klikkertræning af kat?
Fra : taina

Dato : 21-09-08 20:16

Hej NG

Er der nogen her, der klikkertræner deres katte? Hvilke tricks kan jeres
katte? Har i brugt klikkertræning til at løse problemer med? Og hvad er
forskellen på at klikkertræne hest/hund og kat?

Jeg overvejer at prøve med min baryler af en hankat, der er evigt sulten og
tigger bedre end enhver hund. Jeg tror bare, han bliver stresset af straf,
så det bruger jeg ikke. Problemet er, at der er masser af ting, som jeg
gerne vil have, at han IKKE gør - gå på bordene, bruge dynen som kattebakke,
prøve på at hive pander og gryder ned fra køkkenbordet, drikke af
toilettet... listen er lang ) Men når man klikkertræner, er kunsten vel
i virkeligheden at sætte noget andet i stedet for, noget som jeg gerne vil
have ham til??

mvh. tina

Fra : Camilla Baird

Dato : 22-09-08 08:17

> [...]
> i virkeligheden at sætte noget andet i stedet for, noget som jeg gerne vil

Der findes en bog om klikkertræning af katte:
http://www.saxo.com/dk/item/karen-pryor-klikkertraening-af-katte-indbundet.aspx
Der holdes endda kurser i det:
http://www.dyreinstitut.dk/kattetraening.html

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : taina

Dato : 22-09-08 08:45

"Camilla Baird" <mailKATTE@BAKKEkorat.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes en bog om klikkertræning af katte:
> http://www.saxo.com/dk/item/karen-pryor-klikkertraening-af-katte-indbundet.aspx
> Der holdes endda kurser i det:
> http://www.dyreinstitut.dk/kattetraening.html

Argh, og jeg har liiiige bestilt en anden bog fra saxo med porto und alles -
så kunne jeg jo lige så godt have taget denne her med.

Tak for linkene

mvh. tina

Fra : Søren LH

Dato : 22-09-08 16:53

> Er der nogen her, der klikkertræner deres katte? Hvilke tricks kan jeres
> katte? Har i brugt klikkertræning til at løse problemer med? Og hvad er
> forskellen på at klikkertræne hest/hund og kat?

Ingen. Alle dyr kan klikkertrænes. Selv insekter.

> [...]
> af toilettet... listen er lang ) Men når man klikkertræner, er kunsten
> vel i virkeligheden at sætte noget andet i stedet for, noget som jeg gerne

Prøv at læse "Don't shoot the dog" af Karen Pryor. Den handler om hvordan
man ændrer et hvilket som helst dyrs adfærd. Selv menneskers. Selv din egen
partners, uden at han selv er klar over det . Den danske oversættelse
skulle være meget dårlig, med decideret meningsforstyrrende fejl, så kan du
engelsk bør du læse den engelske. Alternativt den norske.

Klikker er ikke så relevant til problemløsning, det er mere til almindelig
træning.

Mvh
Søren

Fra : taina

Dato : 22-09-08 20:32

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du
> engelsk bør du læse den engelske. Alternativt den norske.

Jeg vil kigge efter den - tak for henvisningen

> Klikker er ikke så relevant til problemløsning, det er mere til almindelig
> træning.

Der er jeg ikke enig. Jeg har brugt det på en del heste med stor succes.
Hvis hesten stikker af - lær den at stoppe med klikkertræning. Hvis hesten
moser - lær den at bakke / flytte sig for tryk med klikkertræning. Hvis
hesten er bange for noget - lær den, at den kan stå tættere og tættere på
med klikkertræning. Men okay - problemet med hestene er jo så som regel
også, at de ikke er trænede nok og derfor opfører sig "dårligt"

mvh. tina

Fra : Søren LH

Dato : 23-09-08 19:47

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvis hesten stikker af - lær den at stoppe med klikkertræning. Hvis hesten
> moser - lær den at bakke / flytte sig for tryk med klikkertræning.

Jo, men det du siger er at du bruger klikkeren til at lære den nogle
kommandoer, og så giver du en af pågældende kommandoer når hesten går noget
uønsket. Det er jo ikke problemløsning som sådan.

Men hvad angår katte, kan du sikkert gøre lignende ting, men hvis du har
adfærdsproblemer med en kat, er det vel helt andre ting der er tale om.

> Hvis hesten er bange for noget - lær den, at den kan stå tættere og
> tættere på med klikkertræning.

Ja, sådan gør man også med hunde, men om man lige i den situation bruger
klikker eller ikke klikker mener jeg ikke gør den store forskel.

Fra : taina

Dato : 23-09-08 23:58

> [...]
> noget
> uønsket. Det er jo ikke problemløsning som sådan.

Det synes jeg jo, det er. Hvis hesten går frem, beder jeg den om at gå
tilbage. Det er da problemløsning - især hvis problemet er, at hesten
skrider, når det passer den

> Men hvad angår katte, kan du sikkert gøre lignende ting, men hvis du har
> adfærdsproblemer med en kat, er det vel helt andre ting der er tale om.

Jeg har faktisk allerede løst et adfærdsproblem med træning, dog uden klik.
Baryleren har haft det med at hoppe op til folk, og han hopper altså direkte
op på brystet af en. Gæster kan godt se MEGET sjove ud i hovedet, når det
sker, så det har jeg lært ham at lade være med. Der har jeg brugt at lære
ham at gøre det på kommando - og altså kun på kommando. Det ser ud til at
være effektivt - men kan sikkert gøres endnu bedre med klikker

Men måske taler vi om to forskellige ting, når vi snakker "adfærdsproblem"?
Jeg definerer det som adfærd, der ikke passer mig, og som jeg derfor gerne
vil ændre. Først skal jeg sørge for, at de fysiske rammer er i orden, at
dyret trives og er raskt, psykisk stabil og i stand til at gøre (eller ikke
gøre) det, som jeg beder det om. Derefter skal jeg overveje, om der er noget
i omgivelserne, der sætter den uønskede adfærd i gang, og om det skal
ændres. (Jeg er holdt op med at sætte tallerkener i blød i vasken, det
lokker barylere på bordet). Og derefter kan man begynde at indlære ny
adfærd, der skal erstatte den gamle. Og det er så her, at jeg bare ikke kan
komme i tanker om en brugbar form for ny adfærd, der kan fungere som
erstatning...

> Ja, sådan gør man også med hunde, men om man lige i den situation bruger
> klikker eller ikke klikker mener jeg ikke gør den store forskel.

For mig er klikkertræning faktisk lig med "almindelig træning" - bare i en
form, hvor man kan belønne meget mere præcist og dermed opnår resultater
hurtigere og sikkert også med mindre forvirring for dyret. En sidegevinst
er, at træneren lærer at blive præcis - hvis du vidste hvor mange sære ting,
jeg er kommet til at lære min stakkels hest, fordi jeg ikke tænkte mig om.
Og netop fordi hesten læret så meget hurtigere med klikker, kunne jeg jo se
alle de ting, jeg gjorde forkert - det var meget lærerigt!

mvh. tina

Fra : Søren LH

Dato : 24-09-08 04:58

> [...]
> at lære ham at gøre det på kommando - og altså kun på kommando. Det ser ud
> til at være effektivt - men kan sikkert gøres endnu bedre med klikker

Præcis! Det er faktisk en af metoderne i Karen Pryors bog.

> [...]
> adfærd, der skal erstatte den gamle. Og det er så her, at jeg bare ikke
> kan komme i tanker om en brugbar form for ny adfærd, der kan fungere som

Måske Karen Pryors bog kan hjælpe .

> For mig er klikkertræning faktisk lig med "almindelig træning" - bare i en
> form, hvor man kan belønne meget mere præcist og dermed opnår resultater
> hurtigere og sikkert også med mindre forvirring for dyret.

Helt enig

> [...]
> ikke tænkte mig om. Og netop fordi hesten læret så meget hurtigere med
> klikker, kunne jeg jo se alle de ting, jeg gjorde forkert - det var meget

Mvh
Søren

Fra : taina

Dato : 24-09-08 08:11

> Måske Karen Pryors bog kan hjælpe .

Jaja, jeg skal nok få fat i bogen )) Lover!!! For baryleren ville bare
være så perfekt at bruge det på - og der er nok af adfærd, der godt kan
justeres "lidt" ))

I øvrigt fortalte min mor, at hun og min far brugte klikkertræning (som de
ikke vidste hed sådan) for over 30 år siden. De lærte deres kat at tisse i
et hul i gulvet i bryggerset, hvor det røg direkte ud. Så slap de for at
tømme kattebakken Min mor fortalte om den stakkels kat, der til sidst
helt havde vand i øjnene, men hver gang den ville sætte sig for at tisse,
blev den flyttet over på det hul. Men den lærte det jo, og den lærte det
også næsten for godt. For den begyndte at tisse rigtig tit, når de var
hjemme, og til sidst fandt min mor ud af, at den ikke altid tissede, men
bare gik ud og skrabede på bryggersgulvet og så ind og miauve efter godbid

mvh. tina