Problem med at få adgang til router (Zolid~
Fra : Stony

Dato : 22-09-08 16:10

Hej NG!

Jeg er i tvivl om dette er den korrekte NG - ret mig gerne, hvis det
ikke er

Baggrund:
Jeg har en router (der både kører trådløst og kablet internet til min
families 6 pc'er). Den er købt i Aldi for måske 3 år siden og er af
mærket Zolid. Den fungerer upåklageligt - både til vores 4 kablede
pc'er og til de 2 bærbare (= trådløse) samt venners trådløse. Altså
ingen problemer overhovedet.

Problem:
Jeg har aldrig fået lagt sikring/kryptering (læs: WEP) ind.

Det vil jeg gerne have styr på nu.

I manualen står, at jeg skal starte en browser og taste en IP-adresse:
http://192.168.62.1, hvorefter jeg bør få adgang til routerens
konfigurationsmenu. Men jeg får kun "Siden kan ikke vises" i browseren
(ligesom hvis man taster en forkert hjemmesideadresse ind).

Da routeren var ny, var jeg inde i opsætningsmenuen, så der har været
"hul igennem" tidligere. Men hvordan kommer jeg mon igennem nu??

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-09-08 23:36

Stony:

<snip>

> [...]
> konfigurationsmenu. Men jeg får kun "Siden kan ikke vises" i browseren
> (ligesom hvis man taster en forkert hjemmesideadresse ind).

Det lyder som om du ikke er på det rigtige sub-net.

Hvad står der på skærmen om den PC du brugers ip-adresse? når du i en
terminal/commandoprompt skriver:

ipconfig /all

eller på en Mac med OS X eller en PC med Linux skriver:

ifconfig

Den adresse du sandsynligvis skal ha' fat i til din browser er den der
står ud for "Gateway".

Ellers se her:

http://www.more.net/technical/netserv/tcpip/viewip.html

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-09-08 16:41

Axel Hammerschmidt:

> Stony:
>
> <snip>

> Det lyder som om du ikke er på det rigtige sub-net.

Bruger du i øvrigt kabel eller trådløs som forbindelse?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : aabshbo@gmail.com

Dato : 24-09-08 00:43

On 23 Sep., 00:36, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> ifconfig
>
> Den adresse du sandsynligvis skal ha' fat i til din browser er den der

Hej Axel! I Gateway står der 10.0.1.254

Men det hjælper ikke at taste denne gateway-adresse ind i browseren.
Jeg anvender helt normal DHCP. Kan det tænkes, at jeg skal slå det fra
og så "bilde pc'en ind" at den har en fast IP-adresse?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-08 13:57

Look what the cat dragged in - :

> [...]

> browseren. Jeg anvender helt normal DHCP. Kan det tænkes, at jeg
> skal slå det fra og så "bilde pc'en ind" at den har en fast

Hvad er din PCs ip-adresse?

Er du sikker på din Zolid er en "router"? Hvad er det for en model?
Hvordan er den forbundet?

Men ellers, så afbryd forbindelsen ud til internettet og lav en reset
af din Zolid - der sidder som regel en knap til det et sted.

Gå ind i din PCs netværksopsætning og vælg en fast ip-adresse, f.eks
192.168.62.62 og netmask 255.255.255.0.

Og prøv så at forbinde til 192.168.62.1 med din browser.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-08 14:00

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Gå ind i din PCs netværksopsætning og vælg en fast ip-adresse,
> f.eks 192.168.62.62 og netmask 255.255.255.0.
>
> Og prøv så at forbinde til 192.168.62.1 med din browser.

Bagefter stiller du din netværksopsætning tilbage. Husk at notere det
ned et sted inden du ændrer det.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : aabshbo@gmail.com

Dato : 24-09-08 00:46

On 23 Sep., 17:40, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> Axel Hammerschmidt:

> Bruger du i øvrigt kabel eller trådløs som forbindelse?
>
> --
> Those are my principles. If you don't like them I have others.

Hmm - Ifølge ipconfig. så er undersubmasken 255.255.255.0

Jeg bruger kabel. Jeg skal vel ikke flytte kablet til en anden
indgang i routeren eller ...??

Hilsen Steen