|
| rasler i motor Fra : Mogens Pedersen |
Dato : 21-09-08 17:29 |
|
hej.
jeg har en cbr1000f fra ´92 som ellers kører godt. men den er begyndt at
rasle i motoren, lyder måske som en taktkæde. er det noget som plejer at
skulle justeres på den model?
jeg kan selv skrue men hvor finder jeg information om moment eller mål for
justering og hvor sidder opstramningen.
mogens
| |
Matthias H Matthies~ (21-09-2008)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthies~ |
Dato : 21-09-08 19:44 |
|
"Mogens Pedersen" <mogens@s-pedersen.dk> skrev i meddelelsen
news:48d67662$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> hej.
> jeg har en cbr1000f fra ´92 som ellers kører godt. men den er begyndt at
> rasle i motoren, lyder måske som en taktkæde. er det noget som plejer at
> skulle justeres på den model?
> jeg kan selv skrue men hvor finder jeg information om moment eller mål for
> justering og hvor sidder opstramningen.
>
Det er nok knastkæden der rasler. Jeg mener ikke den kan justeres ud over
det motoren selv gør.
Men knastkædestrammeren kan skiftes og jeg mener ikke det er så voldsom en
stor reperation.
Du bør nok få fat i en Haynes reperationshåndbog, hvis du selv vil udføre
reperationen.
Hilsen Matthias
| |
tp (21-09-2008)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 21-09-08 19:51 |
|
>> jeg har en cbr1000f fra ´92 som ellers kører godt. men den er begyndt at
>> rasle i motoren, lyder måske som en taktkæde. er det noget som plejer at
>> skulle justeres på den model?
>> jeg kan selv skrue men hvor finder jeg information om moment eller mål
>> for justering og hvor sidder opstramningen.
>>
>
> Det er nok knastkæden der rasler. Jeg mener ikke den kan justeres ud over
> det motoren selv gør.
> Men knastkædestrammeren kan skiftes og jeg mener ikke det er så voldsom en
> stor reperation.
> Du bør nok få fat i en Haynes reperationshåndbog, hvis du selv vil udføre
> reperationen.
> Hilsen Matthias
Knastkæder rasler bare på sådan en cbr. Du kan skifte knastkæden (600) og
strammeren (900kr) men der går ikke super lang tid før den laver lyd igen.
Onm det er gør det selv må du afgøre, men der findes helt bestemt nemmere
opgaver at starte med. Regn med 4 timer + hav et nitteværktøj ved hånden.
Det KAN også være balanceakseln der skal justeres. Det tager 10 min og kan
nogen gange fjerne lyden. - kig på google efter vejledning. ST1100 bruger
samme fremgangsmåde (udover at den har to af dem)
Mvh TP
tidligere ejer af CBR
R1100RS
| |
Ukendt (22-09-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-09-08 19:09 |
|
" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse
news:48d69602$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Mogens Pedersen" <mogens@s-pedersen.dk> skrev i meddelelsen
> news:48d67662$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> hej.
>> jeg har en cbr1000f fra ´92 som ellers kører godt. men den er begyndt at
>> rasle i motoren, lyder måske som en taktkæde. er det noget som plejer at
>> skulle justeres på den model?
>> jeg kan selv skrue men hvor finder jeg information om moment eller mål
>> for justering og hvor sidder opstramningen.
>>
>
> Det er nok knastkæden der rasler. Jeg mener ikke den kan justeres ud over
> det motoren selv gør.
> Men knastkædestrammeren kan skiftes og jeg mener ikke det er så voldsom en
> stor reperation.
> Du bør nok få fat i en Haynes reperationshåndbog, hvis du selv vil udføre
> reperationen.
> Hilsen Matthias
Det er ret sandsyligt p.g.a. knastkædestrammeren, og den kan ikke justeres.
Den skal skiftes. Køb den evt. hos Davidsilverspares, her mener jeg at den
koster omkring 600 kr. Spørg dem, og du får prisen.
Den er ikke så svær at skifte, men en Haynes er bestemt at anbefale.
Hjælper det så? Ja - i hvert fald en periode. Jeg har skiftet 2 gange i min.
Den første jeg skiftede holdt vel omkring 4-5000 km før det var galt igen.
Den nuværende har kørt lidt mere, og holder endnu.
Hvis du søger i diverse forum'er, vil du se at der er stor forskel. Nogle
holder få tusinde km, andre har kørt over 100000 km uden problemer.
Og alle steder nævnes det at det ikke betyder noget at den
rasler........(hvis man kan leve med lyden).
Men, prøv først:
1: juster den op i tomgang, ca 11-1200 omdr/min.
2: sørg for korrekt synkronisering af carbs
3: juster balanceakslen (det kan gøres med motoren i tomgang, så det er let
at høre).
Det kan afhjælpe raslen i en periode.
Jeg har med den nuværende strammer sørget for at undgå en hver form for
sejtræk. D.v.s. aldrig vride håndtaget kraftigt ved lave omdrejninger.
Aldrig trække under 4000 omdr. med mindre det går ud ad lige med rygvind,
eller ned ad bakke.
Om det er det der er årsagen til at strammeren holder længere tør jeg dog
ikke sige.
mvh Ole
| |
Dak (21-09-2008)
| Kommentar Fra : Dak |
Dato : 21-09-08 19:55 |
|
Mogens Pedersen skrev:
> hej.
> jeg har en cbr1000f fra ´92 som ellers kører godt. men den er begyndt at
> rasle i motoren, lyder måske som en taktkæde. er det noget som plejer at
> skulle justeres på den model?
> jeg kan selv skrue men hvor finder jeg information om moment eller mål
> for justering og hvor sidder opstramningen.
>
> mogens
Ved ikke om der ens for 1000 og 600 men her er en guide for sidstnævnte
http://www.bossturbo.com/cbr/howto_cct.shtml
---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"
| |
Thomas Jensen (22-09-2008)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 22-09-08 06:09 |
|
"Mogens Pedersen" <mogens@s-pedersen.dk> skrev i en meddelelse
news:48d67662$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> hej.
> jeg har en cbr1000f fra ´92 som ellers kører godt. men den er begyndt at
> rasle i motoren, lyder måske som en taktkæde. er det noget som plejer at
> skulle justeres på den model?
> jeg kan selv skrue men hvor finder jeg information om moment eller mål for
> justering og hvor sidder opstramningen.
det kan også være balanceakslen der skal justeres, den er tit overset til
service. Det er meget nemt at gøre.
Jeg gjorde det på min CBR1000F jeg havde og det hjalp også. Men
knastkædestrammer er også en typisk fejl på de maskiner.
--
mvh
Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11
| |
Ukendt (22-09-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-09-08 06:18 |
|
On Mon, 22 Sep 2008 07:08:36 +0200, Thomas Jensen wrote:
> det kan også være balanceakslen der skal justeres, den er tit overset til
> service. Det er meget nemt at gøre.
> Jeg gjorde det på min CBR1000F jeg havde og det hjalp også. Men
> knastkædestrammer er også en typisk fejl på de maskiner.
Og i mange tilfælde forværres rasleriet af dårlig tomgangsjustering. Det
være sig syncronisering af mængde/blandingsforhold, og _for lave_
tomgangsomdrejninger.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-8-08
| |
Mogens Pedersen (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Mogens Pedersen |
Dato : 23-09-08 13:29 |
|
den larmer også når gassen tages af og jeg motorbremser og jeg syntes det
blir værre
mogens
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:1eyenynp2669a$.1um98a6e40f5v.dlg@40tude.net...
> On Mon, 22 Sep 2008 07:08:36 +0200, Thomas Jensen wrote:
>
>> det kan også være balanceakslen der skal justeres, den er tit overset til
>> service. Det er meget nemt at gøre.
>> Jeg gjorde det på min CBR1000F jeg havde og det hjalp også. Men
>> knastkædestrammer er også en typisk fejl på de maskiner.
>
> Og i mange tilfælde forværres rasleriet af dårlig tomgangsjustering. Det
> være sig syncronisering af mængde/blandingsforhold, og _for lave_
> tomgangsomdrejninger.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 25-8-08
| |
|
|