare et spørgsmål om at være lidt kreativ"

Absolut. Mindre end der står i bøgerne vil jeg også mene kan gøre det i
masser af tilfælde.

Men er det ikke rarere med en hund der er lidt mere udbredt, så der er et
vist "community" omkring den, hvor man kan hente råd og hjælp når det
behøves.

Jeg synes da jeg kan komme i tanke om mange mindre hunde, der ikke er
specielt motionskrævende. Lige ud af hovedet: Kuiker, norsk buhund, puddel,
islands fårehund, foxterrier.

Jeg er ked af at høre at du lider af den sygdom. Jeg håber den i mange år
kun må plage dig i det små.

Mvh
Søren

Fra : ager

Dato : 25-09-08 11:17

> [...]
> dem....der er jo trods alt mange glade familiehunde derude, som ikke får
> lov at lave apportering, sporsøg og alt det de nu er indrettet til, men

jo selvfølgelig, og så skal man have i baghovedet, at hunde inden for samme
race kan være temmeligt individuelle mht. deres behov. jeg kan bare se på
mine to boxere, de er som nat og dag, Emma kunne sagtens nøjes med at tage
en ræser i haven, og ellers bare fise den af, mens Loui ville gå op i
limningen og blive skør.
Han er en arbejdshund med stort A, og den der kræver mest af de tre(fire
pt -har en plejehund 1-4 gange om ugen) jeg har nu.

> [...]
> tænker jeg da også ind imellem "nårh ja rolig nu, mindre kan nok også godt
> gøre det, det er vel bare et spørgsmål om at være lidt kreativ"

absolut, jeg gør de de dage hvor jeg er til lossepladsen, at jeg laver lidt
sporsøg herhjemme i haven, laver lidt opgaver med dem, lader dem bruge
hovedet istedet for krudtet, og ellers så må de motionere i haven. Vi har så
heldigvis en stor have med pladsen til det. Men de er nu flinke til selv at
fornemme, hvornår det er OFF day. og er selv ret rolige og flinke.

> [...]
> Som sagt har thea (30 kg) fået hevet mig på røven en del gange når jeg
> ikke lige har været vågen eller har glemt haltien.

GG, i går under træning, øvet hold med Loui, er der kommet en ny eng.
springer spaniel, elskelig sød tæve.
vi skulle så bytte hunde, meget lærerigt faktisk, og jeg skulle bytte mig
til hende. For pokker jeg kom på arbejde, jeg var helt ødelagt i ryg og arme
efter 15 minutter med hende. Jeg havde aldrig troet at der var så meget
power i sådan et "bedte kræ"!. Vi har også en berner sennen, en stooooooooor
dreng, han er det nemmeste og mest lade væsen jeg til dato har haft i
hænderne, jeg har aldrig oplevet ham tænde af og ræse afsted. Ejeren er også
en af "os ynkelige stakler" men hun har ingen problemer med ham, og valgte
ham af samme årsag.(hun er tidligere schæferdame).

> Så jeg skal ned i en mindre udgave (selvom jeg nu stadig synes at en
> rigtig hund er en man ikke skal bøje sig ned for ta klappe *G*)

-Nemlig! på visse områder synes jeg det er en stor fordel, at man ikke skal
ned og kravle.

-Jeg tror jeg skal kaste mig over marsvine avl.. LOL..
Jeg "kom til" at købe en rød stor han med morgenhår i går, han er da
uhyggelig lækker.. (-; Neeeeeej det indrømmede jeg da ikke.. LOL..

> ...det er da også bare for irriterende at kroppen ikke bare kan følge med,
> når hjertet ønsker sig noget så inderligt!

jeps, og når stædigheden ikke vil acceptere.. føler med dig!.
håber som Søren at du har mange gode år i fysikken endnu, for sclerose er da
et rigtigt kedeligt bekendskab når den får fat.

Mvh. Marie