3G router og netværk i gammelt hus.
Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-09-08 15:47

Hej ng;

Jeg sidder I vores hus i Algarve og overvejer hvordan jeg skal lave et
fornuftigt netværk. Lidt baggrund:

- Tåleligt hurtigt internet er via 3G, vi har et kort fra Vodaphone
der sidder i en Linksys router. Alternativet er vist ISDN...

- Huset er langt (27m?) og har tykke mure, en del indre mure er
omkring 60cm. De æder WiFi-signaler ret effektivt.

Et af vores problemer er at Linksys'en ofte taber signalet. Er 3G-
forbindelser bare sådan, eller vi det hjælpe at anbringe den højere i
håb om bedre signal? Det hjælper som regel at genstarte, så måske skal
den sidde så det er nemt.

Hvor langt kan et ethernetkabel være før det giver problemer?

Jeg overvejer hvordan jeg kan dele vores eksisterende USB-printere
mellem 3-4 maskiner. Belkin laver en dims der kan give 5 USB-porte på
ethernet, og Apple en smart sag der giver WiFi og en USB-port på
ethernet. Begge dele kunne være nyttige afhængigt af hvordan jeg lave
netværket, kender I mere i den retning?

Andre gode råd?

mvh

Martin

Fra : Morten

Dato : 22-09-08 07:40

> - Huset er langt (27m?) og har tykke mure, en del indre mure er
> omkring 60cm. De æder WiFi-signaler ret effektivt.

En idé kunne være at sætte ét eller ekstra Acces Points spots op og lade dem
være forbundet med ethernet.
Så har i de fordele der er ved trådsløst, nemlig at man kan tage bærbare
computere rundt i huset uden at skulle bekymre sig om ledninger.

> Hvor langt kan et ethernetkabel være før det giver problemer?

100 meter ifølge standarden. Skulle ikke undre mig hvis de i praksis godt
kan være lidt længere uden det betyder det store.

> [...]
> ethernet, og Apple en smart sag der giver WiFi og en USB-port på
> ethernet. Begge dele kunne være nyttige afhængigt af hvordan jeg lave

Afhængig af printeren kan man få USB-print servere. De så at sige forvandler
printeren til en netværksprinter.
Alternativt den belkin-dim du snakker om, men hvis det er den jeg tror det
er, så kan du kun bruge én USB til én computer ad gangen. Det har både
fordele og ulemper. Fordelen er at USB-enheden er "native", dvs. opfører sig
på samme måde som hvis den sad lokalt dog med undtagelse at netværket kan
være flaskehalsen (i hvert fald hvis trådløst). Ulempen er at man så at sige
skal "have tilladelse" til at bruge en USB endhed og der er så lukket for
andre.
Så afhængig af printeren vil jeg nok kigge på noget print-server, så skal
man ikke tænke på om andre bruger den, man printer bare og så kommer ens
print ud når evt. andre der er igang med at printe er færdige.

Mvh
Morten

Fra : jk

Dato : 22-09-08 07:46

On Sun, 21 Sep 2008 14:47:03 -0700 (PDT), Martin Sørensen
<santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>- Tåleligt hurtigt internet er via 3G, vi har et kort fra Vodaphone
>der sidder i en Linksys router. Alternativet er vist ISDN...

Det er vist til gruppen netværk eller trådløs, men alligevel:

Jeg håber, at vodaphone er lokal, så du ikke betaler roaming.

>- Huset er langt (27m?) og har tykke mure, en del indre mure er
>omkring 60cm. De æder WiFi-signaler ret effektivt.
Jeg kender godt sådan et hus fra Nord-Portugal. Det er billigere end
air-condition ! og en ældgammel løsning.

> [...]
>forbindelser bare sådan, eller vi det hjælpe at anbringe den højere i
>håb om bedre signal? Det hjælper som regel at genstarte, så måske skal

Jeg ville smide den router op på loftet, hvor der vel allerhøjest kan
være dårligt signal i regnvejr. Køb en printerserver for usb, eller
alternativt en helt anden router med usb.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=465461&Specs=true

>Hvor langt kan et ethernetkabel være før det giver problemer?
meget langt, 30 m har jeg kørt med.

> [...]
>ethernet, og Apple en smart sag der giver WiFi og en USB-port på
>ethernet. Begge dele kunne være nyttige afhængigt af hvordan jeg lave

en printerserver behøver vel ikke at være trådløs. Men det findes da.
Har I virkelig så mange printere, og hvad er formålet med det ?

mvh

John

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-09-08 03:10

On Sep 22, 7:40 am, "Morten" <tilt_uz...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Så har i de fordele der er ved trådsløst, nemlig at man kan tage bærbare
> computere rundt i huset uden at skulle bekymre sig om ledninger.

Har jeg også overvejet. Men en maskine (en eMac) har ikke trådløst, så
den skal have sin egen forbindelse.

Jeg prøver også at undgå 27 enheder der alle æder strøm.

> [...]
> skal "have tilladelse" til at bruge en USB endhed og der er så lukket for

OK, tak. Det skal jeg have set på.

> [...]
> man ikke tænke på om andre bruger den, man printer bare og så kommer ens
> print ud når evt. andre der er igang med at printe er færdige.

Tak for input, Martin

Fra : Morten

Dato : 22-09-08 13:30

> Jeg prøver også at undgå 27 enheder der alle æder strøm.

Jo, det er da rigtigt nok... Jeg slukker nu også for mit når jeg ikke bruger
det (har også kun ét AP, det indbygget i routeren).
Evt. kunne man jo sætte nogle intelligente (nye med LCD og et hav af
muligheder) tænd/slukure på, så der automatisk var tændt 4 eftermiddag til
11 aften, længere/tidligere i weekenden og ellers hvis der manuelt var tændt
for det (man sådan at det slukkede på det foruddefineret tidspunkt).

> Tak for input, Martin

Øhh? ;D

Mvh
Morten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-09-08 03:19

On Sep 22, 7:46 am, jk <johnknuhtse...@Mmail.dk> wrote:

> Det er vist til gruppen netværk eller trådløs, men alligevel:
>
> Jeg håber, at vodaphone er lokal, så du ikke betaler roaming.

Jo, så vilde er vi heller ikke.

> Jeg kender godt sådan et hus fra Nord-Portugal. Det er billigere end
> air-condition ! og en ældgammel løsning.

Det har også noget med jordskælv at gøre. De ældste dele af vore hus
er ca 250 år, dvs det har klaret hvad der har været siden det store
jordskælv i 1755.

> Jeg ville smide den router op på loftet, hvor der vel allerhøjest kan
> være dårligt signal i regnvejr. Køb en printerserver for usb, eller
> [...]
Tak, den ser jeg på. Havde overvejet det samme mht routerplacering.

> meget langt, 30 m har jeg kørt med.

> en printerserver behøver vel ikke at være trådløs. Men det findes da.
> Har I virkelig så mange printere, og hvad er formålet med det ?

Vi har to printere (den ene mutifunktion). Hvis vi kunne deles om i
hvert fald MF'en ville det være nemmere at få lavet kontor, og vore
søn behøvede ikke at have sin egen (på sin begrænsede plads). Ideen
med Appledimsen var at have Access-point og printertilslutning i en -
færre dimser.

Tak for input

Martin