Andet multimedie
bentjuul 3670
PSE 6 - Layer
Fra : Ukendt

Dato : 21-09-08 09:53

Hej med jer.

Jeg kæmper en kamp for at forstå det med at arbejde med lag i PSE 6. Jeg har
købt nogle hæfter om det, som jeg afventer med posten.

Men er der ikke nogen som kan forklare mig følgende:

Er det korrekt forstået, at JPEG billeder ikke kan fungere som lag, men at
jeg skal konvertere mine fotos til PSE fil format, før jeg kan anvende mine
fotos som lag?

Hvordan får jeg oprettet mange lag - altså hvis jeg nu f.eks. har 5 fotos,
som jeg ønsker som 5 forskellige lag. Hvordan får jeg overført de pågældende
5 fotos til lagpaletten?

Jeg kan til nød finde ud at at overføre 2......

Sikkert nogle dumme spørgsmål, men jeg har endnu ikke "set den råde tråd" i
det at arbejde med lag - udover at jeg godt forstår ideen med det, men den
rent praktiske fremgangsmåde har jeg ikke fundet ud af endnu.

Glæder mig til at modtage nogle inputs - det er vildt interessant at arbejde
med fotos.

mvh

Jesper

Fra : emj

Dato : 21-09-08 14:44

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev:

>Glæder mig til at modtage nogle inputs
Har du prøvet hjælpefilen?
C:\Programmer\Fælles
filer\Adobe\Help\en_US\PhotoshopElements\6.0\index.html

Hilsen emj

Fra : Max

Dato : 21-09-08 17:24

Hej Jesper

> Er det korrekt forstået, at JPEG billeder ikke kan fungere som lag,
> men at jeg skal konvertere mine fotos til PSE fil format, før jeg kan
> anvende mine fotos som lag?

Du kan fint putte en JPG ind i et lag i en PSE, men ikke omvendt.

> Hvordan får jeg oprettet mange lag - altså hvis jeg nu f.eks. har 5
> fotos, som jeg ønsker som 5 forskellige lag. Hvordan får jeg overført
> de pågældende 5 fotos til lagpaletten?

Opret et nyt lag, marker det du vil have ind i laget og træk det over
med pilværktøjet, eller kopier billedet og indsæt det i laget.

--
Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-09-08 03:30

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev

> Jeg kæmper en kamp for at forstå det med at arbejde med lag i PSE 6. Jeg
> har købt nogle hæfter om det, som jeg afventer med posten.

Køb hellere adgang til lynda.com

Det er en million gange bedre, men fordrer naturligvis, at du kan forstå
engelsk. Alternativt er der sikkert en million videoer på youtube med emnet.
Bare søg på layers og photoshop.

> Er det korrekt forstået, at JPEG billeder ikke kan fungere som lag, men at
> jeg skal konvertere mine fotos til PSE fil format, før jeg kan anvende
> mine fotos som lag?

Der er ingen lag i jpg, men du kan sagtens hente en jpg ind som et lag i en
psd fil. Det er kun de filer, programmerne selv laver, der kan være lag i.
Mig bekendt er der ingen standard billedefiler, jpg, gif, tiff og lignende
som kan indeholde informationer om lag.

> Hvordan får jeg oprettet mange lag - altså hvis jeg nu f.eks. har 5 fotos,
> som jeg ønsker som 5 forskellige lag. Hvordan får jeg overført de
> pågældende 5 fotos til lagpaletten?

Lav et nyt dokument. Prøv så at markere alle fem billeder og så sæt dem ind
med place kommandoen. De burde åbne i hvert sit lag. Jeg bruger dog
photoshop CS3, så jeg må erkende, at jeg ikke er helt sikker på hvordan
elements fungerer i den retning.

Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-08 07:51

> [...]
> i. Mig bekendt er der ingen standard billedefiler, jpg, gif, tiff og
> lignende som kan indeholde informationer om lag.

I Photoshop kan man gemme en tiff med lag.
Den fungerer som en alm. tiff i andre programmer, men stadig med redigerbare
alg i Photoshop (og sikkert også andre Adobe-programmer).

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-09-08 13:45

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev

> I Photoshop kan man gemme en tiff med lag.
> Den fungerer som en alm. tiff i andre programmer, men stadig med
> redigerbare alg i Photoshop (og sikkert også andre Adobe-programmer).

Jep, men der er svjv. ikke et fælles standardformat for lag. Det ville
ellers være smart.

Problemet bunder naturligvis i, at alle billedeformaterne er så gamle, at
man ikke kan udvidede dem mere.

Det ville også være smart, hvis man kunne anvende lag i html. Jeg begriber
ikke, hvorfor det ikke er noget de har indført for længe siden..

Claus

Fra : emj

Dato : 23-09-08 16:50

Claus Tersgov skrev:

>Det ville også være smart, hvis man kunne anvende lag i html. Jeg begriber
>ikke, hvorfor det ikke er noget de har indført for længe siden..

Det har man kunnet i årevis. Spørg i en webdesign newsgruppe.

Hilsen emj

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-09-08 22:29

"emj" <emj@> skrev

> Det har man kunnet i årevis. Spørg i en webdesign newsgruppe.

Slet ikke på somme måde som i billeder og animationer.

Layertaggen er ekstremt dårlig, fordi den fordrer javascript (hvilket også
er grunden til at det stort set aldrig bruges) og CSS anser jeg ikke for
html.

Layertaggen er heller ikke valid html kode.

Claus

Fra : emj

Dato : 23-09-08 23:50

Claus Tersgov skrev:

> [...]
>html.
>
>Layertaggen er heller ikke valid html kode.

Det ændrer jo ikke på at man kan lave det.
Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 16:30

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den rent praktiske fremgangsmåde har jeg ikke fundet ud af endnu.
>
> Glæder mig til at modtage nogle inputs - det er vildt interessant at

Jeg siger tak for alle inputs - jeg prøver at arbejde videre med det...

mvh

Jesper