Afinstallere pakke...
Fra : PB

Dato : 21-09-08 08:00

Hej NG.

Jeg kom til at installerer i Ubuntu 8 som gør at maskinen ikke vil boote på
min linux partition mere
Grub starter fint op, men når jeg vælger linux stopper den bare.

Hvis jeg starter op i "Recovery Mode" stopper den ved "Setting up standard
PCI recoursess"

Er det muligt med opstart på en Live CD, at få fat i pakkesystemet på
harddisken og dermed få fjernet pakken igen?

På forhånd tak

mvh PB

Fra : PB

Dato : 21-09-08 08:02

"PB" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Jeg kom til at installerer i Ubuntu 8 som gør at maskinen ikke vil boote
> på
Jeg vrøvler Det skulle have stået: Jeg kom til at installerer en pakke i

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 06-10-08 00:12

PB skrev:

> [...]

Ja... Fra en live-CD kan du chroot'e ind i din Ubuntu. Og afinstallere
alle de programmer du har lyst til. Jeg ved ikke hvor meget kendskab du
har til linux, og du får hermed den hurtige udgave:

1) Boot up fra live cd - Og start en terminal/konsol som root

2) Fra kommandolinien køres følgende kommandoer (i eksemplet bruger jeg
/dev/sda1 som root partition, dette er muligvis ikke korrekt på din
computer og så må du selv tilpasse til det korrekte - du kan se en liste
over partitionerne ved anvendelse af følgende kommando: fdisk -l (som
root)):
---
mkdir /mnt/ubuntu
mount /dev/sda1 /mnt/ubuntu
cp -L /etc/resolv.conf /mnt/ubuntu/etc/
mount -t proc none /mnt/ubuntu/proc
mount -o bind /dev /mnt/ubuntu/dev
chroot /mnt/ubuntu /bin/bash
source /etc/profile
apt-get remove den_programpakke_der_skal_fjernes
---
NB: Jeg kan nemt have glemt nogle skridt, men det er noget i den stil.

At det er så nemt, som det er skitseret ovenfor, er også årsagen til, at
du altid som standard skal password-beskytte din BIOS og fravælge
muligheden for bootup fra CD-ROM, Floppy, USB-sticks,... I det
ovenstående eksempel har du root-adgang til alle filer på harddisken. Og
kan fx. ændre passwords for alle brugere...

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental