MS Windows
briani 27239
Periodisk langsom start af Win XP.
Fra : Jørgen Christensen

Dato : 23-09-08 16:00

Nogle gange når maskinen starter op og den blå linie løber over skærmen på
Windowsbilledet, stopper den pludselig. Stoppet kan vare fra få sekunder til
næsten et minut.
Kigger jeg i systemloggen, finder jeg en advarsel: Computeren kunne ikke
forny sin netværksadresse (fra DHCP serveren) o.s.v.
Jeg mener problemet opstod, da jeg gik fra modem til ADSL.
Er det en helt normal ting, at netværksadressen skal fornys, eller skal det
slet ikke ske? Jeg er ret blank omkring dette. Kan du give mig et tip?

--
Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 23-09-08 20:40

Jørgen Christensen wrote:
> [...]
> forny sin netværksadresse (fra DHCP serveren) o.s.v.
> Jeg mener problemet opstod, da jeg gik fra modem til ADSL.

Er det over trådløst net, at den prøver at hente ny IP-adresse?

> Er det en helt normal ting, at netværksadressen skal fornys

Ja, med mindre du sætter Windows til at bruge en fast IP-adresse
istedet, men så skal du sætte DHCP-serveren (i routeren) til ikke at
kunne udlevere samme adresse.

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 23-09-08 21:00

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gbbglj$1aj9$1@newsbin.cybercity.dk...

> Er det over trådløst net, at den prøver at hente ny IP-adresse?

Nej, jeg har ikke trådløst net.

> Ja, med mindre du sætter Windows til at bruge en fast IP-adresse istedet,
> men så skal du sætte DHCP-serveren (i routeren) til ikke at kunne udlevere
> samme adresse.

Er det noget, jeg bestemmer, eller er det min udbyder Cybercity, som afgør
det?

Mvh. Jørgen.

Fra : Pico

Dato : 23-09-08 21:58

Jørgen Christensen wrote:
> [...]
>
> Nej, jeg har ikke trådløst net.

> Er det noget, jeg bestemmer, eller er det min udbyder Cybercity, som

Så vidt jeg ved skal du bruge en ruter for at få den til at generere en fast
IP som Pc'en kan benytte hver gang, har du ikke netværk bruger man en form
for modem der hver gang henter en ny IP adresse fra DHCP serveren hos din
udbyder.
Her hos os kørere vi ikke med netværk men har 5 IP adresser hos udbyderen,
de forskellige Pc'er henter så forbindelsen gennem 2 switch. Sommetider er
der brug for 6 IP adresser så jeg har tilføjet en trådløs ruter længere ude
i systemet for at få IP adresser nok, den ene Pc er så koblet fast op gennem
et kabel i ruteren.
For at det skal virke når de forskellige Pc'er tændes sporadisk slukkes
modemet aldrig hvilket resultere i at jeg gennem måneder har samme IP
adresse på denne Pc selvom vi har dynamiske IP adresser.
--
MVH
Pico

Fra : J

Dato : 23-09-08 23:57

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> modemet aldrig hvilket resultere i at jeg gennem måneder har samme IP
> adresse på denne Pc selvom vi har dynamiske IP adresser.

Forklar lige "..Her hos os kørere vi ikke med netværk men har 5 IP adresser
hos udbyderen.."

Fra : Pico

Dato : 24-09-08 00:07

J wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
KLIP

> Forklar lige "..Her hos os kørere vi ikke med netværk men har 5 IP
> adresser hos udbyderen.."

Hvad skal jeg forklarere, vi har en udbyder der tillader 5 dynamiske
adresser, det er ret simpelt, kopler du f. eks. 5 Pc'er til får du 5
forskellige Ip. Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre ved at bruge swtch.
--
MVH
Pico

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 24-09-08 09:23

> [...]
> modemet aldrig hvilket resultere i at jeg gennem måneder har samme IP
> adresse på denne Pc selvom vi har dynamiske IP adresser.

Jeg har en Zyxel router fra Cybercity. Computeren er sat op efter
Cybercitys anvisning til at hente automatisk IP-adresse. Vil det sige, at
min ventetid stammer fra at en DHCP-server hos Cybercity er længe om at
udlevere en adresse?
Er der specielle fordel/ulemper ved at køre med fast eller automatisk
IP-adresse?
Mvh. Jørgen.

Fra : Pico

Dato : 25-09-08 23:13

Jørgen Christensen wrote:

> [...]
> længe om at udlevere en adresse?
> Er der specielle fordel/ulemper ved at køre med fast eller automatisk

Det vil jeg umidelbart tro, det siger din besked i logen jo også. Vedrørende
fast IP ved jeg det ikke, har aldrig prøvet en sådan.
Det med at Windows er længe om at starte kan skylles at ting den skal have
fat i ikke er der. Forleden skiftede jeg fra McAfee antivirus til AVG
(grundet video redigerings problemer), normalt starter skrivebordet omkring
1 minut, efter instaleringen af AVG varede det ca. 4 minutter. McAfee var
afinstaleret reglementeret, men aligevel rensede jeg registreringsdatabasen,
der lå nogle kald til McAfee der nu var væk, det forsinkede XP så meget. Så
når styresystemet vil have fat i noget der ikke svare forlænger det
starttiden.
--
MVH
Pico

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 26-09-08 09:47

> [...]
> forsinkede XP så meget. Så når styresystemet vil have fat i noget der ikke
Hej Pico.

Det ser ud til, at Jens Hansen har hjulpet mig med opsætningen. Jeg har
ændret instilling på Zyxelrouteren fra "Use WAN IP-address" til "Dynamic DNS
server auto detect IP-address", og siden har jeg ikke oplevet forsinkelser.
Fra jeg trykker på power-on-knappen til skrivebordsbilledet er på skærmen
går nu 47 sekunder, hvilket vist er fint nok med alle de programmer, jeg har
installeret.
Hvad angår AVG, så har jeg slået Resident Shield fra, det hjælper ganske
meget på hastigheden.
Mvh. Jørgen.

Fra : Pico

Dato : 27-09-08 00:12

Jørgen Christensen wrote:
> [...]
> fint nok med alle de programmer, jeg har installeret.
> Hvad angår AVG, så har jeg slået Resident Shield fra, det hjælper

OK, godt det virker.
Ved du hvad Resident Shield laver siden du tør slå den fra ?
Det arbejder i bagrunden og skanner alle filer, måske er det ikke
nødvendigt, jeg er bare ikke sikker.
--
MVH
Pico

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 27-09-08 10:54

> [...]
> Ved du hvad Resident Shield laver siden du tør slå den fra ?
> Det arbejder i bagrunden og skanner alle filer, måske er det ikke
Ifølge forklaringen scanner den alle filer på computeren, der åbnes, gemmes
eller kopieres. Altså filer der ligger på computeren. Jeg har selvfølgelig
kørt en scan af hele maskinen, inden jeg slog den fra.
Derfor tager jeg chancen, da filerne er checket, når de bliver hentet ned
fra nettet.
Mvh. Jørgen.