Linux på en gammel pc
Fra : Finn

Dato : 22-09-08 16:36

Er det muligt at finde en lille linuxversion der kan køre på en ældre
maskine med 500 mhz og 256 mb ram og der skal kobles op via Wifi?

Den skal kun bruges til lidt internet samt til backup af primært
billeder og dokumenter.

Ubuntu osv har et anbefalet minimum på 256 ram men kan der ikke findes
en "light" version der er nem at have med at gøre ?

PS har kun leget lidt med linux men er frisk på lidt nyt input

Mvh
Finn

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 22-09-08 17:40

Det skulle kunne lade sig gøre med Fluxbuntu - http://fluxbuntu.org/

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Captain, please. Not in front of the Klingons." -- Worf

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-09-08 18:52

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-09-08 20:12

Finn skrev:
> [...]
>
> Ubuntu osv har et anbefalet minimum på 256 ram men kan der ikke findes
> en "light" version der er nem at have med at gøre ?

Du kan ikke få det hele :)

Kan du ikke bare smide Windows 98 eller 2000 på og være glad?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 22-09-08 21:53

Finn wrote:
> Er det muligt at finde en lille linuxversion der kan køre på en ældre
> maskine med 500 mhz og 256 mb ram og der skal kobles op via Wifi?

Jeg kører fint debian på en (nyere) maskine med 533Mhz og 256Mb RAM.
(wifi ville blot være at smide et kort i).
Det kører glimrende. En Via chip er dog ikke så god til at regne
floatingpoint, så jeg har måtte droppe at serve on-demand gallerier fra
den og istedet skalerer JPEG-billeder til statiske thumbnails.

> [...]
>
> Ubuntu osv har et anbefalet minimum på 256 ram men kan der ikke findes
> en "light" version der er nem at have med at gøre ?

Der er en "light" Ubuntu. Den hedder Xubuntu.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 22-09-08 22:42

Finn wrote :

> Er det muligt at finde en lille linuxversion der kan køre på en ældre
> maskine med 500 mhz og 256 mb ram og der skal kobles op via Wifi?

Slackware kan installeres og køres på en 486 med 64MB. Desværre kræver
opsætningen af den så en hel del mere Linux-viden end Kunbuntu.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : claus

Dato : 23-09-08 18:24

Finn skrev:
> Er det muligt at finde en lille linuxversion der kan køre på en ældre
> maskine med 500 mhz og 256 mb ram og der skal kobles op via Wifi?

Jeg har sådan en maskine med linux. Jeg blev nysgerrig og installerede
fluxubuntu på den. Den er meget lækker men min maskine kørte langsomt.
Med en debian netinstall.iso går det meget bedre. Basesystem installeres
herefter xorg og fluxbox så går det forbavsende hurtigt.

Mvh Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-09-08 18:45

Fra : Finn

Dato : 24-09-08 16:38

Tak for de mange forslag. Nu har jeg prøvet et par stykker men kan ikke
rigtig få mine wifi til at fungere (den ene en Sandberg USB jeg ikke kan
finde noget Linux til og det andet en Linksys USB).
Men jeg forsøger lidt videre

Fra : Anders Pedersen

Dato : 26-09-08 22:38

Finn wrote:

> [...]
> rigtig få mine wifi til at fungere (den ene en Sandberg USB jeg ikke kan
> finde noget Linux til og det andet en Linksys USB).

Hvis du kan finde noget kan du bruge windows driveren
installer ndiswrapper og ndisgtk.
I ndisgtk vælger du driveren og du er kørende med wifi.

ndisgtk er en gui udgave af ndiswrapper.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-09-08 22:58

Den Wed, 24 Sep 2008 17:38:16 +0200 skrev Finn:

> [...]
> rigtig få mine wifi til at fungere (den ene en Sandberg USB jeg ikke kan
> finde noget Linux til og det andet en Linksys USB).

Skidt med hvad der står udenpå dimsen, hvad er der indeni? Hvad
siger lsusb om dem?

Mvh
Kent

.... for katten.