Andet multimedie
bentjuul 3670
Nikon NX, CS3 og Eye One farveprofil probl~
Fra : Soeren

Dato : 23-09-08 13:32

Hej derude.

Efter at have kalibreret min Eizo S2231W med Eye One Dispaly 2 har jeg
fået nogle farveprofil problemer i Nikon NX og CS3.

Når jeg henter en nef fil ind i NX fremstår billedet meget blegt.

Gemmer jeg billedet som tiff og henter det ind i CS3 er det lige så
blegt. Gemmer jeg så til web fremstår jpg´en normalt.

Jeg kan I NX gå i adjust -> colorprofile og ændre til Monitor_ som EO
tilsyneladende har dannet. Så fremstår billedet normalt - både på NX
og CS3. Gemmer jeg til web bliver billedet nu komplet "oversaturated".

Bruger jeg et gendannelsespunkt i XP fra før EO er alt normalt.

Iøvrigt er problemet det samme med samme programmer på min laptop med
Vista.

Ingen tvivl om at jeg har farveprofil problemer men hvor ligger hunden
begravet?

Mvh
Søren

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-09-08 08:31

Soeren skrev:

> Når jeg henter en nef fil ind i NX fremstår billedet meget
> blegt.

NEF-formatet er mig bekendt et RAW-format.
En RAW-format kan ikke have en farveprofil integreret, så det må
være dine farveindstillinger i NX. Jeg kender ikke NX, men har
programmet nogle farveindstilllinger, og hvad er de i så fald
stillet til?

> Gemmer jeg billedet som tiff og henter det ind i CS3 er det lige
> så blegt.

Når du skriver CS3, mener du så Photoshop CS3? Hvordan står dine
farveindstillinger i Photoshop?

> Gemmer jeg så til web fremstår jpg´en normalt.

Når du gemmer til Web fra Photoshop, eller hvad mener du?
I hvilket program fremstår JPGen normalt og integrerer du en profil
i billedet eller ej, når du gemmer til Web, hvis det da ellers sker
fra Photoshops Gem til Web-funktion.

> Jeg kan I NX gå i adjust -> colorprofile og ændre til Monitor_
> som EO tilsyneladende har dannet. Så fremstår billedet normalt -
> både på NX og CS3.

Det svarer også til at slå farvestyringen fra. I hvert tilfælde
for Photoshops vedkommende og jeg går ud fra, at NX opfører sig
på nogenlunde samme måde.

> Gemmer jeg til web bliver billedet nu komplet "oversaturated".

I hvilket program og med eller uden en farveprofil integreret i
billedet?

> Ingen tvivl om at jeg har farveprofil problemer men hvor ligger
> hunden begravet?

Det er umuligt at sige uden at kende farveindstillingerne i
de programmer, du har med at gøre og om du integrerer farveprofiler
i dine billeder eller ej.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Soeren

Dato : 24-09-08 17:57

On Wed, 24 Sep 2008 09:30:45 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>NEF-formatet er mig bekendt et RAW-format.

JA.

>programmet nogle farveindstilllinger, og hvad er de i så fald
>stillet til?

Nikon sRGB 4.0.0.3001

>Når du skriver CS3, mener du så Photoshop CS3?

Ja.

> Hvordan står dine farveindstillinger i Photoshop?

Nikon sRGB 4.0.0.3001

>Når du gemmer til Web fra Photoshop,

Ja både som gem til web og gem som.

>I hvilket program fremstår JPGen normalt

fx Paint Shop Pro og Win billed/fax wiever.

> og integrerer du en profil
>i billedet eller ej, når du gemmer til Web, hvis det da ellers sker
>fra Photoshops Gem til Web-funktion.

Der er ikke check i ICC profile.

>Det svarer også til at slå farvestyringen fra. I hvert tilfælde
>for Photoshops vedkommende og jeg går ud fra, at NX opfører sig
>på nogenlunde samme måde.

Ja.

>I hvilket program og med eller uden en farveprofil integreret i
>billedet?

I prewiev billede og fx i PSP og Win wiever.
Formodentlig ingen i og med ingen check i ICC.

>Det er umuligt at sige uden at kende farveindstillingerne i
>de programmer, du har med at gøre og om du integrerer farveprofiler
>i dine billeder eller ej.

Jeg mener at jeg har ICC med ved tiff, men i og med problemet opstår
allerede når man henter raw billedet ind i NX er problemet der fra
start.

Så vidt jeg kan se kører jeg ikke Adobe Gamma.
Den ligger i alle tilfælde ikke i
Documents and Settings\All Users\Menuen Start\Programmer\Start\
Jeg ved ikke om den kan ligge et andet sted i en dansk Win XP Pro.

Der ligger:
Adobe Reader Speed Launch.lnk
desktop.ini
Nikon Monitor.lnk ?????????????

Jeg har luret lidt på den Nikon Monitor. Jeg ved ikke hvad det er, og
skal have fundet ud af det.

Der ligger et eksempel her:
http://www.pbase.com/sbchris/image/103557244
hvor det højre er med Monito_XXXXXX aktiv.

Mvh
Søren C

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-09-08 10:44

Soeren skrev:

[Nikon NX]

> Nikon sRGB 4.0.0.3001

Dér ville jeg vælge sRGB IEC61966-2.1, hvis det absolut skal være
sRGB, men hvis dit kamera f.eks. er stillet til Adobe RGB, vil
du opleve, at billederne bliver blege ifht. det du så på skærmen i
kameraet, da billedet var taget, når de tildeles sRGB i computeren.

> Nikon sRGB 4.0.0.3001

Dér ville jeg også vælge sRGB IEC61966-2.1, men hvad med dens
farvestyringspolitikker / Color Management Policies?

> fx Paint Shop Pro og Win billed/fax wiever.

De er ikke farvestyrede, så dem kan du ikke regne med.

> Der er ikke check i ICC profile.

Ok.

> Jeg mener at jeg har ICC med ved tiff, men i og med problemet
> opstår allerede når man henter raw billedet ind i NX er
> problemet der fra start.

Hvad mener du i så fald, er de er blege i forhold til? I forhold
til det du så på kameraets skærm, da du tog billedet, eller?

> Så vidt jeg kan se kører jeg ikke Adobe Gamma.

Det skal du heller ikke, når du har brugt en EyeOne.

> Nikon Monitor.lnk ?????????????

Ud med den, men har du ikke også 'Logo Calibration Loader' derinde,
som den gamma loader fra EyeOne vist hedder?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Soeren

Dato : 25-09-08 17:35

On Thu, 25 Sep 2008 11:43:48 +0200, "Thomas G. Madsen"

>Dér ville jeg vælge sRGB IEC61966-2.1, hvis det absolut skal være

NX er skiftet til sRGB IEC61966-2.1

>Dér ville jeg også vælge sRGB IEC61966-2.1, men hvad med dens

Der er ikke sRGB IEC61966-2.1 i PS.

>De er ikke farvestyrede, så dem kan du ikke regne med.

Nej men de skal dog vise billedet nogenlunde tåleligt ??

>Ud med den,

Den har ingen indflydelse - har prøvet.
Den har formodentlig ikke noget med farvestyring at gøre.

> men har du ikke også 'Logo Calibration Loader' derinde,
> som den gamma loader fra EyeOne vist hedder?

Det havde jeg ikke, men det har jeg nu.
Det har ingen indflydelse.

Jeg vil fasteholde at den forskel der er på:
http://www.pbase.com/sbchris/image/103557244
ikke har noget med de farveforskelle der er på de forskellige sRGB.
Det er en klar konflikt.

Det er lige før jeg opgiver og kaster den EO hen i en krog.
Dybest set er der ikke meget forskel på kurven før/efter kalibrering.
En anelse mere kontrast måske efter.

Mvh
Søren C

Fra : emj

Dato : 25-09-08 22:00

Thomas G. Madsen skrev:

>De er ikke farvestyrede, så dem kan du ikke regne med.

Hvad mener du med at PSP ikke er farvestyrede? Det kommer vel an på,
om man har sat den op til det eller ej.

Hilsen emj

Fra : Soeren

Dato : 26-09-08 15:55

>Dér ville jeg også vælge sRGB IEC61966-2.1,

Der står den nu. Jeg havde overset den en rude højere oppe.

Men spørgsmålet er om det ikke er forkert at lægge så meget focus på
NXs og PSs profiler lige nu.

Hvis jeg fra skrivebordet ændrer egenskaber for skærm til enten
ingen eller en hvilken som helst sRGB profil fremstår billedet
acceptabelt. (for nu ikke at bruge ordet korrekt )

Lige så snart jeg bruger Monitor_XXXXX som EO har genereret
så tilter det.

Jeg synes altså det siger mig at der er noget galt med den profil ?

Det kunne være sjovt at prøve en Monitor_XXXXX fra et andet setup.
Jeg er selvfølgelig godt klar over at det ikke kan anvendes i
hverdagen men blot for at se om det trækker lige så skævt.

I øvrigt tak for din fortsatte tålmodighed.

Mvh
Søren C

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-08 07:25

Soeren skrev:

> Der er ikke sRGB IEC61966-2.1 i PS.

Det burde du have, for den følger med til Photoshop som én ud
af fire profiler beregnet til at være arbejdsrum / Working Space.

[Ikke-farvestyrede programmer]
> Nej men de skal dog vise billedet nogenlunde tåleligt ??

De skal vise billedet som et farvestyret program ala Photoshop
gør, når du tildeler den profil til billedet, som beskriver din
skærm. Altså, den profil, du har lavet med EyeOne.

Som skrevet tidligere, så svarer det til at slå farvestyringen
helt fra og dermed sende farvenumrene i billedet direkte til
skærmen uden korrektion.

[Nikon Monitor.lnk]
> Den har ingen indflydelse - har prøvet.
> Den har formodentlig ikke noget med farvestyring at gøre.

Muligvis ikke.

[Logo Calibration Loader]
> Det havde jeg ikke, men det har jeg nu.
> Det har ingen indflydelse.

Men den er trods alt ret vigtig for at skærmen stilles rigtigt
ifht. skærmprofilen, når Windows startes op.

> Jeg vil fasteholde at den forskel der er på:
> http://www.pbase.com/sbchris/image/103557244
> ikke har noget med de farveforskelle der er på de forskellige
> sRGB. Det er en klar konflikt.

Grunden til at jeg foreslår sRGB IEC61966-2.1 er, at den er
beregnet til at være et arbejdsrum i Photoshop. Jeg ved ikke,
hvad Nikons udgave af sRGB forsøger at beskrive.

Du svarede ikke på, hvad farvestyringspolitikkerne er stillet
til. De er ret vigtige for de bestemmer, hvordan farverne i et
billede skal tolkes, når de åbnes i Photoshop.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Soeren

Dato : 26-09-08 14:16

On Fri, 26 Sep 2008 08:24:53 +0200, "Thomas G. Madsen"

RGB: Convert to Working RGB
CMYK: Preserve Embedded Profiles
Gray: Preserve Embedded Profiles

Mvh Søren C

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-08 07:25

emj skrev:

> Hvad mener du med at PSP ikke er farvestyrede? Det kommer vel an
> på, om man har sat den op til det eller ej.

Er PSP sat op som Photoshop hvad angår farvestyring som standard?

--
Hilsen
Madsen

Fra : emj

Dato : 26-09-08 17:53

Thomas G. Madsen skrev:

>Er PSP sat op som Photoshop hvad angår farvestyring som standard?

Det har jeg svært ved at svare på, da jeg ikke kender PS
standdardopsætning.
I PSP kan man vælge, om man vil have farvestyring eller ej og kan så
vælge, hvilken profil, man ønsker at benytte.
Jeg kan måske vise det ved en dialogboka her
http://lamaguf.dk/Image1.jpg

Hilsen emj