Hukommelseskort
Fra : iSteen

Dato : 20-09-08 08:54

Jeg har køby en digital fotoramme, hvor jeg pt bruger min usb-stick til.
Man kan bruge 3 typer hukommelseskort til at lagre billeder på, MS, MMC
og SD
Hvilken type kort er mest fordelagtigt at købe - mht. pris, kvalitet
etc.?

Jeg regner med et kort på 3-4GB

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-09-08 09:41

"iSteen" <> skrev i meddelelsen

> [...]
> og SD
> Hvilken type kort er mest fordelagtigt at købe - mht. pris, kvalitet

Køb et kort der passer sammen med dit andet hardware f.eks. camera, mp3-
spillere etc.

mvh
Henning

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-09-08 10:33

isteen@ntispamGmail.com (iSteen) wrote in

> [...]
> MS, MMC og SD
> Hvilken type kort er mest fordelagtigt at købe - mht. pris, kvalitet

Umiddelbart er SD kort de smarteste at benytte, da de understøttes af
mest hardware. De er oftest også billigere i anskaffelse, men man skal
være opmærksom på at der også findes mange SD kort der er FOR billige.
Altså ringe kvalitet.

Når det er sagt, så skal du da kigge på hvilke kort din hardware
understøtter, før du beslutter hvilken type kort du vil anskaffe. Måske
er det smartere for dig at vælge et andet format.

> Jeg regner med et kort på 3-4GB

Vær opmærksom på at ihvertfald SD kort i praksis har en grænse ved 2 Gb.
Kort over den grænse bør være såkaldte SDHC kort. SDHC skal være
understøttet af din hardware for at virke. Især kameraer kan stadig have
en begrænsning her, så tjek lige inden du anskaffer.

Du KAN finde SD kort større end 2 Gb der ikke er SDHC kort, og det KAN
også være de umiddelbart kan bruges i f.eks dit kamera. Men det er
ikke-standardiserede kort, og deres brugbarhed i anden hardware er
tvivlsom. Undgå dem.

Vær også opmærksom på at SD kort findes i forskellige fysiske
størrelser: SD, MiniSD og MicroSD. Der findes adaptere, så man kan
benytte f.eks MicroSD i et almindeligt SD slot og endda i en USB port.

Endelig skal du være opmærksom på at SD kort findes i forskellige
hastigheder. Det har selvsagt betydning for hvor hurtigt der kan
overføres filer, men mange glemmer at det også har betydning for hvor
hurtigt du kan tage serier af billeder med dit kamera og dit kameras
evne til at tage videosekvenser.

Så køb dine SD kort med omhu.

Du kan evt. læse mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_memory_cards

Fra : iSteen

Dato : 20-09-08 14:39

Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> wrote:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_memory_cards

Tak for vældig udførlig info - jeg læser videre via dit link
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-09-08 17:03

"iSteen" <isteen@ntispamGmail.com> skrev

> Hvilken type kort er mest fordelagtigt at købe - mht. pris, kvalitet
> etc.?

SD er det eneste fornuftige. De andre kort er alt for dyre i sammenligning.

Sonofonbutikkerne har lige nu 2gb Sandisk til kr. 39,- hvilket er en meget
normal tilbudspris efterhånden. Aldi har haft nogle 4gb HC kort til 119,-

Claus

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-09-08 20:52

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> SD er det eneste fornuftige. De andre kort er alt for dyre i
> sammenligning.

Jeg er meget enig.

> Sonofonbutikkerne har lige nu 2gb Sandisk til kr. 39,- hvilket er en
> meget normal tilbudspris efterhånden. Aldi har haft nogle 4gb HC kort
> til 119,-

Sandisk er et udemærket valg. Har selv nogle stykker. Jeg ville dog vælge
Sandisk Ultra eller Extreme pga. hastigheden.

Sandisk Ultra 4Gb kan fås for 150,- kr og en 16Gb koster omkring 400,- kr.

Skal det være rigtig hurtigt har de en Extreme 30Mb/s Edition 8Gb ligeledes
til 400,- kr.

Mit Canon PowerShot S5 IS fungerer optimalt med almindelige Sandisk Extreme
kort, men er nærmest ubrugeligt med et gammelt 256Mb kort jeg havde.

Bemærk at SD korts hastighed måles på samme måde som CD-ROM drev, altså i
multiplum af 150 kB/s. De langsomste kort er 6x, til kamerabrug bør man
ikke vælge langsommere end 66x. Selv bruger jeg kun 133x eller hurtigere.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-09-08 17:36

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev

> [...]
> Sandisk Ultra 4Gb kan fås for 150,- kr og en 16Gb koster omkring 400,- kr.
> Skal det være rigtig hurtigt har de en Extreme 30Mb/s Edition 8Gb

Til en *fotoramme* ??

Jeg tror, at det er fløjtende ligegyldigt med hastigheden på kortet, da det
sikkert er cpu'ens hastighed der bestemmer det hele. Jeg tvivler på at man
vinder noget som helst med hurtige kort i en fotoramme. Det er antageligvis
spild af penge og egentlig er det vel ligegyldigt, at det tager et halvt
sekund mere eller mindre for rammen at hente billedet.

Den går vel ingen steder

Dertil kommer, at han skal sikre sig, om rammen overhovedet kan bruge HC
kort.

De (ganske vist billige) rammer jeg har set kan ikke bruge dem, og lige nu
er der en masse billige fotorammer på tilbud alle vegne. Jeg gætter på, at
de skal have solgt ud inden de sætter HC rammer på markedet.

Claus

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-09-08 20:08

> Til en *fotoramme* ??

Nej Du har helt ret. Til det formål kan man sådan set anskaffe sig
hvadsomhelst. Jeg tabte fokus undervejs og var overbevist om at vi snakkede
kamerabrug

> Dertil kommer, at han skal sikre sig, om rammen overhovedet kan bruge
> HC kort.

Jeps. Netop fotorammer kan sagtens være uden SDHC understøttelse.