hvad køres der af km?
Fra : ara

Dato : 20-09-08 11:37

Citat fra http://www.hvu.dk/pdf/MC_stat_med_numre.pdf

Km-angivelser for motorcykler til salg
De officielle tal for motorcyklers årlige kørsel har i de senere år
(2002-2007) været angivet til
7.000-7.500 km. Ud fra disse kan det beregnes, at risikoen ved
motorcykelkørsel er ca. 8
gange højere end for bilkørsel, for en tur af en given længde. Tallene
for kørselsarbejde er
som nævnt behæftet med stor usikkerhed og er ikke blevet opdateret i
mange år, og de er efter
al sandsynlighed alt for høje. Ud fra oplysninger om over 1.500
motorcykler, som er
annonceret til salg i maj 2008, er det opgjort, at motorcyklerne i
gennemsnit årligt kører 2.600
km. Denne fremgangsmåde giver altså et meget mindre km-tal end de
officielle kilder.
Ud fra denne opgørelse er risikoen ved motorcykelkørsel omkring 20
gange så høj pr. kørt
km, som for bilkørsel. Opgørelsen findes i et internt, ikke publiceret
notat, er ikke autoritativ
og har flere potentielle fejlkilder, men vurderes alligevel at være
nærmere sandheden end de
aktuelle officielle tal.
Ud fra kørselsarbejdet som fundet af Danmarks Transportforskning (se
side 12) fås et endnu
mindre km-tal, og dermed en endnu højere risiko pr. kørt km.

---

hvor langt kører den gennemsnitlige mc´ist???

og det dur ikke med en rundspørge her i gruppen... der er garanteret er
overrepræsentation af særligt ivrige (og gasgivende?) mc´ister her.

hmmm. kan nogen komme med et metode-bud, så statistkerne kan komme
videre med bedre tal.

johs

Fra : MKS - 74

Dato : 20-09-08 11:59

On Sat, 20 Sep 2008 12:36:38 +0200, ara <ara000001@gmail.com> wrote:

> Opgørelsen findes i et internt, ikke publiceret
>notat, er ikke autoritativ
>og har flere potentielle fejlkilder

Ja tak, jeg kan da komme på indtil flere, for bare at nævne et par
stykker, regulær svindel med km-tæller (udbredelse ukendt, men mange
har nok en fornemmelse ) og den meget udbredte parallelimport af
køretøjer fra f.eks Tyskland (hvor mange cykler vitterlig ofte kører
ganske få km/år som 2.-3.-4-.....køretøj).

>, men vurderes alligevel at være
>nærmere sandheden end de
>aktuelle officielle tal.

Måske/måske ikke - Baseret på udelukkende denne metode en noget
vidtløftig vurdering IMO, tallet virker umiddelbart lavt på mig.

Mit eget lille (analoge) regnestykke - Lad mig se ca. 5-6.000 km
på 14 dage, det bliver udregnet for 365 dage ca.
130-150.000km/år...der er dog flere potentielle fejkilder .

Gennemsnitligt har jeg vel kørt omkring 10.000-15.000km årligt i de år
jeg har kørt MC, og er bestemt ikke touring-MC'ist.

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Dak

Dato : 20-09-08 12:30

> hmmm. kan nogen komme med et metode-bud, så statistkerne kan komme
> videre med bedre tal.

Kan ikke forstå hvorfor man ikke bare sender en rundspørge skema rundt
til alle klubber i landet samt til bakkelukning/åbning deler spørgeskema
ud til samtlige mc'er. Samt evt. til Træf på toppen, Faarup sommerland
lukningen eller andet stort arrangement i Jylland

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : MKS - 74

Dato : 20-09-08 12:38

On Sat, 20 Sep 2008 13:29:31 +0200, Dak <dak_n@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ud til samtlige mc'er. Samt evt. til Træf på toppen, Faarup sommerland
>lukningen eller andet stort arrangement i Jylland

Måske/antagelig er de vel bange for indbygget bias når/hvis man
spørger MC'isterne selv, mange (særligt hvis de kendte formålet),
ville måske nok ....hmmm evt. overdrive lidt og dem der svarer
måske heller ikke repræsentative for gruppen som helhed.

Fra : Jan Bachman

Dato : 20-09-08 12:59

On Sat, 20 Sep 2008 12:36:38 +0200, ara <ara000001@gmail.com> wrote:

>hmmm. kan nogen komme med et metode-bud, så statistkerne kan komme
>videre med bedre tal.
>
>johs

Husker jeg forkert hvis kilometertal bliver noteret ved syn? Måske er
det kun ved toldsyn. Hvis ikke, så bør talgrundlaget eksistere for
alle MC'er der har været synet mere end én gang.

/Jan

Fra : Richard

Dato : 20-09-08 06:03

On 20 Sep., 12:36, ara <ara000...@gmail.com> wrote:

> hvor langt kører den gennemsnitlige mc´ist???

Det er DMC jo ved at undersøge af samme grund: dmc-org.dk – prøv at
kontakte dem, hvis du vil vide mere om projektet.

Personligt kører jeg normalt 1.500-4.000 km/år, men i år bliver det
10-11.000 km pga. en længere tur i USA. For mange andre kan det kørte
antal km sikkert svinge lige så meget år for år.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bent_Albertslund

Dato : 20-09-08 07:15

On 20 Sep., 14:03, Richard <rpaderich...@netscape.net> wrote:

> [...]
> 10-11.000 km pga. en længere tur i USA. For mange andre kan det kørte
> antal km sikkert svinge lige så meget år for år.

Jeg hører til en af dem der er lidt skeptisk overfor km-tallene som
fremgår af DBA m.fl., men på den anden side har jeg en kammerat som
kun ville få kørt måske 1000 km hvis det ikke var fordi vi slæber ham
med på træf...

Selv kører jeg 7-10.000 årligt, hvilket i vidt omfang skyldes pendling
- jeg har to arbejdspladser som giver henholdsvis 90 og 45 km pr. dag
svarende til en 300 km om ugen + fornøjelseskørsel når vejret viser
sig fra gode side..

Bent
Bandit 1200

Fra : Ole

Dato : 20-09-08 18:05

Har siden 07/07-07 til dato kørt 35.000km på VFR 750.

Det er næsten lige så meget som den havde kørt de første 14 år

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-09-08 21:07

> [...]

>fremgår af DBA m.fl., men på den anden side har jeg en kammerat som
>kun ville få kørt måske 1000 km hvis det ikke var fordi vi slæber ham

Jeg vælger at tro på de fleste af dem med lavt km tal. Jeg kender til flere
som bare har maskinen stående, og som pga. huskøb eller børn ikke har tid
til at køre så meget.. Og når de så er ude og køre, så er en tur på 10-20 km
en god tur, sådan lige ud til en iskiosk, og så hjem igen... Jeg selv føler
det sådan lidt som afbrudt samleje at have så korte køreture, skal gerne
minimum bruge en times tid i sadlen, ellers føler jeg mig bare snydt når jeg
kommer hjem ... Men jeg tror bestemt at det er reelt, at nogle mennesker
kun får kørt under 1000 km årligt.

> [...]
>- jeg har to arbejdspladser som giver henholdsvis 90 og 45 km pr. dag
>svarende til en 300 km om ugen + fornøjelseskørsel når vejret viser

Jeg runder de 10000 hvert år ca. I år har det stået lidt sløvt til, og det
er kun pga. en (pisse fed) tur til Østrig, hvor vi skruede ca. 3500-4000km
mere på odometeret, at maskinen har rundet de.. ca. 11000km i år. Håber dog
på et par dages kørsel mere i år.. vi skal lige have presset citronen

Mvh Anders

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-08 20:24

> [...]
> gennemsnit årligt kører 2.600
> km. Denne fremgangsmåde giver altså et meget mindre km-tal end de

(hvis vi lige et øjeblik ser bort fra decideret svindel)

Når man kigger på at gennemsnitsalderen på en dansk mc og hvor mange gamle
der importeres vil der komme en helt naturlig bias mod få km. Langt de
fleste af de mc der importeres er jo reelt "gamle" velholdte mc med lavt km
tal.

i 1998 købte jeg en ny mc og den døde i 2003. Da havde den gået 12800km/år
men nu har den så stået en del stille og tallet er kun 6500km/år
I 2003 købte jeg en 1994'er der havde kørt 37000km - og altid kørt i dk. Det
er kun 4000km/årlig men et reelt tal for hvad den mc har kørt i dk. Men
trods det at jeg fordeler min kørsel på flere mc'er så er snittet nu steget
til 7100km/år
Min nyeste anskaffelse er en 1993'er som først kom til danmark i 2002 og da
jeg købte den i 2006 havde den kun gået 34000km = 2600km/år. Men ny er den
snit steget til 4300 på bare 2 år ....

Siden jeg fik kørekort til mc i 1998 har jeg kørt ca 150000km på egne mc'e

Eller i runde tal ~15000km/år - og sjovt nok er det under snittet på hvad
mine mc'er har kørt tilsammen 6500+7100+4300 = 17900

Tror bare ikke jeg er nogen særlig typisk motorcyklist ...

Fra : Niels Stoltze

Dato : 25-09-08 07:24

ara skrev den 20-09-2008:
> hvor langt kører den gennemsnitlige mc´ist???
>
> og det dur ikke med en rundspørge her i gruppen... der er garanteret er
> overrepræsentation af særligt ivrige (og gasgivende?) mc´ister her.

Ja, jeg tror vist ikke lige at jeg er særlig repræsentativ..

Har haft mc i 7 måneder nu, og har rundet 18500km på den.. Noget der
ligner + 80km om dagen.. Noget af det er pendling de sidste 3 måneder,
men primært fornøjelsesture...

--
/Stoltze

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 25-09-08 01:58

On 25 Sep., 08:24, Niels Stoltze <niels-...@stoltzemail-xyz.dk> wrote:
> [...]
>
> Har haft mc i 7 måneder nu, og har rundet 18500km på den.. Noget der
> ligner + 80km om dagen.. Noget af det er pendling de sidste 3 måneder,

Det er jeg muligvis heller ikke, for sådan havde jeg det også de
første 15 år jeg kørte mc; ca. 18 - 20.000 km. pr. sæson.

Nu er det noget mindre. Jeg fik Banditten 1/8 sidste år, og kørte kun
3.358 km. inden den blev sat væk for vinteren (allerede 1. nov.).
Og siden sæsonstart, så sent som 3. april for mig, har jeg kun kørt
4.150. Men der blev heller ingen ferietur i år .
Jeg bruger den ikke til arbejdspendling, da jeg kun har 3 km. til
arbejde.

Gennemsnitslængde af turen når jeg kører er forresten 65 km. hvor er
tur er defineret som kørsel enten uden pause eller med pause(r) på
maks. 30 minutter. Fører "kørebog" i et regneark, og så er det jo nemt
at hive sjove tal ud. :)
--
Niels
Bandit 1250 SA K7